Hue and Cry (1947)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Charles Crichton
met Alastair Sim, Jack Warner en Valerie White

Jongens uit een Londense achterbuurt ontdekken dat een stelletje misdadigers hun geliefde jeugdblad benutten om elkaar boodschappen door te geven. Samen met een schrijver van detectiveverhalen rollen ze de bende op.

avatar van Brix
Sfeervol leuk ouderwets jongensavontuur in een nog half in puin liggend na-oorlogs Londen.
Alleen voor die setting al het bekijken waard.

Actie genoeg ook, en een daverende apotheose.

De Nederlandse titel was destijds 'Houdt Den Dief '

Een aardige, levendige, frisse en solide avonturenjeugdfilm waarin een stel jongen een mysterie probeerden te ontrafelen. De productie gaf een goed beeld van het leven na de tweede wereldoorlog. Vooral de jonge cast speelde goed.