Meningen
Hier kun je zien welke berichten deft0nes als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Alice in Wonderland (2010)
Allereerst moet ik zeggen dat ik het originele verhaal nog nooit gezien heb.
De omgevingen zijn uiteraard prachtig en erg detaillistisch. Dat had ik ook niet anders verwacht van Burton. Maar dan het verhaal. Het verhaal slaat echt totaal nergens op. Het kan aan mij liggen, of misschien omdat ik het originele verhaal nooit gezien heb, maar in mijn ogen ontbrak het verhaal aan elke logica. Het was slechts een aaneenrijging van gebeurtenissen, zonder enige bespeurbare verbanden tussen de ene gebeurtenis en de andere. Komt vast omdat kinderen zich niet zoveel aantrekken van oorzaak-gevolg relaties, maar toch. Disney heeft meer dan eens bewezen wél een fatsoenlijk verhaal neer te zetten wat ook erg leuk is voor kinderen. Erg jammer.
Overigens zijn de acteerprestaties niet slecht ofzo, maar ook niet opzienbarend, ook die van Depp niet.
Alien (1979)
Mooie film! Erg spannend ook. Wat wel knap is, omdat ik een aantal dingen al wist. Ik denk ook dat het langzame tempo van de film erg meespeelt. Zo verwacht je een schrik moment en komt het niet, en zo denk je dat het schrik moment voorbij is en dan komt het wel.
Ondanks dat de technologie er voor mij allemaal wat rudimentair en onlogisch uitziet, soms zelfs lachwekkend, vond ik de decors prachtig! Ook behoorlijk gedetailleerd; daar moet een hoop geld in gezeten hebben. De Alien zelf zag er ook best goed uit, net als de sfx.
De sfeer is ook geweldig. Deze wordt in stand gehouden door de ene keer het ontbreken van een soundtrack en de andere keer door een opzwepende. In het eerste uur viel mij ook een constante lage toon op de achtergrond op, wat toevoegde aan de al beklemmende sfeer.
Toch zaten er een aantal dingetjes in die mij irriteerde of die de kracht van de film wat verzwakte. Voorbeelden daarvan zijn de hoeveelheid vloeistof die de Alien en de robot Ash verspreidden. Dat vond ik eigenlijk nergens op slaan. Het voegde ook niets toe aan de spanning voor mij. Helaas vond ik ook het acteerwerk niet altijd even overtuigend. De best spelende vond ik Cartwright.
Al met al een bovengemiddelde sf-horror.
Aliens (1986)
Aan het einde zaten er erg onrealistische en voorspelbare stukken in (Mama Alien in de lift? En ze wist ook nog eens mee te komen naar het spaceship?! Iets teveel van het goeie imho), vandaar een half puntje aftrek. Voor de rest een erg onderhoudende, spannende film.
De Aliens zagen er goed uit, de Queen vooral. De special effects waren beter dan deel 1, maar het ontwerp van de sets wat minder. Ook het acteerwerk van Weaver vond ik iets beter dan in deel 1. Hier en daar een irritante character, maar over het algemeen viel dat mee. Ook de muziek was goed!
Avatar (2009)
Vanavond voor de tweede keer gezien, weer in 3D. Wat blijft het een indrukwekkende filmervaring. Ik heb dit maal extra op de details gelet. Uitzonderlijk knap, de graad van detail die Cameron gerealiseerd heeft. Overal waar je kijkt zie je verschillende plant- en diersoorten. Elk shot klopt voor 100%. Daar kan menig filmmaker een tipje aan zuigen. Ik heb ook goed op het verhaal gelet en dat is eigenlijk gewoon goed, met uitzondering van misschien een paar vervelende, neppe of cliché karakters, zoals Colonel Quartich (de acteur viel ook tegen trouwens), of vreemde maar kleine plotwendingen. Voor de rest is het gewoon een steengoede film. Op naar de volgende Cameron!