ABCs of Death 2 (2014)

Alternatieve titel: The ABCs of Death 2

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Canada / Israël / Japan
Horror / Komedie

geregisseerd door Rodney Ascher, Julian Barratt, Robert Boocheck, Alejandro Brugués, Kristina Buozyte, Alexandre Bustillo, Larry Fessenden, Julian Gilbey, Spencer Hawken, Jim Hosking, Lancelot Oduwa Imasuen, Juan Martínez Moreno, E.L. Katz, Aharon Keshales, Steven Kostanski, Marvin Kren, Erik Matti, Julien Maury, Robert Morgan, Chris Nash, Vincenzo Natali, Hajime Ohata, Navot Papushado, Bill Plympton, Dennison Ramalho, Todd Rohal, Jerome Sable, Bruno Samper, Jen Soska, Sylvia Soska en Sôichi Umezawa
met Martina García, Andy Nyman en Tristan Risk

Het vervolg op de film The ABCs of Death. Een horror-anthologie bestaande uit 26 hoofdstukken, elke titel beginnend met een andere letter uit het alfabet. Het centrale onderwerp is de dood - oftewel '26 manieren om te sterven' - maar de invulling is telkens weer anders. De dood arriveert ditmaal onder andere op het strand en in het bos, door middel van onder meer een vreemde huidinfectie en een angstaanjagend circus.

avatar van Shinobi
Nieuwe trailer.

Ziet er goed uit. Vanaf 2 oktober te verkrijgen via VOD.

avatar van jeroentjuhhhhh
Verwacht er in ieder geval véél van. De Soska Sisters, Maury & Bustillo, Kostanski, Ohata en Sono moeten er voor mij ver bovenuit schieten.

avatar van tattoobob
leuk...kep er zin in.

avatar van Kondoro0614
Trailer ziet er opzich wel leuk uit... Maar even zien wat ik ga doen !

avatar van jeroentjuhhhhh
Pas bij dit tweede deel zie je hoe belangrijk dit soort reeksen (kunnen) zijn. 26 ijverige regisseurs met complete creatieve vrijheid. Uiteraard staat dit garant voor een hoop wisselvalligheid, maar het gemiddelde niveau is overduidelijk hoger dan de vorige 26 shorts en biedt mede daarom genoeg reden om (ook de non-)liefhebbers van het eerste deel in te pakken.

Beginnend met mijn persoonlijke favoriet: Z voor ''Zygote'' van Chris Nash. Geen bekende naam, maar met afstand de meest memorabele film. Zowel qua twisted verhaal als visuele invulling is dit hoe je het als genrefan gráág hebt. Er zijn echter meerdere kandidaten die hoog scoren. De usual suspects, eigenlijk. 'Torture Porn' van de Soska Sisters riep hoge verwachtingen op en de zusters wisten die moeiteloos waar te maken. Ohata stond na 'Henge' ook hoog aangeschreven bij mij en behoudt die status. Grappige, nieuwe (hoe is 't nog mogelijk) kijk op het zombie-genre. Maury & Bustillo zijn direct herkenbaar in X (Xylophone) en leveren een short af die aan alle zieke verwachtingen voldoet. Evenals Kostanski, die bekend is van Manborg, is onmiddelijk te herkennen in 'Wish'. Is meteen de leverancier van de meest originele toevoeging die vooral qua aankleding spot on is.

Verder is A (Amateur) nog de moeite waard om wat meer op in te gaan omwille het feit dat de schrijver van o.a Pop Skull en Home Sick hier achter de camera kruipt. Solide opener die op een herkenbare ABC-achtig zwart-komische manier verloopt. Erik Matti valt vooral op omdat zijn short zo afkomstig had kunnen zijn van Timo Tjahjanto (Macabre) en daarmee toch wel dé verrassing is. Al komen Knell en Deloused ook in aanmerking voor die eervolle onderscheiding. Die eerste geniet vooral een intense coherentie tussen beeld en geluid. Deloused is een geanimeerde short vol zieke creaturen die door zijn eigenzinnigheid imponeert en een onverwachte hoogvlieger blijkt. Youth van Umezawa (een special effects guy) is een beetje de 'Fart' van dit deel. Complete waanzin! Bizarre effecten wisselen elkaar in rap tempo af en wanneer je denkt dat je alles gezien hebt...

Als laatste wil ik ''Vacation'' van Jerome Sable eruit pikken, mede omdat zijn feature film Stage Fright niet zijn potentie toont. Viel om die reden erg mee! Wat resteert categoriseer ik voor het gemak even in groepjes van aardig, slecht en droevig.

avatar van tattoobob
Vanavond gezien.....ik ben tevreden....morgen een korte inpressie.

avatar van beavis
Ai ai ai na de positieve verassing van het eerste deel en de laaaange anticipatie op een sequel met een line-up die het potentieel nog zou kunnen overtreffen, is dit toch wel een echte tegenvaller!
De filmpjes zijn opzich wel leuk. Maar de nadruk licht daar dan ook écht op: korte gags met zwarte humor. Waarbij er een aantal ook maar helemaal weg blijven van het thema van de dood, waarmee het gewoon weer een losse reeks filmpjes wordt ipv een interessant geheel . En de gemiddelde kwaliteit schuurt hier tegen goed aan, terwijl het origineel daar toch duidelijk overheen ging. Ik twijfel zelfs of er écht iets is dat uitschiet. Al zijn Vacation en Deloused wel érg goed gemaakt, ze voegen ook niet veel toe aan het concept, maar daar had ik tenminste nog iets van 'wow'. Daartegenover stonden dan weer een paar tenenkrommend idiote filmpjes.... nee, dit is gewoon niet wat het had kunnen/moeten zijn.

Ik ben helemaal geen fan van dit soort korte werkjes , als je er net in zit is het al weer voorbij.

Meh viel mee

avatar van Edie
De eerste 5 filmpjes ofzo vond ik nog wel geinig, heb hem verder met veel moeite afgekeken..

Er zat af en toe echte crap tussen, de soundtrack (die meen ik aan het begin en tijdens de aftiteling te horen was) ging echt op mijn zenuwen werken, wat slecht... Het leukste filmpje vond ik misschien wel de stop-animation.

Deel een ook maar eens een keer een kans geven.

avatar van Naomi Watts
Na het vreselijke deel 1 het weer eens geprobeerd maar het is nog niet veel. Puur ook omdat horror het voor mij moet hebben van opbouw en dan ben je hier dus op het verkeerde adres. Zitten wel wat aardige segmenten in waar Vacation toch wel het hoogtepunt is, maar de vijf minuten voor een segment is veel te gortig. Ook is het gehele niveau ook vrij droevig. Helaas.

avatar van FillumGek
Waar in de eerste verzameling het niveau nog redelijk constant was, lijkt het alsof we het in dit vervolg met wat kliekjes mogen doen. Onvoorstelbaar hoe sommige regisseurs hun letter zo gruwelijk kunnen verneuken. Eeuwig zonde, zeker als je net komt kijken. Er zitten teveel filmpjes bij waar de komische noot te aanwezig is. Een aantal daarvan wil ik niet eens onder horror scharen. Grootste gedeelte van de tijd is verspild, maar toch wil ik er een aantal uit pikken die wél hun best hebben gedaan.

Goed tot uitstekend:

D: Filmpje met een unieke animatiestijl. De puppets zelf zien er al smerig uit, maar wat Morgan op het scherm weet te toveren getuigt van een enorme fantasie. Groot WTF-gehalte, maar schitterend gemaakt.

K: Verreweg het filmpje met de meest beklemmende sfeer. De mysterieuze orb, het moment dat iedereen doordraait en de aanraking van het bloed met het kwaad. Suspense!

O: De regisseur van het experimentele Henge brengt ook een nieuwe kijk op het zombie-genre. Erg simpel, maar niemand die er blijkbaar mee op de proppen durft te komen. Geinig en alleen daarom al respect.

S: Simpel gegeven, maar doordat Moreno gebruik gemaakt van split screens blijft het boeiend. Daarbij zijn de gruwelijkheden op beeld ook behoorlijk kil.

T: De Soska twins leveren natuurlijk een torturefilmpje. Veel wordt aan de verbeelding overgelaten, maar niet voordat je visueel wordt weggeblazen door een demon met een enorme dick.

V: Zeker één van de beste. In Dylan zag ik meteen al een psychopaat, goed geacteerd. Handycam gebeuren is een goede keus wat de bloederige afloop een rauw randje geeft.

Z: Absurd idee, en daarom meer dan geslaagd. Goede effecten, zwart-komisch en enorm goor.

Voldoende: J, R, X, Y

Onvoldoende: A, B, C, G, H, I, L, M, N, Q, W

Onmetelijk slecht: E, F, P, U

7/26 en met een beetje goede wil 11/26 filmpjes die goed zijn. Dat is veel te weinig natuurlijk en daarom is dit helaas geen geslaagde verzameling.

avatar van Noodless
Oeps...heel wat slechte scores de laatste dagen

avatar van Zandadder
ABC2 is minder dan deel 1. Even bizar, evenveel variatie, maar minder goede filmpjes.
Ik heb elk filmpje apart gewaardeerd en kom uit op 2,86. Afgerond naar 3*.

TOP: N, R, V en Y.
Slecht: D, H, K, S en Z.

avatar van jippie2010
Eerder vandaag deel 1 gezien, deze is toch net wat beter.
Maar nog steeds niet van gemiddeld goed niveau.
Gelukkig was het het wachten waard, want Z was misschien wel de mooiste. *2,5

avatar van Elineloves
Dus, weer twee uur van mijn tijd kwijt.

De A tot Z'tjes:

A (Amateur): je krijgt geen tijd om met je ogen te knipperen, zo vlug gaat het allemaal. Verhaal sprak me totaal niet aan. Voor zover je van een verhaal kunt spreken..
*Onvoldoende*

B (Badger): vervelend gefilmd, vervelende vent die Peter. Eerder lachwekkend dan eng. Wel erg slecht, als we hardop zitten te lachen. Of juist briljant, maar dan niet aan mij besteed.
*Onvoldoende*

C (Capital Punishment): iets beter, tikkeltje dichter bij de werkelijkheid. Ziet er ook vrij gruwelijk uit sommige momenten.
*Voldoende*

D (Deloused): WTF was dat. Ranzigheid. Heel apart, spreekt meteen aan. Niet omdat het zo geweldig is, maar omdat je geïntrigeerd zit te kijken. Hier krijg ik dus nachtmerries van. Regisseur is goed ziek.
*Goed*

E (Equilibrium): Deze regisseur moet direct een carrière switch maken. Aardappelen gaan sorteren ofzo.
*Onvoldoende*

F (Falling): zie commentaar bij E.
*Onvoldoende*

G (Grandad): geef die kleinzoon eens iets te eten. Mager scharminkel. Verhaal slaat werkelijk nergens op. Die penisgrap. Hadden ze niks beters kunnen verzinnen?
*Onvoldoende*

H (Head Games): Best cool gemaakt. Inhoudelijk bagger, visueel voldoende. Voorbij in een oogwenk, zonde.
*Onvoldoende*

I (Invincible): had potentie. De eerste minuut is best sfeervol. Iets beter dan de rest.
*Voldoende*

J (Jesus): Ook hier een stijgende lijn te zien. Komt al iets meer binnen. Had het hier iets moeilijker mee om naar te kijken, hoofdpersoon was iets "echter".
*Goed*

K (Knell): Spannend! Deze voelde ik onderhuids. Freaky shit.
*Goed*

L (Legacy): Mag ook door naar de aardappelen sorteer fabriek. Cameraman mag meteen mee.
*Onvoldoende*

M (Masticate): Bah. Gewoon bah. In alle opzichten.
*Onvoldoende*

N (Nexus): Gezellig dorpje. Visueel best oké, met name makers waren erg sfeervol. Heftig om te zien.
*Goed*

O (Ochlocracy): Zombies. Keul. Zit leuk in elkaar, grappig gemaakt. Best origineel.
*Voldoende*

P (P-P-P-P-scary): Verschrikkelijk. Welke randdebiel heeft dit verzonnen? Die moet zich gaan zitten schamen in een donker hoekje.
*Onvoldoende*

Q (Questionnaire): Apart verhaal. Best boeiend ook nog. Al is na die vorige bijna alles wel boeiend. Kudo's voor het redelijk originele idee.
*Voldoende*

R (Roulette): Duitsers. ONVOLDOENDE!! Nee, grapje. Maar toch wel.
*Onvoldoende*

S (Split): leuk, die splitscreens. Begint vrij menselijk, dan heb je al de helft gewonnen bij mij. Aardige dosis suspense, heftige beelden.
*Goed*

T (Torture Porn): Hahaha. Dude. Nee.
*Onvoldoende*

U (Utopia): Ik zie liever de Utopia van SBS 6, dat zegt genoeg.
*Onvoldoende*

V (Vacation): Oh god. That's sick. Verrekte cru.
*Goed*

W (Wish): Vreselijk. Dit is wel erg cheap gemaakt.
*Onvoldoende*

X (Xylophone): Bekende actrice (kom niet op haar naam, vreselijk irritant is zoiets) en behoorlijk ziek verhaal. Gruwelijk.
*Voldoende*

Y (Youth): Gekke Japanners weer. Hamburger was een dieptepuntje hoor.
*Onvoldoende*

Z (Zygote): WTF Is dat. Als zwangere vrouw vond ik dit schrikbarend. Ik kon er niet naar kijken zonder pijn in mijn buik te voelen en te kokhalzen. Oh hemel, de nachtmerries. Dit was echt ontzettend voor.
*Voldoende*

Een verzameling rotte eieren, waar als je goed kijkt toch nog een paar tussen zitten die niet van ellende groen uit zijn geslagen.

avatar van FillumGek
Elineloves schreef:

Bekende actrice (kom niet op haar naam, vreselijk irritant is zoiets)

Beatrice Dalle van À l'Intérieur (2007)

avatar van Elineloves
Oh wat slecht van me, staat ook nog zo hoog in mijn lijstje. Ik ga bij de regisseur van "P" in het hoekje zitten.

avatar van Noodless
Pfff ...wat een tegenvaller zeg.
Waar zijn voorganger een origineel concept kon voorleggen met een aantal goede ideeën, is dit een totale afknapper. Op 26 filmpjes heb ik geen enkele goede uitvoering gezien. Er waren maar een paar bij met wat potentieel. Heel jammer gezien het leuke concept. 3/10

Elineloves schreef :

Korte, duidelijke omschrijvingen van de A tot Z'tjes overigens.

ipman-99
"The Abc's Of Death Part 2." ... " !!!

Heerlijke Horror (Sequel) !!! 'The Abc's Of Death 2' bied opnieuw heel
wat 'fun' en laat ons meer dan eens 'genieten' van de 26 letters van het alfabet.
Algemeen geschift niveau met een heerlijke afwisseling van bloederige
taferelen en visuele kijkstukjes.
De over the top factor is bij bepaalde kortfilms weer heerlijk aanwezig, en deze 26
regisseurs bewijzen letter voor letter dat ze met hun gedachten de vrije loop
konden nemen. Bij sommige kortfilms denk je echt ... man man hoe komen ze
er toch op !

avatar van john mcclane 2
dit is zo,n origineel concept.
heel divers,echt enorm grove gore,bizar.
maar dat geldt ook voor zijn voorganger.
het neemt het allemaal niet zo serieus,het grootste deel van de filmpje dan.echt humor.
snap de lage score hier ook niet.wat wil een horror liefhebber nog meer.
ja oke,,,, spanning,zo,n gevoel in je onderbuik als bijvoorbeeld ,neem een Dawn of the Dead (2004)
dat vind je hier niet,,,maar 50 keer beter als een gemiddelde saw deel.
met echt een enorm what the fUcK gehalte!
laat deel 3 maar komen,en neuwe regiseurs zich uitleven
dikke 4

avatar van Bob Gray
Jammer, deel 1 was bij sommige filmpjes echt heel goed. Dit deel bewaard het enige knappe filmpje voor het laatst, alleen Z krijgt van mij een dikke voldoende. Rest is echt te middelmatig of ronduit bedroevend.

Meer van hetzelfde.

Dat wil zeggen dat er weer een paar leuke verrassingen tussenzaten, dat het niveau wisselend was maar wel overwegend goed, maar vooral ook dat het weer iets te onevenwichtig was. En dan niet het niveau zelf, maar de richting van de shorts. Iets teveel comedy weer in dit tweede deel. Niet geheel onbegrijpelijk aangezien het makkelijker is een komische punchline af te leveren in een minuutje of twee, maar op 26 shorts is de balans na een tijdje zoek.

De écht goeie:

D - Nog nooit van Morgan gehoord maar ik ga binnenkort toch eens wat andere shorts van hem opzoeken. Zag er werkelijk super creepy uit. Véél leuker dan een Svankmajer ook. Jammer dat hij nog geen feature gemaakt heeft, hopelijk mag deze film dan een opstapje zijn.

K - Sfeervol ... begin deed me wat denken aan Sometimes (Kid 606), daarna wordt het alleen maar mysterieuzer. Interessant om iets ouder werk op te zoeken van deze regisseur.

X - Dalle en Maury & Bustillo, gouden combinatie en ook hier laten ze weer zien dat ze meer talent hebben in hun kleine teen dan de meeste van de regisseurs die aan deze film meededen. Heel kort, simpele clou, maar echt héél krachtig uitgevoerd.

De goeie:

E- Beetje dommig maar van alle shorts denk ik degene met de beste punchline.

J - Best goed gemaakt, één van de weinige met een ietwat dieper laagje en ook één van de weinige met een echte opbouw.

M - Niet echt horrorsmerig maar wel ranzig genoeg. Leuk vormgegeven ook en fijne punchline.

S - nog een zeldzame met een echte opbouw. Best kil, maar net niet sterk/hard genoeg om écht uit te pakken. Einde ook nét niet, maar zou best toffe filler kunnen zijn wanneer uitgewerkt tot lange film.

De slechte:

L - Kende de regisseur van trailers van een paar oudere films. Die leken al nergens op, dit is gewoon in dat verlengde. Moeilijk in te schatten op het hengelt naar een cult status, of dat het gewoon niet beter kan.

P - Geprobeerd om leuk te doen maar schromelijk mislukt. Benieuwd of iemand dit ooit bij z'n favorieten gaat plaatsen.

V - Zie het bij vele onder de favorieten staan, maar vond het een dom filmpje. Bende losers en magere wraak.

W - 80s crap met veel liefde herleefd. Hou niet van dit soort goedkoop-omdat-het-toen-zo-was gedoe.

De rest zweeft tussen aardig en matig. Nogal wat filmpjes hebben wel een aardig ideetje maar weten dat niet genoeg kracht te geven in de weinige tijd die ze hebben. Zo is dat zombie-rechtbank dingetje wel aardig, maar buiten het idee om compleet niet memorabel.

Soit, ik hou wel van anthologies en heb me hier dan ook best mee vermaakt. Genoeg grappige/weirde/gore dingen gezien. Een paar ferme uitschieters en genoeg filmpjes die een (gematigd) positief gevoel achterlieten. Een echte hoogvlieger is deze film niet, daarvoor leunt het allemaal net iets teveel dezelfde richting op (zonder daar dan ook écht resoluut voor te kiezen), maar zeker een goeie voldoende.

avatar van ASman
Lang -zeg maar erg lang- dat ik nog eens een reviewtje op deze site heb geplaatst. Bij deze dus zal ik nog eens de pen bovenhalen

In zijn geheel gezien steekt dit tweede deel met kop en schouders boven het eerste uit. Enkele uitschieters gecombineerd met een minder groot aantal soffen. Voor het derde deel hoop ik dat ze verder op dit elan doorgaan en de kwaliteit nog een tik consistenter maken.
Dat gezegd zijnde, blijft dit een anthology en is het op zijn plaats om alle shorts eens afzonderlijk te bespreken.

De openingstitels - het vermelden wel waard, zeker omdat ze zo leuk vormgegeven zijn. Een leuk sfeertje en al meteen wat fijne visuals.

A - onverwacht, mede omdat het begin nogal MTV-achtig overkomt. Creëert een verrassende misdaad-grootstadsfeer waarna het daaropvolgende verhaal zich op een zwart-komische manier ontwikkelt. Goed. 7/10.

B - meh, de typische lul/televisiepresentator/eikel in een natuurprogramma krijgt een koekje van eigen deeg. De uiteindelijke gore-effecten zijn aardig, maar niets meer of minder van wat we in een doorsnee creature-feature (waar dit segment duidelijk een kleine hommage aan is) te zien krijgen. De humor op zich, is weinig gevat. Doorsnee creature-probeerseltje dat voor mij minder uitvalt, mede omdat dat specifiek subgenre mij zoal niet echt nauw aan het hart ligt. Onvoldoende. 3/10.

C - Gilbey, bekend van zijn exploten over Zuidoost-Londense gangsters, doet hier even iets anders zonder eigenlijk zijn gekende habitat echt te verlaten. Ook in deze short wordt weer gebruik gemaakt van personages die zo uit de working class van Zuidoost en Noordoost Londen en de nabije rurale omstreken van Essex en Kent kunnen komen (een volk apart, ik ken het gebied via kennissen vrij goed). Gelikte stijl zoals we van Gilbey kennen culminerend in een bijzonder onaangename, harde climax. Zonder meer een van de meer schokkende varianten van de wansmakelijke executie die ik al ooit op film heb gezien. Goed. 7/10.

D - briljant. Een nachtmerrieachtige koortsdroom vertaald op film. Kan hier weinig over uitleggen, maar je moet het zien om er een beeld van te hebben. Uitstekend. 10/10.

E - komiek, maar het wekte bij mij op sommige momenten eerder irritatie dan iets anders op. Had verwacht dit soort shorts eerder te zien ergens van een beginnende filmmaker op dailymotion ofzo. Onvoldoende. 3/10.

F - Israëlische short die een beetje stereotiep inspeelt op de problematiek van de regio. Mooi geschoten, goed geacteerd, maar er gebeurde te weinig echt interessante dingen in om boeiend te blijven. Matig. 5/10.

G - fijne Britse zwart-komische wit. Heb me hier bijzonder mee vermaakt. Het laatste shot daarentegen is niet meteen iets waar ik naar terug zou spoelen. Goed. 7/10.

H - creatief, maar weinig boeiend. De maker heeft duidelijk talent, maar dit kwam over als filler waar men beter iets voor in de plaats had gezet. Onvoldoende. 4/10.

I - kleine Filipijnse hommage aan The Evil Dead en de Vampierfilm. Soms luid op het vervelende af maar de effecten maken erg veel goed. Goed. 7/10.

J - tof om nog eens wat Braziliaans geweld geserveerd te krijgen. Misschien ligt het aan het feit dat de notoire filmserie uit het land komt, maar ieder Braziliaans horrorwerkje is overduidelijk gebaseerd op dezelfde sfeer en hetzelfde soort thema's die we in de Coffin Joe-films te zien krijgen. Ditmaal in een "homoseksueel" jasje gestoken. Vakkundig gemaakt met een goede finale en de nodige dosis bruut geweld. Goed. 7/10.

K - origineel, poëtisch geschoten, sfeervol, sterk gemaakt. Voornamelijk het begin althans. De Twilight Zone-elementen komen overduidelijk naar boven. Goed. 8/10.

L - Afrikaanse hommage aan de SyFy creature features (iets waarvan ik niet wist dat het een hommage waardig zou zijn). De sfeer is an sich niet slecht, maar de SyFy camp met bijhorende brakke gore-effecten gaat mij toch iets te ver. Onvoldoende. 3/10.

M - bijzonder vermakelijk. Het onderwerp is de laatste tijd al vaker in de internationale media gekomen en deze short speelt er op een zwarte maar toch hilarische manier op in. Goed. 7/10.

N - eerder soort van een kort drama over een desastreuze relatie. Visueel bijzonder sterk, vakkundig gemaakt, maar qua gebeurtenissen heeft het minder om handen. Zweeft ergens tussen matig en goed. 6/10.

O - leuk idee, goed gemaakt. Een verrassende visie op zombies, maar het blijft jammer genoeg niet even aandachttrekkend gedurende het hele verloop van het verhaal. Al met al wel een voldoende. 6/10.

P - slapstick gecombineerd met spookfilm. Het is eens wat anders, maar voor mij was het toch te silly. Rampzalig vond ik het nu ook weer niet, maar toch geen voldoende waardig. 4/10.

Q - goed gemaakt, sterke smerige effecten. Een verrassende visie op mens/dier-experimenten. Goed. 7/10.

R - Duitse Hammer-achtige horror met een goede sfeer. Ook al gebeurde er weinig, het wist toch mijn aandacht vast te houden. Goed. 7/10.

S - bijzonder hard verloop op een verfrissende manier vormgegeven. Het geweld in deze short is niet leuk om naar te kijken. Goed. 8/10.

T - sleazy pornografie gekoppeld aan een dosis Yuzna-achtige effecten. Erg vermakelijk om eens gezien te hebben. Goed. 7/10.

U - eerder Sci-Fi dan Horror welke me een beetje deed denken aan de stijl van het oude werk van Verhoeven. Een van de meer verfrissende shorts in deze collectie. Visueel erg sterk, waarbij zelfs de MTV-achtige sfeer niet stoort. Goed. 7/10.

V - vakantiehorror waarbij eikels op een lekker harde, bloederige manier een koekje van eigen deeg krijgen. Het verhaal heeft weinig om handen, maar de payoff is leuk. Goed. 7/10.

W - onverwacht en verrassend deze short. Flash Gordon meets Fantasy meets Troma en een stevige portie campy gore. De 80's stijl wekte bij mij fijne herinneringen op. Goed. 8/10.

X - Bustillo & Maury doen samen met Beatrice Dalle waar ze goed in zijn. Hard, maar het uiteindelijke effect is weer van een uitzonderlijk hoog niveau en getuigt weer eens van de zieke, maar creatieve geest van de regisseurs. De sfeer is ook weer zoals we van beide regisseurs gewoon zijn. Goed. 8/10.

Y - Japanse weirdness met bijzonder effecten. Goed gemaakt en origineel. Goed. 7/10.

Z - backwoods boerderijen en gestoorde moeders zijn een combinatie die we al eerder zagen. Dit wordt gecombineerd met wat Cronenberg body horror en walgelijke Hellraiser gore-effecten. Zeer sterke short. 9/10.

Al met al heb ik me weer erg vermaakt met deze short. Mag meer van komen.

avatar van housemoviewatch
Abcs of death 2

Tja vrijwel het zelfde als deel 1. En het ziet er 80 % slecht uit qua opmaak. Klein deel van de filmpjes is goed.

Verhalen zijn zoals we gewend zijn redelijk vaag en soms ontdek je het verhaal in een mini film niet eens.

Qua opmaak ziet het er zeer slecht uit op een enkeling na.

Kortom vrijwel hetzelfde als deel 1 maar met andere filmpjes. Moet zeggen dat ik sommige weer zeer vermakelijk vond. Maar net zoals deel 1, het is niet hoogstaand dus weer puur om mijn vermaak 2*.

avatar van Boeikens
Op dezelfde lijn als zijn voorganger met enkele kleine toppertjes en enkele flauwe laagvliegers.

In ieder geval, naar mijn smaak, in zijn geheel de moeite waard om eens te zien en laat er maar nog volgen.

avatar van sinterklaas
Wat mij betreft mogen ze gewoon doorgaan met uitmelken van deze opzet, want ondertussen zullen er nog wel tig regisseurs iets te vertellen hebben in 5 minuten tijd, waarbij ik ook hoop dat ze een goede Nederlandse regisseur (Zoiets als Alex van Warmerdam of Guido van Driel) of Takeshi Miike zullen uitkiezen. Deel 2 van ABCs was ook weer een erg sterke, humoristische, schokkende, fascinerende en onderhuidse zeséntwintigluik die je elke keer weer van emotie deed switchen. Ook ligt het maatschappelijke randje er bij veel filmpjes ook dik bovenop.

We gaan de A tot Z maar weer eens na;

A: Simpel filmpje maar wel lekker zwart-komisch en een beetje de waarheid; je kan je in je fantasie voordoen als een flinke jongen, maar als het er op aankomt... Leuke twist ook.

B: Heerlijke onzin, waarbij ik toch een hoop negativiteit bespeur, maar waarbij ik krom lag van het lachen. Een soort natuurfilm dat zich tegen de mensen keert, en nu met radio-actief besmette dassen, hoe verzin je het?

C: Julian Gilby, de man achter Rolling for the Nines en Rise of the Footsoldier zet hier even een erg treffend Brits misdaadfilmpje neer, dat inslaat als een bom. Het richt zich ook voornamelijk op de roekeloosheid van de methodes die binnen de maffia gedaan worden. Met de gevolgen van dien.

D: Poppen/klei animatie die wel echt gruwelijk ziek was en die erg door merg en been ging. Ademt een beetje de zieke kant van de Cronenberg stijl. Zegt wel genoeg denk ik.

E: De Cubaanse Alejandro Brugués, die we nog kennen van Juan of the Dead, is overduidelijk iemand met een gekke vorm voor humor, zo ook hier met zijn emanciperende Robinson Crusoe-verhaal.

F: Na Big Bad Wolves komen de Israélische regisseurs weer tensamen voor de best wel maatschappij kritische Falling, waarbij het nu toch echt wel overduidelijk is dat deze echt niet pro-Israel zijn.

G: Lekker zwart-humoristische Opa-kleinzoon verhouding, met een best wel zieke twist. (Nee, niet dat!)

H: Mooi getekend, maar toch een beetje iets te overdreven.

I: Van Erik Matti heb ik nog niks gezien, maar hier zet hij wel even een best wel gestoorde familieverhaal neer. Wat je wel niet over moet hebben voor een erfenis.

J: Gay-cinema, met wel een erg ziekelijk religieus randje, wat zelfs nog veel verder gaat dan dat.

K: Zoals ik het al kon verwachten; de Litouwse Kristina Buozyte had me flink verrast met haar visueel overdonderde en onderhuidse Vanishing Waves, en dat doet ze nu weer met dezelfde stijl met deze vijf minuten durende segment, waarbij ze me opnieuw doet bewonderen hoe ze iets op zo'n onderhuidse, artistieke subtiele wijze eigenlijk doodeng kan maken, zonder iets te pikken van Lynch e.d. Heb er weer geen woorden voor, maar ik smeek haar gewoon om weer een nieuwe film te maken. Ook een muziek-album zou ook totaal niet misstaan. Verruit bijna de beste van deze reeks.

L: Erg vreemd en lomp overkomend legende-verhaaltje. Minder.

M: Wat badzout met een mens kan doen... Gruwelijk!

N: Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, wees dus gewaarschuwd.

O: Van Oh, oh, oh (nee, Ochlogracy), dit is wel een hele maatschappij kritische zombie-film. Klinkt origineel hé? Is het ook! Hier kan geen Dawn of the Dead of andere zombiefilm tegenop. Dikke middelvinger naar de Japanse autoriteiten ook... Grappig maar ook erg rauw, wat het lachen al snel doet vergaan.

P: De regisseur wist niet wat hij met de P aanmoest (P-P-P-scary ) en zet hier wel een erg debiel retro zwart-wit film neer. De personages wisten me vanwege hun ongelofelijke domheid nog wel op mijn lachspieren te werken.

Q: Ja, daar kan je educatie mee vergelijken ja. Erg sterk!

R: Blutgletcher en Berlin Undead nog niet van deze man gezien, maar hier zet hij toch wel een best treffende (ook retro zwart-wit) filmpje neer. Dat einde was ook lekker onverwachts, en ik maar denken dat het een schuilkelder voor tijdens de tweede wereldoorlog was. Nee dus! Lekker vreemd.

S: In eerste instantie lijkt het een beetje zwart komisch over te komen, maar dat veranderd snel. Sick shit, en ook erg origineel met die split-screens. Het einde is ook een grote "huh?".

T: Torture Porn ja, alleen dit keer gaat het andersom. Lekker ranzig en twisted, en die regisseur was ook lekker sick.

U: Vincenzo Natali zet hier een wel heel bijzondere en ijzersterke film neer dat een beetje de tijd ademt dat er nog een grote diversiteit was op MTV, wat vaak uitkwam op relatief rakende clips die erg in mijn 11 jarige brein rondspookte, dagen erna. De film begint bizar betoverend met dank aan de soundtrack en de montage maar komt daarna met een thema waar ik me de laatste tijd best vaak in verdiep en waar we ons nog, in de realiteit, nog best wel zorgen over mogen maken. Snap echt niet waarom deze zo ondergewaardeerd wordt hier...

V: Ja, sommige impulsen zullen niet te beheersen zijn bij een reisje Thailand. Sick!

W: Wist niet wat ik hiermee moest. De opzet deed me een beetje denken aan de stripreeks "Waters van Dodemaan", maar het is mij net iets te crappy.

X: Juist! De Franse duo Maury en Bustillo, laten zichzelf weer van de ziekste kanten zien, en dit keer gaat het nog veel verder dan hun twee voorgaande films en dat mag ook wel genoeg zeggen. Beatrice Delle rouleert hier weer!

Y: Beetje in de trent van Fart, en ook een (letterlijke) middelvinger van de Japanse jeugd naar de maatschappij. Rare fantasie heeft de regisseur ook.

Z: Erg ranzige en bizarre shit. De hecht aan je kind word hier wel erg letterlijk genomen, met een nog bizardere einde van dien.

Na de credits komen we die dikke man uit The Human Centipede 2 nog even tegen.

Net iets minder dan de eerste ABC's omdat er hier toch nog enkele filmpjes opzaten die mij niet echt konden bekoren, maar waarbij het overgrote gedeelte weer lekker inslaat als een bom en waarbij we hier wel erg vaak de maatschappelijke richting opgaan. Deel 3 zit er, volgens de credits, ook al aan te komen in 2016. Duurt wel weer erg lang!

J, K, U, V en X staan bij mij op de hoge top!

avatar van Kondoro0614
Staat nu ook op Netflix dus als ik weer thuis ben meteen even checken!

ABCs of Death 2

Ik kwam er achter toen ik op vakantie was dat deel twee van ABCs of Death beschikbaar was op Netflix Nederland. Zoals ik hierboven al zei, deze ga ik meteen even checken als ik thuis ben. Nu ik dan toch, helaas, daadwerkelijk thuis ben, ben ik gister meteen gestart met dit tweede deel die tot mijn verbazing toch weer slechter was dan deel 1. Er zaten voor mij maar een paar echt goeie tussen die sterk waren en leuk in elkaar gezet. Toch heb ik het allemaal bij gehouden maar, ik heb een paar ook echt doorgespoeld omdat ik dit toch niks voor mij vond, en ik me daarmee stierlijk verveelde.

A = 3.0* = Een net zoals bij deel één erg leuk begin met de film. Lekker goor ook en tenminste een beetje normaal. De flashbacks waren jammer en zorgde er een beetje voor dat de film wat moeilijker te volgen was.

B = 3.5* = Erg leuk bedacht en geinig gemaakt. Niet te vies, niet te eng en erg komedisch als je het mij vraagt. Ik kon deze echt waarderen!

C = 4.0* = Ik vond dit toch één van de pluspunten uit de film. Het brute aan het afhakken van zijn hoofd en te laat komen was opzich best gaaf. Niks mis mee en, zeker één van de betere uit de film.

D = 0.5* = Ik vind dit maar niks en het pas totaal niet bij mij. Het kan misschien voor sommige mooi gemaakt zijn maar ik ben er niet te spreken over. Vreemd en naar mijn mening niet leuk. Sorry, dit is niks voor mij.

E = 2.5* = Dit vond ik wel één van de geinige. De jaloezie die je zag bij de ene man toen zijn 'vriend' er vandoor wou gaan met de dame. En dan de leuke twist op het eind. Helaas geen spanning en niet echt een plaatje van 'horror'. Meer een komedie plaatje.

F = 1.0* = Ook eentje die ik volgens mij niet begreep. Totaal geen spanning en een beetje slapjes in elkaar gezet. De bergen van de vrouw was dan toch een pluspunt!

G = 2.0* = Ik vond het geheel geinig. Hoe de kleinzoon zijn opa kleineerde komt natuurlijk vaak voor, verwend nest. Maar, waarom, waaaarom deed ie ouwe zijn broek uit. Gedver! Ik heb serieus mijn handen voor mijn ogen gehad, ik wil dat niet zien. Sorry hoor maar, ik vind dat niet echt smakelijk. Ook al had hij geen slurf, hoef het niet te zien.

H = 1.0* = Erg mooi getekend maar helaas niks voor mij. Ben niet echt fan van deze shorts.

I = 1.5* = Bloederig was het zeker maar ook weer zo vreemd. Kon er maar niet aan wennen en dit was voor mij ook de zoveelste tegenvaller.

J = 3.0* = Het Gay-Plaatje was wat gruwel. Ik vind meestal dat je deze mensen in hun geheel moet laten en als een kerel een andere kerel wilt moet die dat toch lekker zelf weten? Ik vind het daarom ook erg jammer dat in sommige landen daar groot onderscheid in word gemaakt en dat kun je ook merken in deze short. Ik vond het wel een leuke short maar was ook niet, het.

K = 2.0* = Een beetje een vreemde film. Zoals ik nu gewend ben in de ABCs of the death series. De killers zagen er bruut en veel belovend uit maar naar het einde toe werd hij toch wat slap voor mij.

L = 0.5* = Gewoon vreemd.

M = 3.5* = GE-NI-AAL. Lekkere slo-mo stukken en zag er goed en clean uit. Toch één van de toppers van deze film, voor mij dan.

N = 2.5* = Een stille short die redelijk in elkaar gezet was. Ook hier hoefde ik zijn naaktheid niet mee te krijgen. Spanning was ver te zoeken dus ook niet echt eng.

O = 2.0* = "Gekke chinezen op een rijtje". Zo beschreef ik deze film. Zegt genoeg.

P = 0.5* = Niks voor mij.

Q = 2.0* = Leuk geheel en de operatie zag er lekker uit. Ook hier baal ik weer van het eind met de gorilla (?)..

R = 1.0* = Dit was niet zo boeiend.

S = 3.5* = Dit was toch ook weer één van de blinkers in mijn ogen. Hoe de drie frames bij elkaar werden gezet leek het toch niet meer op een short. Je werd bedolven met informatie en het zag er lekker bloederig uit. Helaas vatte ik het eind niet echt.

T = 2.5* = Ik had toch wat anders verwacht bij de Soska zusters. Nee, dit was hem niet helemaal voor me.

U = 3.0* = Harde werkelijkheid.

V = 4.0* = Geniale short met een leuk einde en weer een paar gekke chinezen.

W = 1.0* = Niet mijn ding.

X = 3.5* = Toch één van de wrede shorts. Goed in mekaar gezet en heb me eigen er niet mee verveeld.

Y = 0.5* = Gekke shit niks voor mij.

Z = 1.0* = Erg vage shit.

Y & Z zijn zo overgepend vanuit mijn kladblaadje. Zoals ik hier ook weer kan zien is ABC's toch wel een geniale film maar, veel dingen zijn niet weggelegd voor mij. Leuk om mee te nemen vanuit deel één en ABC's zijn toch wel twee leuke projecten met een paar geinige concepten maar ook een paar pure tegenvallers. Kon van mij part wel beter maar, ik merkte geen verschil met deel één.