David Golder (1931)

Frankrijk

geregisseerd door Julien Duvivier
met Harry Baur, Paule Andral en Jackie Monnier

Wanneer de Joodse zakenman David Golder een voorstel weigert van een medewerker, pleegt die zelfmoord in een bordeel. Golder zit in de put en zoekt troost bij zijn vrouw en dochter. Zij zien Golder echter alleen maar als de kostwinner en minachten hem. Kort daarna krijgt hij een hartaanval.

avatar van beavis
Sombere film vol met lelijke en ongelukkige mensen. Eigenlijk wel een heel bijzondere en harde toon die waardering verdiend, zeker in de kritiek richting kapitalisme, maar ik scoor toch weer niet super hoog vanwege de nadruk op het Joods zijn van alle karakters; soms ook met stereotypering, wat een ongemakkelijk gevoel geeft voor een film uit de vroege jaren'30.

De film is gebaseerd op het werk van een schrijfster die ondanks dat ze converteerde naar het Katholicisme en schreef voor, onder andere, antisemitische publicaties, toch in de tweede wereldoorlog haar leven moest bekopen door haar Joodse afkomst. Waarschijnlijk was haar houding een mengeling van afkomst ontkenning ter bescherming en zelfbehoud en iets dat verwant is aan de zwart-komische zelfspot die veel Joodse humor kenmerkt... maar het blijft ongemakkelijk.