How to Irritate People (1968)

Alternatieve titel: John Cleese on How to Irritate People

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ian Fordyce
met John Cleese, Michael Palin en Connie Booth

John Cleese presenteert samen met de Monty Python-crew een show waarin les wordt gegeven over hoe je mensen moet irriteren. Of nee... een complete zenuwinzinking kan laten oplopen.

avatar van Pkunk
Voor mij persoonlijk het beste wat ik van Cleese ken. Veel mensen kennen deze niet, maar ik zou 'em zeker even gaan kijken. 4*

Uitermate Grappig !!!

FisherKing
Als we de film vertalen naar MovieMeter begrippen:

Alle nieuwe gebruikers gaan al onze topfilms waarderen met 0.5 en geven geen motief...

Yes, nog een Monty Python. Altijd goed.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Redelijke collectie van sketches, maar had het allemaal wel ietsjes sterker en grappiger verwacht. De sketches zijn van wisselend niveau, de één is gortdroog en hilarisch, de ander komt niet verder dan een bescheiden glimlachje. Gelukkig zijn de jongens van Python lekker op dreef en kruipen weer met duidelijk genoegen in een jurk van één of andere oude taart.

3 sterren.

avatar van Phoenix
Ooit in een ver verleden eens gekeken en ik kwam NIET meer bij. Zelfs Cleese op de poster is al irritant .

Toch weet ik er niets meer van..

avatar van bioscoopzaal
Zelfs deze niet?

"Attention, this is your captain speaking. Don't worry, everything is fine. The wings of the airplane are NOT on fire."

FisherKing
' The tricky bit, Cleese teaches, 'is to never push the unsuspecting victim too far. With skill and tact, we can keep tensions bottled up for weeks, months, eventually you may induce a nervous breakdown, or better still, actual damage to the brain cells '

avatar van davidov
Of bij het soliciteren om gek van te worden

Cleese:"5! 4! 3! 2! 1! too late too late"
Cleese:*pling pling pling pling pling pling*"Gooooodnight!"

Slaat helemaal nergens op, puur genieten

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Moest erg lachen om die oude vrouw bij dat spelletje. "I'm 860, Henry!"

avatar van davidov
hehe ja die "pepervaatjes" in de bioscoop waren ook geweldig "well have i ever!"

Zag overlaatst een stukje van deze. Zo rampzalig dat ik bij het tweede spotje het opgegeven heb. Ouwe belegen en enorm voorspelbare humor, en dat terwijl Engelse humor mij perfect ligt.

Wat een gek hoge score voor dit prul.

avatar van davidov
tja voorspelbaar kan je wel zeggen ja als het onderwerp van te voren al vast staat, maar het gaat bij deze show ook niet om het shockerende, het gaat hier puur om de stereotypen die hier herkenbaar neergezet worden en ik vond dat ze daar behoorlijk in slagen.

Maargoed ieder wat wils

avatar van BoordAppel
Die solicitatiesketch, zat die ook al niet in een aflevering van Monty Python? Komt me erg bekend voor maar ik weet niet zeker of ik dit gezien heb.

avatar van Redlop
Ja, klopt.

Boy28
Mag wel weer eens uitgezonden worden,deze heb ik nog niet.

Onderhond schreef:

Wat een gek hoge score voor dit prul.

Haha leuk dat ik dit weer eens zie. Ja, bijzondere reactie bij een film die hetzelfde beoogd. Klasse

avatar van Redlop
De Pythons zijn in mijn ogen de grondleggers van het Engels absurdisme. De meeste sketches vind ik nog altijd, hoewel uiteraard gedateerd, briljant en dat gebeurt me niet vaak bij humor op leeftijd.

EEE
Heb echt in een deuk helegen bij deze film. Vooral de vliegtuigsketch is fantastisch!

avatar van HiLL
Mooie titel

avatar van Asmahan
Ik vind die moeder het leukst, die voortdurend vraagt wat een televisie kijkend stel wil eten. 'Peaeaeas?'

Er zitten goeie sketches bij en jah....het idee alleen al....een les mensen zenuwachtig te maken, maar dan wel heel geleidelijk, want anders gooien ze alles eruit en is de lol eraf....echt origineel! 4 sterren

avatar van The Eye
Redlop schreef:

De Pythons hebben de kunst gejat van de Goon show met o.a. Spike milligan en Peter Sellers, die in de jaren 50 al furore maakten met gekke typetjes op de radio. Later hebben ze ook tv-shows gemaakt, waarin enkele ideeen later in monty python series in iets andere vorm terugkwamen. (de marathon voor mensen met een ongelooflijk zwakke blaas bijvoorbeeld). Terry Jones (als ik me niet vergis) zei zelfs ooit in een interview dat hij als tiener erg onder de indruk was van Milligan en stak zijn invloed ook niet onder de bank.

Reinbo
Onderhond schreef:

hoe kun je nu een film op 0,5 beoordelen als je 90 % niet gezien hebt? Heeft zeker niets met vooringenomenheid te maken....

avatar van king16
Fantastisch hoe cliché's die iedereen kent zo mooi geparodeerd worden. De vliegtuig sketch is ontzettend leuk, maar ook die droge opmerkingen van Cleese tussendoor zijn leuk ("Middle age women, you know, the type that spends a fortune on bargains" )

avatar van Pkunk
"Beryl, not the nose!!"

robertus65
Gelukkig had ik nog een videoband gevonden want ik ben een liefhebber van dit soort typische Britse humor. Heb ik nu overgezet op dvd (toch makkelijker) en die onhandige videoband in de vuilnis gegooid. De scènes die mij zijn bijgebleven zijn het sollicitatiegesprek en de vliegtuig sketch. Absoluut toppertjes!

Jaren geleden had ik deze film al eens gezien, toen ik blijkbaar nog niet helemaal up to de Britse humor was. Ik vond de film destijds niet vreselijk slecht, maar meer dan een 2,5* zat er toch niet in. Gisteravond daarom eens een herziening gewaagd en met goed resultaat. Voorlopig verhoogd met een dikke punt en ik sluit niet uit dat de score in de toekomst nog verder gaat stijgen.

Voor de liefhebbers van de Monty Python humor! vooral de cockpitscene is hilarisch. Maar er zitten ook echt flauwe en inmiddels achterhaalde of gedateerde stukken humor in, maar gelukkig kun je die doorspoelen.

Inderdaad nogal conventioneel i.t.t. Monty Python, maar desondanks zijn er al wel komische sketches aanwezig. Doordat het echter constant op één aspect (het irriteren) is gefixeerd, gaat de film af en toe wel een tikkeltje vervelen.

avatar van Dievegge
Een mooie verzameling sketches, aaneengesproken door John Cleese, die volgens het principe van de Britse humor de stiff upper lip bewaart terwijl hij de grootste absurditeiten uitkraamt. Bepaalde ergerlijke situaties zijn inderdaad erg herkenbaar: mensen die praten als je naar tv kijkt, iemand die overdreven attent is op restaurant...

Twee hoogtepunten zijn de sollicitatie- en de vliegtuigsketch, maar ook de sketches met Connie Booth waren erg leuk. Een deel van de humor zit erin dat Cleese ervan uitgaat dat mensen opzettelijk andere mensen irriteren, terwijl ze dat in werkelijkheid meestal onbewust doen.

Nopes.

Misschien wat het gewoon érg meta. 70 minuten aan storend ongrappige humor, met als doel de titel van deze film: de kijker gewoon irriteren met luidruchtige ongrappigheden. In dat opzicht verdient de film alle krediet, maar ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in.

Veel van de humor bestaat uit luid roepende mensen en zwaar overdreven typetjes. Verder vooral oubollige grapjes die nooit goed uitgewerkt worden. En het is zeker niet dat ik niet van Britse humor hou, maar dan moet het toch écht wel een stuk scherper, droger en absurder.

Amper 70 minuten, maar bijna onmogelijk om uit te zitten. Ondanks dat het basisidee eigenlijk best leuk is. Mnee, ik vind Monty Python sowieso al niet erg leuk, maar dit is wel een grotesk dieptepunt.