'Gung Ho!': The Story of Carlson's Makin Island Raiders (1943)

Alternatieve titel: Gung Ho!

Oorlog

geregisseerd door Ray Enright
met Robert Mitchum, Randolph Scott en Grace McDonald

Reconstructie van een gebeurtenis die plaatsvond ten tijde van de Tweede Wereldoorlog toen krantenkoppen 'Makin Taken' schreeuwden. Hiermee werd gedoeld op de herovering van een strategisch belangrijk eiland in de Pacific door een groep mariniers onder leiding van kolonel Evans Carlson, bijgenaamd kolonel Thorwald. Na een grondige training varen deze mariniers, de zogenaamde Raiders, naar hun doelwit waar een heftige en bloedige strijd volgt die naar de overwinning moet leiden.

avatar van Dogie_Hogan
Inmiddels ook op DVD verschenen onder verkorte titel GUNG HO!

Ik raad deze film aan mensen die graag naar oorlogsfilms zien wel witzwart maar goede actie kijken waard .

avatar van Moviestar1979
Een redelijke oorlogsfilm die het verhaal vertelt over een groep mariniers die zich vrijwillig opgeven om tegen de Japanners te kunnen vechten.
Ze moeten allemaal een zware training doorstaan, en zich beseffen dat deze missie ook hun leven kan kosten.
In totaal doen zo'n 15.000 man mee.
Maar hoeveel zullen er veilig terugkeren?

2,5 *

lezertje
Een hele erge propagandafilm voor het Korps mariniers, die uit zijn voegen barst van het patriottisme, terwijl er ook diverse xenofobische trekjes te bespeuren valt richting Japanners. De film werd gebruikt als instructie film voor leden van het US Marine Corps.