The Desert Rats (1953)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Robert Wise
met Richard Burton, Robert Newton en James Mason

Noord-Afrika 1941. In de Libische woestijn wordt een hevige strijd geleverd tussen de Britse en de Duitse troepen. Deze laatsten halen onder het bevel van Rommel de ene overwinning na de andere. Rommel is zich ervan bewust dat hij de oorlog kan winnen door Suez in te nemen. Maar daarvoor moet hij eerst door Tobruk, het laatste Britse bolwerk waar de negende Australische divisie is gelegerd en waar kapitein MacRoberts het bevel voert.

neo (crew)
twee jaar na de film desert fox speelde james mason opnieuw de rol van Rommel.

avatar van zinulzki
Als je de verouderde beelden buiten beschouwing laat, is dit een prima oorlogsfilm.

Bart Simpson
Waar kun je deze film kopen?

Ik heb deze film op dvd gekocht beelden zijn goed ja het is witzwart deze film is heel goed en vele actie's voor een lielhebber van oorlogsflilms aangeraden.

avatar van Uzza_Sparta
herzien tijdens de kerstvakantie, want rond deze tijd worden veel oorlogsfilms uitgezonden op de Britse free-to-air satellietkanalen. Ook deze blijft een goede film, wat losjes gebaseerd is op een waargebeurde verhaal, al waren de Desert Rats zelf natuurlijk wel een echte eenheid

7th Armoured Division (United Kingdom) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Een levendig oorlogsdrama met 242 dagen woestijn, compleet met zandstorm en strategieën van beide kampen, dat losjes gebaseerd was op de werkelijke gebeurtenissen, waarin de strijdlustige Britse commandant Tammy MacRoberts de Australiërs bij de schermutselingen te hulp schoot. Tobruk is een belangrijk keerpunt geweest voor het verloop van de tweede wereldoorlog. Uitstekende rollen van zowel Richard Burton als James Mason.

avatar van TronMan
Mooie en interessante goed gemaakte film. Zeker voor die tijd. Af en toe zijn er ook wat 'echte beelden ' gebruikt. Australische en Britse troepen, die proberen het Duitse Africa Korps, tank divisies moeilijk te maken. Onder leiding van de slimme woestijnvos ; Erwin Rommel.
Samen met de film , The Desert Fox: The Story of Rommel ,heerlijk om te kijken.
En puur geschiedenis.

Klassieker onder de oorlogsfilms.
Vergelijken met de huidige Tweede Wereldoorlogfilms mag en kan je niet doen, de technieken die men nu heeft waren destijds onbestaande.
Maar toch is deze film goed gemaakt, realistische beelden, in zwart-wit weliswaar, maar ze tonen toch de gruwel van de oorlog duidelijk.
Goede rolverdeling ook, al was het wel raar James Mason als Rommel Duits te horen praten.
Maar een pluim voor de makers van deze film dat men de Duitse personages Duits laat praten, in vele oorlogsfilms, vooral Amerikaanse, werd dat later niet meer gedaan en ik blijf dat één van de grootste fouten vinden in de filmgeschiedenis.
Kortom, een oudje deze prent, maar daarom niet minder goed !!