Le Retour de Martin Guerre (1982)

Frankrijk

geregisseerd door Daniel Vigne
met Gérard Depardieu, Bernard-Pierre Donnadieu en Nathalie Baye

1542. In Artigat, een dorpje in Ariège, trouwen de 13-jarige Martin en de 12-jarige Bertrande. Allebei komen ze uit een rijke familie en het wordt snel duidelijk dat ze dit huwelijk niet zelf hebben gewild. Martin is een stille, zwijgzame jongen. In het dorp wordt flink geroddeld over het uitblijven van een erfgenaam. Na een conflict met zijn vader verdwijnt Martin met de noorderzon. Jaren later keert hij terug, inmiddels uitgegroeid tot een grote, vrolijke kerel. Martin blijkt uiterlijk en mentaal enorm veel veranderd. Maar Bertrande houdt nog steeds van hem, dus hoort hij weer bij de familie. Maar dan steekt twijfel de kop op. Martins oom stelt zich vragen of dit wel de echte Martin Guerre is.

FisherKing
Nog niemand op gestemd, zie ik.

Film schijnt behoorlijk goed te zijn, met een prachtige rol van Gérard Depardieu volgens de kenners.
Scenario is van Jean-Claude Carrière, dat moet al een meerwaarde zijn.

Vanavond op TV.

avatar van titia
Dit verhaal doet me aan een andere film denken, welke was dat ook al weer, met jodie foster en richard gere. Oja, Sommersby. Wie heeft er van wie gejat? (heb deze nog niet gezien, dus baseer me op het verhaal wat er hier bij staat, misschien wel een complete misvatting)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Sommersby werd 11 jaar later gemaakt en is een remake van deze film.

avatar van titia
Okee, weet ik dat ook weer. Welke is er beter? (moet ik toch de video maar aan zetten vanavond?)

FisherKing
In 9 van de 10 gevallen is het Franse origineel beter.

avatar van Fabrice
Gérard Depardieu op z'n best in dit geweldig romantisch drama.

Super, ****

FisherKing
Ik vond hem erg goed, voordat ik in slaap viel....

avatar van petey
je wordt ouder papa, geef het maar toe....

Helaas....

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Best oké, maar wat al te toneelmatig naar mijn zin. Er wordt nogal groot geacteerd en dat zat me een beetje in de weg. Het dorp was met name in het begin ook nogal carnavalesk. Mooiste rol is van de actrice die Martins vrouw speelt, maar die valt door haar subtiele spel een beetje uit de toon.
Desalnietemin best een leuke film met een niet onaardig, onderhoudend verhaal. Maar geen film die me zal bijblijven.

avatar van RolfWolf
FisherKing schreef:
Ik vond hem erg goed, voordat ik in slaap viel....

neo (crew)
Depardieu is natuurlijk prima te pruimen. Zou dit origineel zo verkiezen boven Sommersby was het niet dat ik sommige scenes, zoals de terugkeer van de persoon die al 9 jaar weg was, hier simpel weg te lang duurt. Was er hier en daar wat geknipt en geplakt was dit de film enkel ten goede gekomen. Nu komen zowel origineel als remake op dezelfde hoogte te staan. 3 sterren

avatar van JJ_D
Typisch Franse, trage film; vooral puik gefilmd en geloofwaarig gecostumeerd. Het acteerwerk schommelt zo nu en dan, heel genietbaar zijn de prachtige shots van het Franse platteland, met een (misschien terecht) patriotistisch tintje.
Heel mooi, verrasend slim einde met een mooie einddialoog tussen vrouw en rechter, en veelbetkenende blik tussen de niet Martin en zijn geliefde. Het beeld van de veroordeelde brandde op mijn netvlies. Wel spijtig van het Braveheart-gedoe (= de speech: Vergeef mij...)
Jammer dat we voortdurend hetzelfde zien en de boerencultuur nogal barbaars lijkt. Het slaapgehalte licht dikwijls vrij hoog, maar genietbaar is deze prent wil.
Mooie Franse film, zoals er wel meer zijn.

avatar van Filmkriebel
Boeiend, aangrijpend verhaal die je het nut illustreert van een identiteitskaart . Ook de middeleeuwse sfeer is geloofwaardig. ik kan niks negatiefs bedenken over de film.

Authentieke, zeer fraaie verfilming van het boerenleven en de rechtspraak in de late Middeleeuwen aan de hand van de waargebeurde geschiedenis van Martin Guerre.
Sterke rollen van Gérard Depardieu en Nathalie Baye, die in de talrijke close-ups een beetje op een madonna lijkt. Heel mooi.
Deze film is vele malen beter dan de op fictie gebaseerde Amerikaanse remake uit 1993 (Sommersby) .

Van een zeldzame, mooie intensiteit deze op ware gebeurtenissen gesteunde film die ons een heel verzorgd beeld ophangt van het boeren- en dorpsleven zo'n 500 jaar geleden en natuurlijk een inzicht geeft over de waarde van de rechtspraak ("Beter een schuldige vrijspreken, dan een onschuldige veroordelen" of "Er zijn er meer die op hem stemmen dan anderen, dus is hij vrij...") .
Voor decors en costumering is geen kosten of moeite gespaard en wat dan gezegd van een schitterende Gérard Depardieu, op het toppunt van zijn kunnen en m.i. in één van zijn meest overtuigende rollen.
Een zeer aangename verrassing, geen seconde verveeld en wat raar dat het 7 jaar geleden is dat hier nog iemand een woord heeft over geschreven. Film is natuurlijk al 36 jaar oud, maar van die veroudering is niets te merken.