Si Può Fare... Amigo (1972)

Alternatieve titels: It Can Be Done Amigo | The Big and the Bad

Italië / Spanje / Frankrijk
Western / Komedie

geregisseerd door Maurizio Lucidi
met Bud Spencer, Jack Palance en Renato Cestiè

Onze vriend is op de vlucht voor een huifkar vol vrouwen, bestuurd door de broer van één van hen, die hij zou moeten trouwen. Onderweg neemt hij een wees met zich mee.

avatar van thunderball
Deze een tijdje terug voor weinig aangeschaft en bekeken.
Spencer en Palance samen in een spaghetti western, dat belooft veel goeds, zou je denken...

Helaas is het niet zo zeer een typische spaghetti western als meer een van de vele Spencer knokfilms.
Palance speelt hier wel weer maniakaal en over the top, maar is hier niet echt de badguy en doet zelfs tegen het einde van de film mee als soort van invaller voor Hill in grote knokpartij (en dat gaat hem redelijk af).

Spencer wordt weer eens gekoppeld aan een jong kind, om hem een meer sympathieke uitstraling te geven, want verder slaat ie de hele film lang -tig man de hersens in.

Nergens echt slecht, maar ook niet geweldig, laat staan bijzonder.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

avatar van Phantasm
Deze viel me niet tegen, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Metalfist
Bud Spencer en het huis dat iedereen wilt hebben

Soms snap ik de prijzen in winkels niet. Een tijd geleden vond ik in de Saturn twee DVDs: deze It Can Be Done Amigo voor zo'n 7 euro en dan een dubbeldvd met opnieuw It Can Be Done Amigo maar ook A Reason to Live, a Reason to Die voor 5 euro. Ze lagen netjes naast elkaar en ik vraag me dan ook af of er die aparte DVD überhaupt verkoopt.. Laat staan waarom het op deze manier is uitgebracht, want het was eenzelfde release door dezelfde uitgeverij. En dan verschieten ze ervan dat er verlies wordt gemaakt.

Goed opletten dus welke versie je koopt, want je kunt evengoed voor minder geld nog een tweede Bud Spencer film op de kop tikken. Soit, in ieder geval is dit wel een fijne release omdat er voor gekozen is om de Italiaanse audio te behouden en verder is dit een Spencer film zoals hij in de loop der jaren wel meer heeft gemaakt. Spencer, deze keer zonder Terrence Hill, wordt weer gecombineerd met een klein kind en laat regelmatig zijn vuisten spreken in een amusant plotje waar hij wordt achtervolgd door de broer van een vrouw waar hij (zowat perongeluk) een romantische escapade mee heeft gehad. Ondertussen wordt er nog een verhaallijntje geïntroduceerd rond een huis dat op het eerste zicht niets waard is, maar door velen wordt gegeerd. Allemaal redelijk voorspelbaar natuurlijk en toch straalt er hier een zekere charme van af. Moet ook allemaal niet te lang duren en dat lijkt regisseur Maurizio Lucidi ook wel te beseffen.

De enige reden dat It Can Be Done Amigo nog enige bestaansrecht heeft de dag vandaag is ongetwijfeld dankzij Bud Spencer. De grote Italiaan was in zijn tijd één van de grote sterren van de Italiaanse cinema en heeft toch ook veel vermakelijk spul gemaakt. Toegegeven, zijn werk met Hill is nog net iets leuker misschien, maar zijn solo werk is ook toch wel fijn om te zien. Hier kan hij weer zijn vertrouwde ding doen en met Jack Palance is er nog een leuk klankbord voor de vuisten van Spencer. Renato Cestiè speelt de jonge Chip, heeft hierna nog wel iet of wat een carrière kunnen uitbouwen blijkbaar, en doet het niet slecht. Normaal gezien geen fan van kinderen in films, maar de combinatie met Spencer blijkt vaak een succes te zijn.

Vermakelijke nonsens die voor een amusant anderhalf uur zorgen. Toegegeven, in zijn soort is het zeker en vast geen unieke film en toch kon ik hier wel wat mee. Zal hoogstwaarschijnlijk ook wel wat aan mijn zwak voor Bud Spencer liggen. Moet dringend maar eens werk maken van de overige films die ik nog heb liggen.