ad
  • 8.117.912 stemmen

976-EVIL (1988)

Horror | 92 minuten / 105 minuten (verlengde VHS-versie)

Genre: Horror

Speelduur: 92 minuten / 105 minuten (verlengde VHS-versie)

Geregisseerd door: Robert Englund

Met onder meer: Stephen Geoffreys, Patrick O'Bryan en Sandy Dennis

Releasedatum: 9 december 1988

Over 976-EVIL

"People who dial 976-EVIL receive supernatural powers and turn into satanic killers."

Hoax is een echte sukkel, woont bij zijn strenggelovige moeder Lucy en kijkt erg op tegen zijn stoere neef Spike. Op een dag ontdekt Hoax het telefoonnummer 976-EVIL en belt hier naar toe. Al snel ontdekt Hoax dat hij op deze manier krachten krijgt, die hem kunnen helpen wraak te nemen...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Leuke horrorfilm waarin Englund een break nam tijdens de Nightmare on Elm Street films en zelf in de regiestoel kroop. En het resultaat mag er best zijn.

3 sterren.

avatar van frenzy

frenzy

aan de gemiddelde vote te zien valt dat wel mee met die 'leuke' film, chainsaw

avatar van Hemdale

Hemdale

Redelijke film, kwam een beetje traag op gang maar na 30 minuten ofzo werd het toch nog wel leuk.

avatar van damon

damon

Zeer goede film!

je ziet duidelijk de humor van Robert "Freddy" Englund erin terug.

Film komt inderdaad traag op gang, maar is in zijn geheel entertaining!

avatar van Justice4All

Een hele goeie en originele horror film

Zekers!!!

avatar van AZ SPELER

AZ SPELER

als je hem zo goed vind sydney waarom geef je hem dan 0,5*.

avatar van Diesel

Diesel

Ooit gehoord van sarcasme AZ?

avatar van zombie

zombie

Zijn dat niet van die kevers uit Egypte?

avatar van mikey

mikey

Nerd jongen belt met de voodoo hotline en krijgt speciale krachten, hij wordt ook steeds enger. Zijn plaaggeesten krijgen een bezoekje van de creep. Oh my god!. 3.5

avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

• 1975 stemmen

Ik weet nog dat ik hel destijds eens gezien had, wat ik er mij nog van herinner was dat het bijna volledig gestolen was van de Nightmare on Elmstreet reeks.

Allesbehalve origineel dus.

avatar van Richard1189

Richard1189

Lukte niet de film af te kijken, oervervelend. Het verhaal komt erg erg traag op gang.

avatar van stephan73

stephan73

Het duurt even voordat je als kijke beloond wordt, want 976 Evil komt erg langzaam op gang. Maar heb je dat geduld, dan worden de ene na de andere one-liner op je afgevuurd en zie je enkele leuke moorden.

Stephen "Fright Night" Geoffreys is heerlijk over-the-top als Hoax, en dan te bedenken dat hij drie jaar later in een hele boel male-only XXX films ging spelen (van 1991 tot 2002).

976-Evil is ondanks dat het lang duurt voordat hij op gang komt zeker een leuke film!

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Blijft toch enigszins vreemd; dit soort lage scores. Heerlijk (debuut)filmpje van Englund die, zeker richting het einde, genoeg bagage bleek te hebben om zelf met wat originele dingen aan te komen zetten. Zeker die one-liners zijn geweldig, om nog maar te zwijgen over de special effects in en rondom het huis (einde).

Verder blijft er een typerend high school sfeertje aanhangen met de groep pestkoppen en de nerd die bovennatuurlijke krachten vergaard. Komt inderdaad wat traag op gang maar het geduld wordt absoluut beloond. Hoax is een opvallend tof personage en zowel zijn honger als die van de kijker worden gestild.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Terechte lage score.

Hoewel het plot redelijk standaard is met een High school nerd die wordt gepest en daarna met behulp van een bovennatuurlijke macht wraak neemt (Carrie alert!), is de uitwerking van de film vrij belabberd. Grootste probleem zijn de onnavolgbare sceneovergangen en slechte introducties van karakters. Tussendoor is het best sfeervol, met een typische '80 soundtrack, mooie belichting en ranzige decors. Acteerwerk kan net door de beugel, al is het vriendinnetje vreselijk. Maar de film wil mede door het rommelige karakter nooit pakkend worden, laat staan spannend.

Samenvattend kan Robert Englund's regiedebuut er redelijk mee door. Je ziet dat hij in de loop van zijn carrière wel wat zaken aangaande regisseren heeft opgepikt, maar dat het echte talent om een coherente film te maken ontbreekt. Gelukkig had de man genoeg zelfkennis om te weten waar zijn kwaliteiten liggen en is het bij twee films gebleven. 2,5*

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Meningen verschillen, want ik kan het lage gemiddelde juist niet begrijpen. Ja, hij komt wat traag op gang, maar de film heeft genoeg te bieden voor de liefhebbers van cheesy jaren '80 flicks. Stephen Geoffreys vond ik irritant in Fright Night, maar in deze film weet hij meer te overtuigen. Hij speelt zijn rol lekker overdreven en hij past prima bij zijn gestoorde moeder (gespeeld door Sandy Dennis). Daarnaast zijn de effecten best goed en is het verhaal ondanks de stereotype personages nog redelijk origineel. Vooral voor een regiedebuut is dit zeker geen slechte film.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Het regiedebuut van acteur Robert Englund.

De film is redelijk onderhoudend, maar weet net geen voldoende te scoren. De spanning komt traag op gang, en weet pas richting het einde te boeien. Stephen Geoffreys vind ik vrij irritant, maar ik heb erger meegemaakt. J.J. Cohen moest ruim 13 kg. afvallen voor zijn rol als Marcus. Zijn dood werd overigens wegens het lage budget aangepast. In een eerdere versie van het script werd hij namelijk door Hoax van het dak gegooid. Hoewel de film omschreven wordt als een komische horrorfilm, is van de humor weinig te merken.

Redelijk onderhoudend, maar helaas net geen voldoende.

2,5 *

avatar van PEN15

PEN15

Je zou haast denken dat ze Englund hebben laten regiseren omwille van commericele redenen, zijn naam was inmiddels al een household name, zeker in de horrorfilmwereld, en dat promoot je film lekker. Kijk maar eens hoe ze er mee adverteren op de filmposter. Ik kan hem daarnaast ook weinig kwalijk nemen, hij is alleen maar verantwoordelijk hóe het op het witte doek komt en niet wát. Dat blijven uiteraard de schrijvers en producenten die nauwelijks van plan waren creatief te zijn, want het lijkt op een goedkoop afkooksel van een melange van andere films. Het doet me vooral denken aan The Gate-films die al niet best waren, maar hiermee vergeleken een blockbuster zijn.

Het lijkt me erg stug dat niemand moeite heeft met het eerste uur waarin vrijwel niets gebeurt, het waarneembare lage budget, waardoor ik ook vermoed dat er net geen bloot in zit en alles buiten zicht gebeurt ter illustratie-dat moment met die toiletpotten. Waarom draaide de camera zo opzichtig weg, wegens budgetbodem?-, en wat is hier eigenlijk griezlig aan? Dat die Hoax uiteindelijk in een soort van meisje verandert, zo lijkt het. Hij deed me trouwens denken aan een wat jeugdiger uitziende versie van Michael Ironside uit Scanners. Een tweetal zwakke oneliners vond ik het enige hoogtepunt, a pair of hearts (gezien dat dit niet telt in poker) en cat got your tongue , maar of dat nou een beloning te noemen valt voor een uur lang proberen wakker te blijven? En dat hier nog een vervolgdeel van bestaat is helemaal absurd.

avatar van EVIL '84

EVIL '84

Geen geweldige film uit het horror genre. Hij komt erg traag op gang, daar moet je echt even doorheen. Wel zet de film een erg fijn jaren 80 sfeertje neer en een aantal decors zagen er wel tof uit, met name aan het einde met de afgrond naar de hel. Bepaald geen film die ik vaker hoef te kijken, daarvoor was hij niet bijzonder genoeg, er had ook wel wat meer gore in gemogen. Leuk probeersel van Englund, maar helaas niets speciaals. Er schijnt ook een deel 2 te zijn uit 1992, maar daar lees ik geen goede berichten over. Overslaan dus. Een magere 2,5* voor deze titel.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Tussen de Nightmare on Elm Street films door besloot Englund om eens in de regiestoel te kruipen. Waarschijnlijk had dit ook promotionele redenen, want een film die - in de tijd waarin de Nightmare on Elm Street reeks uitermate populair was - werd geregisseerd door Freddy Krueger himself was natuurlijk eenvoudig te verkopen. Je kunt zien dat Englund nu als regisseur probeert een soort Freddy te creëren, zeker tijdens de derde akte heeft Hoax vrij veel gemeen met de door Englund gespeelde boeman. Zijn loopje, het lachje, de one-liners met duistere stem en natuurlijk het verminkte gezicht, met effecten van Kevin Yagher (die ook de make-up van Freddy verzorgde in verscheidene Nightmare sequels).

Maar waar we Freddy in de eerste Nightmare al meteen aan het werk zien in de openingsscène, daar moet men bij 976-EVIL behoorlijk wat geduld hebben voor Hoax aan de slag gaat. We moeten het qua bovennatuurlijke horror vooral doen met wat scènes waarin willekeurige personages worden gestalkt door een telefoon die afgaat. Dit lijken scènes die later zijn opgenomen om de bodycount iets op te schroeven, want ze hebben verder niets met de plot te maken. Dat plot gaat over Hoax, zijn neef Spike en hun schmierende tante, gespeeld door Oscarwinnares Sandy Dennis. Dennis lijkt deze over de top rol als gelovige tante met plezier te spelen en houdt iedereen een beetje wakker. Van een heel ander kaliber is Patrick O'Bryan, die zijn rol als de coole Spike bijna slapend lijkt te spelen. Maar de meeste aandacht gaat naar Stephen Geoffreys, die we leren kennen als enorme nerd en zien transformeren in een monsterlijke psycho.

Dat proces is interessant en kent best wat geinige momenten. Gelukkig maar, want daar gaat veel tijd in zitten. Er zitten ook kleine subplotjes in over regende vissen en een journalist, die - compleet uit het niets - ineens aanpapt met de directrice van de school van Spike en Hoax. Het heeft allemaal nergens mee te maken, niet in de laatste plaats om dat andere hoofdpersonages verder nergens het scherm met deze directrice delen. Verder ontmoeten we nog wat standaard pestkoppen, die perfect slachtvee zijn voor Hoax, als hij - na lange tijd - eenmaal zijn wraak kan nemen in een oude bioscoop of op de toiletten van de school; beide overigens enorm aftandse plekken vol graffiti op de muren. Een set-designer heeft zich duidelijk uitgeleefd. Net als Yagher, die zich kon uitleven op de make-up van Hoax. Die is uitstekend, maar het is ook wel het enige wat we qua make-up effecten krijgen, de film is verder redelijk bloedloos en best tam. En dat verwacht je toch niet helemaal als meneer Freddy Krueger in de regiestoel zit.

3 sterren.

avatar van Collins

Collins

Waarschijnlijk had regisseur Robert Englund iets als Carrie (1976) voor ogen toen hij aan deze film begon. De film deed mij er absoluut aan denken. Verhaallijn en personages komen op frappante wijze overeen. Hoofdpersoon Hoax is maagd en een echte nerd. Een buitenbeentje. Hoax draagt degelijke kleding, waaronder een niet modieuze pullover (bestaan er modieuze trouwens?) en woont bij zijn extreem religieuze moeder. Hij wordt gepest op school en krijgt via de 976-evil helpdesk de beschikking over paranormale hulpmiddelen om macht te vergaren en wraak te nemen.

Het is bijna Carrie all over. Niet helemaal. De toon van deze film is minder serieus. De omgang met de kwade dreiging en met de verhaallijn is luchtiger. Ook is de structuur van het verhaal veel wiebeliger. Het plot is speelser en heeft minder richting door het ontstaan van vele subplotjes met steeds nieuwe personages. De meeste subplotjes zijn leuke ideetjes die in de film even opduiken en zonder evolutie weer verdwijnen. Met de personages gaat het ook zo. Personages die met veel aplomb in de film opduiken lossen vaak snel weer op. Personages die even komen kijken en onbelangrijk lijken, rijzen daarentegen uit het niets weer op en blijken dan een hele cruciale rol te spelen.

Die dingen maken de film weinig voorspelbaar en zorgen voor dynamiek, maar tegelijkertijd bezorgen ze de kijker ook een verward en rusteloos gevoel.

Ach, ik vond het leuke afleidingsmanoeuvres, maar met horror heeft het allemaal niet veel te maken. De hoofdlijn blijft door al dat gedraai en gekeer soms erg lang uit zicht. Die keert op zeker moment weer volwaardig terug als Hoax uitgerust met een demonisch uiterlijk een paar fijne bloedige kills pleegt en de hel losbarst. Met hele aardige sfx, geestige dialogen en een duister sfeertje. Horror dus. En leuk.

Onderhond

Best vermakelijk.

Ik ben geen groot Englund fan, maar wanneer zo'n horroricoon een film regisseert ben ik toch wel benieuwd. Ook al vind ik de 80s horror meestal niet zo heel boeiend en heb ik me hier en daar best aan wat knulligheid gestoord, toch viel deze film me uiteindelijk goed mee.

Het duurt een tijdje alvorens de film echt op gang komt, maar ik kon me tijdens de eerste helft best vermaken met de over the top personages. Extreem 80s, maar ook nog eens erg dik aangezet, waardoor het toch makkelijk wegkijkt. Het is die luchtigheid die Englund in z'n film legt die er voor zorgt dat het niet saai wordt.

Tweede deel is dan wat klassiekere 80s horror. De kills zijn best soft (vaak ook niet in beeld) en eng is het absoluut nergens, maar de kitschy effecten en wat leuke set pieces zorgen er wel voor dat ook dan de film blijft amuseren. Een geweldig horrorwerk vind ik het zeker niet, maar ik heb me er uiteindelijk wel best mee vermaakt.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19218 berichten

Collins moet wel in een erg gulle bui zijn geweest om dit wangedrocht 3,5* te geven

Dit was toch op alle vlakken ondermaats. Englund vooral bekend door zijn rol van Freddy Krueger in de Nightmare on Elm Street films, in de regisseursstoel is sowieso al een vreemd gegeven. Dat hij weinig budget had leek me al snel duidelijk, maar dat er geen groot regisseur aan hem verloren is gegaan is een understatement. De horror is vooral of screen, de eindscènes zijn ook erg donker waardoor ik niet eens weet hoe het is afgelopen. Niet dat me dat nog interesseerde tegen die tijd. De film heeft ook veel te veel tijd nodig om tot het punt te komen waarop je als kijker zit te wachten, de nerd Hoax die revanche neemt op de pestkoppen. Een soort mannelijke Carrie (inclusief erg religieuze moeder) maar de bovennatuurlijke gaven heeft hij niet van zichzelf maar verwerft hij via de telefoon (ja echt hoe verzin je zoiets stompzinnig?). Je hoopt dat het dan eindelijk lekker gaat beginnen lopen, maar het blijft vreselijk tam. Slecht idee ook om het leukste en eigenlijk enige interessante personage als eerste het loodje te laten leggen. Ze heeft dan eigenlijk ook wel de enige goede dead scene. De kills en geweld zijn echt armoedig, het script is waardeloos net als de personages. De halve ster is nog voor Lezlie Deane.

avatar van Collins

Collins

alexspyforever schreef:

Misschien wat te gul inderdaad. Toch heb ik me goed vermaakt met deze film. Ik heb de film nooit serieus genomen. De film nooit als volwaardige horror beschouwd. Meer als leuke onzin. Met die gedachte heb ik de film bekeken en dat beviel goed.