The Atticus Institute (2015)

Drama / Horror

geregisseerd door Chris Sparling
met Julian Acosta, Anne Betancourt en Carlos E. Campos

Dokter Henry West richt in 1970 'The Atticus Institute' op, waar individuen met bovennatuurlijke krachten worden onderzocht. Ondanks het feit dat Dr. West enkele noemenswaardige cases meemaakt, kan niets hem voorbereiden op Judith Winstead. Haar bovennatuurlijke gaven overstijgen namelijk die van alle anderen. Het Amerikaanse ministerie van defensie is ook geïnteresseerd in Judith.

avatar van tattoobob
Ben benieuwd....ik verwacht er niet te veel van.
Deze week eens kijken.

Mooie poster heeft de film al .

avatar van Petina
Niet echt een horror film maar meer een in documentaire stijl geschoten B-film.
Dit had net zo goed een docu kunnen zijn van SBS6 op zondagavond.
Ik mis alleen de stem van Bierenbroodspot....
Afijn, het duurde in elk geval lekker kort.

avatar van mcdaktari
Ik had 'm gisteren avond aangezet maar was erbij in slaap gevallen, maar dat wil niet direct zeggen dat het een slechte film is, maar dat kwam meer doordat ik behoorlijk moe was. Ik ga er misschien vanavond of morgen alsnog een keer naar kijken, want het verhaal op zich klinkt mij helemaal niet verkeerd.

avatar van schnoetsz
Kleine correctie:

Drama/Humor.

Als je van nazi humor houdt.

avatar van joolstein
Fake- docu over het Atticu Instituut. Waar natuurlijk iemand dan zogenaamde krachten bezit. En dan gaat het mis. Beelden van het onderzoek worden afgewisseld met interviews van familie of collega/ betrokkene. Totaal niet spannend dus! En dat dan 92 minuten lang.

avatar van housemoviewatch
Ik zet niet vaak films af. Maar dit slaat echt alles. Het is saai, langdradigheid en vooral een documentaire. Nee dit hoeft van mij absoluut niet.

avatar van blurp194
Niet de moeite.

Een nepdocumentaire met een heleboel erg lelijk nepbeeld dat moet weergeven dat het oude beelden zijn. Dat zou best aardig kunnen werken, maar het komt niet door - de gang van zaken in het lab blijft te abstract en te afstandelijk. Wellicht door de irritante uitleggende voiceover. Of door de documentairestructuur met de interviews met de mensen '40 jaar later'. Van acteren is nauwelijks sprake.

commentaar is duidelijk genoeg voor mij hierboven.....Ik sla hem maar over

HALVE TAMME.
Idem dito.

avatar van ikkegoemikke
“We don’t control this, it’s not just us who will be at risk.
And if you do control it, then who will be at risk?”

Kijk je wel eens graag op “National Geographic” naar documentaires over bovennatuurlijke verschijnselen, buitenaardse verschijningen of andere onverklaarbare fenomenen, dan moet je “The Atticus institute” zeker kijken, daar dit een documentaire-achtige film is over een wetenschappelijk onderzoek in dit instituut onder leiding van Dr. Henry West. Het onderzoek richt zich op paranormale activiteiten zoals E.S.P. en psychokinese (het beïnvloeden van fysieke materie van op afstand door menselijke geestkracht). De film wordt omschreven als een mockumentary found footage horror. Het is zeker niet op waargebeurde feiten gebaseerd, maar als parodie of satire zou ik het nu ook weer niet direct bekijken, want ondanks dat het eruit ziet als een documentaire is het toch redelijk geslaagd te noemen. Gelukkig werd het found footage tot het minimum herleid en is het geheel een collage van interviews, getuigenverslagen en video-opnames (zowel door vaste camera’s die het experiment vastleggen als door, maar in beperkte mate, thuisopnames).

Recensie hier ...

avatar van ethrellik
Als je met een open mind er naar kijkt, is het een Docu met een (vage) horror einde.
Zo ontzettend slecht vond ik het ook zelf weer niet

Geen film maar een docu. Ik vond het zeer interessant om naar te kijken. Keer eens wat anders.

avatar van duffs
ik dacht toen ik ging kijken niet weer he zoon hand camera film maar er werdt goed geloofwaardig gespeeld of het nou gebaseerd is op waarheden of niet en hij was zeer eng ook goed gespeeld door het personage dat judit speeld brullen kan iederen maar zij was echt beangstigend dikke 7 van mij lang niet meer zo angstig geweest en zo hoord het in een horror ook netjes

avatar van Boeikens
Voor wie van Found Footage en Ghost/Demon Horror houd is dit zeker wel een aanrader.

Het gebruik van de oude beelden en de huidige getuigenissen is zeker niet slecht gedaan. Het geheel is wat traag maar de opbouw is wel goed. Er hangt een redelijk mysterieuze what the f*ck sfeer en de prent bleef me ergens toch wel boeien.

nja
Alleen al omdat deze zo laag gewaardeerd is, heb ik hem 5* gegeven want vond hem meer dan de moeite waard om te kijken, mij boeide de film wel!

avatar van Boeikens
nja schreef:

Uiterst zwak om punten te geven in functie van wat anderen geven!

avatar van tattoobob
nja schreef:

avatar van Daan258
Matig en standaard docu horror filmpje.
Geinig voor één keer, meer kan ik er niet over zeggen.

avatar van Fryce
Erg slecht dit, zit weinig tot geen spanning in en camerawerk is ergerlijk.

avatar van cantforgetyou
Vreselijke draak van een film/nep docu. Echt, waarom krijgt zo'n film een budget?

Matig.

Vond het fake-docu sfeertje nochthans best goed uitgewerkt. De 70s spat er in al zijn lelijkheid vanaf, de recente interviews zijn dan weer veel te hard en scherp belicht. Inderdaad net zoals je zou verwachten van een docu.

De opbouw is alleen wat aan de trage kant en de film bijft wel héél erg hangen in clichés. 't Is dat je dit al 100 keer gezien hebt, anders was het misschien nog wel spannend geweest, maar de climax is te flauw en het is allemaal iets te klinisch om echt sfeervol te zijn.

Zo rest enkel een aardige vingeroefening van regisseur Sparling. Mag wat mij betreft best nog eens opnieuw proberen, want de regie is aardig, maar dan hopelijk met een wat spannender onderwerp, of in ieder geval iets originelers.

Slecht is het niet, maar wel wat saai.

avatar van bjerik76
pluspunt is dat het enorm jaren 70 overkomt, waar het zich dus ook in afspeelt.
Het is jammer dat alles word gefilmd in documentaire stijl met intervieuws.
De opbouw is erg langzaam.

Maar toch bleef ik hem wel aandachtig kijken.
Het had een hogere score gekregen als het 1 geheel was, dus zonder foto's, intervieuws en dan weer de beelden.

idd niet slecht, het komt allemaal wel jaren 70 over, en het acteren is ook oke.
Er had alleen meer pit in kunnen zitten.

Ik hou niet zo van films in docu stijl, maar deze vond ik best geslaagd. Toch had ik hem misschien beter gevonden als het 'gewoon' verfilmd was geweest, als een geheel, je weet wel. Ik hou wel van dit genre.

Soms werd er wat aan overacting gedaan, in die zin dat, als je dan echte docu's bekijkt met echte interviews op zenders als Investigation Discovery, het hier soms ongeloofwaardig overkomt. Sommigen doen het goed, anderen doen te dramatisch vond ik.

Al bij al een aardig filmpje. Een 3 waard.

avatar van ambrosini
Ik wil graag 3 sterren geven, maar dat is het helaas niet waard.
Verhaal is goed.. zeker niet saai, maar elke keer als we terug gaan naar de "vertellers" dan daalt de spanning.

avatar van LOTR-lover
Deze film staat onterecht als horrorfilm aangeschreven, het is zoals hierboven al vaker aangegeven meer een documentaire, met thriller raakvlakken. Echter vond ik dit niet heel vervelend, aangezien ik wel van docu's hou. Verder is 't natuurlijk geen heel vernieuwende of spannende film, maar toch vind ik niet dat 't de plank misslaat. Redelijk acteerwerk en een redelijk onderhoudend verhaal. Natuurlijk ontstijgt The Atticus Institute de middelmatigheid niet maar desalniettemin is de film het uitkijken wel waard mede door de relatief korte speelduur.

6/10 (IMDB)

avatar van Rickyman
Zo slecht was deze nep-docu nou ook weer niet. Het wist mijn aandacht van begin tot eind goed vast te houden en dat heb ik met die herhalende tijdrekkende 'echte' Discovery/ID docu's meestal niet.