(T)Error (2015)

Alternatieve titel: (T)ERROR

Documentaire

geregisseerd door Lyric R. Cabral en David Felix Sutcliffe

De eerste documentaire ter wereld waarbij de filmmakers 'meelopen' tijdens een FBI-operatie met betrekking tot terrorisme-bestrijding. Het Federal Bureau of Investigation (FBI) is een Amerikaans onderzoeksbureau, dat de federale instelling voor wetshandhaving in de Verenigde Staten vormt. Via het perspectief van een informant wordt de kijker op de hoogte gesteld van de schaduwrijke wereld van het bureau.

avatar van Biosguru
Erg sterk onderwerp, helaas niet zo heel erg goed uitgevoerd. FBI zet informanten in die proberen moslims uit te lokken, zodat ze voor het "beeld" wat doen in de strijd tegen terrorisme. Zo ziet 1984 er in het echt uit.

Dankzij dwdd (gisteren gekeken ivm boek v/d maand) niet echt meer interesse in deze docu.
Spoiler na spoiler in het interview met iemand van de volkskrant, de hele docu hebben ze doorlopen!
Doen ze dat vaker bij dwdd?
Een film/docu zo bespreken dat je de twists en het plot te horen krijgt.

avatar van meneeroldhand
Slappe hap. 2 lompe 'hoofdpersonen' en een amateuristische aanpak. Het 'doelwit' in kwestie is een dom figuur die graag in de picture stond, maar dat heeft hij geweten... De boodschap in de V.S. na 9/11 is duidelijk, doe maar normaal en laat je niet verleiden tot duistere zaken en als je te veel aandacht trekt, dan kun je de pineut worden, schuldig of niet.

Verrassend.

De omschrijving op Netflix begint met "how to nab a terrorist?". Op basis daarvan dacht ik een soort van diy redneck terrorist handboek voorgeschoteld te krijgen. Maar het tegendeel is waar. Je loopt eigenlijk mee met een low-level informant die ingezet wordt om bepaalde personen te volgen.

Het is opvallend minder sexy dan in films wordt voorgesteld en dat maakt het net boeiend. Het nogal droeve leven van de informant is best interessant om volgen, de zaak waarop hij toen werkte zorgt voor dat beetje spanning tussendoor.

En ook nog wel een grappige twist halverwege, wanneer blijkt dat de verdachte niet veel meer is dan een wat lompe poser. Wat volgt is vooral een wat knullig beeld van de FBI en z'n methodes, ook niet zo heel verwonderlijk dat ze uiteindelijk liever niet aan het woord komen. Toch voelt het niet als een zwaktebod voor deze docu, er zitten genoeg andere interessante interviews in, waardoor je toch een wat breder beeld op de zaak krijgt.

Mnee, vond dit verrassend interessant. Alleen geen al te sexy of zwaar aangedikte spionage verwachten, deze docu doorprikt net dat imago.

Heel sterk. In tegenstelling tot de galmoreuse rol van de informant in misdaadfilms, is de werkelijkheid nogal treurig. Paar honderd euro voor het informeel contact houden van een 'verdachte.'

Verrassend dat de gevolgde persoon zelf in de film wordt gevolgd. Een FBI die zijn informant inzet als pion, en ook nog eens foute zetten doet. Met uiteindelijk een trieste conclusie. FBI wil koste wat het kost nog wat 'uit de zaak halen' en scheurt een gezin uit elkaan om een gevalletje wapenbezit.. Daarnaast wordt gereflecteerd op een eerdere zaak die wel erg veel van uitlokking weg heeft.

Onthullend. Mocht je in de USA conservatieve islam willen beleiden hou het dan vooral voor je, lijkt de boodschap.

avatar van mnrk
Een documentaire die 2 gezichten heeft...

Aan de ene kant het "onderzoeken/infiltreren" en als dat niet helemaal lukt gewoon alles proberen om toch een "veroordeling" te krijgen...

Wel was het allemaal goed in beeld gebracht ...