menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Shinobi. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018, juni 2018, juli 2018, augustus 2018, september 2018, oktober 2018, november 2018, december 2018, januari 2019, februari 2019, maart 2019, april 2019, mei 2019, juni 2019, juli 2019, augustus 2019

Patti Cake$ (2017) 3,0

Alternatieve titel: Patti Cakes, gisteren om 17:43 uur

"You're on some Beautiful Mind shit, for real."

Naar aanleiding van een aantal lovende berichten had ik toch iets meer verwacht van deze titel.

Het gegeven van een artiest die zich vanaf de bodem naar de top moet opwerken is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Hier volg je Patricia Dombrowski, a.k.a. Killa P, a.k.a. Patti Cake$, een tiener met overgewicht die bij haar alcoholistische moeder en zieke oma inwoont. Vanuit een uitzichtloze situatie probeert ze er iets van te maken. Het doet mij een beetje denken aan '8 Mile'.

Een dergelijk uitgangspunt gaat - logischerwijs - gepaard met de nodige clichés, echter heb ik met 'Patti Cake$' het gevoel dat men wel een poging doet om enigszins buiten de gebaande paden te treden. Geremy Jasper weet hierin succesvol elementen van zijn eigen jeugd in deze film te verwerken; ik heb gelezen dat hij ook in een vergelijkbare situatie zat. Een grauwe, vervallen uithoek van New Jersey vormt hierbij de perfecte locatie.

Voor deze film had nieuwkomer Danielle Macdonald geen ervaring met rap, laat staan muziek. Des te knapper dat zij zo overtuigend voor de dag komt. Gesteund door de spitsvondige teksten (geschreven door Jasper zelf) werkt de aanstekelijke soundtrack enorm sfeerverhogend. De uitwerking van bepaalde relaties en situaties kun je weliswaar in twijfel trekken, omdat deze nauwelijks de tijd krijgen om degelijk uitgewerkt te worden. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

Al met al een aardig debuut van Jasper. Eens kijken of hij voor zijn volgende project nog meer kan putten uit zijn leven.

3,0 Sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Once upon a Time ... in Hollywood (2019) 3,5

Alternatieve titel: Once upon a Time in Hollywood, afgelopen donderdag om 17:43 uur

"I love that stuff, you know with the killing."

Een nieuwe titel van Quentin Tarantino is altijd iets om naar uit te kijken en het scheelt ook dat dit een flinke verbetering is ten opzichte van 'The Hateful Eight'.

In deze opzet word je geïntroduceerd met de ooit succesvolle tv-acteur Rick Dalton en diens vaste stuntman. Zijn beste jaren heeft hij eigenlijk al achter de rug, waardoor hij nu gedoemd is om rolletjes als de bad guy aan te nemen. Naast Dalton wonen Roman Polanski en zijn vrouw Sharon Tate, terwijl hippies onder leiding van ene Charlie bezig zijn met hun opmars.

Het is te merken dat 'Once upon a Time in Hollywood' een ode van Tarantino is aan het Hollywood van de jaren '60. Als kijker is het simpelweg genieten hoe het tijdsbeeld gevormd wordt en omgeven is met veel sfeer. Aan de hand van twee steracteurs als Leonardo DiCaprio en Brad Pitt word je meegenomen in dit wereldje, met elk personage dat zo zijn eigen eigenaardigheden heeft. Hoewel ik het wel jammer vind dat Margot Robbie zo weinig te doen krijgt, maar ze blijft immer een aangename verschijning.

Voor geruime tijd lijkt de film in de introductiefase te zitten, omdat er niet veel schot in de zaak zit; de vermakelijke taferelen en heerlijke dialogen tot daaraan toe. Afgezien van een misleidende situatie blijft de echte dreiging namelijk vrij lang uit. De kenmerkende - bloederige - geweldsexplosie is het wachten dan wel weer ruimschoots waard.

Al met al een prima Tarantino flick, maar met een kortere speelduur en meer scherpte had hier duidelijk meer uitgehaald kunnen worden.

3,5 Sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Scary Stories to Tell in the Dark (2019) 3,0

Alternatieve titel: Scary Stories, 10 augustus, 16:34 uur

"Who ordered the chicken?"

Met André Øvredal als regisseur en de medewerking van Guillermo del Toro (scenario en producer) had ik hier eerlijk gezegd meer van verwacht.

Blijkbaar is deze titel gebaseerd op een populaire boekenreeks uit de jaren '80. Het doet mij eerder denken aan series als 'Are You Afraid of the Dark?' en in mindere mate 'Goosebumps'. In deze variant worden er meerdere van die verhaaltjes aan elkaar geregen doordat wat tieners op een boek stuitten die hun angsten laat uitkomen.

De verscheidene verhaaltjes worden op zich leuk uitgewerkt, maar zijn over het algemeen vrij inwisselbaar. 'Scary Stories to Tell in the Dark' moet het dan ook meer hebben van de aardige sfeerschepping, want echt eng of bloederig wordt het helaas nergens. Wat dat betreft zijn er zeker een aantal momenten waar men had kunnen doorpakken, gezien er flink naar gehint wordt. Hierdoor is het geheel weinig memorabel te noemen.

Er wordt onnodig veel tijd uitgetrokken om het gebeuren te ontrafelen. In plaats daarvan had ik graag nog een paar verhaaltjes gezien. Op deze wijze wordt er van alles bijgehaald om maar enigszins plausibel uit de hoek te komen; alsof er niets nieuws meer kan worden verzonnen. Het nietszeggende einde spreekt boekdelen.

Al met al best oké voor een keer, maar als liefhebber blijf je hier wel erg op je honger zitten.

Kleine 3,0 sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Dora and the Lost City of Gold (2019) 3,0

Alternatieve titel: Dora the Explorer and the Lost City of Gold, 8 augustus, 17:49 uur

"Can you say delicioso?"

Het is hoogst opmerkelijk om een live action film te maken van de gelijknamige tekenfilm, maar dit pakt nog best aardig uit.

Met de tekenfilm ben ik op zich bekend en deze film brengt de sfeer daarvan prima over, al blijft het wel opvallend dat Dora nu een tiener is. In deze vorm gaat ze samen met haar neef en wat klasgenoten op zoek naar haar ouders. En daarbovenop komt ze op het spoor van de verloren Incastad Parapata. Op deze wijze ontvouwt zich een avontuur à la 'Indiana Jones'.

'Dora and the Lost City of Gold' valt en staat met de portrettering van Isabela Moner als Dora. Zij weet duidelijk het enthousiasme van Dora te vangen. Het is erg knap te noemen hoe ze - ogenschijnlijk - moeiteloos het geheel draagt; van het zingen tot aan haar ongebreidelde naïviteit. Het scheelt ook dat de rest van de cast het naar behoren doet.

Als kijker krijg je een onderhoudend avontuur voorgeschoteld. Dit wordt logischerwijs nergens al te ingewikkeld, maar hier en daar zijn er wat vermakelijke verrassingen te bespeuren. Bovendien valt er altijd wel wat te lachen, hoewel de humor net iets te vaak teruggrijpt naar onderbroekenlol. De knipogen naar de tekenfilm zijn een leuke touch.

Al met al een vrolijke avonturenfilm. Blijf vooral zitten bij de eindcredits voor een toegift.

3,0 Sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Los Parecidos (2015) 3,0

Alternatieve titel: The Similars, 3 augustus, 17:14 uur

Zure regen op je dak.

Over Isaac Ezban heb ik al wat dingen gelezen en dit leek mij een interessante titel om mee te beginnen. Overigens is het curieuze dat ik vannacht een droom heb gehad waarin ik een lange baard had...

Op een regenachtige nacht zitten acht mensen noodgedwongen vast in een afgelegen busstation, omdat er geen bussen meer rijden. Door rare omstandigheden maakt de kalmte al gauw plaats voor paniek alom. De opening à la 'The Twilight Zone' leidt de film in ieder geval onheilspellend in.

Middels verscheidene kleurenfilters wordt er een prima jaren '60 sfeertje gecreëerd. En daarbovenop weet Ezban voor geruime tijd het mysterie in stand te houden, ondanks de minimale locatie. Bepaalde objecten hebben zo ook hun eigen charme, zoals de vintage Coca Cola automaat en de posters. Deze worden in een later stadium opmerkelijk geïncorporeerd.

Het middenstuk lijkt wel enigszins te haperen, waardoor 'Los Parecidos' stil dreigt te vallen. Dankzij de bizarre wending wordt het geheel alsmaar vreemder en vreemder; ik denk niet dat iemand dat zag aankomen. Dit levert zonder twijfel een aantal gestoorde momenten op. De politieke onderlaag heeft bovendien wel wat.

Al met al een redelijke Sci-Fi die best aardig voor de dag komt. Ik ben benieuwd naar het overige werk van Ezban.

Kleine 3,0 sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Fast & Furious Presents: Hobbs and Shaw (2019) 3,0

Alternatieve titel: Hobbs and Shaw, 1 augustus, 17:46 uur

"I'm what you call an ice cold can of whoop-ass."

Eén van de leukere dingen van 'The Fate of the Furious' was het bekvechten tussen The Rock en Jason Statham. Het is in ieder geval voldoende reden om de twee hun eigen film te geven.

In deze spin-off is het aan Hobbs en Shaw om ervoor te zorgen dat een dodelijk virus niet in de verkeerde handen valt. Degene die hen in de weg staat is Brixton, een genetisch gemodificeerde bad guy die onverwoestbaar lijkt. Een aardige opzet voor prima vermaak.

Het zegt denk ik veel dat het verhaaltje rondom het virus louter als bindmiddel dient, gezien er weinig meer over gerept wordt. De pacing zit wel dusdanig goed in elkaar dat het je weinig uitmaakt. Zo val je als kijker van de ene actiescène in de andere; het kan niet groots en over-the-top genoeg. Wat dat betreft past 'Hobbs and Shaw' uitstekend in de 'Fast & Furious' franchise.

Daar houdt het niet mee op, want The Rock en Statham hebben weer een hoop heerlijke dialogen waarin ze elkaar voor van alles en nog wat uitmaken. Het is duidelijk te merken dat de twee veel lol met elkaar hebben. Een aantal verrassende cameo's en de charismatische Idris Elba maken het feestje compleet, waardoor de film vrijwel nooit verveelt.

Al met al een vermakelijke spin-off waar eigenlijk een hoop op aan te merken is, maar vermaken doet het zeker. Ik kijk al uit naar het vervolg.

Dikke 3,0 sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Midsommar (2019) 3,0

27 juli, 18:31 uur

"Yeah, it's sort of a crazy festival."

Met 'Hereditary' heeft Ari Aster een intrigerend debuut afgeleverd, dus voor deze titel waren de verwachtingen vanzelfsprekend hooggespannen.

Na een familietrauma besluit Dani samen met haar vriend en zijn medestudenten af te reizen naar Zweden voor een speciaal zomerfestival dat eens in de 90 jaar plaatsvindt. Het lijkt een prima afleiding te zijn om even bij te komen van alle hectiek. Niet wetend dat dit slechts het topje van de ijsberg is, volgt er een bizarre trip.

Normaal gesproken ben ik in dit genre gewend dat het merendeel zich 's nachts afspeelt, des te gewaagder de keus van Aster om 'Midsommar' in het daglicht af te laten spelen. Met daarbovenop nog eens de vriendelijke commune die er zo hun eigen rituelen op nahoudt. Op deze wijze word je als kijker ondergedompeld in - ongemakkelijke - surrealistische taferelen die je nooit voor ogen had kunnen houden.

Door de lange speelduur en mate van voorspelbaarheid is de angel er wel enigszins uit, hoewel de grafische scènes daarentegen weer lekker in your face zijn. Afgewisseld met een aantal komische momenten en een sterk spelende Florence Pugh wordt er toegewerkt naar een gestoord slot. Qua narratief heb ik wel het gevoel dat dit all over the place is.

Al met al een opmerkelijke horror die je simpelweg moet ondergaan. Overigens dacht ik bij het aanzicht van Jack Reynor steeds Chris Pratt te zien. Ik weet niet of iemand anders dat ook had?

3,0 Sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Booksmart (2019) 2,0

25 juli, 17:31 uur

"Let's focus on getting through the rest of the day without anything horrible happening."

Over dit regiedebuut van Olivia Wilde heb ik al veel goede dingen gelezen, maar het resultaat is teleurstellend te noemen.

De vergelijking met 'Superbad' is uiteraard snel gemaakt. In deze vrouwelijke variant proberen twee streberige vriendinnen ook flink te feesten om hun schooljaar goed af te sluiten. Qua opzet eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar het is pijnlijk dat de uitwerking eveneens achterblijft.

Het leeuwendeel van 'Booksmart' komt op mij erg geforceerd over; een hoop hysterie en geschreeuw om de leegheid te verbloemen. Dat wordt nog eens benadrukt door de - weliswaar fijne - overheersende soundtrack die te pas en te onpas de kop opsteekt. Als kijker zie je in een moordend tempo werkelijk van alles voorbij komen, maar er is zowat niets van significante waarde om bij stil te staan.

Met Kaitlyn Dever en Beanie Feldstein heb je op zich twee prima actrices in huis, wat eveneens geldt voor de rest van de cast. Des te jammer dat ze niet voorzien worden van degelijk schrijfwerk, waardoor de platte humor nauwelijks effect heeft. Wilde weet sporadisch wel te verrassen met een aantal visuele momenten die enorm prikkelend werken.

Al met al een matige comedy waar bijzonder weinig te lachen valt. Desondanks ben ik wel benieuwd naar het volgende project van Wilde, want de potentie is zeker zichtbaar.

2,0 Sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Plus One (2019) 3,0

20 juli, 15:03 uur

"If you spend your whole life looking for perfect you wind up with nothing."

Deze titel zag ik een paar weken geleden voorbij komen op Twitter en uit interesse maar eens opgezet.

Het gegeven van twee single studievrienden die een pact sluiten om naar bruiloften te gaan als elkaars introducé lijkt op het eerste gezicht een vrij standaard verloop te hebben. Zo heb je aan de ene kant Alice wier ex is vreemdgegaan en aan de andere kant Ben die op zoek is naar de perfecte liefde. Je kunt eigenlijk al raden waar het naartoe gaat, maar er wordt een leuke draai aan gegeven.

De verscheidene bruiloften vormen een prima decor voor een aantal opmerkelijke situaties, zoals de gebruikelijke toespraken en het uitspreken van het jawoord. Op momenten lijkt de film wel enigszins plat te worden, maar gelukkig wordt het nergens al te overdreven; het dient een doel. Daarbij contrasteert het ook mooi tegen al de zogenoemde romantische bruiloften.

Maya Erskine is ongetwijfeld de ster van 'Plus One'. Ze komt lekker scherp uit de hoek en is niet bang om zichzelf voor schut te zetten, heerlijk! Samen met Jack Quaid heeft ze een aardige chemie wat voor gevatte dialogen en frisse interacties zorgt. De achtergrond van beide personages komt weliswaar niet helemaal uit de verf, maar dat is slechts een kleine smet.

Al met al een vermakelijke romcom die op een speelse manier omgaat met de gebruikelijke clichés. Erskine is er eentje om in de gaten te houden.

3,0 Sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Lion King (2019) 2,5

18 juli, 16:55 uur

"Who are you?"

Er is een hoop heisa rondom deze remake, maar met een meer dan capabele regisseur als Jon Favreau had ik hier wel vertrouwen in. Zijn versie van 'The Jungle Book' heeft mij drie jaar geleden immers ook erg verrast.

Wat natuurlijk gelijk opvalt, is hoe oogstrelend de CGI is; tegen fotorealisme aan zou je zelfs kunnen zeggen. Dit levert beeldschone beelden op van alle flora en fauna. Op deze wijze kun je als kijker heerlijk vertoeven in een weelderige savanne waar de dieren tot in de details zijn geanimeerd. Dit heeft echter wel een keerzijde, want al gauw merk je dat de dieren qua gezichtsuitdrukking niet helemaal goed overkomen. De broodnodige emotie raak je hiermee helaas kwijt.

In deze huidige vorm van 'The Lion King' ontkom je er moeilijk aan dat dit in feite een shot voor shot remake is. Hier en daar zijn er wel kleine veranderingen te bespeuren, maar er zijn geen verrassingen die je laten opveren. En wie heeft eigenlijk bedacht dat een prachtig nummer als 'Can You Feel the Love Tonight' geschikt is voor het daglicht?!

Qua narratief lijkt men nauwelijks moeite gedaan te hebben, waardoor je niets anders doet door van het ene plotpunt naar de andere te gaan. Het is een enorme misser dat hier geen gewicht aan wordt meegegeven. Dit is eveneens te merken aan de cast. Iemand als Chiwetel Ejiofor komt bij lange na niet in de buurt van Jeremy Irons' vertolking van Scar. Alleen Seth Rogen vind ik één van de weinige uitschieters.

Al met al heeft deze ongeïnspireerde remake weinig te bieden. Voor Disney zal het niets uitmaken, want die blijven toch vrolijk hun geld binnen harken.

Kleine 2,5 sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Stuber (2019) 3,0

13 juli, 16:10 uur

"I'm Stu. How do you do?"

Achteraf zie ik pas dat Michael Dowse hierachter zit. Hij heeft tot nu toe een aantal vermakelijke comedies afgeleverd en deze titel kan daar wat mij betreft ook aan toegevoegd worden.

Je krijgt hier te maken met een rechercheur die uitgerekend op de dag dat hij zijn ogen laat laseren op het spoor komt van een crimineel waar hij al een tijdje achter zit. Halfblind en met een zachtgekookt ei als Uber chauffeur zet hij de achtervolging in. Het vormt de opmaat naar een leuke buddy movie.

De mix tussen onzinnige situaties en harde actie werkt prima. Niet alles komt even goed uit de verf, maar als kijker word je wel de hele rit vermaakt. De running gag met een halfblinde spierbundel zorgt voor aardige slapstick scènes en dat in combinatie met de opmerkelijke locaties die aangedaan worden. Overigens is het tof om Iko Uwais en Karen Gillan te zien, alleen jammer dat ze een klein rolletje hebben.

'Stuber' valt en staat met het duo Dave Bautista en Kumail Nanjiani. Zoals verwacht zijn hun personages tegenpolen van elkaar, wat leidt tot grappige interacties en gekibbel. De bekende clichés mogen uiteraard niet ontbreken, hoewel er wel leuk mee gespeeld wordt. De momenten dat er iets dieper wordt ingegaan op de karakters van Bautista en Nanjiani kan ik zeker waarderen.

Al met al een vermakelijke film voor tussendoor.

3,0 Sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Crawl (2019) 2,5

11 juli, 17:34 uur

"In less than an hour we'll be under water!"

Met Alexandre Aja aan het roer en Sam Raimi als één van de producers had ik wel hoge verwachtingen voor deze titel, maar dit is vrij teleurstellend te noemen.

Te midden van een categorie vijf orkaan probeert een dochter om haar vader te vinden. Eenmaal gevonden in het ouderlijk huis krijgen ze te maken met onwelkom gezelschap in de vorm van alligators, terwijl het huis geleidelijk overstroomt. Dit is nog eens van de regen in de drup geraken.

Op deze wijze wordt er een redelijk kat-en-muisspel gecreëerd tussen de alligators en Haley, die hulp probeert te zoeken. Je zou verwachten dat dit met aardig wat spanning gepaard gaat, maar dit valt nog vies tegen. Daarvoor zien de CGI alligators er te nep uit voor mijn smaak; met het gebruik van praktische effecten was men veel verder gekomen lijkt mij.

Het had denk ik ook veel gescheeld als 'Crawl' niet zo serieus van opzet was. Wat mij betreft mocht Aja meer de campy toon van een 'Piranha 3D' aanhouden. Desondanks kun je als kijker wel genieten van een aantal bloederige scènes die lekker grafisch in beeld worden gebracht. Kaya Scodelario en Barry Pepper doen het bovendien naar behoren als dochter en vader.

Al met al een redelijke horror, maar dit is een film die je zo weer bent vergeten.

2,5 Sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

T-34 (2018) 3,5

5 juli, 15:34 uur

Russische 'Fury'.

Deze titel stond al langer in mijn vizier en het komt niet vaak voor dat een Russische film in de bios draait. Dus één en één is...

Het gegeven van een Russische eenheid die met een opgeknapte T-34 ontsnapt uit een Duits concentratiekamp is eigenlijk te onzinnig voor woorden, maar leuk vermaak biedt het zeker. De bedoeling is dat de gevangen Russen voor de Duitsers dienen als schietschijf om uiteindelijk tot een goede tactiek te komen voor een echte veldslag. De Russen kiezen logischerwijs het hazenpad, waardoor er een spannend kat-en-muisspel volgt.

De toon wordt gelijk gezet met een heerlijke openingssequentie die er geen doekjes om windt en dan te bedenken dat dit nog slechts het topje van de ijsberg is. Het is namelijk een waar genot om zo een machtige T-34 - in al zijn volle glorie - op te zien trekken tegen de Panzers. Deze confrontaties zijn erg intens te noemen, met name vanwege het dicht op de huid filmen van de tankbemanning. Als kijker lijkt het net alsof je zelf ook in de tank zit.

Wat mij betreft had het geheel wel rauwer gebracht mogen worden, gezien de flitsende beelden niet zouden misstaan in een game. Het veelvuldig gebruikmaken van de slow motion helpt daar zeker niet bij. Evenzo komt hier weinig historie aan bod, omdat de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust louter als decor dienen. Wel is het voor de verandering fijn dat de personages ook daadwerkelijk in hun oorspronkelijke taal spreken.

Al met al is 'T-34' een erg vermakelijke actiefilm. Dat er in de media gesproken wordt over Russische propaganda laat mij volledig koud; als een film mij kan entertainen is het doel bereikt.

Dikke 3,5 sterren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Spider-Man: Far from Home (2019) 3,0

4 juli, 18:11 uur

"Bitch, please! You've been to space."

Na de gebeurtenissen uit 'Endgame' was ik wel benieuwd hoe deze titel daarop zou aansluiten.

Peter Parker is na alle hectiek duidelijk toe aan een vakantie en een schoolreis door Europa lijkt hier uitkomst te bieden. Zoals verwacht kan hij niet lang van zijn rust genieten, want al gauw krijgt hij te maken met rare elementaire wezens. De Avengers zijn in geen velden of wegen te bespeuren, dus is Nick Fury aangewezen op Spider-Man. Nieuweling Mysterio schijnt meer te weten van deze dreiging.

Echt veel heeft het verhaal niet om het lijf. Het is meer een excuus om verscheidene Europese steden aan te doen, zelfs een Nederlands tintje mag niet ontbreken; best grappig uitgevoerd. Ondertussen zijn er nog allerlei romantische perikelen rondom MJ en de druk op Peter om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Al te serieus wordt het nergens, maar de luchtigheid werkt wel.

Toch vind ik het jammer dat 'Far from Home' eigenlijk één grote façade is, met een hoop nietszeggende CGI bad guys. Ergens zie je het wel aankomen, maar de wijze waarop doet mij op een slechte manier terugdenken aan 'Iron Man 3'. Het is dat het geheel qua spektakel en humor weer in orde is. Daarbij blijft Tom Holland een verfrissende Spider-Man.

Al met al een vermakelijk tussendoortje, maar voor mijn gevoel maakt men zich hier wel erg makkelijk vanaf. Uiteraard blijven zitten bij de eindcredits, met name voor één geniale cameo die je niet ziet aankomen. Het belooft in ieder geval veel goeds voor de komende films.

Kleine 3,0 sterren.

» details   » naar bericht  » reageer