Sun Lung Moon Hak Chan (1992)

Alternatieve titels: New Dragon Gate Inn | Dragon Inn | Xin Long Men Ke Zhan

Hongkong
Actie
88 minuten / 103 minuten (international cut)

geregisseerd door Raymond Lee, Siu-Tung Ching en Hark Tsui
met Tony Leung Ka Fai, Maggie Cheung en Donnie Yen

Tsao Siu Yan, een eunuch aan het hof van de Ming Dynastie, probeert met behulp van een boze sekte de macht in China te grijpen. Een legendarische rebellenleider, Chow Wai-on, neemt het op tegen Tsao. Na talloze gevechten ontmoeten de twee legers elkaar bij een vervallen herberg midden in de woestijn, de Dragon Gate Inn. Daar maken de twee legers zich op voor een bloederige beslissingsstrijd...

Echt een ongelovelijke bagger film. Saai, saai en nog eens saai.

Gevechten niet mooi. Verhaal verwarrend en ronduit belachelijk voor zover het dan wel te volgen was. Nee, als echte hong kong fan is deze film toch niet aan mij besteed !!

ik ben nu halverwege deze film aan het kijken en kan je zeggen dat de begin van de film slecht is begonnen. De leukste stukken van deze film speelt af in "Dragon Inn" en ik denk dat de rest van de film niet hoeft te kijken, maar doe het toch. Hoe de einde is zal ik loop van deze tijd -de film- beter onder de loep kunnen nemen. Voorlopig 2,5*

Justice4All schreef:

Film uitgekeken, eindelijk houd toch op 2,5*

4100ste stem net gegeven

avatar van J.T.O
Gezien zonder ondertiteling en ik moet zeggen dat dit puur vermaak is. Een goede Wu Xia film, waarbij de gevechten soms best wel spectaculair eruit zien. Vooral wanneer ze in het zand gaan vechten en overigens kan ik de humor erg waarderen. Prima film!

3.5

Erg gaaf filmpje.

Aantal grote namen bij elkaar die een wervelend actiespektakel opvoeren.

Gevechten zijn vaak indrukwekkend. Niet zozeer de choreografie maar wel de snelheid en de manier van in beeld brengen. Erg snedig en snel, hoogtepunt is het shot voor de zon in het laatste gevecht. Echt machtig hoe snel de camera voortraast, de acteurs in het rond duikelen en een semi-vast shot kan aangehouden worden.

Verder leuk schaakspel dat zich afspeelt in de Inn. De eeuwig wisselende balans houdt het best interessant hoewel het einde er niet minder voorspelbaar op wordt.

Eindgevecht is groots en geweldig. Nogal wat bloediger en harder ook dan gewoonlijk. Verder erg fijne bijrol van die Barbaarse slager. Geweldig mannetje

Al bij al uiterst vermakelijk filmpje en topper in het genre. Al mag het jaartal en de cast daar ook al een stevige indicatie voor zijn.

avatar van DVD-T
Geweldige Kung-Fu western, vol met leuke en interessante personages en met een aantal mooie gevechten.

Ik kreeg er echt een western gevoel bij. De uitgestrekte dorre vlaktes waarin de goodguys en badguys ofwel te voet of op een paard doorheen razen. De herberg voelde echt als een saloon aan. En ook de gevechten deden als een Spaghetti western aan. Ik weet niet of dat helemaal de bedoeling was, maar ik vond het echt die sfeer hebben.

Drama is in deze film trouwens ook prima in orde. Waar het in sommige HK films wat faalt, is het hier nergens over the top gebracht. Lekker uitgebalanceerd met het verhaal en de gevechten. Het verhaal verliep lekker vlot en de ontwikkelingen blijven, zoals Onderhond hier boven al aangeeft, interessant om te volgen. Toch een stuk gewelddadiger dan wat ik tot nu toe in een martial arts film uit deze periode heb gezien. Ik heb dan nog niet zoveel van dit soort film gezien dus ik weet verder niet of dit in andere films ook te vinden is.

Zoals vaker in dit soort films draait het voor het grootste gedeelte om de geweldige gevechten. En die zijn er te vinden. In het begin nog wel wat kleinschalig, maar echt mooi om te zien. Nou erg mooi is het misschien niet, maar wel erg flitsend. Vooral het laatste gevecht is een lust voor het oog, Wat een snelheid. Erg mooi gedaan ook zoals de camera het allemaal volgt, opnieuw ook erg bloederig in beeld gebracht. Ook de muziek mocht er best zijn, al is het op sommige punten een beetje misplaatst.
Ik heb me er in ieder geval heel erg mee vermaakt.

avatar van belchinees
Jammer van de trage start.
Was toch grotendeels niet echt de moeite om kijken, blinkt enkel uit in enkele gevechten, met in het bijzonder het laatste in het zand.

Heb me trouwens weer laten vangen met de Tony Leung's .
De HKLegends DVD duurt btw 100 minuten, 12 minuten meer dan hier aangegeven.

avatar van beavis
Uitstekende remake van de grote klassieker met veel structurele overeenkomsten (de openings speech, het gebouw van de herberg enz enz enz), maar ook enkele goed gevonden afwijkingen waaronder het karakter, en de fenomenale rol, van Maggie Cheung. De 90's/Hark stijl kan behoorlijk druk en chaotisch zijn en bij de eerste flitserige beelden van trainings-gevechten was ik al bang dat dit een vermoeiende cursus editting zou worden, maar de actie-scenes zijn uiteindelijk toch behoorlijk in beeld gebracht en bevatten allemaal wel een paar prachtige vondsten, verbluffende staaltjes special effects en camerawerk en blijven mede daardoor (want er zijn hier ook stuk voor stuk top-performers aan het werk) constant indrukwekkend. Om dan nog eens met een totaal "WTF?!" sequentie af te sluiten! De verbale humor is (in de vertaling tenminste) ook opvallend hard/grof... volgens mij niet eerder op die manier in een film als dit gezien. Wellicht was de internationale release om die reden een stukje ingekort? Top vermaak, en binnen dit segment van het genre een érg sterke film!

avatar van John Milton
Dat eindgevecht heeft inderdaad een opvallend hoog wtf-gehalte

Fijne herziening.

Het leuke aan deze film is dat alles aandoet als een typische (kwalitatieve) 90s HK martial arts film, maar de film dat eigenlijk helemaal niet is. Er zit wat actie aan het begin en het einde, maar alles daartussen is eigen van een ander kaliber/genre.

Film neemt het idee van Hu's originele over, maar verder is dit toch vooral een duidelijk 90s product. Van soundtrack tot camerawerk, belichting en acteerstijl, deze film ademt gewoon early 90s Hong Kong martial arts. Lekker duister en komisch verder, vooral de steeds wisselende dynamiek in de inn zorgt ervoor dat deze film blijft amuseren.

Het voelt allemaal erg dynamisch en actief, terwijl er puur op basis van script niet eens zo heel veel gebeurt. Vind het eigenlijk een mooi voorbeeld van hoe stijl en inhoud elkaar niet altijd hoeven aan te vullen, maar het contrast tussen de twee net voor enige originaliteit kan zorgen. Blijft bij herziening ook zeker de moeite. Niet teveel effectieve martial arts actie verwachten en dan is dit nog steeds een gewaardeerd meesterwerkje.

4.0* en een uitgebreide review