Hold Back the Dawn (1941)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Mitchell Leisen
met Charles Boyer, Olivia de Havilland en Paulette Goddard

Om een verblijfsvergunning voor de Verenigde State te bemachtigen verleidt een Roemeense vluchteling (Charles Boyer) in Mexico een Amerikaanse onderwijzeres (Olivia de Havilland) tot een spoedhuwelijk. Eenmaal over de grens is hij van plan om haar in de steek te laten en er vandoor te gaan met zijn vriendin (Paulette Goddard)...

Charles Boyer is een van de vele Franse acteurs en actrices, die met wisselend succes hun geluk beproefd hebben in Hollywood. Met zijn rare tongval speelt hij in deze film een gewiekste Roemeense rommelaar, die een jonge Amerikaanse vrouw probeert te versieren om op die manier een verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten te pakken te krijgen. Anders dan b.v. in Gaslight (1944) ben ik deze keer niet onder de indruk gekomen van zijn optreden. Olivia de Havilland en Paulette Goddard geven deze sombere film nog enig cachet, maar geweldig is het allemaal niet. Matig.