The Guardian (1990)

Horror / Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Carey Lowell, Jenny Seagrove en Dwier Brown

Een jong echtpaar huurt Seagrove in als oppas voor hun baby. Deze blijkt echter niet veel goeds van plan te zijn, ze offert baby's aan een magische boom in het bos.

Het is een achtelijke b-film die niet te pruimen is. Baby's offeren aan een boom, hoe bedoel je? Dat mensen zoiets raars kunnen verzinnen. In tijden niet meer zo'n domme film gezien.

avatar van U-96
Nick Kang schreef:

Je neemt me de woorden uit de mond, Nick Kang.
Alhoewel, op sommige punten vond ik hem best vermakelijk: Dat die drie gasten werden gemarteld door die boom, omdat ze die vrouw wilden verkrachten.. Voor de rest, een zeer onnodige film, waarbij het een marteling zou zijn om hem nog eens te kijken. 1.5 ster.

EEE
Nick Kang schreef:

Klinkt wellicht wat vreemder dan het werkelijk is. Vroeger bracht men offers aan de goden en die goden zouden heel groot zijn (zo'n 40 meter) en konden ook heel oud worden (honderdduizenden jaren) en dus was de vergelijking met de bomen snel gemaakt, dit vond bijv. plaats in de Hittitische cultuur met Tammuz ("perfecte brander") en Semiramis ("Tak draagster") en Nimrod.
Hier komt ook de verering van de denneboom vandaan ("Oh denneboom...").

avatar van psycholamp
Ik kan me herinneren dat dit best wel een leuke film was, met een gave hondenachtervolging. Het is alleen wel wat lang geleden allemaal.

avatar van uberjason
heb deze film vroeger vaak gehuurt op video, want de sfeer is zo lekker en Seagrove doet me een beetje denken aan de oppas trucjes van Rebecca DeMornay in The hand that rocks the cradle, alleen gaat Seagrove nog een stapje verder.
leuk verhaaltje voor kleine kinderen als ze moeten gaan slapen, en voor volwassenen is het een lekkere horror/thriller om daarmee samen te besluiten geen nanny te gaan inhuren.

cambal
Mooi werk van Friedkin dit tussendoortje , wel anders dan ik van hem gewend ben met echte gruwelfilms als The Exorcist .

avatar van Friday the 13 th
Lang geleden dat ik hem nog gezien heb, maar hij verdient zeker een tweede kijkbeurt binnenkort. Ik kan me nog herinneren dat het vrij spannend was met enkele vreemde scènes zoals met die boom met die babyhoofdjes.

Vrij speciale horrorfilm, voorlopig een 3.

avatar van dutchtuga
Voor mij was het ook behoorlijk lang geleden dat ik deze heb gezien, maar op een of andere manier is deze Friedkin mij altijd wel bijgebleven, vooral het rare gebeuren met de boom. Vele jaren later is dit aspect nog steeds raar en in dit geval is dat positief. De film kent een raar sfeertje en dat komt ten goede van het mysterieuze. Friedkin past een bevreemdende stijl aan en dat komt in bepaalde scènes erg goed tot zijn recht. Zo is de scène met de baby onder de boom om in te lijsten en deed het me erg denken aan de vrijscène onderaan de boom van von Triers Antichrist. The Guardian bevat ook nog eens ongeremde en erg sterke gore, wat het allemaal nog beter maakt voor de horrorfan. Friedkin overtuigt met dit werkje.
Dikke 3,5*

Begon saai en wou het bijna uitzetten maar ben uiteindelijk toch blij geweest dat ik door ben blijven kijken!

avatar van Noodless
Bijzonder knap duister sfeertje in dit merkwaardig, bizar horrorwerkje van Friedkin met als basisgegeven het offeren van baby's. Alleen al de gedachten en de uitwerking hieromtrent zijn best wel akelig.
De performance van de babysitter is heel overtuigend. Ook de rest van de cast spelen hun rollen meer dan behoren. Hier en daar wat plotholes en rare beslissingen, maar dat mag de pret niet drukken. De gore mag er best wel wezen. Leuke ontdekking ! 7/10

avatar van Lennert
Vandaag de dag zendt men vooral The Asylum troep uit om de horrorfans aan hun trekken te laten komen, maar in het begin van het nieuwe millennium zond men ook nog wel eens leuke films uit. Gisteravond bij het door mijn van tv opgenomen films laadje spitten, kwamen we dan ook deze film tegen waar ik toch nog behoorlijk goeie herinneringen aan had overgehouden. Vanzelfsprekend is The Guardian in de tussentijd ietwat achterhaald qua special effects en is het plot flinterdun, maar nog steeds valt er meer dan genoeg te genieten.

Het script van een bosnimf die baby's offert aan een boomgod is er namelijk een die ik verder nog niet eerder ben tegen gekomen in horrorfilms, daarnaast heeft de film een perfecte combinatie van sfeer en bij vlagen best excessieve gore. Het contrast hiervan werkt wonderbaarlijk. Buiten Seagrove zijn er helaas wel weinig acteurs en actrices die echt intrigeren. Onbegrijpelijk hoe iemand als Roger Ebert dit ziet als een van zijn meest gehate films, ik mis de tijd in ieder geval dat dit horrorfilms 's avonds werden uitgezonden.

avatar van knusse stoel
Aardig gegeven als verhaal en een redelijk uitgewerkte film die dan ook staat voor een anderhalf uur spanning. Ook de 'special effects' waren mooi uitgewerkt zoals de kindergezichtjes in de boom en de slingerende takken. Een viel een beetje uit de toon en dat was de vliegende heks, te statisch.

avatar van ChrisM
Script is beetje krakkemikkig niet wat gewend zijn van Friedkin, persoonlijk vind ik deze film wel goed te pruimen mede door de nostalgie van de VHS in de videotheek..... dvd die ik heb gekeken is van Second Sight prima transfer en leuke extra's waaronder interview van Friedkin.

lang geleden gezien.maar wel een hele leuke film.wil hem graag weer eens zien.maar hij zal wel niet uitkomen op dvd.jammer anders had ik hem wel gekocht.

avatar van Actarus
Dat ik deze nog eens kon bekijken, en viel heel goed mee! De kills van die boom vind ik supergoed en bloederig gedaan. Simpel verhaaltje, maar meer moet dat niet zijn voor een ouder filmpje uit het horror-gerne. Een goede Friedkin!

avatar van Daan258
Zooo vreselijk lang ligt ie al in de kast.
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig, hoop hem snel is te bekijken.

Supernatural schreef:
ik heb de film nu eindelijk op bluray gevonden ook nog op bol.com.het is wel een import.al staat ie ook op ebay.maar het is wel een duitse import maar ook met engels gesproken.er zijn nog maar enkele op voorraad.dus als er nog meer mensen belang hebben om de film ook te kopen dan is dat dus mogelijk.ben er erg blij mee.anders had ik de film zoiezo bij ebay besteld maar via bol is makkelijker.