• 8.226.346 stemmen

Alternatieve titel: Disneynature: Monkey Kingdom

Geregisseerd door: Mark Linfield en Alastair Fothergill

Met onder meer: Tina Fey

Over Monkey Kingdom

"Adventure is in Full Swing."

In Monkey Kingdom draait alles om het pasgeboren aapje Kip en zijn moeder Maya die moeten zien te overleven in de jungle van Zuid-Azië. Nadat ze zijn verjaagd door een rivaliserende apengroep, vinden ze hun weg terug naar hun stam. Beperkt door een lage rang in de sociale hiërarchie moet Maya al haar vindingrijkheid gebruiken om een goede toekomst voor haar zoon te bereiken.

imageimageimageimageimage

Narrator (stem)

Mooie docu over het apenrijk, in het begin moet je er even inkomen en zitten er flauwe grapjes in, maar na mate je verder kijkt wordt je meegenomen in de wereld van Maya en kan je het veel beter begrijpen.

Een 2,5 voor de film + 1 voor de mooie beelden

avatar van wouterbosgra

wouterbosgra

Natuurlijk een zoetsappig verhaaltje waarin de dieren allemaal een eigen naam en persoonlijkheid krijgen toegedicht. Maar de schitterende beelden en eens een keer wat anders dan die stomme gnoes die die rivier met krokodillen moeten oversteken, maken het meer dan goed!

avatar van james_cameron

james_cameron

Leuke maar nogal gekunstelde documentaire van de makers van African Cats, Chimpanzee en Bears. Ook hier ligt de nadruk op een familievriendelijke benadering van het onderwerp, compleet met enigszins kinderachtige voice-over, dit keer van actrice Tina Fey. Wat de docu ook ditmaal echter weer de moeite waard maakt is het werkelijk schitterende camerawerk. Wat een tijd en energie zal hierin gestoken zijn om de magistrale opnamen te verkrijgen. De beeldenpracht is zo fraai dat we de kinderlijke aanpak maar op de koop toenemen.

avatar van elayz

elayz

Leuke documentaire, goed ingesproken en met een leuk babbeltje.

die 84 minuten kijken prima weg, en waren zo voorbij, en dat terwijl ik eigenlijk niet zo van de docu`s ben.

erg goede ervaring!

avatar van david33-2

david33-2

Helaas net als bij vorige Disney Nature films hoorde ik ook bij deze op meerdere plekken "Skyradio" er doorheen komen. Bij deze was echter wel erg vaak aanwezig.

Ik vind deze niet bijpassende scheten "muziek" uitermate triest, vervelend en storend.

Daarom 0,5 ster.

avatar van mikey

mikey

Mooi apendrama met prachtige beelden van bos en stad. Jammer van de kinderlijke voice-over en barslechte muziek die ze na het filmen in de evil Disney studios hebben toegevoegd.

avatar van Decec

Decec

Een goede documentaire film...

Mooi en prima verhaal...

Leuk apen beeld...

Mooi landschap...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld..

Een moeite waard

ps leuk dat ik deze documentaire gevonden en goedgekeurd had...

avatar van Movsin

Movsin

Onderhoudende documentaire waarbij de hierarchie binnen een groep apen centraal staat.

Het verhaaltje houdt het levendig en levert knappe scènes op zoals deze waarbij de apen onder water op zoek gaan naar voedsel en waarbij ze gretig en grappig gaan plunderen.

Aangenaam om volgen, leerrijk en mooie fotografie.

avatar van Karst

Karst

Leuk. Vond de docu door het verhaaltje voorbij vliegen. Goed idee om op deze manier docu's te maken waardoor het toegankelijk wordt voor een breder publiek.

avatar van JJ_D

JJ_D

Aapjes dus. Disney dicht de apendynastie maar al te graag menselijke eigenschappen toe, en uiteraard gaan ze daar zo nu en dan wat te ver in. De voice-over is bijgevolg niet erg wetenschappelijk te noemen, maar juist het non-informatieve karakter opent de deur naar humor en bovenal: verwondering. En is dat niet bij uitstek wat natuurdocumentaire’s zouden moeten beogen, met name: ons opnieuw de ogen openen voor wat ons omringt, en voor – via de biologie van het ander – de essentie van onszelf, gesofisticeerde dieren in een niet minder gesofisticeerd dierenrijk?

Toch roept ‘Monkey Kingdom’ een vervelende vraag op: hoeveel is echt, hoeveel is “natuurlijk”…kortom hoeveel is geënsceneerd, in die zin dat de makers er de hand in hebben gehad? Ik bedoel maar: tuimelen makaken zomaar binnen in een schooltje waar ze toevallig een waar eetfestijn aantreffen, dat de cameraploeg ook nog eens vanuit een tiental verschillende perspectieven kan vastleggen? “Toeval”, zegt u? Daarenboven is het verleidelijk een plot te vertellen over underdogs die opklimmen op de sociale ladder, waardoor het plaatje klopt met dat van de Amerikaanse droom. Moeten we dat artefact dat het neoliberale denken voedt en in stand houdt niet net bekampen, door op zijn minst ook de willekeur en onrechtvaardigheid in de natuurlijke biotoop te beklemtonen?

Enfin, de makers nemen geen moreel-maatschappelijke positie in, en het wezen hun vergeven. ‘Monkey Kingdom’ kijkt immers heerlijk weg. Jammer dat de oren nauwelijks bediend worden, want eerlijk is eerlijk: de soundtrack is een aanslag op de trommelvliezen. (Hoewel ook dergelijke muzak misschien Disney’s handelsmerk is? Enfin.)

avatar van T.O.

T.O.

• 1904 stemmen

JJ_D schreef:

Precies hetgeen ik ook dacht. Kan er nog niet veel over vinden online. Want dat de crux pas is bepaald na het schieten van de film, kan ik goed begrijpen. Dieren laten zich niet zo goed regisseren als mensen uiteraard. Anders wordt het als er zaken worden verdraaid, of inderdaad uitgelokt. Vooralsnog geef ik het voordeel van de twijfel en blijft er een heel geslaagd concept over.

avatar van mrklm

mrklm

Documentaire over een groep makaken richt zich op een moeder die onderaan de hiërarchie staat en daardoor moet worstelen om haar baby van voedsel te voorzien. De situatie verandert wanneer de vader van haar baby terugkeert uit ballingschap en het opneemt tegen de leider. Deze documentaire richt zich op de fascinerende hiërarchische structuur en toont hoe die verschillen kunnen ontstaan en wat dat voor gevolgen heeft voor de groepsleden. Zoals altijd bouwt Disneynature er een verhaal met menselijke aspecten (en een hoop montagetrucs) in om het ook voor de kleinsten interessant te houden, maar er zijn veel fraaie momenten, zeker wanneer de aapjes gebruik maken van de faciliteiten van een stadje... en de bijbehorende voedselmarkt. En Tina Fey is uitstekend als de verteller.