El Clan (2015)

Argentiniƫ / Spanje
Misdaad / Drama

geregisseerd door Pablo Trapero
met Guillermo Francella, Peter Lanzani en Lili Popovich

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de rijke Puccio clan uit de wijk San Isidro in de jaren 80. De familie stond erom bekend dat ze mensen ontvoerden en daar losgeld voor eisten, maar ze vervolgens doodden. Ze ontvoerden mensen uit hun eigen omgeving, de jachtclub en de wijk waar ze woonden.

10 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van predator
geplaatst: 5 februari 2016, 16:30 uur [permalink]
De stijl van de film is prachtig, maar het verhaal is niet heel verrassend. Een godfather light versie.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 21 maart 2016, 11:05 uur [permalink]
Vanaf 14 april in de bioscoop (Cinemien)

avatar van tbouwh
geplaatst: 15 april 2016, 16:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Matige film over een familie die buurtgenoten kidnapt voor losgeld. Zoon Alejandro gaat zich, mede onder invloed van een bloeiende romance, steeds meer tegen de handelswijze van zijn vader afzetten. El Clan beslaat enkel vader en zoon (later wordt ook een tweede terugkerende zoon bij de ontvoeringen betrokken), maar beschadigt de gehele familie. Terwijl moederlief rijst met kip opdient, klinken er vanuit de kelder angstschreeuwen. Deze op een waargebeurd verhaal gebaseerde film behandelt interessante materie, maar de uitwerking Is niet heel bijzonder, en soms zelfs aan de saaie kant. Het plot ontwikkelt zich als verwacht. Het acteerwerk van vader Puccio Is uitstekend, maar de acteur met misschien wel de belangrijkste rol (Alejandro) weet niet te overtuigen. Beste aspect van El Clan vond ik het ironische, scherpe muziekgebruik bij enkele sleutelscènes. Ook het einde Was aangrijpend. 2.5*

avatar van david bohm
geplaatst: 16 april 2016, 19:43 uur [permalink]
Door de eendimensionale personages en het standaard uiterlijk van de film wordt dit toch bijzondere verhaal niet al te flitsend opgediend. Bovendien wordt het verhaal op rommelige wijze uitgeserveerd.
Gemiste kans.

geplaatst: 16 april 2016, 23:14 uur [permalink]
Hoewel gebaseerd op ware gebeurtenissen leek het soms een vlucht uit de realiteit. Een wrede, soms beklemmende combinatie van een psychologische gangstermisdaadepos, 'n antithriller en een vader-zoon drama, met een, op het eerste oog bekrompen, Argentijns modelgezin, dat met een ijskoude vader als gezinspatriarch, rijke lieden ontvoerde en na inning van het losgeld, deed verdwijnen. De schokkende alledaagsheid stond, mede door de begeleiding door nostalgische tachtiger jaren deuntjes, centraal. Vooral de dialogen tussen vader en zoon waren sterk, echter ik miste wel de diepgang van de personages en het verhaal werd warrig opgediend.

avatar van Zjokke
geplaatst: 24 april 2016, 15:34 uur [permalink]
Boeiend uitgangspunt, maar een matige uitwerking.

avatar van Walter S.
geplaatst: 31 mei 2016, 00:33 uur [permalink]
Degelijke film over een psychopaat in de huid van een zijn stoepje vegende keurige huisvader en zijn zoon de sportheld. Pa is een ijskoude en is ook de uitblinker in de film. Het is geen spektakelfilm, maar de manier waarop dit drama in het echt plaats vond was ook ontdaan van spektakel en daarom vond ik deze vorm wel passen.

lezertje
geplaatst: 21 oktober 2016, 17:15 uur [permalink]
En niet zo bijster interessant verhaal, deze Argentijnse film over het waargebeurde verhaal van de Puccio familie, die in de eerste helft van de jaren tachtig van de vorige eeuw vier mensen ontvoerde. Veel blijft er ion het ongewisse. Was het alleen maar om het losgeld te doen en waarom kozen ze juist deze vier tot hun slachtoffer? Waarom regisseur Pablo Trapero de ontknoping van de vierde ontvoering meteen na de moord op het tweede slachtoffer laat zien, om daarna de draad weer om te pakken is ook zo een raadsel dat niet opgelost wordt. En hoe komt de familie bij Puccio bij de politie in beeld. Wat heeft hen doen besluiten om de telefoon van de Puccio’s af te tappen. Trapero komt gemakshalve niet met de antwoorden.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 29 oktober 2016, 02:55 uur [permalink]
Ik vond het verhaal op zich wel interessant maar het blijft voor mijn gevoel iets te luchtig voor een onderwerp als dit, er had veel meer uit gehaald kunnen worden. De muziek staat haaks op de gebeurtenissen waardoor de film niet serieus over komt, deze stijl kan echter wel leuk zijn maar bij een waargebeurd verhaal als dit vind ik het niet helemaal passen. De cast doet het best aardig maar veel diepgang in de karakters zien we niet, dit geldt eigenlijk voor de gehele film. Ik vond het geen slechte film maar het had beter gekund, het verhaal leent zich daar wel voor. Een kleine voldoende.

avatar van K. V.
geplaatst: 28 mei, 21:06 uur [permalink]
Deze lag in de bib en eens meegebracht. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar het kon me maar matig boeien. De cast deed het wel prima, maar deze kunnen jammer genoeg de film niet redden. De muziek was wel leuk.
'k hoef deze niet meer terug te zien.