Blood Father (2016)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Jean-François Richet
met Mel Gibson, Erin Moriarty en Ryan Dorsey

Nadat de 16-jarige Lydia (Erin Moriarty) door haar vriendje, een drugsbaron, erin geluisd wordt voor het stelen van een fortuin aan drugsgeld, slaat ze op de vlucht. Ze kan nog maar bij één persoon terecht: haar vader John Link (Mel Gibson), een eeuwige loser die een dronkaard, drugsverslaafde, bendelid en ex-gevangene is geweest. Hij is echter vastberaden om zijn kleine meisje te beschermen en voor één keer in zijn leven het juiste te doen...

92 BERICHTEN 25 MENINGEN
avatar van Filmkriebel
geplaatst: 21 oktober 2016, 19:49 uur [permalink]
Fijne actiefilm die ouwe rot Gibson en newbie Erin Moriarty in de hoofdrollen zet. Ik heb me blijkbaar vergist en dacht dat ik John Hurt zag als de "Preacher" maar het bleek ene Michael Parks te zijn. De mooie regie en goede actie verhullen echter een voorspelbaar standaardverhaal van begin tot einde. Gibson mag zelfs nog een paar Mad Max moves doen om zich zijn betere dagen te herinneren (moto en shotgun)... meer dan degelijke film, maar meer dan 3* wil ik er nu ook niet aan geven wegens dertien in een dozijn.

avatar van broncode
geplaatst: 22 oktober 2016, 20:20 uur [permalink]
Mel Gibson zoals we hem het liefst zien. Hard, rauw en toch wel emotie oproepend. Het is een recht toe recht aan aktie filmpje, maar Mel Gibson trekt het door zijn fysieke uitstraling en ouwe kop het geheel toch omhoog. D'r zit iets oncontroleerbaars in psyche van Mel Gibson, en dat maakt hem zo geloofwaardig voor dit soort rollen.

avatar van Thomas83
geplaatst: 26 oktober 2016, 21:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit leek een pure B-film te worden met die niet altijd even geloofwaardig gecaste gangsters, de wat matige en irritante Moriarty in de dochterrol en de hele opzet van het natuurlijk onzinnige verhaaltje. Maar wat zat ik er naast. Zodra Mel Gibson in beeld komt wordt het een enorm plezierige film. Hij is nog niets van zijn charisma verloren en is een verademing om te zien spelen, in een tijd dat dit soort charismatische actieheldacteurs niet meer voor het oprapen liggen. Zijn uitstraling en stem zijn nog perfect natuurlijk, en hij speelt de cynische brombeer perfect en tilt de film naar een hoger niveau.

En dan kan niet eens gezegd worden dat hij de enige troef van de film is. Meer dan zo'n wraakfilm zoals je dat misschien verwacht is dit zo'n zalig ouderwetse op-de-vlucht roadmovie (maar met meer moderne cinematografie en moderne technologie etc), met zeer aangename locaties, het juiste tempo, nog lekker gedoseerde actie en een geslaagde mix van luchtig en meer serieus. De dialogen springen er verrassend genoeg ook vaak nog behoorlijk uit en dankzij Gibson weet de film het sentiment waar het nog op inzet nog best redelijk te verkopen.

De film is niet geheel zonder fouten, die "they take our jobs"-dialoog was een echte misser bijvoorbeeld, maar dit was echt genieten. Het einde is ook echt zo typisch voor ouderwetse actiefilms, waarin de held van het verhaal een trucje heeft. Zeer sterk met de landmijn en de motor, het gevecht in de auto en daarna de sniper. Deze film doet me verlangen naar meer van dit soort rollen voor Mel Gibson. Een dikke 3.5*.

avatar van baspls
geplaatst: 27 oktober 2016, 11:12 uur [permalink]
Ik had van te voren verwacht dat Blood Father een soort b-film zou gaan worden. Toch was het zeker geen slechte Misdaad/Actie film. Mel Gibson en zijn personage maken de film toch nog wat beter dan middelmatig. Degelijk verhaal, prima geschoten, prima vermaakt.

avatar van orko82
geplaatst: 28 oktober 2016, 23:09 uur [permalink]
Irritante dochter (vooral in het begin van de film), maar een degelijke prestatie van Mel Gibson schiet en vloekt de film naar een krappe voldoende.

geplaatst: 29 oktober 2016, 15:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jezus, net zoals Tom Cruise met zijn achterlijk John Reacher "Never Go Back (2016)" film ver is teruggevallen, geldt dat zeker ook voor Mil Gibson (zag er vanwege zijn baard in het eerst uur van het verhaal behoorlijk verwilderd uit, zijn uiterlijk op de poster is pas in de laatste minuten van het verhaal van toepassing) met deze eveneens slechte en flauwe dertien in een dozijn clichematige Actie / Thriller film, die gelukkig wel maar iets van 80 minuten duurt, maar desondanks langdradig aanvoelt.

Dit eenvoudige verhaal (draait om het beschermen van dochter Lydia, die in de problemen is gekomen, door vader John die vroeger een dronkaard, drugsverslaafde, ex-gevangene en een crimineel was) is al tig keren verfilmd geworden, waardoor deze film gewoon nergens weet te boeien of vermaken, laat staan dat het ergens spannend werd. Omdat het verhaal totaal niet origineel is, is het verloop ervan ook nog eens zo voorspelbaar als maar wat en dat inclusief het clichematige einde (waarbij John Link overlijdt en dat op een zeer clichématige manier), clichématig is deze film overigens van de eerste tot de laatste minuut. Hier en daar bevat de film wel wat actie, maar bijzonder is deze nergens. Ook bevat het verhaal een aantal overbodige scenes, waarvan je eigenlijk verwacht dat daar misschien iets leuks gaat gebeuren, maar dat juist niet het geval is zoals de scene in de de bar voor motorrijders en de scene waarbij John Link een vriend uit het verleden gaat opzoeken (o.a. om zijn motor op te halen), te weten een zekere Preacher (gespeeld door Michael Parks) die o.a. handelt in Nazi spullen, die John Link in het verleden beschermd en niet verraden heeft, waardoor hij niet in de gevangenis terecht kwam.

De cast weet ook nergens te overtuigen en dat is helaas ook van toepassing op Mel Gibson (in de rol van vader John Link), die dit soort rollen in het verleden al vaker heeft gespeeld en dan ook beter en leuker. Hij is overigens wel de enige reden, om deze film nog te bekijken. De cast is sowieso beperkt in deze film en draait buiten Mel Gibson eigenlijk alleen nog om Erin Moriarty (in de rol van irritante dochter Lydia) en Diego Luna (in de rol van clichematige slechterik Jonah, die wil afrekenen met Lydia, die hem iets heeft aangedaan).

Al met al niet meer dan een slechte en flauwe dertien in een dozijn clichematige Actie / Thriller film (die waarschijnlijk ook voor een appel en een ei is gemaakt), waarvan je al na een paar minuten weet hoe het verhaal zal gaan verlopen. Dankzij Mel Gibson en omdat de film maar circa 80 minuten duurt, valt deze film wel nog te bekijken (zeker als je geen hoge eisen stelt aan een film), maar veel stelt het allemaal niet voor (en dan druk ik me nog zacht uit) en waarschijnlijk ben ik hem ook weer snel vergeten.

avatar van ehgeahrev
geplaatst: 1 november 2016, 14:51 uur [permalink]
Hmmm... met moeite uitgekeken. Gelukkig kort gehouden. Zeer middelmatig scenario aangevuld met een zeer middelmatig presterende cast. Iets om te bekijken als je echt niets anders in de schuif hebt liggen.

geplaatst: 2 november 2016, 02:45 uur [permalink]
vond dit wel een goede film,kijkt lekker vlot weg. a film of b film,whatever,ik vond hem zeker het bekijken waard.

avatar van Barry83
geplaatst: 5 november 2016, 19:02 uur [permalink]
Magertjes, leuk voor een keer tussendoor maar meer ook niet

avatar van Pim1993
geplaatst: 9 november 2016, 17:15 uur [permalink]
Poeh! Veel te hoge beoordeling natuurlijk. Matig affiche met een beroerde Mel Gibson. Elk standaard actietrucje wordt weer uit de kast gehaald. Het dametje is een verademing in deze niet-originele clichématige drugsfilm.

Verstand op 0 is een vereiste en maakt hem enigszins dragelijk. Lichte onvoldoende.

avatar van de grunt
geplaatst: 10 november 2016, 18:28 uur [permalink]
Wat was dit slecht zeg.

geplaatst: 13 november 2016, 22:28 uur [permalink]
Deze heb ik na 45 minuten uitgezet, zonde van mijn tijd. Slap verhaal en zwak geacteerd. Met name 'popje' Erin Moriarty was tenenkrommend en volstrekt ongeloofwaardig. Die zat er niet in omdat ze kan acteren.

avatar van Ruben24
geplaatst: 14 november 2016, 22:07 uur [permalink]
Dit was zeker geen slechte film,gewoon zoals je Mel Gibson het liefst ziet .
Met emotie en goede actie .

avatar van mixmaster
geplaatst: 15 november 2016, 16:24 uur [permalink]
Matige actie/thriller met een Mel Gibson op de automatische piloot.
Vooral het eerste half uur is tenenkrommend slecht, daarna wordt het ietwat beter maar om het nou goed te noemen.... laten we het maar op matig houden.

avatar van Noodless
geplaatst: 15 november 2016, 22:32 uur [permalink]
13 in dozijn filmpje met een flinterdun verhaal en weinig ophefmakende actiescènes. Spanning ontbreekt. 5/10

avatar van Noodless
geplaatst: 16 november 2016, 22:31 uur [permalink]
Maak er toch een 4/10 van. Vond de film geen voldoende waardig.

avatar van DragQueen
geplaatst: 27 november 2016, 00:15 uur [permalink]
Fijne doch middelmatige actie/thriller, die geen al te ingewikkeld verhaal bevat en aangenaam wegkijkt. Mel Gibson is op zijn plaats in de hoofdrol. 2,5 Ster.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 29 december 2016, 04:02 uur [permalink]
Heb sinds gisteren zitten twijfelen of ik deze 6/10 of 7/10 zou geven uiteindelijk maar voor het eerste gegaan. Waarom heb ik zo zitten twijfelen, omdat dit uiteindelijk wel een vermakelijke actiefilm is die nergens gaat vervelen. Maar is natuurlijk een film zoals er vele zijn, vol met cliches en voorspelbaar. Maar Gibson doet het goed toch zijn beste sinds efkens waar hij in acteert vind ik. Nog wel een minuntje het meisje die zijn dochter speelt acteert wel niet zo goed vind ik persoonlijk. Het is dan ook wel zoiezo Gibson die deze film draagt. Prima actie, verhaal stelt wel niets voor. Duurt niet lang en vliegt ook voorbij deze. Moest ik kunnen gaf ik hem 6,5/10

avatar van Rodger
geplaatst: 29 december 2016, 13:14 uur [permalink]
Net geen voldoende voor mij,.. leek af en toe op een actie/komedie.
Flauwe grappen, gevolgd door harde actie...
2.0 **

avatar van joolstein
geplaatst: 12 januari, 16:04 uur [permalink]
Een simpele actiefilm die eigenlijk alleen aan de middelmaat weet te ontsnappen doordat Mel Gibson erin aanwezig is. Een kwetsbare dochter (Erin Moriarty) in de ban van een Mexicaanse drugshandelaar en pacifistische vader Link (natuurlijk Mel Gibson) die zichzelf kan omtoveren tot een eenmansleger als dat zijn dochter kan redden. De actie is vrij schaars en de achtervolgingen van de Mexicaanse huurmoordenaars zijn weinig indrukwekkend of memorabel. Toch weet Gibson op sommige momenten te overtuigen! Vooral in de scènes waarin hij met tegenzin en wat cynische humor de criminelen neer knalt en ondertussen tegen zijn dochter preekt. Helaas zijn er bij tijd en wijle ook van die er dik bovenop liggende moraliserende dialogen, deze bederven de kijkervaring en pret. Erin Moriarty doet het verder ook prima als de dochter van. Ik zelfs kreeg het gevoel dat regisseur Jean-François Richet door Gibson aanwezigheid zelf maar weinig had in te brengen. Enfin het is een vermakelijke actiefilm die bij mij niet een blijvende indruk zal achterlaten maar die waarschijnlijk wel de comeback van Mel Gibson aankondig.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 12 januari, 20:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het aantal fantastische scripts die mr Gibson krijgt is waarschijnlijk zeer beperkt .
dit is wel een rol op zijn lijf gescheven, met zijn inmiddels doorleefde gezicht .
De laatste 3 A 4 films zijn allemaal net niet zijn verdiende comeback geworden ,vrees dit ook niet ,terwijl de man zijn strepen heeft verdiend.
Dit is aardige actie / drama dat aardig wegkijkt .
En met een moraal dat hele anti nazi gedeelte was niet toevallig neem ik aan
En een einde die je mijlen ver ziet aankomen.( actie films komen daar vaak mee weg )
Maar echt heel beklijvend is dit niet.
Redelijke voldoende ,wachtend op de verbluffende comeback die wel gaat scoren ( hoop ik ) .

avatar van limelight73
geplaatst: 16 januari, 16:17 uur [permalink]
ehgeahrev schreef:

precies.

avatar van fappie

geplaatst: 28 januari, 15:19 uur [permalink]
"A father makes his own justice". Daar zal de Amerikaanse regering blij mee zijn . Maar goed, lijkt me leuk. Binnenkort maar eens checken.

avatar van Drifter
geplaatst: 28 januari, 22:00 uur [permalink]
tot 2/3 is prima, maar het laatste drama deel doet alles teniet.

lezertje
geplaatst: 29 januari, 17:14 uur [permalink]
De openingscène levert een mooi stuk kritiek op de belachelijkheid van de identiteitscontrole in Amerikaanse winkels. En daarna gaat het meteen bergafwaarts met die knullige standaard pief, paf, poef filmpje. Mel Gibson, zoals we hem liever nooit meer zien. En absolute B-film.

avatar van Fryce
geplaatst: 30 januari, 19:55 uur [permalink]
Lekkere film, met prima spel en een goed sfeertje. Heb mij vermaakt!

geplaatst: 12 februari, 13:37 uur [permalink]
Mel Gibson heeft z'n beste tijd gehad denk ik. Beetje simpele, voorspelbare en flauwe film. Het enige wat ik onthouden heb van de film is die scene waar Mel's dochter drank en kogels wilt halen en geen ID bij dr heeft voor de drank dus kocht ze alleen de kogels. Amerika zucht.....

avatar van Bud Spencer
geplaatst: 15 februari, 12:59 uur [permalink]
Actie/thriller? Eerder actie/comedy. Redelijk filmpje, maar geen hoogvlieger.

avatar van snarfje5508
geplaatst: 9 april, 11:02 uur [permalink]
Bij Gibson is het acteertalent ondanks de drank niet verloren gegaan. Hij zet een overtuigende rol neer.
Overwachts een leuke film voor de zaterdagavond. Geen lastige verhaallijnen maar gewoon een stukje geloofwaardige actie. En dat dan ook nog eens met een normale speelduur ! Dan blijft de vaart ook in de film. Een dikke 3 sterren.

avatar van JohnWilliams
geplaatst: 28 april, 12:55 uur [permalink]
Net als The Beaver is het alleen Mel Gibson waarvoor ik deze film ben gaan kijken. Helaas bleek dit een slecht plan te zijn. De film boeide mij niet heel erg, wat mede te danken is aan de slechte acteurs en het karige verhaallijntje in deze film. De enige die nog een beetje zorgt voor mijn aandacht is, jullie raden het al, Mel Gibson zelf. Hij zet een door het leven getekende dronkaard neer die ergens achteraf in een camper woont en een tatoeagebedrijfje heeft. Het einde was echter wel onverwachts (goed) maar kan door het saaie middenstuk niet meer voor een voldoende zorgen.

Beste Mel, houd je a.u.b. alleen maar bezig met top films, zoals je laatst geregisseerde film, maar laat dit soort films aan je voorbij gaan. Dat is voor iedereen het beste

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 29 juni, 08:31 uur [permalink]
Redelijk.

Niks nieuws onder de zon, wel een gemakkelijk te behappen actiefilmpje. Sowieso doet de film wat het moet doen: korte speelduur, simpel plotje, af en toe wat cynisme, … en meer moet dat niet zijn.

Mel Gibson met zijn verweerde kop zie ik het liefst in dit soort films: geen franjes en pogingen tot drama te acteren, neen, gewoon wat schieten en de macho uithangen. Erin Moriarty die zijn dochter speelt is vrij vervelend, al is dat het personage natuurlijk.

Jean-Pierre Richet zorgt voor wat leuke plaatjes nu en dan, maar houdt er vooral een duidelijk afgelijnde film op na. Hij verliest geen tijd aan overbodige uitstapjes of dramascènes. De focus ligt op het kat- en muisspel en dat hoeft inderdaad niet langer dan 88 minuten te zijn.

avatar van Thorongil
geplaatst: afgelopen vrijdag om 02:33 uur [permalink]
Best een fijne actiefilm. Beetje zoals Get The Gringo en The Last Stand. Mel Gibson is zoals steeds geweldig.