Ghost Story (1981)

Drama / Horror

geregisseerd door John Irvin
met Fred Astaire, Douglas Fairbanks Jr. en Melvyn Douglas

Vier succesvolle oudere heren, die lid zijn van de 'Chowder Society', delen een 50 jaar oud geheim. Wanneer één van de leden een zoon verliest in een bizar ongeluk, maakt de groep een patroon van angstaanjagende voorvallen mee.

avatar van Scorpio11
Goede rollen van de "oude" knakkers Astaire en Fairbanks.

Erg leuke cheesy griezelfilm, met een sterk Hitchcockiaanse sfeer en invloeden (cameraposities, camerabewegingen, sfeer, etc). Wel wat onevenwichtig in opbouw en balans (m.n. in het begin) maar verder erg aangenaam popcornplezier voor diegenen die een zit van een kleine 2 uur geen probleem vinden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sfeervol spookverhaal.

Deze vergeten griezelfilm met bejaarde acteerkanonnen is absoluut de moeite waard. Het verhaal is simpel doch doeltreffend en de muziek en SFX zijn uitstekend. Mooi gefilmd en sfeervol, maar met name de acteerprestaties maken dit een prettige kijkervaring.

Zeer goed.

erik1677
Damn! dat ik deze klasieker nog nooit had gezien.

Een absoluut spannende griezelfilm.
ER zit nul komma nul gore in deze film, maar dat maakt eigenlijk ook niet uit.
Des te meer spanning zit er in deze film.

Erg goede film. Toen ik de film voor het eerst zag vond ik het een huiveringwekkende film. Toen was ik 15 of zo. Er is nog een soortgelijke film ( beetje hetzelfde verhaal ) van een jonge vrouw die ook omkomt door een ongeluk en zij komt terug als geest om wraak te nemen, een film uit de 70' s volgens mij. Wie zou mij daar iets meer over vertellen? Ik kan de film nergens vinden, weet ook geen titels of acteurs helaas.

avatar van Filmkriebel
Sinistere spookfilm op grootmoeders wijze. Verwacht geen overdonderende special effects... het is een traag verhaal, dat zich stukje bij beetje blootgeeft. Geestverschijningen en macabere verhalen uit het verleden zijn de backbone van de film, die via twee grote flashbacks wordt verteld. Het einde vond ik huiveringwekkend. De spanning wordt vooral gecreëerd omdat je wil weten welk geheim aan de basis staat van wat hier gebeurt. Old fashioned maar klasse... van dit soort griezelfilms kan ik wel genieten.

avatar van baspls
"I will take you places you've never been. I will show you things that you have never seen and I will see the life run out of you."

Ghost Story verteld het verhaal van vier succesvolle oude mannen die al 50 jaar een duister geheim delen. Als eerst de zoon van een van hen rond vreemde omstandigheden om het leven komt en daarna de man zelf volgt, wordt het de andere duidelijk dat het verleden niet zo makkelijk achtergelaten kan worden... Gebaseerd op het boek van Peter Straub. Volgens Stephen King een van de beste spookverhalen die hij ooit heeft gelezen.

De hoofdrollen worden vertolkt door veteranen Fred Astaire, Melvyn Douglas, John Houseman en Douglas Fairbanks Jr. Daarnaast spel ook Alice Krige en Craig Wasson een rol.

In tegenstelling tot wat je door de titel zou verwachte is het geen haunted house-film. De film ademt echter wel de sfeer die dat soort films bezitten. Het verhaal vond ik opzich wel goed, al had het mischien wat beter uitgewerkt kunnen worden. De backstory was best gaaf bedacht.

Visueel is de film uitstekend verzorgt door special effects meester Albert Whitlock (The Thing, Dracula 1979) met mooie maté-paintings en practical effects. Bij vlagen is de film bijzonder sfeervol en doet het aan als een echte Gotische spookhuisfilm.

Sfeervolle en vermakelijke film met een mysterieus verhaal. Beetje ondergewaardeerd.

avatar van Rocky#Horror
Inderdaad erg sfeervol! maar vooral lekker spannend. Op sommige momenten grafisch bijzonder goed voor 1981. Zowat een kwart van de cast in de film is inmiddels overleden.

avatar van HK Senator
Een vergeten pareltje. Hitchcock meets Hammer. Erg sfeervol, al valt er ook wel aanmerkingen op de film te maken. Hoe kan het bijvoorbeeld dat die laatste overgebleven man met auto en al over de kop vliegt en even later een hele politiemacht op de been heeft om die auto uit het water te takelen?. Daar zit echt een gat in het verhaal.

avatar van wendyvortex
In de herziening. Ja zeker een griezelfilm met Fred Astaire en Douglas Fairbanks Jr. Maakte begin jaren 80 zeer veel indruk, was ook waarschijnlijk één van de eerste horrorfilms die ik ooit zag.
Die ghost stories geloof ik inmiddels allemaal wel, maar dit blijft toch wel een fijn filmpje, in 1981 was dit al een beetje ouderwetse griezelfilm, maar dat is dan ook wel de charme.

avatar van knusse stoel
HK Senator schreef:

Een pracht van een parel zelfs, wij hebben vol verwondering gekeken naar deze film. Begin is een beetje stroef, voor deze tijd, maar daarna gaat hij heerlijk aan de wandel met de fantasie en inlevingsvermogen van de kijker. Jammer dat we tegenwoordig veel horror zien met de nodige scare-jumps maar deze film had dat niet nodig. Dankzij de prima opzet van deze film wordt je soms figuurlijk in het verhaal getrokken.
Verder er maar niet te veel over vertellen, gewoon gaan zien als je van griezelfilms houdt!
Onze waardering?
Een kleine 8!

avatar van clubsport
Zoals hierboven al meermalen beschreven : een sfeervol verhaal die ook de tijd neemt , dat oogt soms wat langdradig maar was de juiste keuze .
Onze latere Borg queen speelt hier de vrouw waar het allemaal om draait die zich in een soort 4 hoeks verhouding stort waarvan je weet dat het wel fout moet aflopen .

Goeie film waarin een aantal oude mannen regelmatig bij elkaar komen om verhalen te vertellen. Het begin komt wat rommelig over, maar uiteindelijk een prima verhaal dat mede door de lange flashbacks onderhoudend blijft. Redelijk sfeervol allemaal met ook perfect bijpassende muziek. Een toch wel bijzondere cast met een paar oudgedienden voor wie dit hun laatste film was. Een nipte 3.5 sterren.