Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Taking of Deborah Logan (2014)

Alternatieve titel: The Taking

Thriller / Horror

geregisseerd door Adam Robitel
met Jill Larson, Anne Ramsay en Michelle Ang

Mia Medina heeft eindelijk het perfecte onderwerp gevonden voor haar proefschrift: een film over de ziekte Alzheimer. Voor de komende maanden zullen camera's het dagelijkse leven vastleggen van moeder Deborah Logan en haar dochter Sarah. Maar naarmate de dagen vorderen beginnen er vreemde dingen te gebeuren rond Deborah die niet consistent zijn met de bevindingen over Alzheimer. Het wordt duidelijk dat er nog iets anders is dat de controle heeft over Deborah's leven.

avatar van tattoobob
Wat een heerlijk filmpje in zijn genre zeg......ik hoopte eindelijk weer eens op iets moois omdat er zo veel bagger horrors/thrillers uitkomen de laatste tijd..en ik word op mijn wenken bediend.
Eigenlijk is dit gewoon weer een soort exorcisme film maar eentje die rustig de tijd neemt om de boel te ontvouwen..ik ben niet iemand die nog een gaat vertellen waar het over gaat want dat staat hier boven al.
Ik kan wel zeggen dat de hoofdrolspeelster goed in haar rol zit en lekker freaky is ook haar dochter in de film speelt een apparte dame en dat gaat haar heel goed af...beide actrices ken ik volgens mij niet,de rest van de cast doet het ook prima.
Voor mij de beste horror/thriller van de afgelopen maanden....

Maar ja ....smaken verschillen
Trouwens heb een verzoek tot verandering van het genre gestuurd....duidelijk meer een Horror/Thriller dan alleen een thriller.
En zit zelfs te twijfelen nu of dit niet gewoon een horrorfilm is......wat vinden jullie?

avatar van Cinemaniak
Leuk filmpje en best aardig voor tussendoor. Jill Larson is echt wel de uitblinker hier en draagt in principe de hele film naar een hoger niveau. Helaas niet hoog genoeg voor mij, maar wel degelijk acceptabel. Ik vond het alleen nergens echt eng worden, maar aan Jill Larson ligt het dus niet.

De hele setting en het verhaal voelde wat beperkt aan en de manier van filmen vormt voor mij geen toegevoegde waarde. Dat deden ze bij de Blair Witch Project (en Paranormal Activity) toch wat geraffineerder.

Het einde bracht toch een big smile op m'n gezicht

avatar van FillumGek
Het zoveelste documentary/found footage filmpje, maar dan wel eentje van bovengemiddeld niveau. Ditmaal loopt een driekoppige crew mee met een moeder en dochter om een documentaire te maken over Alzheimer. Doordat het eerste halfuur ook professionals aan het woord komen en er zelfs wat is gespeeld met computeranimaties om een en ander over de ziekte uit te leggen heb je toch het gevoel naar een echte docu te kijken. Maar daar ligt zeker niet de nadruk op. We willen immers niet slimmer worden van een horrorfilm, maar gewoon ge-entertaind, of liever nog verplicht worden tot het verschonen van je onderbroek.

Alzheimer-patient Deborah wordt uitstekend vertolkt door Jill Larson. Bij daglicht kan ze al behoorlijk spooky kijken, maar hoe verder ze aftakelt, hoe creepier ze wordt. Meerdere malen zullen films als Paranormal Activity en Blair Witch Project in je gedachte opduiken aangezien deze film daar zijn graantje van heeft meegepikt. De uitvoering is echter goed, waarbij er veel in het donker wordt gefilmd en er regelmatig jumpscares tussendoor worden gegooid.

Eerlijk gezegd weet een dergelijk genrefilmpje me niet meer te verrassen. Het is weer een possession-filmpje in een iets ander jasje. Het achtergrond verhaaltje kan geen potten breken, maar desondanks is er genoeg aandacht aan besteed. Thumbs up voor het shot waarin Deborah als een slang dat meisje wil verorberen, disturbing. Helaas vervolgd door een teleurstellend shot waarin ze haar CGI-smoel lostrekt. The Taking is van een best hoog niveau.

avatar van Filmkriebel
Docu horror, een mengelmoes van ideetjes uit [Rec], Paranormal Activity en Blair Witch. Het is altijd wel fijn als het werkt, en hier is dat in grote mate het geval, maar niet volledig. Er is ergens een dunne lijn tussen dementerend gedrag en bezetenheid , en dat wordt goed uitgebuit; de spanning is er wel degelijk. Het eerste uur is sterk en kent zeer creepy momenten, het tweede uur is een opeenvolging van déjà vu's. Grote minpunt : dat dit omaatje een gevaarlijke sekteleider heeft omgebracht en nu door zijn geest is bezeten haalt het realistische van de documentaire stijl voor mij volledig uit de film, waardoor deze film niet helemaal geslaagd is.

avatar van Brabants
Horrorfilms op basis van found footage rijzen dezer dagen als paddenstoelen uit de grond. Zo is deze film weinig vernieuwend en om die reden is het allemaal vrij verzadigd beeldmateriaal. Toch kent deze film binnen het subgenre een macaber en vreesaanjagend sfeertje en zitten er best wel redelijke scènes tussen. Met name het optreden van Jill Larson en in zekere zin dat van Anne Ramsay zijn er samen met het creepy sfeertje debet aan, dat deze film binnen het subgenre een van de betere producties is van de afgelopen tijd.

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:
Echt een goede film? Ik hoop het want er wordt elke week wel een griezelfilm door ons geconsumeerd en tot heden veel rommel. Sorry voor mijn negatieve commentaar maar het is onze "waarheid".
De laatste goede griezel van dit jaar was volgens ons "As above so below" die zich afspeelt in de gewelven onder Parijs waar duizenden doden zijn begraven in het verleden. Toch zijn er weinig die het niveau van b.v. "The Shinning" (1980) halen.
We zijn benieuwd!
`

En inderdaad, een aardige griezelfilm die ons heeft geboeid van begin tot einde!

avatar van Insignificance
A partly edited medical documentary, outtakes and surveillance footage from the scenes of the crime, aldus de opening. Handig om jezelf zo de vrijheid te geven. Daar maakt Robitel ook dankbaar gebruik van met iets dat start een documentaire met hier en daar wat info, stilaan uitmondend in een zuivere found footage horror. Eentje in een inmiddels lange rij.

Met Alzheimer als vertrekpunt en een oude, zieke vrouw als troef. Een griezelig shotje van een andere patient en daarna is het Deborah Logans voorkomen die de film op eng zet. De hectiek laat wel eens te wensen over, het zijn de rustige, registrerende momenten die het nerveus maken. De scène achter het switchboard is wat dat betreft een regelrechte voltreffer.

Daar komt dan vervolgens jammer genoeg ook een geforceerd verhaal uit voort dat nogal wat aandacht opeist. Dat had best wat bescheidener en mysterieuzer gemogen. Maar goed, het komt uiteindelijk uit bij een finale met een [REC] achtige snit en een tweede keer dat de film toeslaat. Als geheel een beetje wankel, maar het heeft hier en daar best wel wat te bieden.

avatar van LOTR-lover
Ik heb echt genoten van deze film. Ging er zonder heel veel verwachtingen naar kijken en heb me echt prima vermaakt. Natuurlijk is hele 'documentaire' stijltje niets nieuws onder de zon, maar vond het bij The Taking of Deborah Logan wel een toegevoegde waarde door de Alzheimer invalshoek. Het acteerwerk is ook prima in orde en de actrice die Deborah Logan speelt... 1 woord: wow! Wat een geweldig acteerwerk zet zij neer!

8/10 (IMDB)

avatar van John Lee Hooker
Beter dan de gemiddelde horror, maar toch kon ik er niet echt van genieten door het scala aan bekende factoren. Het viel me op dat er al een soort van chaotische toestand werd gecreëerd terwijl dat helemaal niet nodig was (toen ze het huis introduceerden aan de filmcrew). Iedereen praat door elkaar heen, de camera beweegt onnodig veel en de stemmen komen qua geluid soms veel te hard door. Het bezeten zijn door een duivelse bron en de reacties van de betrokkenen vond ik eigenlijk niet veel anders dan anders. En het is bijna altijd een vrouw die ze te grazen nemen terwijl het me ook wel een keer bruut lijkt om een of andere kerel helemaal door het lint te zien gaan die er nog wat decibel bovenop gooit. Het laat verder geen grote steken vallen en de eindfase vond ik best spannend (luguber hoe ze dat hoofd van dat meisje in haar mond heeft). Het verhaal over de bijbehorende tunnels en de rivier voegt ook wat mysterie toe.

avatar van Shinobi
"We're gonna have fun, right?"

Voor een betere ervaring meegepakt in de bios.

Met een dergelijke titel dacht ik in eerste instantie dat de film over exorcisme zou gaan, hoewel het onderwerp lichtjes aangekaart wordt. In plaats daarvan krijg je als kijker te maken met een documentaire rondom de ziekte Alzheimer. Dit werkt prima als uitgangspunt, mede omdat er allerlei 'specialisten' aan het woord komen om de ziekte verder uit te leggen.

Langzaamaan wordt duidelijk dat er iets niet helemaal snor zit. Hier en daar worden er hints gegeven, bovendien zet Jill Larson een dermate sterke rol neer; het doen en laten van haar personage is bij vlagen angstaanjagend. Helaas vind ik het achtergrondverhaal te warrig/geforceerd overkomen om geboeid te blijven.

Het - inconsistente - gebruik van found footage is onderhoudend genoeg, ondanks dat men de platgetreden paden bewandelt. De spanning wordt namelijk zorgvuldig opgebouwd i.c.m. een aantal goed getimede jump scares. Hierdoor blijf je zowat de gehele speelduur op je hoede, omdat er een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid bij komt kijken.

Al met al best een vermakelijke horror, maar voor mijn gevoel had hier meer in gezeten.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van El ralpho
Gemiste kansen

Mijn eerste horror film van dit jaar was geen goede, hoewel mijn verwachtingen hiervoor toch vrij hoog gespannen waren. Alzheimer als uitgangspunt nemen vind ik hoogst origineel, en de documentaire-achtige opzet sprak mij ook gelijk aan. Helaas werden de verwachtingen niet waar gemaakt, en hoewel ik aanvankelijk nog wel nieuwsgierig was naar het verloop van het verhaal gleed die interesse eigenlijk alleen maar verder weg naarmate het verhaal vorderde.

Aan het verhaal zelf had dit niet hoeven te liggen, maar een andere kapitein aan het roer was hier wel beter geweest. Deze regisseur maakt er namelijk maar een beetje een zooitje van. Ik had constant het idee dat de stijl, ( een horror die moet lijken op een documentaire) te veel aan mij opgedrongen werd, en eveneens was het gebruik hiervan niet consistent genoeg aanwezig. Zo was er bijvoorbeeld ook vaak genoeg gewoon film muziek te horen.

Nu kan ik wel over dit soort onhebbelijkheden heen stappen maar op de overige gebieden schiet de film ook gewoon te kort. Om te beginnen zit de hele film vol met nietszeggende personages. Ook is de vrouw om wie het verhaal draait helemaal niet eng en hoewel er enkele momenten zijn dat haar blik mij wel een onbehaaglijk gevoel begon te geven, waren deze momenten veel te minimaal aanwezig en waren ze alweer voorbij voordat ze echt indruk wisten te maken. De titel kent ook te veel rustpunten, waardoor er veel te weinig dreiging aanwezig is. Er zijn wel een aantal scene's die onbehaaglijk aftrappen, maar die het genre eigenlijk nooit effectief weten te benutten. De scènes komen alleen maar met cliché matige schrikeffecten op de proppen, of eindigen steevast met een seniele vrouw die in bedwang moet worden gehouden. De finale probeert dit nog recht te trekken, maar ook deze wist mij geen voldoening te brengen. De laatste scène vond ik wel luguber, en deze hintte ook overduidelijk naar een vervolg. Maar door alles wat ik daarvoor heb mogen aanschouwen, heb ik hier weinig trek in.

avatar van TomBroers
Yes, weer een found footage film over exorcisme, mijn interesse is gewekt.

Met toch wel enige verwachting naar de bioscoop gegaan voor The Taking. De film begint rustig aan, bouwt langzaam op en neemt je langzaam mee het leven van Deborah in. Het idee van een alzheimer patiënt vond ik best goed en origineel gevonden voor een horrorfilm. Echter laat de uitwerking van de film zwaar te wensen over, ik kreeg te vaak een deja vu naar andere films, en de spanning neemt niet toe maar ebt steeds verder weg. Waar de film naar het einde toe steeds beter moest worden, viel ik bijna rechtop in slaap in mijn bios stoel, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn!

De film is geheel als Found Footage gefilmd, dit was voor mij al een dikke plus om de film te gaan zien. Maar deze film, vooral door een compleet gebrek aan spanning, mag zich zeker niet onder de toppers in dit genre scharen zoals The Blairwitch Project of Paranormal Activity... Een gemiste kans zo kan je The Taking het beste beschouwen.

avatar van Flat Eric
Verschrikkelijk.

Found footage, semi docu stijl, bewakingscamera's etc etc, daar ben ik echt helemaal klaar mee. Het oude vrouwtje acteerde nog wel aardig waarmee de spanning er best wel in zat, maar ik heb me gestoord aan het feit dat de ziekte Alzheimer in zo'n horror film werd verwerkt. Ik vond het echt ongepast.
Snel vergeten en door naar de volgende film.

avatar van DutchTakeshiro
Aardige film in het volledig uitgemolken exorcisme genre. The Taking is beter dan de gemiddelde film in het genre en dat mag zeker gezegd worden. De film is niet bepaald origineel en neemt nauwelijks de moeite om creatief te zijn, maar weet genoeg spanning en schrikeffecten af te leveren. De Alzheimer insteek van de film is in ieder geval interessant. De fijne speelduur van anderhalf uur zorgt ervoor dat het niet te langdradig of saai wordt. Debuut van regisseur Adam Robitel. Zeker geen slechte prestatie voor een man die een aantal kleine rolletjes gespeeld heeft.

De actrice die toch wel duidelijk met kop en schouders boven de rest uit steekt is Jill Larson. Zij speelt Deborah Logan, een vrouw die aan Alzheimer lijdt. Laat ik het maar meteen zeggen: wat een eng mens zeg! De film haalt zijn kracht uit het uiterlijk van het personage. Naarmate Deborah Logan verder aftakelt wordt het steeds lastiger om continu naar haar te kijken. Anne Ramsay speelt de dochter van Logan en doet dat naar mijn mening prima. Het wordt snel duidelijk dat ze een sterke persoonlijkheid heeft en het beste van de situatie probeert te maken. Verder een aardige rol van Michelle Ang die de zoveelste betweter speelt met een overdaad aan camera's. Ang is een mooie vrouw en het is zeker geen straf om haar te zien.

The Taking is weer een horrorfilm die ik van mijn lijstje kan strepen. Absoluut niets nieuws onder de zon maar het is zeker genoeg om zonder onvoldaan gevoel de film af te kijken. Het is lastig om Deborah Logan te vergeten dankzij het sterke acteerwerk van Jill Larson. Als een horror in ook maar een enkel opzicht weet te slagen, dan is het een succes.

avatar van wendyvortex
Eigenlijk zou ik het niet meer doen, van die horrorfilms a la The Blair Witch en [REC], maar goed vooruit het aanbod aan goede horror is nogal matig en ik werd er toch wel benieuwd naar.
Documentaire over patiënt in het beginstadium van Alzheimer en binnen no-time verergert de ziekte en dan gaat het helemaal loos en blijkt er misschien wel iets heel anders aan de hand te kunnen zijn.
Je blijft toch wel erg benieuwd hoe het nu allemaal zit en de scares zijn goed gedoseerd, verhaal gaat ook net boven het punt waar het nog allemaal aangenaam blijft, beetje bodyhorror en Ramsey doet het geweldig als moeder.
Zo, maar voorlopig zijn we weer even klaar met de zwiepende handheld camera's en voortaan gaan alle horror-regisseurs gewoon weer echte cameramensen inhuren in ieder geval wil ik het voor 2035 niet meer zien.

avatar van Halcyon
Begint aardig en bevat enkele oprecht enge scènes, maar ontspoort naar het einde toe compleet door het expliciet maken van datgene wat een hele film lang gesuggereerd werd. Favoriete scène is die met de oude telefoonkast. Bovendien heeft dat mens een fotogenieke smoel voor nachtmerries. Niet helemaal slecht, maar er zat absoluut meer in.

Wat een onzin deze hoofdzakelijk met een handcamera opgenomen Thriller / Horror film. Het eerste gedeelte van het verhaal was eigenlijk nog best aardig en lekker mysterieus, maar naarmate het verhaal vordert wordt het eigenlijk alleen maar belachelijker en ongeloofwaardiger. Vanaf dan vond ik het ook nog eens eerder op de lachspieren werken dan dat ik er bang van moest worden.

Het draait in deze film om de aan de ziekte van Alzheimer lijdende moeder Deborah Logan (overtuigend en zeer goed gespeeld door Jill Larson die er ook regelmatig behoorlijk creepy uitzag) die samen met haar dochter Sarah Logan (verdienstelijk gespeeld door Anne Ramsay) gevolgd worden door Mia Medina (verdienstelijk gespeeld door de Aziatische Michelle Ang), en haar team bestaande uit wetenschapper Gavin (gespeeld door Brett Gentile) en cameraman Luis (gespeeld door Jeremy DeCarlos), die bezig is met een proefschrift welke gaat over de ziekte Alzheimer. Daarbij wordt in een aantal maanden, via diverse camera's, het dagelijkse leven vastgelegd van zowel moeder Deborah als dochter Sarah. Daarbij komen ze tot de ontdekking dat Deborah zich vreemd begint te gedragen en dat er vreemde dingen gebeuren rond haar, die beiden niets te maken kunnen hebben met de ziekte van Alzheimer. Daarbij lijkt het er sterk op dat Deborah is bezeten door een ander luguber persoon en daar draait het dan om in dit verhaal.

Het eerste mysterieuze gedeelte van het verhaal was best aardig en wist me nog te vermaken en zelfs te boeien. Daarbij is het vooral de aan de ziekte van Alzheimer lijdende moeder Deborah, die de show steelt met haar vreemde en beangstigende gedrag en ook wat ze zichzelf aandoet (het openkrabben van haar rechterarm was best smerig). Vanaf het moment dat duidelijk wordt dat Deborah is bezeten door een ander luguber persoon (na circa 45 minuten), vond ik het snel bergafwaarts gaan met het verhaal en kon het me eigenlijk ook niet meer echt boeien. Vanaf dan vond ik het ook allemaal flauw en belachelijk worden (inclusief de ontvoering van het kind Cara welke het volgende slachtoffer moest gaan worden) en zelfs wat langdradig. Hier en daar heeft de film best wat spannende momenten (met name in het eerst uur), maar echt spannend worden vond ik het nergens en ik heb eigenlijk ook nergens om hoeven te schrikken en dat ondanks dat Deborah soms lekker creepy tekeer ging. Naarmate het einde van het verhaal vordert werd ik langzaam camera ziek van de heftig schokkende camerabeelden, waarbij je ook maar weinig tot niets ziet omdat het zich dan afspeelt in een donkere omgeving. Hoewel het einde best heftig en bizar was, sloeg het ook nergens op en was het eigenlijk ook lachwekkend slecht.

Vanwege het aardige eerste gedeelte van het verhaal en vooral door de sterke en overtuigende rol van Jill Larson, als de aan de ziekte van Alzheimer lijdende moeder Deborah, krijgt deze Thriller / Horror film toch nog een kleine onvoldoende van mij en dat ondanks ik het op een gegeven moment allemaal flauw en belachelijk vond worden.

P.S. Anne Bedian in de rol van dokteres Nazir vond ik wel een mooie verschijning en ze zag er ook veel mooier uit dan hoofdrolspelers Michelle Ang en Anne Ramsay. Bij de laatste is "lelijk" ook eerder van toepassing dan "mooi".

Nee, dit was het toch niet. Weinig stijlvolle film. Het bedachte verhaaltje op zich zou best een basis kunnen zijn voor een lekker lopende griezelfilm, maar het is vooral de foute keuze om weer de methode van die zogenaamde documentaire-achtige stijl te hanteren(inclusief de bijbehorende schokkerige, dicht op de huid zittende camera), die de film funest is geworden. Inmiddels toch een afgezaagd, tot in den treure gebruikt middel om orgineel te zijn, wat voor de die hard horrorfan tegenwoordig echter eerder averechts werkt.
Jammer voor de bejaarde Larson. Ze heeft de rol van haar leven, en is uitstekend gecast, maar de uitwerking van het verhaal is dermate groezelig dat dit wat onderbelicht blijft, en de film als geheel uiteindelijk weggestopt zal worden in de afdeling twaalf in een dozijn.

avatar van SmackItUp
Eerste 40 minuten best tof, maar daarna echt belachelijk..

avatar van Shadowed
Mwa.

begon inderdaad best sterk. Reality shows found footage horror vond ik al wel genieten. Net als bij Grave Encounters, die het realityshow op de hak nam. Ik vond alleen die wat spannender, omdat het hier er al snel minder realistisch was.

Larson draagt de film inderdaad, en de rest loopt er wat achteraan. Larson heeft ook echt een enge uitstraling. De film wil alleen helaas nergens echt super spannend worden. Sommige schrikmomenten zijn wel effectief, maar niet enorm spannend.

Ook had ik het gevoel dat de film gewoon de hele tijd in herhaling ging, oude vrouw krijgt een aanval, stopt even, weer een aanval, stopt even. Maarja, beter in zijn genre, maar geen topper.