Fassbinder: At Elske Uden at Kræve (2015)

Alternatieve titel: Fassbinder: To Love Without Demands

1 stem

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Christian Braad Thomsen
met Rainer Werner Fassbinder, Irm Hermann en Harry Baer

Rainer Werner Fassbinder was waarschijnlijk de belangrijkste naoorlogse regisseur van Duitsland. Zijn snelle en dramatische dood op 37-jarige leeftijd in 1982 liet een vacuüm achter in de Europese film die nog opgevuld moet worden. Vanaf 1969 heeft de Deense regisseur en filmhistoricus Christian Braad Thomsen een nauwe maar toch respectvol gedistantieerde vriendschap met Fassbinder. De film is gebaseerd op zijn persoonlijke herinneringen, evenals een reeks gesprekken en interviews die hij in de jaren 70 met Fassbinder en zijn moeder Lilo hield. Daarnaast bevat de film actuele interviews met Irm Hermann en Harry Baer, die beiden dicht bij Fassbinder stonden.