Gewoon Vrienden (2018)

Nederland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Annemarie van de Mond en Ellen Smit
met Josha Stradowski, Majd Mardo en Jenny Arean

Joris komt maar niet los van zijn ouderlijk huis, Yad keert er juist met hangende pootjes naar terug. Deze Almeerse twintigers lijken voor elkaar gemaakt. Maar voordat ze zich aan hun liefde kunnen overgeven, moeten ze eerst nog het een en ander rechttrekken met hun moeders.

avatar van BlueJudaskiss
Ellen Smit is de Nederlandse versie van het pseudoniem Alan Smithee...

avatar van Donkerwoud
Ah ja, zij is van 'Iep!', die ze zo hebben verknipt en versneden dat de regisseuse ontstemd was over het eindproduct.

Donkerwoud schreef:

Nou ja, het is niet dezelfde regisseuse.

Film >> Cast en crew >> Alan Smithee

avatar van Donkerwoud
Ik zie het. Daar gaat mijn hoop voor de eerste degelijke telefilm van deze lichting.

kappeuter schreef:

Nou ja, het is niet dezelfde regisseuse.

Film >> Cast en crew >> Alan Smithee

Volgens mij was het Rolf van Eijk - MovieMeter.nl

Ah, die heeft het dan van Rolf overgenomen.

avatar van Lagertha
Een soort Bouquet-reeks aflevering maar dan met twee verliefde jongens. Op zich is dat laatste wel leuk. Even niet weer over de gay-problematiek, maar gewoon obstakels in een liefde. Wat ik niet duidelijk vond was de reden waarom de moeders van de twee jongens zo tegen hun verhouding waren. Omdat één van de jongens ordinair zou zijn? Het waren gewoon twee hele mooie jongens en van klasse-verschil was geen sprake. Had Joris dan een randcrimineel gemaakt of een topadvocaat, zoiets. Dan was de tegenstelling er geweest. Het schijnt een komedie genoemd te worden, maar ik heb niet één keer gelachen. Als ik als scenarioschrijver Jenny Arean de rol van oma Ans mocht geven dan had ik haar hele andere teksten gegeven. Zo'n vrouw moet je geen flauwe tegeltjeswijsheid-kreten geven, maar hele goede en snedige grappen. Dat kan ze als geen ander en dan had de film wel onder komedie gevallen. Verder toonde de film wat schokkerig. Fragmentarische beelden, geen fraaie montage als ik het zo mag zeggen. Goeie chemie tussen de twee hoofdrolspelers, het acteergedrag was redelijk. De dialogen hadden wat vloeiender mogen lopen. De cinematografie was top!

avatar van henrygreenway
4 perfecte hoofdrolspelers vooral de dames : Jenny Arean en Tanja Jess !!

avatar van Donkerwoud
Sympathieke film, zo vaak zie ik niet een onvervalste homo-erotische romance tussen twee twintigers met een Joodse en een islamitische achtergrond. Maar politieker dan dat Josha Stradowski en Majd Mardo in bijna al hun mannelijke glorie worden getoond, wordt het niet. Daar is de film te braaf en te behoudend voor, ook omdat het enige conflict erin - hun families gaan wel akkoord met hun geaardheid maar niet met hun partnerkeuze - weinig dramatisch gewicht in de schaal legt. Deze geliefden vinden niet zoveel weerstand of hebben geen innerlijke demonen die moeten worden bezworen - ze zijn verliefd en willen elkaar uit hun hempje krijgen, niet meer of niet minder. Ergens ook de kracht, natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat het een film is die (mogelijk) een gevoelige snaar raakt bij homomannen, maar zelf heb ik meer met de onderhuidse spanning uit bijvoorbeeld 'Jongens' (2014).

avatar van Donkerwoud
Overigens subtiele piemelsymboliek in het grasveld en de vlieger aan het einde.

avatar van cantforgetyou
Wij hebben genoten van deze film. Eindelijk eens niet de problemen over het 'homo zijn' of het 'accepteren' hiervan. Gewoon een liefdesverhaal, toevallig tussen twee jongens. Dat was een verademing. Bij veel 'gay thema' films komt het drama altijd te liggen op de acceptatie etc. Daarnaast waren de acteerprestaties niet slecht. Zeker Tanja Jess deed het uitstekend. Ook Jenny Arean. De beelden van de Flevopolder waren mooi gemaakt. Echt wel een aanrader. Verwacht geen hele diepgang qua verhaal, maar dat hoeft ook niet altijd. Lekker luchtig is af en toe ook verfrissend.

avatar van bjerik76
gelukkig niet allemaal al te dramatisch, maar echt spontaan grappig was het ook weer niet.
Vond de acteerkunsten ook niet al te geweldig overkomen.
Typetje van Tanja Jess en jenny Arean ( en de poes) waren de leukste interacties.

De beide hoofdpersonen speelden goed, naturel. De bijrollen, behalve Jenny Arean, vond ik wel erg 'over the top' neergezet. Verder een voor Nederlandse begrippen onderhoudende film met goed beeld en goed geluid.

avatar van mjk87
Prima Telefilm. De regisseur heeft oog voor mooie plaatjes, ook in samenhang met de prima muziek en veel behoorlijke ideeën. En een leuke typisch Nederlandse omgeving daar in Almere. Ook de centrale liefde is wel aardig. Veel minder nadruk om het homo-zijn en alle problemen daarbij in de maatschappij. Het komt erin voor, maar gelukkig in mate. Wel moet de regisseur nog wat werken aan tempo, het middenstuk zakt wat in bijvoorbeeld en ik was lang niet altijd geboeid door het grotere geheel, veel eer de kleinere losse momenten. Maar de acteurs (ook de beide zusjes vallen op) en de nuance en volstrekte nuchterheid houden de film erop. En jammer van Jenny Arean, veruit de beste rol, maar zij is zoveel beter dan het matige materiaal dat ze krijgt. Dat had veel snediger gekund. Het is dat Arean er nog heel wat van maakt. 3,0*.

Fascinerend. Hoe smaken kunnen verschillen Recensent Walter van der Kooij schrijft in De Groene Amsterdammer juist over haar teksten dit: "Mijn Favoriet: Gewoon Vrienden, om een geweldige rol van een geweldige actrice: Jenny Arean. Het personage van deze oma, in haar afkeer van poeha en haar genadeloos doorprikken van valse schijn en vooroordelen verovert het hart. Arean is zo geestig, en krijgt daarvoor ook zoveel materiaal aangereikt door scenarist Henk Burger, dat zij alleen al het kijken waard maakt."

Ondanks alle kritiek en commentaar, vind ik het gewoon een heerlijke kijkfilm, mooi gefilmd, prima muziek, geestig, graag meer van deze tv films !

Donkerwoud schreef:
Ik zou maar gewoon kijken

henk Burger schreef:
Ik zou maar gewoon kijken

Al gedaan.

Hij was best oké, eerlijk is eerlijk. Mijn tweede favoriet in een verder zwakke lichting.

avatar van missl
Prima film die eigenlijk gedragen word door oma met haar scherpe en soms komische inzicht. Verder mooie jongens die toch moeite hebben met de liefde door privé omstandigheden.

Wel een beetje saai,

avatar van 93.9
Matig acteerwerk. Verder gewoon niet goed.

avatar van Guizmo27
Mag dan al een mooie film zijn, helaas allemaal een beetje te perfect en dan vooral de sexy acteurs. Kunnen ze geen film meer maken met iets minder LOOKS? Of moet dat nu gewoon zo?

Willemjasper schreef:

Thanks!

avatar van Brabants
Heerlijke film over liefde en mensen met issues en mensen die gewoon genieten zonder overal een probleem van te maken. Het verhaal geeft het thema(gay) dan ook een andere invalshoek. Eentje die niet zo gecompliceerd is.

avatar van Brabants
Guizmo27 schreef:

Idd, die oma was echt sexy.

Prachtige Nederlandse film (en ik heb niet veel met Nederlandse films).
Geen cliche homo film, geweldige cast, vooral Tanja Jess en Jenny Arean zijn goed.

avatar van maxcomthrilla
Kijk!

Lekker dik aangezet allemaal, personages met de nodige bravoure. De oma speelt inderdaad een fijne rol. Verder wordt er niet super moeilijk gedaan over de acceptatie van geaardheid, is het camerawerk naar behoren en is deze film gewoon licht erotisch getint, met als hoogtepunt die snoei scene. Geef hem eens ongelijk met zo`n lichaam en dat heerlijke zonnetje. Kortom een fijne onbevangen sfeer voert de boventoon! Hulde daarvoor. 4*

Mooie film over 2 jongens die verliefd worden.
Heerlijk om naar te kijken met gelukkig een mooi einde. Leuke amsterdamse oma met goede humor. Mooi verhaal, zou zo in het echt gebeurd kunnen zijn. Homo zijn is de normaalste zaak van de wereld, en niet mensen in een hokje stoppen. Mooie locaties gebruikt en acteurs spelen goed.

Opmerkelijk, deze Nederlandse 'Alan Smithee' telefilm komt alsnog in de VS uit:
Just Friends (Gewoon Vrienden) – Wolfe - wolfevideo.com

Grappige film! Zeker aan te raden als je een keer een luchtige film wilt zien. De oma in de film is zeker een humor op zich om van te genieten. De film verveeld ook niet naar mijn idee en blijft van begin tot einde leuk.