• 8.227.795 stemmen

Geregisseerd door: Mark Linfield en Alastair Fothergill

Met onder meer: Tim Allen

Releasedatum: 13 februari 2013

Over Chimpanzee

"For Oscar, every day is an adventure"

Documentaire over chimpansees die leven in de regenwouden van Ivoorkust en Oeganda. Centraal staat de drie jaar jonge chimpansee Oscar en zijn grote familie. Oscar is nieuwsgierig en speels, maar dan raakt hij door omstandigheden zijn familie kwijt en is hij helemaal alleen in de jungle... Zal hij kunnen overleven?

imageimageimage

Narrator (stemrol)

• 1948 berichten

Tim Allen, van die serie Home Improvement. Maar goed, ik heb me er niet aan gestoord (aan Carice van Houten dan). De film word trouwens ook aangeprezen als een soort van kinder documantaire. Ik ben er vanmiddag heen geweest met mijn zoon van 8 en mijn dochtertje van 2 1/2. Die vonden het prachtig. Plus dat Carice van Houten alles in Jip & Janneke taal uitlegt. Niks mis mee vond ik zelf.

En je hoeft ook niet alle voorbeelden op te noemen, maar noem er eens minstens een. Arend Langeberg is dood dus die telt niet.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Chimpanzee staat enkel vermeld als documentaire en niet als familie. Het hoeft echt niet persé zo Jip & Janneke te zijn als er een kleine aap in rondwandelt...

Ik vind die Nederlandse voice-overs op Discovery Channel of National Geographic altijd wel fijn. Verder herinner me nog dat Het Wilden Westen (docu) ook niet onaardig was.

• 1948 berichten

Nou ja, bij de naam Disney Nature gaat er bij mij wel een kinderlijk lichtje aan, maar dat kan ook aan mij liggen. Plus dat ik in de bioscoop vroeg of dit ook leuk voor kinderen was en mij werd mij verteld dat het erg leuk voor de kleintjes was omdat het in J&J taal uitgelegd werd. Maar goed, dat kan ook aan de persoon die mij dat vertelde hebben gelegen natuurlijk.

De Discovery voice overs waren inderdaad prettig, maar ik vond de insteek van Carice van Houten ook leuk gedaan. Nou ging het voor mij persoonlijk niet zo om de vertellingen, maar de beelden. Maar ik heb het niet zo negatief ervaren, maar goed. Net als je al zei, het zal wel een persoonlijke beleving zijn dan.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Ik denk ook eigenlijk dat je er minder snel aan zal irriteren als je er met je kinderen heen gaat. Ik heb er zelf geen maar het lijkt me dat je een beetje mee gaat met hun belevenis en dat je als gezin een leuk uitje hebt. Ik ging er alleen heen, met een neutrale instelling, en dan valt het denk ik wat sneller tegen.

• 1948 berichten

Ja dat zou goed kunnen hoor. Ik vond het prachtig dat mijn zoontje precies snapte waarom alles zo bijzonder aan dit verhaal was en mijn dochtertje ging zelfs huilend de bioscoop uit om dat de 'apies' waren afgelopen.

Misschien was het om die ervaring dat ik vond dat Carice van Houten het geweldig deed.

avatar van the crook

the crook

Mijn dochter van 5 wilde hier perse heen, maar geheel onverwacht vond ook ik dit een prachtige film! Ook ik heb het niet zo op Carice, maar achteraf viel het gelukkig best mee.

Precies één minuut voordat moeder aap opgevreten wordt hoor ik mijn dochter in mijn oor fluisteren: pap, ik moet nu echt even gaan plassen...

avatar van 93.9

93.9

Voor jong en oud, mooi huzarenstukje.

avatar van Djumbo

Djumbo

Wat een beelden, ongelooflijk....Ik heb er echt van genoten....

Alleen het verhaal... de inkleding ervan vond ik ergerlijk, Ik heb de engelse versie gezien, en het is niet de klankkleur van de stem , want die vond ik helemaal niet storend... Het was meer de "menselijke" eigenschappen die op de chimp's worden geprojecteerd....

avatar van Toontje35

Toontje35

Prachtig gefilmd Indrukwekkend

Tikje te lang om 70 minuten te boeien

avatar van ibendb

ibendb

Aardig.

Ik heb niks met documentaires, toch wilde ik Chimpanzee zien om te kijken of DisneyNature echt kwalitatieve films aflevert. Blijkbaar wel, maar ik vind dat Disney zich vooral moet bezig houden met classics maken in plaats van deze films. Niet dat het niet interessant is, maar het is te kinderlijk uitgelegd en de apen worden teveel als mensen getoond. Het verhaal is te dun om mij de volle 70 minuten aandachtig bezig te houden. De beelden van de natuur waren wel fantastisch, maar verwateren wat door het verhaaltje. De voice-over wordt wel goed verzorgd door Tim Allen.

avatar van Decec

Decec

Een mooie documentaire film...

Mooi verhaal...

Perfect camerawerk...

Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Perfect achtergrond geluid/

muziek (Dolby Digital)...

Laatste slot, dan weet je hoe camera gemaakt...

avatar van roeman

roeman

Wow, Bambi alleen dan levensecht. 1 blik op Oscar en wij waren verkocht. Heel bijzonder zo'n verhaal. Prachtig in beeld gebracht met leuk commentaar.

3.5* voor Oscar en zijn familie.

avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

Hartverwarmend, vertederend, avontuurlijk en liefdevol. Dat zijn de woorden die in me opkomen na het zien van Chimpanzee. Ondanks dat het duidelijk een Disney documentaire is (het verhaal word wat kinderlijk verteld, en er komen geen kills in beeld) blijft het toch een boeiende film.

De kleine maar stoere Oscar steelt je hart binnen een paar minuten en houdt je daardoor aan de TV gekluisterd, hopend op een goede afloop. De prachtige beelden en de chimpansees die erg aan mensen doen denken maken deze docu een aanrader voor iedereen.

8/10 (IMDB)

scorsese

Goeie documentaire over het leven van een pasgeboren aapje in het regenwoud. Deze natuurdocumentaire bevat veel prachtige beelden van de jungle. Interessant om te zien hoe de groep chimpansees leven en aan hun eten komen. Het commentaar is leuk, waardoor het een vermakelijk geheel vormt. Het duurt ook allemaal niet te lang, en daarom 3.5 sterren.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Las achteraf dat de documakers maar liefst 3 jaar lang bezig waren met het opnemen van allerlei beeldmateriaal. Vaak vergeet je bij dit soort natuurfilms hoe toegewijd en volhardend je moet zijn om op het eind een film af te leveren van nog geen anderhalf uur.Denk ook dat ruim 90% van al het beeldmateriaal uiteindelijk sneuvelt om zo alleen maar de mooiste plaatjes over te houden. Dat is ook zeker gelukt, want alles ziet er fraai uit.

Wat me alleen tegenstaat is de insteek van deze film om het verhaal van Oscar zo menselijk/dramatisch te doen laten voorkomen. Zo'n zogenaamde lollige vertelstem van Tim Allen helpt ook niet mee en roept eerder irritatie op. Al met al toch een voldoende voor al die mooie plaatjes en die toffe chimpansees .

avatar van mrklm

mrklm

Ooooh, wat een schatje! Dat zal de reactie zijn wanneer je de baby-chimpansee ontmoet. Dit is een Disney-documentaire, dus krijgen de apen allemaal een naam. De baby heet Oscar, zijn moeder heet Aïsha. De leider van Oscars groep is Freddy en de leider van een vijandige groep heeft (ook) een onheilspellende naam: Scar! Kinderen kunnen zich daardoor gemakkelijk identificeren met Oscar, die na de dood van zijn moeder wanhopig zoekt naar iemand die voor hem kan en wil zorgen.

Prima gefilmde productie, maar kan niet tippen aan het werk van David Attenborough en de zijnen. Het verhaal van 'Chimpanzee' is werkelijk wonderbaarlijk, maar het luchtig geschreven commentaar (overigens prima ingesproken door Tim Allen) doet daar eigenlijk onvoldoende recht aan. Zeker de moeite van het bekijken waard, maar de BBC heeft dat lat voor natuurfilms zo hoog gelegd dat het moeilijk is om daar mee te concurreren.

avatar van mjk87

mjk87

Matige docu. Sowieso is Buzz Lightyear enorm irritant als verteller. Zijn klank en intonatie, soms quasi-populairdoenerij en vooral het enigszins menselijke eigenschappen toekennen aan dieren. Toen de Albert Heijn-man dat deed bij die Nederlandse docu was dat ook al zo strontvervelend. Maar er is verder niets bijzonders te zien. Visueel niet heel bijzonder in beeld gezet en apen zijn sowieso niet de meest interessante dieren - eigenlijk wordt er hier niets nieuws getoond.

Af en toe nog wel een mooi plaatje (op oplichtende bloemen 's nachts) en een enkele scène is wel aardig en schattig, maar zelfs dat is te weinig voor de luizige 76 minuten. 1,5*.