Blood Father (2016)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Jean-François Richet
met Mel Gibson, Erin Moriarty en Ryan Dorsey

Nadat de 16-jarige Lydia (Erin Moriarty) door haar vriendje, een drugsbaron, erin geluisd wordt voor het stelen van een fortuin aan drugsgeld, slaat ze op de vlucht. Ze kan nog maar bij één persoon terecht: haar vader John Link (Mel Gibson), een eeuwige loser die een dronkaard, drugsverslaafde, bendelid en ex-gevangene is geweest. Hij is echter vastberaden om zijn kleine meisje te beschermen en voor één keer in zijn leven het juiste te doen...

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Niks nieuws onder de zon, wel een gemakkelijk te behappen actiefilmpje. Sowieso doet de film wat het moet doen: korte speelduur, simpel plotje, af en toe wat cynisme, … en meer moet dat niet zijn.

Mel Gibson met zijn verweerde kop zie ik het liefst in dit soort films: geen franjes en pogingen tot drama te acteren, neen, gewoon wat schieten en de macho uithangen. Erin Moriarty die zijn dochter speelt is vrij vervelend, al is dat het personage natuurlijk.

Jean-Pierre Richet zorgt voor wat leuke plaatjes nu en dan, maar houdt er vooral een duidelijk afgelijnde film op na. Hij verliest geen tijd aan overbodige uitstapjes of dramascènes. De focus ligt op het kat- en muisspel en dat hoeft inderdaad niet langer dan 88 minuten te zijn.

avatar van Thorongil
Best een fijne actiefilm. Beetje zoals Get The Gringo en The Last Stand. Mel Gibson is zoals steeds geweldig.

Mel Gibson was een goed acteur, maar de laatste jaren heeft hij veel van zijn talent als acteur verloren.
Ook in deze film is hij maar matig, en de prent kon me bovendien amper boeien.
Zwak verhaal, waardoor de film ook waarschijnlijk zo kort is.
Aanvankelijk stond de film op mijn verlanglijst om hem aan te kopen, blij dat ik hem heb gehuurd eerst, bespaart me toch weer 15 €.

avatar van JoeCabot
Een film op maat gemaakt van Mel Gibson. Want voor de rol van aan lager wal geraakte drinkebroer ben je bij Mad Mel natuurlijk aan het juist adres. Bij momenten had ik het gevoel naar een biopic te kijken.

Anyway, Gibson zorgt er ongeveer in zijn eentje voor dat deze film 90 minuten lang (min of meer) entertainend blijft. Voor de rest staat dit project niet echt bol van ambitie. Het plotje ruikt naar straight to dvd. Moriarty is geen slechte actrice maar ontbeert charisma. En de regie lijdt aan bloedarmoede waardoor dit project als bandwerk aanvoelt.

Maar de shootouts zijn best wel cool. En Mel Gibson die in essentie zichzelf speelt, dat gaat er bij mij wel in. 3*

Matige film waarin een op de vlucht slaande tiener wordt bijgestaan door haar vader. Deze aktiefilm heeft een wel heel simpel verhaal en clichématige personages. Afgezien van de finale, had het geheel best wat ruiger gemogen. Aan de cast ligt het zeker niet, vooral Mel Gibson is perfect gecast en leuk om aan het werk te zien. De film duurt niet te lang, maar 3.0 sterren zou net te veel zijn.

avatar van bjerik76
bij de 2e schietscene's bij de camper zuchten ik al gelijk bij de reactie van John link.
Zo'n film word het dus.
een hoop kogels, gierende banden, en lachwekkende reacties op acties.

een verstand op 0 film, met uiteraard een voorspelbaar verhaallijn / eind.

avatar van bjerik76
op deze filmposter mist Mel trouwens zn hele arm tatoo !!
of zat die op zn andere arm..

avatar van Gang_Star
Redelijk, maar tegelijk ook vrij standaard actiefilm. Kent geen al te veel verrassingen in het verhaal en volgt eigenlijk vooral veelal de eerder bewandelde paden in het genre. Met een goede rol van Gibson, een flink aantal kogels en een aantal harde, brute actiescènes, maar qua spanning niet heel bijzonder. Met de gemiddelde speelduur ook een degelijke zit, die vermaakt zonder echt noemenswaardig te noemen. Blood Father is vrij simpel vermaak, niet meer en niet minder.

avatar van mama_peet
toch best wel een redelijke goede film, ondanks de negativiteit in gibson zijn leven. films van hem zijn vaak met de typische gibson humor, zoals deze. maar ook met wat pit erin de stoere biker attitute bevalt me wel.

avatar van nathaniel177
Redelijk. Wel vermakelijk. Redelijk goed geacteerd. Zitten wel een paar gaten in het verhaal

avatar van Boneka
Uitstekende actiefilm zoals je mag verwachten. Vond 'm zelfs beter dan verwacht. Dat begint al met de locaties, maar ook met de gebruikte kleuren. Zeker in die streek komen dit soort kleuren fantastisch naar voren toe. Verhaal is simpel maar doeltreffend. Over het plot hoeven we het niet echt te hebben. Dochter is in nood en moet geholpen worden. Ze is trouwens geen 16, maar 17 in deze film. Vond de dochter wel een te lieve uitstraling hebben voor alles wat zij al had meegemaakt. Vond het er eigenlijk geen type naar. William H. Macy ja daar is ie weer komt er alweer niet best vanaf haha. Maar goed vond de opbouw ook helemaal niet zo onaardig. Zit best aardig in elkaar. Er zullen geen oscars worden uitgedeeld, maar voor dit genre is het gewoon een lekkere film voor de vrijdag- of voor mij zaterdagavond!!

Film 3.5
Beeld 5
Geluid 5
Extra's 2.5

avatar van Boneka
Thomas83 schreef:
Dit leek een pure B-film te worden met die niet altijd even geloofwaardig gecaste gangsters, de wat matige en irritante Moriarty in de dochterrol en de hele opzet van het natuurlijk onzinnige verhaaltje. Maar wat zat ik er naast. Zodra Mel Gibson in beeld komt wordt het een enorm plezierige film. Hij is nog niets van zijn charisma verloren en is een verademing om te zien spelen, in een tijd dat dit soort charismatische actieheldacteurs niet meer voor het oprapen liggen. Zijn uitstraling en stem zijn nog perfect natuurlijk, en hij speelt de cynische brombeer perfect en tilt de film naar een hoger niveau.

En dan kan niet eens gezegd worden dat hij de enige troef van de film is. Meer dan zo'n wraakfilm zoals je dat misschien verwacht is dit zo'n zalig ouderwetse op-de-vlucht roadmovie (maar met meer moderne cinematografie en moderne technologie etc), met zeer aangename locaties, het juiste tempo, nog lekker gedoseerde actie en een geslaagde mix van luchtig en meer serieus. De dialogen springen er verrassend genoeg ook vaak nog behoorlijk uit en dankzij Gibson weet de film het sentiment waar het nog op inzet nog best redelijk te verkopen.

De film is niet geheel zonder fouten, die "they take our jobs"-dialoog was een echte misser bijvoorbeeld, maar dit was echt genieten. Het einde is ook echt zo typisch voor ouderwetse actiefilms, waarin de held van het verhaal een trucje heeft. Zeer sterk met de landmijn en de motor, het gevecht in de auto en daarna de sniper. Deze film doet me verlangen naar meer van dit soort rollen voor Mel Gibson. Een dikke 3.5*.

They take our jobs. Well in het licht van onze vriend Donald Trump helemaal geen slechte uitspraak. Het wordt ook mooi gevolgd wie anders gaat plukken he. De Amerikanen zelf toch zeker niet. En ach ja dat horen we hier natuurlijk ook. En die confederate flag is ook zo fout als het maar kan, maar wordt daar ook gewoon vertoond. Er valt wat dat betreft nog veel te winnen in Amerika.

avatar van panax
lekkere actiefilm
met een prima mel gibson
mooie harley vette klappen
prima in orde !!

avatar van Freespirit2
Vond het wel een super film.
Met Gibson had weer eens aardig getraind voor deze film
Ben alleen een sucker for happy ends....

Rammelend verhaal. Het lijkt meer op los staande acties . De overgang is onbegrijpelijk . Acties zijn wel aardig maar door het rammelende verhaal ook nogal overdreven. Het acteren is wel aardig maar ook wel oppervlakkig Amerikaans. En dan soms wat moralistische zinnetjes om het op een echt verhaal te laten lijken. Nee, dit viel tegen. Spannend was het in ieder geval niet.

avatar van TronMan
Standaard werk.. geen idee waarom Gibson hierin zit. Vrij simpel 'actie 'filmpje.

avatar van Toontje G
Deze film zal geen Oscars winnen. Niet te veel woorden aan vuil maken.

avatar van des1
What can I say? Vintage Gibson. Als ie recht moet zetten wat krom is, is ie op z'n best. Wraak e.d. Standaard ingrediënt in Hollywood films. Met dit soort films kan ik me wel voorstellen dat Amerikanen geen zin hebben in al dat Mexicaanse kartel gedoe aan de grens. Wel leuke grap over het verschil tussen "what's fitting" en "what's proper" aan het begin van de film.

avatar van Shadowed
Prettig.

Helemaal geen verkeerde film dit, die me veel beter beviel dan verwacht eigenlijk. Gibson overduidelijk in 1 van zijn betere rollen, dit soort types kan hij eigenlijk veel beter dan een vrijheidsstrijder naar mijn mening, hier lijkt hij echt in zijn element.

Qua actie had het wel allemaal nog wat lomper gemogen, maar in het algemeen ziet het er best prima uit eigenlijk. Niet erg grof, maar hier en daar zitten er best aardige dingen bij die bijdragen aan de sfeer. Maar het is nog steeds zo dat de actie echt lomp moet zijn rondom dit soort stoffige en verlaten omgevingen.

Omgeving zit er goed uit, lekker stoffig en warm sfeertje dat heerst. Alles draagt best bij aan een vlot en vuil sfeertje. Gibson ziet er ook behoorlijk vies uit en dat draagt ook goed bij. Moriarty doet het ook erg aardig, met een ok script dat net goed genoeg is om haar karakter een beetje fleur te geven.

Schurken zijn nergens heel eng of gevaarlijk, maar wel leuk en vlot. Luna heeft een leuke, haast speelse uitstraling en daarbij zijn Cabral en Trujillo ook prima in hun rol als bendelid en zelfs Sicario. Dichtbij de criminele wereld komt het niet, maar het beeld is vlot. Actiescènes zijn vaak ook niet onnodig druk en chaotisch gebracht.

Alles lijkt wel te kloppen, de film is vlot, duurt lekker kort en is als tussendoortje goed geslaagd. Vermaak gehalte is hoog, en dat is alles wat de film nodig heeft, en lijkt te willen bereiken. Niet meer, en niet minder.

avatar van Lovelyboy
Zo, dat was ook niet veel. Begrijp me goed, aardig een keer te zien maar de film gaat wat mij betreft meteen al nat bij de dialoog tussen Gibson en zijn ex via de telefoon die hem in weinig verhullende woorden te kennen geeft dat ze niet weer geld leent om een rare fantasie/speurtocht rond de dochter te kunnen naleven...uhm...hij was toch nog maar net uit de bajes? Dan het feit dat dochterlief plots belt en voor de deur staat. De daarop logische dialoog die wat mij betreft zou moeten volgen: 'waarom ben je weggelopen? Waar zat je? Is alles goed? Zitten mensen je achterna? Wat kan ik voor je doen? Waarom? Hoe? Wat? Wat wil je nu?' etc etc, blijft totaal uit. Hij zit amper iemand te tatoeëren of ze leven alweer totaal langs elkaar. Natuurlijk disfunctioneel family, I get it. Maar hoe zat dat nu ook alweer met al dat geld voor zoekpartijen en die bezorgdheid...? Dingetjes die niet helemaal top te noemen zijn.

Verder, redelijke film, beetje spanning, vooral de chase met de motoren is wel aardig, het geweld is wel goed en Mel komt een oude bekende tegen in de vorm van de Sicario, namelijk Raoul Trujillo die de leider van de gewelddadige indianen speelt in Apocalypta. Verder is Moriarty een erg prettige verschijning. Gibson is overigens wel heel aardig als snibbige, sarcastische en rauwe ex-crimineel. Toch het idee dat met een langere film en beter script hier meer uit te halen geweest was.

Seen it and done with it.

avatar van Daan258
Meer van verwacht.
Het begon best oké en vermakelijk. Helaas krabbelt het dan langzaam voort en gebeurd er niet al te veel.
Ik kon me alleen heel goed vermaken met het acteerwerk van Gibson, die wist wel een sterke rol neer te zetten. Verder een zeer standaard filmpje, niets bijzonders.

avatar van macrobody
Een niet veel om het lijf hebbende actie/thriller maar prima voor een avondje vermaak. Er is een verhaal en er wordt redelijk geacteerd. Je hebt de goeie en de slechte en de onschuldigen die het moeten bekopen.
Het grappigste vond ik dat een 17 jarige wel kogels mag kopen maar geen sigaretten zonder id. Only in America.

Tarkus schreef:
Ook in deze film is hij maar matig, en de prent kon me bovendien amper boeien.
Zwak verhaal, waardoor de film ook waarschijnlijk zo kort is.

Ik denk dat Mel Gibson nog altijd een goede acteur is, ik geloof niet dat je als acteur slechter wordt naar mate de tijd verstrijkt. Je kan als acteur wel minder goed acteren omdat je er geen zin in hebt. Ik denk dat je je hebt laten beïnvloeden door de smeercampagne van de media die Mel in een kwaad daglicht wilde zetten omdat hij zich niet laat conformeren aan de Hollywood standaarden in zijn films die hij gedirigeerd heeft. Zijn nieuwe film heeft alleen nog maar een titel en hij wordt al aangevallen.

macrobody schreef:

En omdat ik hem in een paar van zijn laatste films niet zo goed vind, en ik daarover zeg dat hij zijn talent zou verloren hebben, klinkt wellicht wat overdreven, misschien had ik beter geschreven dat hij zijn talent niet benut.
Heb hem trouwens niet afgeschreven hoor, de laatste aankoop die ik deze week heb gedaan zat ook "The Professor And The Madman" bij, en juist dat is een film met Mel Gibson.. Hopelijk is het dit keer wel een goede, afwachten maar, heb hem nog niet bekeken.

Tarkus schreef:

Misschien heb je wel gelijk, ik weet van de smeercampagne, maar daar laat ik me niet door beïnvloeden hoor...

Dat zeg ik ook altijd van reclames, maar toch gaat het onderbewust ergens zitten. En het werkt want anders hadden gaven ze er geen miljarden aan uit
The professor and the madman is een goede film maar van een heel ander kaliber dan deze film. Meer acteren en historisch. Veel plezier.

Een simpel actie/misdaad verhaaltje. Maar, toch door Mel Gibson zijn hoofdrol het kijken meer dan waard. Voor zijn 60 jaar zijn Gibson er fysiek nog zeer goed uit. Hij heeft blijkbaar goed getraind voor deze rol. En die rol van ex-dronkaard/drugsaddict en biker zit hem dan ook gegoten.

Mel Gibson bewijst in deze film dat hij nog lang niet is uitgepoept. Deze rol is hem op het lijf geschreven. Absoluut vermakelijk deze film en laat onze Mel maar schuiven hoor.

avatar van assowise
Best een leuke thriller. Mel Gibson is erg op zijn plek als een alcoholist die twee jaar nuchter is een voorwaardelijk vrij is. Maar dan komt zijn dochter terug in zijn leven en zij brengt een hoop problemen mee in haar kielzog.
Eén van de problemen is haar matige acteerwerk. Pas vlak voor de credits had ze eindelijk een zin die enigszins natuurlijk uit haar mond kwam.
Mel Gibson kon zijn persoonlijke politiek nog terloops kwijt maar is voor het overgrote deel perfect als John Link, ook fysiek klopt het .

Absoluut geen straf deze Blood Father maar je hoeft er niet voor thuis te blijven.