1989 (2014)

Denemarken / Duitsland / Hongarije / Noorwegen
Documentaire
85 minuten / 57 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Erzsébet Rácz en Anders Østergaard
met Miklós Németh en Gundula Schafitel

Een jonge technocraat, Miklós Németh, wordt de nieuwe premier van Hongarije, om de verschrikkelijke economie van het land te redden. Hij besluit om het apparaat van de dure grenscontroles uit de staatsbegroting te schrappen. Een jong stel uit Oost-Duitsland wordt aangemoedigd door de geruchten dat de Hongaarse grens met Oostenrijk zal worden geopend, en besluit om ervoor te gaan. Maar de beslissing van Németh heeft hem opgezet tegen geduchte tegenstanders en communistische hardliners. Het jonge stel raakt verwikkeld in het politieke machtsspel, en de jonge man wordt doodgeschoten aan de grens. Deze tragische gebeurtenis versnelt paradoxaal genoeg Németh's definitieve beslissing om de grenzen te openen, en kort daarna valt de Berlijnse Muur.

avatar van narva77
Trailer YouTube

Deze documentaire werd afgelopen zondag 9 november (precies 25 jaar na de val van de Muur) in verschillende landen uitgezonden op TV. Eerder deze maand werd hij al in verschillende landen tegelijkertijd in filmhuizen door heel Europa vertoond.

Helaas op NPO2 weer een ingekorte versie van een uurtje, maar gelukkig kwam later zondagavond om 22.10 uur (tien minuten nadat de docu op NPO2 was afgelopen) de volledige versie óók op ARTE, en toen werd het verschil met de geknipte VPRO-versie pas echt duidelijk; ze hadden bijna het hele verhaal omtrent het jonge Duitse stel wat probeert te vluchten eruit gelaten, en zich geconcentreerd op de Hongaarse premier Miklós Németh. Ook begon de versie op ARTE op een ander punt, logisch, omdat er behoorlijk geknipt en geplakt was in de VPRO-versie. Deels gereconstrueerd en inventief "nagespeeld" met originele beelden, door stemmen na te synchroniseren.