Firewalker (1986)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Chuck Norris, Louis Gossett Jr. en Melody Anderson

Max (Chuck Norris) en Leo (Louis Gossett Jr.) worden ingehuurd om een Azteekse schat in Midden-Amerika op te sporen. Dat brengt natuurlijk de nodige avonturen met zich mee.

zeer leuke avonturenfilm,verwacht geen top acteerwerk,maar aardig verhaal,chemie tussen norris en gosset jr is goed.
zeer ondergewaardeerde film vind ik.
weet iemand of de dvd te krijgen is in dit land of in belgie?

Haha dit is die film waarbij de badguy z'n ooglapje de ene keer voor zijn linker, en dan weer voor zijn rechter oog heeft zitten..
Heel slecht.

Norris mengt zich in het "Indiana Jones"en "Alan Quaterman"geweld en kan dat beter niet doen.
Hele slappe avonturenfilm.
Niets nieuws onder de zon..

Te lang geleden gezien. Zou ik best eens willen herzien, alhoewel ik me weinig goeds herinner.

Tja "Indiana Jones" was in die jaren een groot succes dus moest Chuck Norris daar ook een film over maken. Hij wilde er een Komedie / Avonturen film van maken maar achteraf bleek het een Drama te zijn. En dan ook echt letterlijk want deze film is dramatisch slecht. Chuck Norris en humor wie bedenkt zoiets. Dat is hetzelfde als Chuck Norris in een erotische film (ik moet daar overigens niet aandenken want dan ga ik over mijn nek).

Bah Bah Bah wat een ellende dit. Het zou verboden moeten worden. Ik begrijp dat de Amerikanen deze film gebruiken in de Guantánamo Bay gevangenis om de terroristen te martelen. Dat is pas echt wreed.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vreemd filmpje uit het bedenkelijke ouvre van karatekampioen Norris. Ook Gossett weet weinig kaas van deze niet zo bijzondere komische avonturenflick te maken. Deze zoveelste film die wilde meeliften op het Indiana Jones-succes is nogal matig.

avatar van Lennert
Leno schreef:
Heel slecht.

Dit viel mij ook meteen op, iets wat alleen maar extra bijdroeg aan de hilariteit die ontstond toen mijn broertje en ik de film keken. Het moge duidelijk zijn dat deze film slecht is: het script is onlogisch en slecht uitgewerkt, de humor is over the top en er is zo weinig realisme in de film verwerkt dat je eerder het idee hebt naar een Disney 'spektakel' te kijken, dan naar een echte film. Hier staat echter tegenover dat Gossett Jr. en Norris duidelijk zin hebben in hun rol en het matige script op deze manier bijna helemaal doen vergeten. Melody Anderson lijkt hier toch voornamelijk te zijn om het mooie meisje te spelen en slaagt daar wat mij betreft ook prima in.

De actie is niet hard, maar wel leuk gevonden in veel gevallen. Voornamelijk de bar fight deed me denken aan de betere Walker Texas Rangers scenes, terwijl de achtervolging aan het begin van de film door de woestijn gewoonweg erg grappig was. Voornamelijk de twee kibbelende hoofdpersonen maken deze scenes lovenswaardig, helemaal omdat de film zonder deze flauwe maar oh zo aanstekelijke humor te low budget zou zijn om ook maar enige vorm van impact te maken. Nu komt het vooral heerlijk ongedwongen over, zoals men in de jaren 80 wel vaker met films omging. Wat mij betreft in ieder geval niet de beste, maar wel een van de leukste Norris films!

avatar van Timecop
Leno schreef:
Heel slecht.

Een zeer slappe "Indiana Jones" kloon want waar Indiana Jones gelijk staat aan top entertainment qua actie en humor is het met Firewalker echt behelpen.

Sets zijn overduidelijk van papier-maché en dan ik nog niet eens de grote blunder genoemd: een bad guy wiens ooglapje consequent van oog wisselt! Actieheld Chuck Norris zal zich dan ook schamen om het eindresultaat.

Het verhaal doet er dan ook niet toe, twee man, waaronder Chuck Norris, worden door een rijke jongedame ingehuurd om in de jungle van midden Amerika mee op zoek te gaan naar een verborgen goudschat. Er volgt wat geknok maar boeiend is het allang niet meer! Deze film gaat echt richting troep!

avatar van movie acteurs
Theunissen schreef:

Er zijn anders meerdere films die willen meeliften met Indiana Jones. Zelf kan ik deze film gewoon waarderen. Ik vind dit een aardige actie/avonturen filmpje van Cannon. Niet op acteerwerk, verhaal en inhoud letten en je hebt een leuke film. Deze film krijgt dus een 3,0tje.

movie acteurs schreef:
Niet op acteerwerk, verhaal en inhoud letten en je hebt een leuke film.

Waar moet je dan wel opletten, want als je niet op het acteerwerk, verhaal en inhoud let blijft er toch niets meer over.

avatar van movie acteurs
Waar moet je dan wel opletten,

Tja het klinkt ook wel raar maar soms moet men ook wel eens niet te veel nadenken om je gewoon lekker met een film te kunnen vermaken.

avatar van 606
movie acteurs schreef:
Inderdaad dat probeer ik ook zo vaak.

avatar van Filmkriebel
De Cannon poging om Indiana Jones te imiteren. Met een houterige Norris in één van zijn zeldzame komedies. En dat gaat hem niet goed af, net als Gossett Jr. trouwens. De te sterke focus op flauwe jokes en smakeloze one-liners zorgt er voor dat Firewalker ook nooit tot zijn recht komt als avonturenfilm. Geen thrills in de jungle, geen exotisme en een volstrekt idiote bad guy die uit de ether lijkt te komen. Dat deze film toen in de mainstream-bioscopen uitkwam zou heden ten dage ondenkbaar zijn.

Inderdaad, net als de Jewel of the Nile films en Alan Quatermain, probeert ook Golam Globus een graantje mee te pikken met het opnieuw opgeleefde avonturen genre. Helaas in Norris geen Ford, en wat Gosett hier doet is mij een raadsel. Belachelijk, goedkoop en slecht. 0,5

avatar van PEN15
piece of fruitcake

Met Norris in de karateschoenen van avonturier en de spot hier over een rare bad guy met een ooglapje telkens voor een ander oog, -waarom heeft-ie een ooglap nodig dan: net een staaroperatie gehad?- had ik verwacht dat dit een leuke slechte film zou zijn. Nou niet bepaald, hij was ontieglijk ongrappig, zeker niet spannend en ik kon de gewrichten van Norris haast horen kraken! Dat Melody Anderson mee deed heeft me ook overgehaald te kijken. Die speelde ook in het ondergewaardeerde Dead and Buried. Het is te zien waarom het nooit wat zou worden, omdat het er de schijn van heeft dat ze haar teksten aan het oplezen is. Die boze steroidenindiaan stelde ook teleur. Is dat nou alles wat hij doet, beetje wurgen en tegen de muur drukken? Is het anders te veel geweld? En uiteindelijk stalen ze zijn gouden voorwerpen die hij bewaakte, voor mij voelde dit als snijdend cynisme in een film met toch al veel slecht gevoel voor humor. Povere avonturenfilm, maar zeker niet zo slecht dat hij ½★ waard is.

avatar van Antonev
Dit wordt de eerste film die op de zondag-middag-Chuck-Norris-movie-marathon gepland staat! Yeah!

avatar van Phantasm
Redelijke avonturenfilm, leuk voor een keertje, je moet ervan houden.

Je kunt hem ook niet met de kwaliteit van indiana jones films vergelijken .

Het is een komedie + avonturen film
Dat is toch wel duidelijk te zien dat het humoristische bedoelt is.
Dat met de oogklep dan lings dan weer recht dat was ook echt wel de bedoeling hoor.

Sonny landham van (predator) is de man met de oogklep el coyote.

Hier word gedaan of er vandaag de dag geen slecht films uit worden gebracht

Norris is geen harrison ford.

Niet goed maar soms toch onnozel grapig.

avatar van Movie Jim
Redelijke avonturenfilm
voor een keertje om gezien te hebben.

Chuck Norris probeert een
wat komischer personage
neer te zetten merk je
maar daar slaagt hij niet echt in.
De chemie tussen Norris en Gosset was
wel redelijk leuk.

avatar van steventje
Vond de film aardig meevallen. Een toffe wegkijker. Heb hem de laatste jaren nooit meer op TV gezien, is hij dat ooit geweest? Had hem gekocht in een pakket van Norris films.
Ik vond de humor nog goed te doen. Norris en humor, het bestaat !
Zelfs John Rhys Davies (Indiana Jones) vond hem zo goed dat hij een rolletje wou !

avatar van hannes64
Tsja, deze film is voor mij puur sentiment.
Een beetje afgekeken van de Indiana Jones-reeks, maar toch zitten er wel geinige stukjes in.
Maar, dat was toen, Norris is helemaal niet grappig, net zoals Gosset jr.
Uit de koker van de producenten van Cannon, Golan en Globus....denk dat 1 van hun al een tijdje overleden is, en ik heb zo`n vermoeden dat het Menahem Golan is. (Het waren in ieder geval wel neven van elkaar)
Sonny Landham (48 HRS en Predator etc..) is ook van de partij....Beer van een kerel, maar ook overleden in augustus 2017.
Ach, weer verstand even op nul, en je hebt een leuke wegkijker. (Klein detail: let op `t ooglapje dat steeds van oog verandert.)
Een matige 2.5 sterren, maar dan ook vanwege de "nostalgie".