976-EVIL (1988)

Horror

geregisseerd door Robert Englund
met Stephen Geoffreys, Patrick O'Bryan en Sandy Dennis

Hoax is een echte sukkel, woont bij zijn strenggelovige moeder Lucy en kijkt erg op tegen zijn stoere neef Spike. Op een dag ontdekt Hoax het telefoonnummer 976-EVIL en belt hier naar toe. Al snel ontdekt Hoax dat hij op deze manier krachten krijgt, die hem kunnen helpen wraak te nemen...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg leuke film waarin Englund een break nam tijdens de Nightmare on Elm Street films en zelf in de regiestoel kroop. En het resultaat mag er best zijn. Leuk uitgangspunt, dat prima wordt uitgewerkt. De introductie duurt misschien wat lang, maar als de film eenmaal op gang is, is het vermaak ten top. Make-up effecten zijn ook prima.

Dik 3 sterren.

aan de gemiddelde vote te zien valt dat wel mee met die 'leuke' film, chainsaw

avatar van Hemdale
Redelijke film, kwam een beetje traag op gang maar na 30 minuten ofzo werd het toch nog wel leuk.

damon
Zeer goede film!
je ziet duidelijk de humor van Robert "Freddy" Englund erin terug.
Film komt inderdaad traag op gang, maar is in zijn geheel entertaining!

Een hele goeie en originele horror film

sydney
Justice4All schreef:

Een hele goeie en originele horror film

Zekers!!!

avatar van AZ SPELER
als je hem zo goed vind sydney waarom geef je hem dan 0,5*.

Ooit gehoord van sarcasme AZ?

avatar van zombie
Zijn dat niet van die kevers uit Egypte?

avatar van mikey
Nerd jongen belt met de voodoo hotline en krijgt speciale krachten, hij wordt ook steeds enger. Zijn plaaggeesten krijgen een bezoekje van de creep. Oh my god!. 3.5

avatar van Silvio Dante
Ik weet nog dat ik hel destijds eens gezien had, wat ik er mij nog van herinner was dat het bijna volledig gestolen was van de Nightmare on Elmstreet reeks.
Allesbehalve origineel dus.

avatar van Richard1189
Lukte niet de film af te kijken, oervervelend. Het verhaal komt erg erg traag op gang.

avatar van stephan73
Het duurt even voordat je als kijke beloond wordt, want 976 Evil komt erg langzaam op gang. Maar heb je dat geduld, dan worden de ene na de andere one-liner op je afgevuurd en zie je enkele leuke moorden.
Stephen "Fright Night" Geoffreys is heerlijk over-the-top als Hoax, en dan te bedenken dat hij drie jaar later in een hele boel male-only XXX films ging spelen (van 1991 tot 2002).
976-Evil is ondanks dat het lang duurt voordat hij op gang komt zeker een leuke film!

avatar van jeroentjuhhhhh
Blijft toch enigszins vreemd; dit soort lage scores. Heerlijk (debuut)filmpje van Englund die, zeker richting het einde, genoeg bagage bleek te hebben om zelf met wat originele dingen aan te komen zetten. Zeker die one-liners zijn geweldig, om nog maar te zwijgen over de special effects in en rondom het huis (einde).

Verder blijft er een typerend high school sfeertje aanhangen met de groep pestkoppen en de nerd die bovennatuurlijke krachten vergaard. Komt inderdaad wat traag op gang maar het geduld wordt absoluut beloond. Hoax is een opvallend tof personage en zowel zijn honger als die van de kijker worden gestild.

avatar van Lord Flashheart
Terechte lage score.

Hoewel het plot redelijk standaard is met een High school nerd die wordt gepest en daarna met behulp van een bovennatuurlijke macht wraak neemt (Carrie alert!), is de uitwerking van de film vrij belabberd. Grootste probleem zijn de onnavolgbare sceneovergangen en slechte introducties van karakters. Tussendoor is het best sfeervol, met een typische '80 soundtrack, mooie belichting en ranzige decors. Acteerwerk kan net door de beugel, al is het vriendinnetje vreselijk. Maar de film wil mede door het rommelige karakter nooit pakkend worden, laat staan spannend.

Samenvattend kan Robert Englund's regiedebuut er redelijk mee door. Je ziet dat hij in de loop van zijn carrière wel wat zaken aangaande regisseren heeft opgepikt, maar dat het echte talent om een coherente film te maken ontbreekt. Gelukkig had de man genoeg zelfkennis om te weten waar zijn kwaliteiten liggen en is het bij twee films gebleven. 2,5*

avatar van Richard_Voorhees
Meningen verschillen, want ik kan het lage gemiddelde juist niet begrijpen. Ja, hij komt wat traag op gang, maar de film heeft genoeg te bieden voor de liefhebbers van cheesy jaren '80 flicks. Stephen Geoffreys vond ik irritant in Fright Night, maar in deze film weet hij meer te overtuigen. Hij speelt zijn rol lekker overdreven en hij past prima bij zijn gestoorde moeder (gespeeld door Sandy Dennis). Daarnaast zijn de effecten best goed en is het verhaal ondanks de stereotype personages nog redelijk origineel. Vooral voor een regiedebuut is dit zeker geen slechte film.

avatar van Moviestar1979
Het regiedebuut van acteur Robert Englund.

De film is redelijk onderhoudend, maar weet net geen voldoende te scoren. De spanning komt traag op gang, en weet pas richting het einde te boeien. Stephen Geoffreys vind ik vrij irritant, maar ik heb erger meegemaakt. J.J. Cohen moest ruim 13 kg. afvallen voor zijn rol als Marcus. Zijn dood werd overigens wegens het lage budget aangepast. In een eerdere versie van het script werd hij namelijk door Hoax van het dak gegooid. Hoewel de film omschreven wordt als een komische horrorfilm, is van de humor weinig te merken.

Redelijk onderhoudend, maar helaas net geen voldoende.

2,5 *

avatar van PEN15
Je zou haast denken dat ze Englund hebben laten regiseren omwille van commericele redenen, zijn naam was inmiddels al een household name, zeker in de horrorfilmwereld, en dat promoot je film lekker. Kijk maar eens hoe ze er mee adverteren op de filmposter. Ik kan hem daarnaast ook weinig kwalijk nemen, hij is alleen maar verantwoordelijk hóe het op het witte doek komt en niet wát. Dat blijven uiteraard de schrijvers en producenten die nauwelijks van plan waren creatief te zijn, want het lijkt op een goedkoop afkooksel van een melange van andere films. Het doet me vooral denken aan The Gate-films die al niet best waren, maar hiermee vergeleken een blockbuster zijn.
Het lijkt me erg stug dat niemand moeite heeft met het eerste uur waarin vrijwel niets gebeurt, het waarneembare lage budget, waardoor ik ook vermoed dat er net geen bloot in zit en alles buiten zicht gebeurt ter illustratie-dat moment met die toiletpotten. Waarom draaide de camera zo opzichtig weg, wegens budgetbodem?-, en wat is hier eigenlijk griezlig aan? Dat die Hoax uiteindelijk in een soort van meisje verandert, zo lijkt het. Hij deed me trouwens denken aan een wat jeugdiger uitziende versie van Michael Ironside uit Scanners. Een tweetal zwakke oneliners vond ik het enige hoogtepunt, a pair of hearts (gezien dat dit niet telt in poker) en cat got your tongue , maar of dat nou een beloning te noemen valt voor een uur lang proberen wakker te blijven? En dat hier nog een vervolgdeel van bestaat is helemaal absurd.

avatar van EVIL '84
Geen geweldige film uit het horror genre. Hij komt erg traag op gang, daar moet je echt even doorheen. Wel zet de film een erg fijn jaren 80 sfeertje neer en een aantal decors zagen er wel tof uit, met name aan het einde met de afgrond naar de hel. Bepaald geen film die ik vaker hoef te kijken, daarvoor was hij niet bijzonder genoeg, er had ook wel wat meer gore in gemogen. Leuk probeersel van Englund, maar helaas niets speciaals. Er schijnt ook een deel 2 te zijn uit 1992, maar daar lees ik geen goede berichten over. Overslaan dus. Een magere 2,5* voor deze titel.