Code M (2015)

Nederland
Familie / Avontuur

geregisseerd door Dennis Bots
met Nina Wyss, Senna Borsato en Joes Brauers

De eigenwijze Isabel (11) neemt na het auto-ongeluk van haar opa zijn zoektocht over naar het legendarische zwaard van de wereldberoemde musketier D'Artagnan, dat al eeuwen spoorloos is. Isabels enige aanwijzing is een geheime code die ze zal moeten ontrafelen om het zwaard te vinden. Samen met haar neef Rik (13) en vriend Jules (12) begint ze aan een spannende zoektocht langs grotten en kastelen, maar al snel komen de drie erachter dat ze niet de enigen zijn die het zwaard willen vinden. Op wie kan Isabel vertrouwen en wie heeft er een dubbele agenda?

kappeuter (moderator)
Vanaf 24 juni in de bioscoop (Independent Films)

Teaser geplaatst!

avatar van Quentin
Stond 3 weken geleden nog op de set, wordt spectaculair!

kappeuter (moderator)
Quentin
Ah! Wat deed je daar? Verslaggeving voor NeerlandsFilmdoek?

kappeuter schreef:
Quentin
Ah! Wat deed je daar? Verslaggeving voor NeerlandsFilmdoek?

Nee, ben bevriend met een van de producenten. Werken samen aan een andere speelfilm op dit moment. Die dag was combinatie van meetings en setbezoek.

avatar van mcdaktari
Ik ben benieuwd als Senna Borsato niet de zoon van was geweest of we er dan uberhaubt ooit van gehoord hadden.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
mcdaktari Waarschijnlijk niet, maar of Nicolas Cage, Michael Douglas, Liza Minnelli of Charlie Sheen zo beroemd waren geworden met andere ouders of familieleden is ook nog maar de vraag.

avatar van mcdaktari
Precies, zo zit het leven nou eenmaal in elkaar ja. Sommige krijgen nou eenmaal kansen waar andere hun hele leven voor moeten vechten. Maar ach ja, als we maar van de films kunnen genieten, dat is toch nog het aller belangrijkst.

avatar van Quentin
Laat die stapel boeken deze zomer maar thuis, dit jaar wordt het geen chillvakantie aan het zwembad. Na het zien van Code M moeten er zo veel mogelijk grotten en kastelen bezocht.

avatar van Quentin
Code M is een ouderwetse avonturenfilm voor de hele familie, met een mysterie dat nooit heel griezelig wordt en een dappere, eigenwijze heldin in de hoofdrol. Vertrouwde cinema dus. Maar regisseur Dennis Bots, die recent nog het prachtige Oorlogsgeheimen afleverde en alsmaar beter lijkt te worden, tilt de film met gemak boven zijn soortgenoten uit.

Recensie: Code M - VPRO Cinema Filmrecensie

avatar van soom
Code M kijkt weg als een spannend verhaal, ja. Ik was huiverig voor Senna. Ik herinnerde me namelijk dat zusje Jada mij niet bekoorde in de een of andere Sinterklaas film. Maar blijkbaar slaat talent wat dat betreft een kind over, want Senna is uitermate geweldig. Of het ligt aan de genen van Marco en Leontine. Dat Jada meer op Leontine lijkt en hun zoons op hun vader. Ik vond hem zo heerlijk. Droog ook. Dat stukje over dat hij Marco Borsato persoonlijk kende: Ge-wel-dig!! Joes Brauers is nu wel goed, Nina Wyss is top. Een sterrencast met als aanvoerder Raymond Thiry, gemengd met een vleugje Derek de Lint, Beau Schneider, en een tikkeltje van een paar andere leuke mensen, en daar is het. Het hartverwarmende bewijs dat dit omhoog klimt als een dolle gek op een stokje. Ik had me er totaal niets van voorgesteld, maar dit is fantastisch werk. Ik houd van het gevoel dat deze film me geeft. Het mooie thema van de film laat me happen naar adem, de sterke spelers die rondhuppelen alsof ze er zoveel plezier in hebben, doen (doet) de rest. Daarbij werkt de omgeving ook erg mee.
Ik weet niet zeker of er echt is gefilmd in de streken, waar men is bedoeld te zijn, maar het gevoel is alvast helemaal top. Ik kan er niets aan doen, maar wat een prachtige film. Helemaal op het conto van Dennis Bots. Het is na Achtste-groepers huilen niet, weer een verbluffend sterk staaltje. Ditmaal gelukkig zonder waterlanders, maar evengoed wist dit me genadeloos vast te nagelen. Wauw de wauw.

avatar van Nientje1980
Leuk en spannend verhaal, vooral voor de kinderen.
Heb er echt van genoten om mee te kijken met mijn 7 jarige zoon die helemaal in het verhaal opging.
Acteren kan soms wat beter, maar zeer vermakelijk. En voor de jeugd ook echt spannend.

lezertje
Prima jeugdfilm, die voor een heel groot gedeelte op ware feiten historische gebaseerd is. Alleen onbegrijpelijk dat er een Nederlands sprekende D’Artagnan en Koning Lodewijk XIV in de film rondlopen. Als er wel sprake is van een in het Frans geschreven brief en teksten in het Latijn, waarom dan geen Frans sprekende acteurs. De doelgroep waarvoor de film gemaakt is (11/12 jarige zijn best in staat om die paar regels ondertiteling te lezen. Dit haalt de geloofwaardigheid flink onderuit en dat is jammer.

avatar van Rodger
Leuke jeugdfilm.
Mooie beelden.
prima verhaal.
2.5**

avatar van Phantasm
Aardige jeugdfilm met een goed verhaal.

avatar van K. V.
soom schreef:
Dat stukje over dat hij Marco Borsato persoonlijk kende: Ge-wel-dig!!

Het was André Rieu

avatar van K. V.
Deze jeugdfilm ook eens bekeken en vond het geen slechte film. De film zag er nog spectaculair en goed uit. Ook het verhaal was tof, alleen jammer dat D’Artagnan en koning Lodewijk XIV Nederlands spraken, maar dat heb je natuurlijk ook vaak in Engelstalige films, dat ze dan Engels spreken. Verder deed de cast het niet slecht.
De speelduur was goed, niet te lang en niet te kort.
Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van soom
K. V. schreef:
Leuk om eens gezien te hebben.
Wat jij zegt, kan best . Dat herinner ik me niet. Weinig indruk gemaakt . Maar ik bedoelde iets wat in de film wordt gezegd.

Leuk voor de kids, een volwassene krijgt hier geen vlinders van in de buik lijkt me.
Het mocht allemaal niet te veel kosten, dat zie je er aan af, hoewel de locaties wel mooi gekozen zijn,
Het op jacht naar de schat verhaal is eenvoudig en solide uitgewerkt, maar ook snel te vergeten mogen we toch wel concluderen?
Acteerwerk van de kinderen is wel dik in orde, wellicht zit er een talentje bij waar we over tig jaar nog altijd van horen.
Meest opzienbarende: nooit geweten dat die beroemde franse musketier een zwaar amsterdams accent had, ook dat hij is gesneuveld tijdens de slag om Maastricht is me vroeger tijdens de geschiedenislessen blijkbaar ontgaan!