A Christmas Carol (1938)

Alternatieve titel: Charles Dickens' A Christmas Carol

Drama / Fantasy

geregisseerd door Edwin L. Marin
met Reginald Owen, Gene Lockhart en Kathleen Lockhart

Meer dan 100 jaar geleden woonde er in Londen een vrek met de naam Scrooge. Hij liet zijn mensen met kerst doorwerken en was nooit vrolijk sinds zijn partner exact zeven jaar geleden deze kerst stierf. De geest van die partner komt hem deze nacht vertellen dat drie geesten hem een lesje zullen leren door zijn eigen leven, verleden en toekomst.

avatar van streeter
'in color' - (staat op de hoes)... yuck.

Ik ben blij dat ik deze in zwart-wit heb gezien. Reginald Owen is heel goed als Scrooge, maar toch is het jammer dat Lionel Barrymore niet de rol heeft gespeeld. Barrymore was al jaren bekend in Amerika als Scrooge op de jaarlijkse radio vertelling van A Christmas Carol, en deze film was voor hem bedoelt. Maar Barrymore had zijn heup gebroken net voordat produktie begon. Het was niet zeker of hij ooit weer zou kunnen lopen (Ik weet ook niet of hij hierna nog heeft gelopen. In de films die ik van hem herinner na 1938, zit hij altijd in een rolstoel), dus mocht hij een vervanging kiezen - hij koos Reginald Owen.

Sneakerjeans29
er is nog een oudere versie maar die staat hier niet op.De film staat wel op youtube nu.Ik denk dat ie rond oudjaar of januari weer verwijderd wordt.Dat is Scrooge uit 1935 met Seymour Hicks

avatar van matthijs_013
Dat het erg sentimenteel is, mag bij dit soort tijdloze klassiekers niet storen. Reginald Owen deed het inderdaad uitstekend als Scrooge, al had hij in het begin wel opmerkelijk veel weg (oa. qua gezichtsuitdrukkingen) van die slechterik uit Nothing But Trouble (1991)! De film duurt niet lang, dus is erg vlot. Tijd om je te vervelen, is er nauwelijks. Er werd goed geacteerd en bij dit soort films moet je wel gek zijn om niet de ultieme kestsfeer over je heen te laten komen.
Een klein minpuntje, is dat Gene Lockhart voor mij absoluut niet geschikt was voor de rol van Bob Cratchit. Cratchit hoort een simpele allerdaagse arbeider te zijn, maar Lockhart had meestal iets teveel weg van een hoge piet. Ik denk dat James Stewart perfect zou zijn geweest, maar je kan niet alles hebben. Voor de mensen die graag naar mooie meiden kijken, is Ann Rutherford hierin te bewonderen. Ja, dat is echt een prachtige vrouw.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Suikerzoete remake.

Een van de velen (de eerste boekverfilming stamt uit 1908), maar zeker niet de minste. In sfeervol zwart en wit geschoten en ondanks het nodige geschmier toch vermakelijk. Dat komt vooral door Owen die een zeer norse Scrooge weergeeft en het verhaal van Dickens, dat nog altijd weet te beroeren.

Goed.

Mescaline (moderator)
Leuke en vrolijke verfilming van het Scrooge verhaal.
Reginald Owen zet met volle overtuiging zijn personage neer en ook de rest van de cast vult hier goed bij aan.
Ann Rutherford is trouwens wel een erg schattige geest

Minpuntjes vond ik dat het personage van Scrooge wel in een hele korte tijd van een oude kerst hatende chagrijn naar iemand ging die alleen maar vreugde over de kerst had. Natuurlijk is dat ook wel de bedoeling van dit verhaal maar vond de overgang wel een klein beetje geforceerd overkomen.

Voor de rest een leuke verfilming die er tussen al die andere versies zeker mag zijn.
Zat eerst te denken aan een 3, maar omdat deze film toch wel op een aanstekelijke manier vrolijk is doe ik er een halfje bij.

avatar van niethie
Mier en mier en mierzoet! Je moet wel echt een beetje in staat zijn dit in z'n tijd te kunnen plaatsen en daarbij rekening te houden met veel over-acting (die kinderen!!!) en vals sentiment (de bekering) anders zou dit nog eens vies tegen kunnen vallen. Slaag je hier echter in dan heb je een heel charmant en vlot filmpje die het kerstgevoel goed over weet te brengen. Wel op een meer dan 70 jaar oude ''lach-prijs-god-en-wees-gelukkig-of-ik-schiet-manier'' maar there again, daar moet je tegen kunnen. Ik vind dat het met kerst wel een keer mag, hehe! Vond hem persoonlijk ook iets vermakelijker dan de versie uit 51, die filmisch en verhaaltechnisch toch wat aan de sobere kant was. Heb het boek van Dickens nooit gelezen (weet niet of ik dat wel aandurf ook) dus zou ook niet kunnen zeggen welke van de twee versies daar het dichts bij ligt maar ik ben benieuwd naar de latere verfilmingen, hopelijk voegen die nog iets toe? (3*)

avatar van Ramon K
Stukken slechter juist dan de versie uit '51. Verhaal wordt afgeraffeld, motivatie voor de verbitterde aard van Ebenezer Scrooge wordt doodleuk weggelaten (!), en plotontwikkelingen worden aangedikt/aangepast om het 'feelgood'-gehalte te verhogen. Alle personages vervallen tot karikaturen en acteerwerk van de kinderen is niet om aan te zien.

Iets te luchtige verfilming van Dickens’ klassieker. Helaas hebben de filmmakers het nodig gevonden om zich een aantal vrijheden te veroorloven ten opzichte van het originele verhaal. Dat komt de film niet ten goede. Hoewel de settings Dickensiaans aandoen, ben ik het met Ramon K eens dat de film een stuk minder is dan Scrooge (1951) met Alastair Sim in de titelrol.

avatar van Moviestar1979
Het begon allemaal in 1901, en sindsdien zijn er ontelbare versies uitgebracht. Ook deze klassieker uit 1938 werd een succes.

Dit was de enige film voor Gene Lockhart waarin hij samen met z'n vrouw Kathleen Lockhart en hun dochter June Lockhart was te zien. June Lockhart maakte hiermee overigens haar acteerdebuut. De rol van Scrooge was eerst weggelegd voor Lionel Barrymore, maar hij moest zich helaas wegens ziekte terugtrekken. Zijn vriend Reginald Owen nam diens plek in. Hoewel de acteur ouder leek dan zijn tegenspeler Gene Lockhart, bedroeg hun leeftijdsverschil maar 4 jaar.

De film was tot 1990 elk jaar rond Kerstmis te zien op de TV-zender WGN in Chicago. Vervolgens werd deze vervangen door Scrooge (1951). In 1985 verscheen de matige remake Christmas Present (1985). Bij mijn weten is deze versie gelukkig nooit op DVD verschenen. De originele versie uit 1938 is alleen internationaal verkrijgbaar. Voor de liefhebbers zeker een aanrader.

3,5 *

avatar van Kondoro0614
A Christmas Carol

Ik heb vorig jaar eens een zo gelijke film gezien van A Christmas Carol namelijk A Christmas Carol (2009). Dit is de animatie versie met Jim Carrey en deze vond ik nog redelijk om te kijken. Misschien ben ik de enigste maar ik vind de A Christmas Carol niet echt speciaal, tenminste ik vind ze bij lange na niet zo leuk als sommige anderen. Zo zie je weer dat meningen veel kunnen verschillen.

Het verhaal is gewoon prima, het is een apart verhaal wat je niet veel in kerst films tegen komt, het is tegelijkertijd ook een leuk verhaal, iets verfrissend wat ik nog niet vaker tegen kom. Het concept is prima te doen. Het acteer werk is goed en de zwart / wit beelden zijn geen ramp om naar te kijken, ik kijk er tenslotte ook na met de tweede wereld oorlog films! Helaas is daardoor A Christmas Carol nog geen hit bij mij geworden, jammer.

Mescaline (moderator)
Blijft ook bij een 2de keer een makkelijke weg kijker en tevens 1 van de vrolijkste vertellingen van dit verhaal. Blijft leuk! Niet bijzonder misschien maar erg vermakelijk.

avatar van arno74
Een vrolijke en korte vertelling van het A Christmas Carol-verhaal, het staat in schril contrast met de serieuzere Scrooge (1951) die ik onlangs zag. Nu begrijp ik ook waarom die versie op IMDb niet als familiefilm staat geregistreerd en deze wel. Hoewel Scrooge de betere film is, is deze gezien vanuit de vrolijkere insteek (met de overacting die daar wel bij past) ook heel aardig en meer geschikt voor een jeugdig publiek. Ruim 3*.

avatar van Mac Hammer Fan
Londen halfweg van de negentiende eeuw. Ebenezer Scrooge is een oude vrek geworden die met Kerstavond helemaal geen plezier kan maken en zelfs een van zijn bedienden ontslaat. Maar ’s nachts hoort hij het geratel van kettingen en krijgt hij bezoek van zijn overleden partner. Deze waarschuwt hem voor de gevolgen van zijn slecht humeur en gierigheid als hij niet luistert naar de drie geesten die om het uur zullen verschijnen en hem zullen confronteren met zijn verleden, het heden en zijn toekomst.
Het is allemaal goed bedoeld, maar de verdienste ligt wel bij het kortverhaal van Charles Dickens. Ik heb gelezen dat er betere verfilmingen zijn dan deze. Bij sommigen van de cast stel ik toch wat overacting vast. De prent mag dan nog vermakelijk zijn, getrouw volgt hij het oorspronkelijk gegeven niet. Waarom Ebenezer bvb zo grimmig is wordt in de film niet verklaard. Wellicht wegens tijdsgebrek. Sfeervolle zwart-wit-fotografie, dat wel. In 4:3 formaat met Engelse ondertitels maakt de film deel uit van TCM Greatest Classic Films Collection: Holiday. Redelijke print, maar toch niet haarscherp.

Mescaline (moderator)
Blijft ook na een derde keer een prima vertelling van dit verhaal, kort en bondig!