• 8.669.648 stemmen

Genre: Familie / Avontuur

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Dennis Bots

Met onder meer: Nina Wyss, Senna Borsato en Joes Brauers

IMDb beoordeling: 5,9 (230)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 24 juni 2015

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Code M

De eigenwijze Isabel (11) neemt na het auto-ongeluk van haar opa zijn zoektocht over naar het legendarische zwaard van de wereldberoemde musketier D'Artagnan, dat al eeuwen spoorloos is. Isabels enige aanwijzing is een geheime code die ze zal moeten ontrafelen om het zwaard te vinden. Samen met haar neef Rik (13) en vriend Jules (12) begint ze aan een spannende zoektocht langs grotten en kastelen, maar al snel komen de drie erachter dat ze niet de enigen zijn die het zwaard willen vinden. Op wie kan Isabel vertrouwen en wie heeft er een dubbele agenda?

logo tmdbimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 24 juni in de bioscoop (Independent Films)

Teaser geplaatst!

Quentin

Stond 3 weken geleden nog op de set, wordt spectaculair!

kappeuter (crew films)

Quentin

Ah! Wat deed je daar? Verslaggeving voor NeerlandsFilmdoek?

kappeuter schreef:

Quentin

Ah! Wat deed je daar? Verslaggeving voor NeerlandsFilmdoek?

Nee, ben bevriend met een van de producenten. Werken samen aan een andere speelfilm op dit moment. Die dag was combinatie van meetings en setbezoek.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik ben benieuwd als Senna Borsato niet de zoon van was geweest of we er dan uberhaubt ooit van gehoord hadden.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20832 berichten

mcdaktari Waarschijnlijk niet, maar of Nicolas Cage, Michael Douglas, Liza Minnelli of Charlie Sheen zo beroemd waren geworden met andere ouders of familieleden is ook nog maar de vraag.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Precies, zo zit het leven nou eenmaal in elkaar ja. Sommige krijgen nou eenmaal kansen waar andere hun hele leven voor moeten vechten. Maar ach ja, als we maar van de films kunnen genieten, dat is toch nog het aller belangrijkst.

Quentin

Laat die stapel boeken deze zomer maar thuis, dit jaar wordt het geen chillvakantie aan het zwembad. Na het zien van Code M moeten er zo veel mogelijk grotten en kastelen bezocht.

Quentin

Code M is een ouderwetse avonturenfilm voor de hele familie, met een mysterie dat nooit heel griezelig wordt en een dappere, eigenwijze heldin in de hoofdrol. Vertrouwde cinema dus. Maar regisseur Dennis Bots, die recent nog het prachtige Oorlogsgeheimen afleverde en alsmaar beter lijkt te worden, tilt de film met gemak boven zijn soortgenoten uit.

Recensie: Code M - VPRO Cinema Filmrecensie

avatar van soom

soom

Code M kijkt weg als een spannend verhaal, ja. Ik was huiverig voor Senna. Ik herinnerde me namelijk dat zusje Jada mij niet bekoorde in de een of andere Sinterklaas film. Maar blijkbaar slaat talent wat dat betreft een kind over, want Senna is uitermate geweldig. Of het ligt aan de genen van Marco en Leontine. Dat Jada meer op Leontine lijkt en hun zoons op hun vader. Ik vond hem zo heerlijk. Droog ook. Dat stukje over dat hij Marco Borsato persoonlijk kende: Ge-wel-dig!! Joes Brauers is nu wel goed, Nina Wyss is top. Een sterrencast met als aanvoerder Raymond Thiry, gemengd met een vleugje Derek de Lint, Beau Schneider, en een tikkeltje van een paar andere leuke mensen, en daar is het. Het hartverwarmende bewijs dat dit omhoog klimt als een dolle gek op een stokje. Ik had me er totaal niets van voorgesteld, maar dit is fantastisch werk. Ik houd van het gevoel dat deze film me geeft. Het mooie thema van de film laat me happen naar adem, de sterke spelers die rondhuppelen alsof ze er zoveel plezier in hebben, doen (doet) de rest. Daarbij werkt de omgeving ook erg mee.
Ik weet niet zeker of er echt is gefilmd in de streken, waar men is bedoeld te zijn, maar het gevoel is alvast helemaal top. Ik kan er niets aan doen, maar wat een prachtige film. Helemaal op het conto van Dennis Bots. Het is na Achtste-groepers huilen niet, weer een verbluffend sterk staaltje. Ditmaal gelukkig zonder waterlanders, maar evengoed wist dit me genadeloos vast te nagelen. Wauw de wauw.

avatar van Nientje1980

Nientje1980

Leuk en spannend verhaal, vooral voor de kinderen.

Heb er echt van genoten om mee te kijken met mijn 7 jarige zoon die helemaal in het verhaal opging.

Acteren kan soms wat beter, maar zeer vermakelijk. En voor de jeugd ook echt spannend.

avatar van lezertje

lezertje

Prima jeugdfilm, die voor een heel groot gedeelte op ware feiten historische gebaseerd is. Alleen onbegrijpelijk dat er een Nederlands sprekende D’Artagnan en Koning Lodewijk XIV in de film rondlopen. Als er wel sprake is van een in het Frans geschreven brief en teksten in het Latijn, waarom dan geen Frans sprekende acteurs. De doelgroep waarvoor de film gemaakt is (11/12 jarige zijn best in staat om die paar regels ondertiteling te lezen. Dit haalt de geloofwaardigheid flink onderuit en dat is jammer.

avatar van Rodger

Rodger

Leuke jeugdfilm.

Mooie beelden.

prima verhaal.

2.5**

avatar van Phantasm

Phantasm

Aardige jeugdfilm met een goed verhaal.

avatar van K. V.

K. V.

soom schreef:
Dat stukje over dat hij Marco Borsato persoonlijk kende: Ge-wel-dig!!

Het was André Rieu

avatar van K. V.

K. V.

Deze jeugdfilm ook eens bekeken en vond het geen slechte film. De film zag er nog spectaculair en goed uit. Ook het verhaal was tof, alleen jammer dat D’Artagnan en koning Lodewijk XIV Nederlands spraken, maar dat heb je natuurlijk ook vaak in Engelstalige films, dat ze dan Engels spreken. Verder deed de cast het niet slecht.

De speelduur was goed, niet te lang en niet te kort.

Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van soom

soom

K. V. schreef:

Leuk om eens gezien te hebben.

Wat jij zegt, kan best . Dat herinner ik me niet. Weinig indruk gemaakt . Maar ik bedoelde iets wat in de film wordt gezegd.

avatar van coumi

coumi

Leuk voor de kids, een volwassene krijgt hier geen vlinders van in de buik lijkt me.

Het mocht allemaal niet te veel kosten, dat zie je er aan af, hoewel de locaties wel mooi gekozen zijn,

Het op jacht naar de schat verhaal is eenvoudig en solide uitgewerkt, maar ook snel te vergeten mogen we toch wel concluderen?

Acteerwerk van de kinderen is wel dik in orde, wellicht zit er een talentje bij waar we over tig jaar nog altijd van horen.

Meest opzienbarende: nooit geweten dat die beroemde franse musketier een zwaar amsterdams accent had, ook dat hij is gesneuveld tijdens de slag om Maastricht is me vroeger tijdens de geschiedenislessen blijkbaar ontgaan!

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Code M is een Nederlandse jeugdfilm van regisseur Dennis Bots. Deze heeft de nodige ervaring met het regisseren van jeugdige acteurs en maakte in het verleden al films als Oorlogsgeheimen, Achtste Groepers Huilen Niet en diverse films van de tv-serie Het Huis Anubis. Bots laat met Code M andermaal zien dat hij uitstekend is in het regisseren van een jeugdige cast, want de drie jonge hoofdrolspelers doen het erg goed in deze film. Dat kan helaas niet gezegd worden van de oudere hoofdrolspelers. Peter Paul Muller loopt er een beetje verloren bij en ook de zusjes Hannah en Lotje van Lunteren krijgen weinig te doen. De rol van acteerveteraan Derek de Lint is helaas te kort om echt indruk te maken. Het voorspelbare plot is helaas ook niet bijster goed uitgewerkt. De zoektocht naar het zwaard van D’Artagnan had op papier een spannende film kunnen opleveren, maar helaas is de zoektocht in Code M vergelijkbaar met een gemiddelde aflevering van Bassie & Adriaan. Het gaat allemaal wel erg gemakkelijk en ook hier worden de helden gedwarsboomd door een steenrijke baron (die nog net geen ‘Drommels, drommels, drommels’ roept). Daar waar opa zijn leven lang op zoek is naar het zwaard, hebben zijn kleinkinderen het zwaard in een middagje of twee gevonden. Hier had meer ingezeten.

Gelukkig ziet de film er nog degelijk uit dankzij de mooie locaties in Limburg. Code M was dan ook een pilot van het Limburgs Filmfonds, waarmee Limburg de eerste provincie in Nederland was met zijn eigen filmfonds. Met een budget van 1,8 miljoen euro is Code M geen bijster dure film. De scènes in het verleden zijn sfeervol gefilmd, maar de actie wordt helaas verpest door het vele gebruik van slow-motion.

Code M is een vermakelijke film en zal zeker bij een jeugdig publiek in de smaak vallen. Erg succesvol in de bioscopen was Code M niet, want de film wist slechts een krappe 31.000 bezoekers naar de bioscopen te lokken, ondanks dat ze toch in ruim 100 bioscopen in première ging. Hoofdrolspeeltster Nina Wyss is een ontdekking in deze film, maar hield het helaas na Code M voor gezien en heeft sindsdien niet meer in een film of tv-serie meegespeeld.

Oorspronkelijk zou de film Het Zwaard van D'Artagnan heten, maar op last van de distributeur is deze titel omgevormd tot Code M. De letter 'M' staat voor de plaats Maastricht. De oorspronkelijke titel was in mijn ogen een stuk 'pakkender' en geeft ook een betere omschrijving van de film weer.