Freeheld (2015)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Peter Sollett
met Julianne Moore, Ellen Page en Michael Shannon

Laurel Hester werkt als rechercheur in New Jersey. Ze is nooit open geweest over haar seksuele voorkeur totdat ze verliefd wordt op Stacie Andree, een jongere, openlijk lesbische automonteur. Wanneer Laurel te horen krijgt dat ze terminaal ziek is, vraagt ze de wetgevers van New Jersey haar politiepensioen aan Stacie te geven in geval ze overlijdt.

avatar van Pazmaster
Redelijke film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, over homoseksualiteit en de taboe die er nog steeds op rust op bij werkgevers en overheidsinstanties. Dit lesbische stel vecht voor gelijke rechten. Er speelt een behoorlijke cast met natuurlijk Moore en Page maar ook Michael Shannon en een leuke rol van Steve Carell als homoseksuele oproerkraaier. Er wordt prima gespeeld maar een goede klik voelde ik niet echt tussen Page en Moore, ze kwamen als stel niet geloofwaardig op me over, een mismatch wat mij betreft. Verder wel een interessant verhaal, helaas de afloop is weinig verrassend. Maar al met al toch wel een voldoende waard.

Prima film gebaseerd op een waargebeurd verhaal met uitstekende rollen van Julianne Moore, Ellen Page en Michael Shannon en verder nog bijrollen van Skipp Sudduth en Steve Carell.

Dramatisch , aangrijpend en schokkend verhaal.
Schokkend om te zien hoe bekrompen en kortzichtig preuts Amerika tot nog niet zo lang geleden omging met de rechten van homo/lesbische stellen wat betreft samenlevings contracten,levens verzekeringen en pensioen voorzieningen. Dramatisch en aangrijpend vanwege de strijd tegen zowel ziekte als overheids instanties. Beste rol in dit waargebeurde verhaal is naar mijn mening nog niet eens voor Julliane Moore en Ellen Page die de hoofdrollen vertolken maar van Michael Shannon.
Bijrol als collega en strijdlustige vriend van personage Lauren Hester.
Mooie film.

avatar van blurp194
Mooi en integer.

En voor een 'waargebeurd verhaal' ook opmerkelijk goed - meestal loop ik met een bochtje om films met die aanduiding heen, maar dat is in dit geval niet nodig, ondanks dat het drama er af en toe dik opligt komt het op mij niet overdreven of gezocht over. Ellen Page en Julianne Moore overtuigden mij zeker wel als stel en zetten mooie rollen neer net als Michael Shannon.

avatar van cantforgetyou
Zeer goed drama. Julianne Moore is altijd een feestje om naar te kijken. Haar gezicht, ogen, stem, ze komt zo puur over op het scherm. Dat hebben niet veel acteurs/actrices. Het verhaal is mooi gebracht. Soms prachtige muziek. Verder zeer Amerikaans. Beetje ouderwetse gedachten en omgangsnormen m.b.t. homoseksualiteit. Dat is gelukkig in Nederland wel een stuk beter. Aan de andere kant houdt ze het ook zelf lang verborgen, waardoor haar collega's ook moeite hebben om te wennen. Ook een pluspunt voor Michael Shannon en Ellen Page.

Uitstekende film over een terminale politie-agente die haar pensioen wil nalaten aan haar vrouwelijke partner. Een mooi, persoonlijk en ook goed opgebouwd verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen. Wellicht is hierdoor het verloop wel wat voorspelbaar. Redelijk ingetogen verteld, maar daardoor niet minder krachtig. Vooral vanwege het sterke acteerwerk van toch wel de gehele cast, een kleine 4.0 sterren.

Kon me niet helemaal overtuigen. Goed dat er over deze gebeurtenissen een film word gemaakt, maar moet het zo conventioneel zijn als dit? Doet qua stijl en niveau denken aan een redelijke tv film, maar wie naar de rolbezetting kijkt verwacht net iets meer. Moore en vooral Page zijn goed als altijd, Shannon(dit keer als een normale jongen) en Carell degelijk maar weinig opzienbarend. De aanwezigheid van Moore, doet je welhaast automatisch denken aan Still Alice, waarin ze de aftakeling van een vrouw toch nog net wat subtieler en ingrijpender kon laten zien. Nipte voldoende, vooral de moeite waard voor degene die bovenmatige interesse heeft in het onderwerp.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek/biografie film....
Een waargebeurd verhaal...
Prima en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Michael Shannon en ook een bekende actrice
Julianne Moore speelt goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Typische "SBS 6" (perfect om op deze televisiezender uit te zenden) op waarheid gebaseerde Drama / Romantiek film (met de nadruk op Drama), waarvan je al snel weet hoe het zal aflopen. Kortom een clichematige voorspelbare film.

Desondanks wist het verhaal (draait daarbij om de ongeneeslijke lesbische rechercheur Laurel Hester, die na haar dood haar politiepensioen wil geven aan haar lesbische partner Stacie Andree, maar dat niet mag van de wetgevers van New Jersey) me toch nog wel te boeien en interesseren, maar ontroerend of aangrijpend (ondanks de uiterlijke verandering van Laurel Hester) vond ik het eigenlijk nergens worden en dat komt vooral omdat er eigenlijk geen chemie was tussen de bekende acteurs en actrices. Na het voorspelbare einde, volgen er nog wat weetjes m.b.t. pensioenen in combinatie met partners en het homohuwelijk in New Jersey, wat sinds 2013 officieel is geworden.

De cast is voor een film als deze (had net zo goed een televisiefilm kunnen zijn) best indrukwekkend met o.a. Julianne Moore (in de rol van Laurel Hester), Ellen Page (in de rol van Stacie Andree), Michael Shannon (in de rol van politiepartner Dane Wells, die Laurel ook helpt) en Steve Carell (in de rol van homoactivist Steven Goldstein). Ellen Page was natuurlijk goed gecast voor de rol van lesbische partner van Laurel Hester, want in het echt is zij ook lesbisch. De cast is wat dat betreft ook wat stereotype met haar en Steve Carell, want de laatste vertolkt zijn rol als homoactivist best komisch en dat ligt hem natuurlijk. Voor Julianne Moore geldt dat eigenlijk ook, maar dan niet m.b.t. komisch maar tot dramatisch en dan doel ik natuurlijk op Drama film "Still Alice (2014)", die ze een jaar eerder maakte.

Al met al niet meer dan leuk om eens gezien te hebben deze op waarheid gebaseerde Drama / Romantiek film (duurt met circa 95 minuten ook niet al te lang) en dan vooral vanwege de bekende cast.