Pacific Heights (1990)

Thriller

geregisseerd door John Schlesinger
met Melanie Griffith, Matthew Modine en Michael Keaton

Het stel Drake en Patty doet de aankoop van hun leven, een prachtig Victoriaans huis in San Francisco. Om de kosten te drukken, verhuren ze het appartement beneden aan een Chinees echtpaar, en de studio aan Carter Hayes. Hayes lijkt een perfecte huurder, goede referenties en veel geld op de bank. Maar naarmate Hayes vreemde en asociale trekjes gaat vertonen, krijgen Drake en Patty hier spijt van, en verandert hun leven in een nachtmerrie.

avatar van You_bastard
Michael Keaton speelt een overtuigende sadistisch, slimme en gemene huurder met een verborgen agenda.

neo (crew)
michael keaton's rol is ontzettend angstaanjagend en haalt het bloed onder je nagels vandaan.de film is ook erg spannend en niet vergeten verzorgde hans zimmer de meer dan prima score voor de film. 3.5 sterren

Deze film viel mij lichtelijk tegen. Goed verhaal en uitstekende cast, maar als ik de regisseur was (als......) dan had ik de film veel duisterder gemaakt. Nu zaten er af en toe een paar 'spannende' (meer ook niet) scènes in en als die afgelopen waren raakte je weer helemaal 'uit de film'. Dat vond ik dus een beetje jammer, maar op zich was dit best een leuke film. 3*

avatar van speedy23
Regisseur John Schlesinger is niet de eerste de beste in Hollywood. Zijn meest sterke films maakte hij in de jaren '60 en '70 en geweten is dat hij acteurs tot knappe prestaties kon aanzetten. Voorbeelden hiervan zijn Midnight Cowboy &y Marathon Man, beiden met Dustin Hoffman, Darling met Bogarde en Sunday Bloody Sunda met Glenda Jackson. In totaal werd hij drie keer voor de regisseursoscar genomineerd. De laatste jaren verloor Schlesinger wat van zijn kracht met als absoluut dieptepunt het zwakke Madonna-vehikel The Next Best Thing. Pacific Heights is een van de weinige thrillers op Schlesingers palmares. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten in San Fransisco. Melanie Griffith en Mathew Modine spelen een geloofwaardig koppel en de nutcase wordt al even geloofwaardig vertolkt door Michael keaton. Pacific Heigts is geen originele, maar wel een spannende film... John verliet ons op 25 july 2003.

avatar van Tun-89
Super film. Ja echt een spannende film, die huurder is slím en heel gemeen. Hij probeer hun kapot te krijgen, en hij zorg voor veel problemen. michael keaton's rol is prima, hij begint je in de film een beetje te iriteren vind ik.
goede film 4

avatar van Flipman
Gave Film, maar wat 'm 't bekijken nog het meest waard maakt, is de sublieme rol van Michael Keaton !

Ijzersterke thriller die ik graag tot mijn collectie zou willen toevoegen.

avatar van 606
echt geweldig keaton speelt voortreffelijk.
een goed in elkaar gezette thriller.

4,5 ster

avatar van boerenpummel
Wel aardig thrillertje, maar geen topper.
Michael Keaton is goed als de sluwe vos en Melanie Griffith en Matthew Modine zijn de perfecte naieve burgers. Hier en daar is het verhaal echter wel wat langdradig en het einde was ook wat minder..

orbit
Gemiddelde thriller, niet veel meer dan dat. 13 in een dozijn eigenlijk..

avatar van Tolkienfan
is deze film op dvd regiocode 2 te krijgen in NL??

Aardige film. 3 sterren.

avatar van *kelly*
Mooie film met goede acteerprestaties en een zeer mooie inhoud. Alleen jammer dat hij niet spannend genoeg was maar voor de rest een film die ik zeker nog eens ga bekijken.
Spannend einde dat de film helemaal compleet maakt.

-------->4*

avatar van Shinobi
Goede thriller met een fantastische rol van Keaton, wat een psycho speelt hij hierin zeg. Al vond ik de verhaallijn soms wel ietwat vaag, want ik snapte niet echt wat Keaton wou bereiken en het wordt ook niet echt duidelijk gemaakt in de film. Wel dat hij gek is en onteerd was of zo door zijn familie en zo aan zijn geld moest komen.

Ik geef 'm 3, 5 sterren.

avatar van jobbybx
De film viel best mee ,had er niets van verwacht maar viel bovenal goed mee
Michael Keaton speelt weer prachtig als de bad guy

Milan07
Leuke film.

avatar van Filmkriebel
Als verhuurder ken je best de wet beter dan je huurders

Duistere thriller die zich crescendo opbouwt tot een voorspelbare climax . Het begint als een gewoon verhaal van een koppeltje die huurders zoekt in hun gerenoveerde huis op Pacific Heights. Dan blijkt dat hun nieuwe huurder, Carter Hayes, die zich voordoet als een charmante zakenman, in feite een meester-oplichter is, die erop uit is om het huis te verkrijgen door gebreken in de wetgeving uit te buiten .
Niks nieuws, soms vreselijk cliché, maar toch spannend en onderhoudend genoeg om hem in één keer uit te kijken. Haalt de middelmaat.

avatar van Scorpio11
Toevallig via een newsgroup kunnen downloaden en heb er geen spijt van gehad. Een heerlijke thriller.

orbit schreef:
Gemiddelde thriller, niet veel meer dan dat. 13 in een dozijn eigenlijk..

Wel één van de betere 'dertien in een dozijn' thrillers. Ik geef een hoog cijfer omdat ik hem al 4 keer makkelijk heb uitgekeken.

gmx
Prima thriller, waar ik niet veel kritiek op heb, anders dan dat het nogal een 'dertien in een dozijn' verhaal is zoals hierboven ook al gesteld.

3.5 *

avatar van sofripa
Hele tijd geleden gezien maar staat me zeker bij. Keaton speelt een hele foute baas. Prima thriller.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Slappe Schlesinger.

Waar de regisseur met bijvoorbeeld The Marathon Man liet zien in thrillerland zijn sporen terecht te verdienen, wordt hier een beetje de plank misgeslagen. Dat zit hem niet alleen in de schmierende Modine of de misplaatst aanvoelende Griffith. Dat zit hem vooral in het slappe standaardscript dat van louter clichés aan elkaar hangt.

Doorsnee.

movie-edje
Een zeer geslaagde thriller!

Wat is Keaton een misbaksel zeg , in deze film ( natuurlijk )

avatar van macrobody
Ik ga deze nogmaals bekijken, omdat het de eerste film is waaraan ik moet denken als ik denk aan het verhuren van appartementen

Matige film waarin een koppel een groot huis koopt en een onderverhuurder zoekt. Op zich een goeie opzet voor een thriller. Maar het is allemaal nogal ongeloofwaardig en het verhaal valt, vooral tijdens de eerste helft, nogal in herhaling. Echt vervelend wordt het niet, maar hier had meer in gezeten.

scorsese schreef:
Echt vervelend wordt het niet, maar hier had meer in gezeten.

Wat miste je dan? Wat zou jij er aan toevoegen of weglaten zodat het geen matige film wordt?

Betere uitwerking van de rol van Michael Keaton bijvoorbeeld en hem ook wat meer screentime geven.

AC1
Omdat we de film zien vanuit het standpunt van de verhuurders vind ik dat niet erg noodzakelijk. In het echte leven zien we ook meestal maar één standpunt, namelijk die van onszelf. De bedoeling is dat wij ons verplaatsen in de verhuurders en niet in de huurder. Voor de rest werd het toch duidelijk wie Keaton is en wat zijn motivaties zijn. Hij is die onbekende met duistere intenties achter een gesloten deur (hoe meer je bij hem binnen zou gaan, hoe minder eng hij wordt). Net zoals in Alien is hij een roofdier en is het iemand die zonder geweten mensen oplicht (of erger natuurlijk). Ik had er echt schrik van.

edje555
scorsese schreef:

Dat maakt het juist zo interresant !
De rol van Keaton is mysterieus ...

avatar van Gang_Star
Kleine tegenvaller. Op zich bevat het een aardig verhaal maar de uitwerking vond ik als thriller minder geslaagd. Vond het meer naar het genre drama neigen met een aantal thriller elementen. Het laatste gedeelte voelde veel meer als thriller aan en dat waren voor mij ook de beste momenten in deze film. Gelukkig bevat de film nog de nodige mysterie van de kant van Carter Hayes, die sterk werd vertolkt door Michael Keaton. De film heeft zijn duistere momenten, maar doordat de film niet de gehele speelduur spannend is valt het totaalplaatje toch wat tegen.