Pijnstillers (2014)

Nederland

geregisseerd door Tessa Schram
met Gijs Blom, Susan Radder en Birgit Schuurman

Casper woont alleen met zijn moeder. Hij heeft een passie voor muziek en speelt zoveel mogelijk piano. Zijn vader heeft hij nooit gekend, maar wanneer zijn moeder ernstig ziek wordt begint hij een zoektocht om hem te vinden...

avatar van mjk87
Niet best, zoals eigenlijk de meeste Slee-verfilmingen. De blauwdruk is bekend: jongen wil iets in de muziek, heeft problemen thuis en probeert ondertussen een meisje te score - in wezen is elke film van Slee (ik ken niet alle boeken dus kan daar niet over oordelen) hetzelfde. Ditmaal zit de nuance erin dat de jongen in een meer klassiek georiënteerd orkest wil in plaats van een gitaarbandje, en de problemen thuis zijn van iets andere aard dan normaal (de titel hint nog wel naar andere Slee-vehikels met drugs of pillen, maar verder is dit wel iets anders). Uiteraard is een zieke moeder niet genoeg, dus is er een vader die hij nooit heeft gekend en wel twee chicks die hem nu eens laten zitten en dan weer poeslief om hulp vragen. Je moet je als gemiddelde tiener immers wel herkennen, dus de makers (Slee voorop, dunkt me?) proberen zoveel mogelijk leed te pakken dat er altijd wel iets is dat iemand zou kunnen herkennen uit zijn omgeving. Je zou ook een meer genuanceerd verhaal kunnen vertellen, zodat iedereen zich er zelf in kan herkennen, maar dat is waarschijnlijk niet spannend genoeg. Eén centraal probleem, en je hebt gewoon een betere film.

Nu moet gezegd worden dat het script niet zulke tenenkrommende dialogen bevat als eerdere Slee-films, maar de acteurs missen eigenlijk elke vorm van talent er iets mee te doen. Blom kijkt vooral mistroostig voor zich uit en weet helemaal niets aan emotie op te wekken en is doodsaai, de rol van Sofie begreep ik niet helemaal (waarom is ze niet gewoon een leuke vriendin), die vader van Sofie sloeg ook nergens op die vooral zijn teksten lijkt voor te lezen en wie dacht dat J.K. Simmons een typetje speelde in Whiplash heeft Tijd Docter als dirigent nog niet gezien. Simmons heeft in ieder geval nog talent, Docter werkt vooral op de lachspieren. En met dat gedoe met die Marokkaan was de film me helemaal kwijt. Ten eerste grenst het aan wansmaak, maar bovenal is het overbodige ballast in de film, zoals dik 75% dat is. Verder is het geheel doodsaai gefilmd en klinkt de muziek volstrekt ongeïnspireerd.

Enkel nog een positieve noot (en een half puntje extra) voor Birgit Schuurman, die weliswaar iets te jong leek maar wel een bepaalde emotie wist op te wekken, nog iets echts en authentieks had en ook een zekere chemie met zoon Blom had. 1,0*.

avatar van 93.9
Echt een film met dieptepuntjes en hoogtepuntjes. Je merkt dat in deze debuutfilm talent aanwezig is bij de regisseur. Verwacht dan ook binnenkort een topper van heb ik jou daar.

avatar van Brabants
Deze verfilming naar een boek van Carry Slee heeft ondanks een verhaal met interessante thema's toch net iets te weinig diepgang. Het wordt in mijn ogen allemaal wat afgeraffeld en kent toch ook behoorlijk wat clichés. Het acteerwerk was zeker goed en de cast weet het verhaal toch enigszins overeind te houden.

De verfilmingen van de jeugdboeken van Carry Slee door de leden van de familie Schram zijn in mijn beleving nogal wisselend van kwaliteit. Deze is weliswaar goed te doen, maar niet een van de beste. Voornaamste manco is dat het verhaal te veel subthema’s kent. Op zich stuk voor stuk boeiend, maar overdaad schaadt ook hier omdat het de evenwichtigheid van de film niet ten goede komt. Niettemin een alleszins aanvaardbaar regiedebuut van Dave Schram's dochter Tessa.

Film is soms slordig met belangrijke details in het verhaal en maakt ook soms onverwachte, niet best geslaagde, sprongetjes van de ene scène naar de andere.
Mist zeker diepgang, al zitten er wel goede momenten in, maar het leek onbegonnen werk om te veel thema's bijeen afdoend te behandelen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Wat is dit nu weer? Nou ja, eigenlijk was het wel te verwachten. Ik ben er nu wel klaar mee met deze films. De onderwerpen zijn trouwens zo goed als op. Goed opletten allemaal, want Carry Slee komt nog snel eventjes voorbij in een hitchcockiaanse cameo: ze draagt een wit kuttelikkertje in haar armen en ze kijkt heel erg vrolijk, want Carry Slee vindt het natuurlijk hartstikke leuk dat al die mallotige boeken van haar verfilmd worden. Pijnlijk slecht.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens geprobeerd. 'k had geen verwachtingen bij deze film, maar vond hem zeker niet slecht. Het verhaal was boeiend en de onbekende cast deed het ook prima.
'k stoorde me wel dat telkens als er iemand met een brommer reed, ze geen helm droegen. Als het een film voor jongeren is, zouden ze dit toch beter promoten.
'k vond het een prima film, 'k heb me er wel mee vermaakt.

Ik houd altijd wel van Carry Slee films, maar ik ben toch niet zo enthousiast dit keer. De rol van Birgit Schuurman vond ik top, die had beter uitgewerkt mogen worden wat mij betreft. De hoofdrolspeler OK, maar niet super. Er zitten veel te veel verhalen in 1 film. Ziekte, dood, discriminatie, gebruikt worden door een goede vriendin, droom om muzikant te worden, meisje veroveren, zoektocht naar biologische vader, en ga zo maar door. Te veel dus, waardoor niets echt goed uit de verf komt en je nooit de emotie echt voelt. Had de rol van Birgit wel verdiend, en was mooie kans om te laten zien wat het met een tiener doet. Ik vind Kees Boot ook altijd wel aardig moet ik zeggen, maar wat hij en Sophie nou precies toevoegden aan de film is me niet duidelijk. Daarnaast snap ik het einde niet. Hoezo kan heel het orkest opeens de Indian Summer spelen, zonder daarvoor te hebben geoefend? En hoe belachelijk is het dat ie zelf naar Praag reist en toch opeens die andere jongen mag vervangen. Nee, het is een film die prima wegkijkt, maar behalve de mooie moeder-zoon-relatie zit er weinig in.

avatar van Phantasm
Film met een boeiend verhaal en een goede casting. Prima in elkaar gezet.

een leuke film.heb me prima vermaakt.een erg mooi verhaal.