• 15.985 nieuwsartikelen
  • 179.041 films
  • 12.274 series
  • 34.084 seizoenen
  • 649.228 acteurs
  • 199.273 gebruikers
  • 9.390.279 stemmen
Avatar
 
Een foto van Kevin Spacey
Foto: © ANP

Een foto van Kevin Spacey
Foto: © ANP

Kevin Spacey is vrijgesproken van een reeks aan beschuldigingen van seksueel wangedrag. De acteur werd door vier mannen in negen aanklachten beschuldigd van onder andere aanranding en seks zonder instemming, maar is vandaag in de rechtbank in Londen door de jury onschuldig bevonden. Spacey is daarmee vrijgesproken van alle aanklachten tegen hem in het VK en begon te huilen toen het vonnis werd uitgesproken.

Kevin Spacey, onder andere bekend van zijn hoofdrol in de Netflix-serie House of Cards, heeft de afgelopen vier weken terechtgestaan in een rechtbank in Londen, nadat vier mannen hem beschuldigden van aanranding en gedwongen seks. Deze aanklachten kwamen uit de tijd dat de Amerikaan in Engeland woonde. Tussen 2004 en 2015 was hij namelijk artistiek directeur van The Old Vic Theatre, een 200 jaar oud instituut in Londen. Spacey was een graag geziene persoon binnen de culturele jetset van de Britse hoofdstad, maar dat veranderde toen de #MeToo-bom ontplofte. Door de beschuldigingen, die in 2017 werden geuit, moest hij kort daarna vertrekken uit House of Cards. Spacey heeft zelf altijd volgehouden dat hij onschuldig is en zei eerder al ervan overtuigd te zijn dat de rechtbank hem zou vrijspreken.

De zaak tegen Kevin Spacey

De zaak tegen Spacey vond de afgelopen weken plaats in het Southwark Crown Court in London. In de loop van het proces legden elk van de vier aanklagers van Spacey getuigenis af en noemden hem onder meer een 'verachtelijk seksueel roofdier' en 'afschuwelijk, verachtelijk en walgelijk'. De American Beauty-acteur ontkende alle beschuldigingen en zei dat de aantijgingen tegen hem 'waanzin', 'absolute onzin' en 'een steek in de rug' waren. Nadat iedereen gehoord was, kostte het de jury twee dagen om tot een besluit te komen, maar nu is de acteur op zijn verjaardag, (hij is vandaag 64 geworden), vrijgesproken van alle aanklachten tegen hem binnen het Verenigd Koninkrijk. Spacey begon dan ook te huilen in de beklaagdenbank toen de jury het vonnis bekendmaakte en riep luid 'dankjewel!'. Vervolgens schudde hij zijn advocaten de hand en verliet de rechtbank via een zijdeur.

Oorspronkelijk liepen er 12 aanklachten tegen Spacey, plus een addendum bij een van de aanklachten, maar deze werden vorige week teruggebracht tot negen vanwege een "juridisch-technisch probleem". In de Verenigde Staten liepen soortgelijke zaken tegen de acteur, sommige werden geschikt en andere geseponeerd. 

Reacties (54)


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Splinters

Splinters

  • 2630 berichten
  • 1391 stemmen

MJ_DA_MAN schreef:

(quote)
Correct.

Wat niet wegneemt dat roepen om celstraffen voor de vermeende slachtoffers en valse aangiftes gênant is. Tenzij er daadwerkelijk bewijs voor is. En hierover ook een rechterlijke uitspraak komt. Het is namelijk hypocriet om er (terecht) schande van te spreken dat Spacey publiekelijk zonder proces werd veroordeeld, om dit vervolgens zelf te doen jegens de vermeende slachtoffers.

Het is bijzonder ongepast om na een vonnis over vermeende slachtoffers te spreken. Aangevers past in deze beter.

Overigens zal inderdaad goed gekeken moeten worden naar de motieven van de aangevers. Nu en in de toekomst.


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 415 berichten
  • 1676 stemmen

Splinters schreef:

(quote)
Het is bijzonder ongepast om na een vonnis over vermeende slachtoffers te spreken. Aangevers past in deze beter.
ver·meend (bijvoeglijk naamwoord)

1. ten onrechte beschouwd als: de vermeende dader degene die ten onrechte verdacht werd

2. vermoedelijk: de vermeende dader degene van wie gedacht wordt dat hij het heeft gedaan


avatar van Splinters

Splinters

  • 2630 berichten
  • 1391 stemmen

MJ_DA_MAN schreef:

(quote)
ver·meend (bijvoeglijk naamwoord)

1. ten onrechte beschouwd als: de vermeende dader degene die ten onrechte verdacht werd

2. vermoedelijk: de vermeende dader degene van wie gedacht wordt dat hij het heeft gedaan

Je impliceert in je tekst van gister dat er kennelijk nog ergens een verdachte rondloopt. Daarom is het misplaatst.


avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

  • 5617 berichten
  • 1732 stemmen

https://pbs.twimg.com/media/F1-gfZeXsAc7Mpz?format=jpg&name=large

Het is niet dat er nog veel aan te doen was, buiten symboliek. De meesten die hem aanklaagden zijn ondertussen allang dood. Heeft ook geen zin om die aan te klagen voor smaad of eerroving als ze dood zijn (tenzij het zou gericht zijn op de media).

Echter mogen we niet vergeten dat "niet schuldig bevonden worden door de rechtbank" niet betekent dat er niets gebeurd is, of dat er geen ethische / morele bezwaren zijn. Het bewijst niet dat Spacey gelijk heeft, het bewijst alleen maar dat er gewoon niet genoeg bewijs was - volgens de rechtbank - op de aanklachten. En daarnaast is het heel moeilijk om iets als seksueel misbruik te bewijzen, zeker als de belangrijkste aanklagers allemaal dood zijn.


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 415 berichten
  • 1676 stemmen

Splinters schreef:

(quote)
Je impliceert in je tekst van gister dat er kennelijk nog ergens een verdachte rondloopt. Daarom is het misplaatst.
Enorm misplaatst idd dat ik woorden gebruik met de juiste betekenis.


avatar van lang pee

lang pee

  • 3295 berichten
  • 1431 stemmen

O.J Simpson is ook ooit vrijgesproken, dus eerlijk gezegd bewijst de vrijspraak niets! Dit soort zaken zijn bijna nooit meer te bewijzen, maar er dan maar van uitgaan dat er niets gebeurt is. Er waren 12 aanklachten, zijn deze allemaal verzonnen??

En natuurlijk kan Spacey de beste en duurste advocaten betalen, net zoals Simpson!

En natuurlijk is het weer allemaal de schuld van Woke, sorry totale onzin, er was ook misbruik voor Woke, en nog geen beetje ook.

Het Woke spook word ingezet bij alles waar men te lui is om over na te denken (NRC)


avatar van Thomas Angelo

Thomas Angelo

  • 84 berichten
  • 0 stemmen

ChantalParis schreef:

Ik ben echt benieuwd hoeveel dollars hem die “vrijspraak” gekost hebben…

Veel dollars aan advocaatkosten.

Hopelijk kan hij nu geld terugkrijgen door rechtszaken tegen wegens gemiste inkomsten en smaad/laster rechtszaken tegen de mannen die hem beschuldigd hebben.


avatar van catdog

catdog

  • 1417 berichten
  • 2031 stemmen

Thomas Angelo schreef:

(quote)
Veel dollars aan advocaatkosten.

Hopelijk kan hij nu geld terugkrijgen door rechtszaken tegen wegens gemiste inkomsten en smaad/laster rechtszaken tegen de mannen die hem beschuldigd hebben.

Lees je mee? De meeste aanklagers zijn inmiddels al dood.


avatar van Thomas Angelo

Thomas Angelo

  • 84 berichten
  • 0 stemmen

lang pee schreef:

O.J Simpson is ook ooit vrijgesproken, dus eerlijk gezegd bewijst de vrijspraak niets! Dit soort zaken zijn bijna nooit meer te bewijzen, maar er dan maar van uitgaan dat er niets gebeurt is. Er waren 12 aanklachten, zijn deze allemaal verzonnen??

En natuurlijk kan Spacey de beste en duurste advocaten betalen, net zoals Simpson!

En natuurlijk is het weer allemaal de schuld van Woke, sorry totale onzin, er was ook misbruik voor Woke, en nog geen beetje ook.

Het Woke spook word ingezet bij alles waar men te lui is om over na te denken (NRC)

Deze vrijspraak bewijst dat Kevin Spacey onschuldig is, zo werkt de rechtstaat.

U mag het er niet mee eens zijn, maar ondanks de vrijspraak toch te insinueren dat er wat gebeurt is, is fout.

Net als impliceren dat hij is vrijgesproken vanwege zijn dure advocaten.

Ook mensen met weinig vermogen en goedkopere advocaten worden vrijgesproken wanneer ze onschuldig zijn.


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 415 berichten
  • 1676 stemmen

Thomas Angelo schreef:

(quote)

Deze vrijspraak bewijst dat Kevin Spacey onschuldig is, zo werkt de rechtstaat.

U mag het er niet mee eens zijn, maar ondanks de vrijspraak toch te insinueren dat er wat gebeurt is, is fout.

Maar roepen om de hoogst mogelijke straf voor de vermeende slachtoffers ik bedoel aangevers zonder dat er bewijs voor is dat deze personen hebben gelogen en bedrogen is oke?


avatar van Thomas Angelo

Thomas Angelo

  • 84 berichten
  • 0 stemmen

catdog schreef:

(quote)

Lees je mee? De meeste aanklagers zijn inmiddels al dood.

De meeste aanklagers zijn niet dood.

Drie zijn er overleden.

Veel van de mannen die Kevin Spacey hebben beschuldigd leven nog.

Dus die kan hij alsnog aanklagen.

1 Anthony Rapp.

Leeft nog.

2 Roberto Cavazos.

Leeft nog.

3 Daniel Beal.

Leeft nog.

4 Justin Dawes.

Leeft nog.

5 Mark Ebenhoch.

Leeft nog.

6 Harry Dreyfuss.

Leeft nog.

7 Tony Montana.

Leeft nog.

8 Kris Nixon.

Leeft nog.

Ik heb onderstaande lijst bekeken en gecontroleerd wie er nog leeft.

Kevin Spacey scandal: A complete list of the 15 accusers - eu.usatoday.com


avatar van lang pee

lang pee

  • 3295 berichten
  • 1431 stemmen

Thomas Angelo schreef:

(quote)

Deze vrijspraak bewijst dat Kevin Spacey onschuldig is, zo werkt de rechtstaat.

U mag het er niet mee eens zijn, maar ondanks de vrijspraak toch te insinueren dat er wat gebeurt is, is fout.

Net als impliceren dat hij is vrijgesproken vanwege zijn dure advocaten.

Ook mensen met weinig vermogen en goedkopere advocaten worden vrijgesproken wanneer ze onschuldig zijn.

De reactie is al gegeven, maar als je iedereen gaat aanklagen voor smaad en laster die misbruik gaat aangeven dat niet bewezen is, dat is wel ok.

Ben ooit aangeklaagd voor smaad en laster wegens een slechte recensie bij een dokter, natuurlijk is hier niets van gekomen....


avatar van Thomas Angelo

Thomas Angelo

  • 84 berichten
  • 0 stemmen

MJ_DA_MAN schreef:

(quote)
Maar roepen om de hoogst mogelijke straf voor de vermeende slachtoffers ik bedoel aangevers zonder dat er bewijs voor is dat deze personen hebben gelogen en bedrogen is oke?
Daarom ben ik voor een rechtszaak.

Als ik Kevin Spacey was zou ik ze aanklagen voor Laster.

En wanneer ze schuldig worden bevonden verdienen ze in mijn ogen de hoogste straf.

Iemand ten onrechte beschuldigen is verschrikkelijk en zeer kwalijk weet ik uit eigen ervaring.


avatar van catdog

catdog

  • 1417 berichten
  • 2031 stemmen

Thomas Angelo schreef:

(quote)
Daarom ben ik voor een rechtszaak.

Als ik Kevin Spacey was zou ik ze aanklagen voor Laster.

En wanneer ze schuldig worden bevonden verdienen ze in mijn ogen de hoogste straf.

Iemand ten onrechte beschuldigen is verschrikkelijk en zeer kwalijk weet ik uit eigen ervaring.

Nogmaals; waar is je bewijs dat deze mensen hem ten onrechte hebben beschuldigd?


avatar van Thomas Angelo

Thomas Angelo

  • 84 berichten
  • 0 stemmen

catdog schreef:

(quote)

Nogmaals; waar is je bewijs dat deze mensen hem ten onrechte hebben beschuldigd?

Dat bewijs heb ik niet, net zoals jij geen bewijs hebt dat Kevin Spacey wel schuldig is.

Kevin Spacey weet zelf of hij ten onrechte is beschuldigd.

Aangezien hij onschuldig is verklaard zou een Laster zaak tegenover de mensen die hem hebben beschuldigd veel duidelijkheid geven.

Ik ben twee keer ten onrechte aangeklaagd, en in de rechtbank is gebleken dat ik onschuldig was.

Ik heb toen beiden aangeklaagd voor Laster en ze zijn toen schuldig bevonden aan laster.

Dat leverde mij niet alleen geld op maar ook gerechtvaardigdheid.


avatar van Splinters

Splinters

  • 2630 berichten
  • 1391 stemmen

catdog schreef:

(quote)

Nogmaals; waar is je bewijs dat deze mensen hem ten onrechte hebben beschuldigd?

Volgens mij ligt er een vonnis of niet? Sinds wanneer bewijst een vonnis niet langer dat aangevers iemand ten ontechte hebben beschuldigd?

Daarnaast zal uit onderzoek moeten blijken of aangevers strafbaar hebben gehandeld of niet.

Overigens is de vraag om hogere straffen voor dergelijke delicten niet onbegrijpelijk maar dat terzijde.


avatar van catdog

catdog

  • 1417 berichten
  • 2031 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Volgens mij ligt er een vonnis of niet? Sinds wanneer bewijst een vonnis niet langer dat aangevers iemand ten ontechte hebben beschuldigd?

Daarnaast zal uit onderzoek moeten blijken of aangevers strafbaar hebben gehandeld of niet.

Overigens is de vraag om hogere straffen voor dergelijke delicten niet onbegrijpelijk maar dat terzijde.

Spacey is vrijgesproken omdat niet aangetoond kan worden dat hij de vermeende slachtoffers heeft misbruikt. Spacey is niet vrijgesproken omdat er is aangetoond dat zijn aanklagers hebben gelogen. Er kan nog altijd misbruik hebben plaatsgevonden, dat gewoon door gebrek aan bewijs niet aan te tonen is waardoor Spacey vrijuit gaat. Vrijspraak is vrijspraak in mijn ogen, maar, zoals eerder aangehaald, laten we niet doen alsof er is aangetoond dat Spacey nooit wat heeft gedaan want dat is gewoon niet gebeurd.


avatar van Splinters

Splinters

  • 2630 berichten
  • 1391 stemmen

catdog schreef:

(quote)

Spacey is vrijgesproken omdat niet aangetoond kan worden dat hij de vermeende slachtoffers heeft misbruikt. Spacey is niet vrijgesproken omdat er is aangetoond dat zijn aanklagers hebben gelogen. Er kan nog altijd misbruik hebben plaatsgevonden, dat gewoon door gebrek aan bewijs niet aan te tonen is waardoor Spacey vrijuit gaat. Vrijspraak is vrijspraak in mijn ogen, maar, zoals eerder aangehaald, laten we niet doen alsof er is aangetoond dat Spacey nooit wat heeft gedaan want dat is gewoon niet gebeurd.

Maar dit maar dat. Er is geen maar. Er ligt een vonnis. Het disrespect naar de rechtsstaat is ronduit stuitend.


avatar van catdog

catdog

  • 1417 berichten
  • 2031 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Maar dit maar dat. Er is geen maar. Er ligt een vonnis. Het disrespect naar de rechtsstaat is ronduit stuitend.

Grappig maar je zit nu mijn woorden te verdraaien. Ik heb nergens, maar dan ook nergens, gezegd dat Spacey hier schuldig is. Lees anders voor de grap even mijn berichten terug. Vrijspraak is vrijspraak.

Alleen mis jij gewoon benodigde info. Vrijspraak betekent nergens, maar dan ook nergens, dat er is aangetoond dat de aanklagers gelogen hebben. Vrijspraak betekent dat er niet is aangetoond dat er een misdrijf heeft plaatsgevonden. Ken jij het verschil?

Als ik naar de supermarkt geweest ben en ik meld dit, maar ik kan dat niet aantonen, door gebrek aan bewijs dat ik daar geweest ben (geen getuigen, geen bonnetje etc.), betekent dat dan automatisch dat ik gelogen heb en dat ik nooit in de supermarkt geweest ben? (Even een Jip en Janneke voorbeeld, maar blijkbaar is dat hier nodig)


avatar van Splinters

Splinters

  • 2630 berichten
  • 1391 stemmen

Je zit mis. Gebrek aan bewijs is geen vereiste voor vrijspraak, en tevens niet aan de orde in de zaak spacey. Het vonnis is veel breder gemotiveerd. Wat een wezenlijk verschil is met hetgeen jij beweert. Jij rekt de vrijspraak van spacey enorm op, nunanceert alles wat de afgelopen jaren is gezegd en geschreven en mitst en maart er lustig op los. Dat geeft geen pas, aan deze vrijspraak is geen disclaimer verbonden.


avatar van catdog

catdog

  • 1417 berichten
  • 2031 stemmen

Splinters schreef:

Je zit mis. Gebrek aan bewijs is geen vereiste voor vrijspraak, en tevens niet aan de orde in de zaak spacey. Het vonnis is veel breder gemotiveerd. Wat een wezenlijk verschil is met hetgeen jij beweert. Jij rekt de vrijspraak van spacey enorm op, nunanceert alles wat de afgelopen jaren is gezegd en geschreven en mitst en maart er lustig op los. Dat geeft geen pas, aan deze vrijspraak is geen disclaimer verbonden.

Je moet wat doen met deze wijze kennis. Overigens blijf je maar woorden in m'n mond leggen (ik heb nooit gezegd dat gebrek aan bewijs een vereiste is? Huh?) en typ je zelf dit;

Volgens mij ligt er een vonnis of niet? Sinds wanneer bewijst een vonnis niet langer dat aangevers iemand ten ontechte hebben beschuldigd?

Waarmee je het geheel ook zelf breder trekt dan de zaak Spacey. Ik begrijp niet wat er niet aan het klikken is voor je maar je zit conclusies te verbinden aan deze zaak zonder enige grond of vorm van bewijs.


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 3015 berichten
  • 1465 stemmen

Thomas Angelo schreef:

7 Tony Montana.

Leeft nog.

dan heeft spacey echt een serieus probleem.


avatar van Han Solo 420

Han Solo 420

  • 250 berichten
  • 1708 stemmen

Soms heb ik het idee dat ik de enige ben op het www die geen rechten heeft gestudeerd.


avatar van Splinters

Splinters

  • 2630 berichten
  • 1391 stemmen

catdog schreef:

(quote)

Je moet wat doen met deze wijze kennis. Overigens blijf je maar woorden in m'n mond leggen (ik heb nooit gezegd dat gebrek aan bewijs een vereiste is? Huh?) en typ je zelf dit;

Volgens mij ligt er een vonnis of niet? Sinds wanneer bewijst een vonnis niet langer dat aangevers iemand ten ontechte hebben beschuldigd?

Waarmee je het geheel ook zelf breder trekt dan de zaak Spacey. Ik begrijp niet wat er niet aan het klikken is voor je maar je zit conclusies te verbinden aan deze zaak zonder enige grond of vorm van bewijs.

Laten we niet doen alsof enz enz. Het is allemaal behoorlijk speculatief zoniet gekleurd terwijl je jezelf vervolgens achter een basale juridische werkelijkheid verschuilt. Terwijl een vonnis veel meer zegt dan alleen dat.

Het verhaal gaat overigens ook de andere kant op. De kans bestaat dat deze kwestie voor een aantal aangevers een juridische staart krijgt. Laten we in dat geval ongeacht de uitkomst van de rechtsgang vooral niet doen alsof er nooit is gelogen en er nooit sprake is geweest van smaad of laster. Enz. Enz. Wie heeft de rechter nog nodig als je kunt speculeren op het internet?

Maar goed, het is wel welletjes geweest in dit topic. Je hoeft de (retorische) vraag derhalve niet te beantwoorden.