Maryland (2015)

Frankrijk / Belgiƫ
Drama / Thriller

geregisseerd door Alice Winocour
met Matthias Schoenaerts, Diane Kruger en Paul Hamy

Vincent, een Franse Special Forces soldaat, is net teruggekeerd uit Afghanistan. Hij lijdt aan posttraumatische stressstoornis en op dit moment is hij niet geschikt om opnieuw te gaan vechten. Hij neemt een baan aan als veiligheidsagent bij de luxe villa van een Libanese zakenman, Imad Whalid, - aan de Côte d’Azur - waar een gala-avond plaatsvindt. De volgende dag moet Imad onverwacht op zakenreis naar Genève en Vincent aanvaardt de opdracht om over zijn vrouw Jessie en zoon te waken voor een periode van 48 uur. Hij wordt al snel ondergedompeld in haar privé-leven. Vincent lijkt zich steeds meer te verliezen in paranoia. Tenzij hij gelijk heeft, en het gevaar inderdaad zeer reëel is...

34 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van Sergio Leone
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best goed.

Vooral sterke eerste helft. Na de overval slabakt het af en toe. De finale is ook wat eigenaardig, maar als geheel eigenzinnig genoeg. Broeierig, spannend en een klein beetje zweverig.

Matthias Schoenaerts acteert ook weer sterk, al is het inderdaad een rol die hij al vaker gespeeld heeft. Af en toe iets luchtiger zou wel plezant zijn, maar sowieso leuk om te zien dat hij sinds Rundskop toch een aardig palmares bij elkaar geacteerd heeft.

Alice Winocour creëert een geslaagde, lichtjes surreële sfeer. Het paranoïde gedrag van Vincent is goed in beeld gebracht. Kleurenspel, gebruik van locatie is top, soundtrack ook.

Meevaller, deze film die als een thriller eindigt en waarvan alleen de laatste scène niet brengt wat ik verwachtte en verhoopte.
Toch weer een uitstekende Matthias Schoenaerts - alweer in een eerder zwijgzame rol - als de onrustige, getraumatiseerde militair die zich niet kan losmaken van de oorlogshorror.
Ook Diane Kruger's vertolking is goed.

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht, maar vond hem toch een beetje tegenvallen. Niet dat het zo'n slechte film was, alleen lag het tempo redelijk laag en gebeurde er niet zo veel in.
De cast deed het niet slecht en kwam wel overtuigend over.
Uiteindelijk niet slecht, maar de film mocht misschien iets meer pit hebben.

avatar van 93.9
Begrijp niet dat sommige mensen deze film saai vinden... Je wordt juist helemaal in die paranoia meegetrokken.
Goede thriller met een uitstekend spelende Schoenaerts.