• 10.935 nieuwsartikelen

Met onder meer: Guillermo Francella, Peter Lanzani en Gastón Cocchiarale

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 14 april 2016

Plot El Clan

"The true story of Argentina's most notorious crime family"

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de rijke Puccio clan uit de wijk San Isidro in de jaren 80. De familie stond erom bekend dat ze mensen ontvoerden en daar losgeld voor eisten, maar ze vervolgens doodden. Ze ontvoerden mensen uit hun eigen omgeving, de jachtclub en de wijk waar ze woonden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Epifanía Puccio

avatar van predator

predator

• 1918 stemmen

De stijl van de film is prachtig, maar het verhaal is niet heel verrassend. Een godfather light versie.

kappeuter (crew films)

Vanaf 14 april in de bioscoop (Cinemien)

avatar van tbouwh

tbouwh

Matige film over een familie die buurtgenoten kidnapt voor losgeld. Zoon Alejandro gaat zich, mede onder invloed van een bloeiende romance, steeds meer tegen de handelswijze van zijn vader afzetten. El Clan beslaat enkel vader en zoon (later wordt ook een tweede terugkerende zoon bij de ontvoeringen betrokken), maar beschadigt de gehele familie. Terwijl moederlief rijst met kip opdient, klinken er vanuit de kelder angstschreeuwen. Deze op een waargebeurd verhaal gebaseerde film behandelt interessante materie, maar de uitwerking Is niet heel bijzonder, en soms zelfs aan de saaie kant. Het plot ontwikkelt zich als verwacht. Het acteerwerk van vader Puccio Is uitstekend, maar de acteur met misschien wel de belangrijkste rol (Alejandro) weet niet te overtuigen. Beste aspect van El Clan vond ik het ironische, scherpe muziekgebruik bij enkele sleutelscènes. Ook het einde Was aangrijpend. 2.5*

avatar van david bohm

david bohm

Door de eendimensionale personages en het standaard uiterlijk van de film wordt dit toch bijzondere verhaal niet al te flitsend opgediend. Bovendien wordt het verhaal op rommelige wijze uitgeserveerd.

Gemiste kans.

gauke

Hoewel gebaseerd op ware gebeurtenissen leek het soms een vlucht uit de realiteit. Een wrede, soms beklemmende combinatie van een psychologische gangstermisdaadepos, 'n antithriller en een vader-zoon drama, met een, op het eerste oog bekrompen, Argentijns modelgezin, dat met een ijskoude vader als gezinspatriarch, rijke lieden ontvoerde en na inning van het losgeld, deed verdwijnen. De schokkende alledaagsheid stond, mede door de begeleiding door nostalgische tachtiger jaren deuntjes, centraal. Vooral de dialogen tussen vader en zoon waren sterk, echter ik miste wel de diepgang van de personages en het verhaal werd warrig opgediend.

avatar van Zjokke

Zjokke

Boeiend uitgangspunt, maar een matige uitwerking.

avatar van Walter S.

Walter S.

Degelijke film over een psychopaat in de huid van een zijn stoepje vegende keurige huisvader en zijn zoon de sportheld. Pa is een ijskoude en is ook de uitblinker in de film. Het is geen spektakelfilm, maar de manier waarop dit drama in het echt plaats vond was ook ontdaan van spektakel en daarom vond ik deze vorm wel passen.

avatar van lezertje

lezertje

En niet zo bijster interessant verhaal, deze Argentijnse film over het waargebeurde verhaal van de Puccio familie, die in de eerste helft van de jaren tachtig van de vorige eeuw vier mensen ontvoerde. Veel blijft er ion het ongewisse. Was het alleen maar om het losgeld te doen en waarom kozen ze juist deze vier tot hun slachtoffer? Waarom regisseur Pablo Trapero de ontknoping van de vierde ontvoering meteen na de moord op het tweede slachtoffer laat zien, om daarna de draad weer om te pakken is ook zo een raadsel dat niet opgelost wordt. En hoe komt de familie bij Puccio bij de politie in beeld. Wat heeft hen doen besluiten om de telefoon van de Puccio’s af te tappen. Trapero komt gemakshalve niet met de antwoorden.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Ik vond het verhaal op zich wel interessant maar het blijft voor mijn gevoel iets te luchtig voor een onderwerp als dit, er had veel meer uit gehaald kunnen worden. De muziek staat haaks op de gebeurtenissen waardoor de film niet serieus over komt, deze stijl kan echter wel leuk zijn maar bij een waargebeurd verhaal als dit vind ik het niet helemaal passen. De cast doet het best aardig maar veel diepgang in de karakters zien we niet, dit geldt eigenlijk voor de gehele film. Ik vond het geen slechte film maar het had beter gekund, het verhaal leent zich daar wel voor. Een kleine voldoende.

avatar van K. V.

K. V.

Deze lag in de bib en eens meegebracht. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar het kon me maar matig boeien. De cast deed het wel prima, maar deze kunnen jammer genoeg de film niet redden. De muziek was wel leuk.

'k hoef deze niet meer terug te zien.

avatar van adso

adso

And I love to live so pleasantly

Live this life of luxury

Lazing on a sunny afternoon

In the summertime

avatar van Movsin

Movsin

Naar een waargebeurd onverkwikkelijk verhaal. Die Guillermo Francella is alleszins goed gecast als de onbewogen misdadiger met de brave-huisvader-look in het openbaar en ook in zijn huiskring (helpt gemotiveerd mee met het huiswerk van zijn dochter) die in feite deels onwetend is over de gruwelijke activiteiten van het geliefd gezinshoofd.

Film kan wel boeien maar verloopt niet zonder hiaten (van het zoeken naar de dader krijgen we niets te zien terwijl de finale inval toch als een verrassing komt).

'k Zag geen verband tussen de songs en het gebeuren. Een minpuntje, toch.

avatar van Decec

Decec

Een goede biografie/misdaad/drama/thriller film...

Een waargebeurd verhaal...

Goed verhaal...

Goed acteerwerk...

Goed camerabeweging...

Redelijk mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...

avatar van coumi

coumi

Ruw, schrijnend verhaal welk wel even blijft hangen, zeker als je je realiseert dat dit op ware feiten berust. El Clan toont vooral aan dat ogenschijnlijk normale mensen met een redelijk geslaagd maatschappelijk leven hele slechte dingen kunnen doen, en in zin is de film echt een gruwelijke eye opener. Trefzekere regie van Trapero, de keuze om de diverse ontvoeringen steeds maar te laten zien vanuit het oogpunt van het slachtoffer sleurt je bijvoorbeeld echt het verhaal in. Minpunt is(en dan zeg ik niet vaak) dat de film wat te kort duurt en onvolledig oogt. Het einde komt nogal abrupt en ik had graag wat meer gezien van het politieonderzoek welk leidde tot de uiteindelijke aanhoudingen . Niettemin, absoluut een productie die ik iedereen boven de zestien kan aanbevelen, dit is nou precies het werk wat laat zien waarin die twee films over Heineken nou te kort schoten.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Keep it in the family

Een interessant waargebeurd verhaal over een familiezaak.

De vader is een echte familieman maar transformeert in een ijskoude moordenaar tijdens de kidnappings. De vertwijfeling bij één van de zoons die uitblinkt in sport en merkt dat bekenden het slachtoffer zijn maakt het allemaal extra schrijnender.

De muziekscore is goed, maar geeft de hele nare geschiedenis eigenlijk een luchtig tintje. Dat kan toch niet de bedoeling zijn bij zo'n gruwelijke geschiedenis.

avatar van jordorientje

jordorientje

Allereerst vind ik de omschrijving al misleidend: een gezin, een familie die buurtgangers ontvoert? Naar mijn weten wisten alleen de vader en de 2 zoons ervan en de rest van de bewoonsters het niet.

Verder vind ik het echt idioot dat er is gekozen om in het begin al vrij snel de ontknoping te weergeven.
Ook vind ik de muziek er totaal niet bij passen, slecht gevonden zeg. Alsof het een film is die zich in Texas afspeelt. Bovendien zo'n vrolijk deuntje, terwijl die mensen worden ontvoerd en vermoord, vind ik lachwekkend en totaal niet serieus overkomen. Alsof je naar 1 of andere actiekomedie kijkt met Schwarznegger.

Tot slot, los van de film, vind ik de straffen merkwaardig:
"Alejandro krijgt levenslang." ?! Terwijl hij juist z'n vader zo haatte en sloeg en vervolgens zelfmoord wilde plegen. Dan kan het niet anders dat zijn vader hem er alsnog bij verlinkt heeft, maar nee dat klopt ook niet, aangezien er bij hem staat dat hij altijd is blijven ontkennen. Raar.
"Na 2 jaar kwam Maguila vrij, omdat er nog steeds geen uitspraak was." Euhm, maar er wordt net beweerd dat Alejandro levenslang kreeg, dus was er wél een uitspraak? ? Vervolgens wordt Maguila veroordeeld, slaat ie op de vlucht, komt jaren later terug om vrijstelling te krijgen en krijgt die?!?! Haha oké.....
"Puccio werd veroordeeld tot levenslang. In de gevangenis studeerde hij rechten en werd advocaat na zijn vrijlating." Hoe kan iemand in godsnaam vrijkomen als ie is veroordeeld tot levenslang?

Wat ik zeg: één en al kromheid. Maar goed, prima film, prima geacteerd alleen soms wat aan de saaie kant.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Interessant aan deze film is het feit dat hij gebaseerd is op waargebeurde feiten. Het verhaal over een familie die ten tijde van de woelige jaren 80 in Argentinië rijke personen ontvoert, losgeld int en daarna hun slachtoffers uit de weg ruimen is boeiend.

Twee tegenstellingen in de film zijn goed uitgewerkt. Eerst heb je de zoon zelf die zich schip en wal bevindt met zijn vader en zijn vrienden. Hij wil loyaal zijn ten aanzien van zijn familie, maar heeft het eveneens moeilijk zich anders voor te doen bij zijn vrienden. Ook de vader heeft een interessante persoonlijkheid. Zijn aimabele innemend karakter rijmt hoegenaamd niet met de kille gruweldaden die hij stelt.

Mooie casting en sfeerzetting waardoor deze thriller/drama de gehele speelduur boeiend blijft. Geen onvergetelijke film, maar goed voor een keertje.

avatar van ILDIB

ILDIB

Dikke 3 maar sommige stukken zijn gewoon te saai voor hoger punt. Wel mooi vormgegeven en het laatste kwartier is gewoon fantastisch.

avatar van notsub

notsub

Dit verhaal had een betere vertolking verdiend. Wanneer zulke gruwelijkheden de revue passeren is enige ongemakkelijkheid wel op zijn plek, maar hier worden we geconfronteerd met een opvallend luchtige benadering. De film verliest hierdoor fors aan impact. Ook is al snel duidelijk hoe de vork in de steel zit en daarmee kun je het veroorloven met wat minder interesse te kijken en toch niets te missen. Dat overkwam mij in ieder geval. Het einde is dan wel sterk en redt de meubelen nog een beetje. De vader van het gezin is wel zo'n eng figuur; hier had veel meer mee gedaan kunnen worden.

avatar van Tanguy

Tanguy

Ik heb het gevoel dat uit dit verhaal veel meer gehaald kon worden. Een beetje een rommelige film, die helaas niet altijd mijn focus kon houden.