• 8.985.515 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Ontwikkeld door: Glenn Kessler, Todd A. Kessler en Daniel Zelman

Met onder meer: Glenn Close, Rose Byrne en Ted Danson

Release datum: dinsdag 24 juli 2007

Eerst uitgezonden op: FX (Verenigde Staten)

Plot Damages

Damages volgt het leven van Ellen Parsons, een pas afgestudeerde briljante en ambitieuze advocate die gaat werken voor Patty Hewes, een keiharde tante die aan de top van de New Yorkse advocatenwereld staat. Ellen wordt meteen toegewezen aan de belangrijkste zaak van het kantoor: de gezamenlijke rechtszaak van 5000 ex-werknemers tegen de CEO van hun bedrijf Arthur Frobisher. Terwijl Patty het gevecht aangaat met Frobisher en zijn advocaat leert Ellen wat nodig is om te winnen, koste wat het kost en dat niet enkel fortuinen maar ook levens op het spel staan.

Komt er een Damages seizoen 6?

Meningen over Damages

donderdag 25 februari 2016
Damages seizoen 1 Ik ben deze serie tegelijkertijd beginnen te kijken met Dirt. Beide series hebben een aantal overeenkomsten; het zijn maatschappijkritische verhalen met in de hoofdrollen female powerhouses. Deze titel heeft echter zonder twijfel mijn voorkeur, omdat het geen seks gebruikt om ook de gemiddelde SBS-kijker aan te spreken. Sexy is de serie zeker, maar nooit op een manier dat het tegen gaat staan. In het allereerste fragment zien we hoe een jonge vrouw - naar wat al gauw de hoofdrolspeelster blijkt - wegvlucht uit een gebouw. Ze is in radeloze paniek en heeft bloed aan de handen. Opeens switcht het verhaal maanden terug in de tijd en leren we dat het gaat om de jonge juriste Ellen Parsons (Rose Byrne). Net afgestudeerd, en legio aanbiedingen bij grote firma's liggen al in het verschiet. Zij kiest echter voor het prestigieuze Hewes en associates, geleid door de gewiekste Patty Hewes (Glenn Close). Het blijkt al vrij snel een gewaagde keuze te zijn, want Hewes is allerminst de makkelijkste werkgever door haar extreem veeleisende karakter. Of zoals een van de karakters in de eerste episode zegt: 'Pas jij maar op met je verloving. Het is heel moeilijk om een relatie te onderhouden als je onder Hewes werkt.' (spoiler: dat blijkt inderdaad zo te zijn...) De serie focust zich op een specifieke zaak, namelijk die van de steenrijke magnaat Arthur Frobisher (Ted Danson) tegen zijn voormalige werknemers, allen op straat gezet terwijl Frobe er met de poen vandoor ging. Hewes - zo vastberaden als zij is - heeft al in gedachten om de man ten val te brengen. Als het niet goedschiks kan dan wel kwaadschiks. Zelfs intimidatie, huurmoordenaars inzetten en het bespelen van de media worden uiteindelijk niet geschuwd door beide partijen. En zo begint er een titanenstrijd tussen de gewiekste topadvocaat Hewes en haar machtige opponent Frobisher, waarbij Ellen Parsons tussen de partijen in terechtkomt. In elke aflevering vinden we - middels twee detectives die de zaak Parsons onderzoeken - een snippertje meer informatie over wat er nou eigenlijk gebeurt is in dat appartement. Waarom rende Parsons weg met bloed aan haar handen? Wie draagt er schuld? Hewes? Frobisher? De juriste zelf. Stukje bij beetje komen de antwoorden in relatie met de Frobisher-case. Maar om van deze geniale serie ten volle te kunnen genieten, is het het beste om daar niet over uit te wijden. Het is het best te omschrijven als een klassieke murder-mystery, verpakt in een hippe ''legal'' thriller. De focus ligt op het bedrijven van advocatuur op het hoogste niveau en het daarbij behorende verkrijgen van miljoenenclaims. Er is geen onderscheid tussen goed en slecht, waardoor alle partijen een menselijke kant krijgen. Zelfs ''schurk'' Frobisher krijgt een menselijk gezicht als iemand die tegen wil en dank zijn goede naam probeert te bewaren.
avatar van Boenga

Boenga

donderdag 20 januari 2022
Damages seizoen 1 Fijne beschrijving, [user=72914]Donkerwoud[/user], van wat een meer dan degelijk misdaad-drama is. Ik voeg daar weinig aan toe, behalve dan enerzijds dat bij de acteurs, die hier allemaal goed in hun rol zitten, vooral Zeljko Inavek in het oog springt en nog net iets boven de rest uitsteekt. Ik ga alvast op zoek naar meer films en series met die kerel. Maar anderzijds ook dat er twee punten die me irriteren, en die (voor mij) Damages van de echte top weghouden. Eerst is er de manier waarop er door verschillende grote advocatenkantoren naar Ellen Parsons, een beginnelinge die eigenlijk nog niet begonnen is, gehengeld wordt. Waar is die interesse op gebaseerd ?? En oké, Hewes heeft haar reden om Ellen binnen te halen - als tussenpersoon om tot bij haar schoonzus te raken . Maar dat maakt de absurditeit net nog groter: Hewes de topadvocate die een naïeve nieuwelinge onmiddellijk tot een van de belangrijkste personen promoveert. Heel onecht. Het tweede punt is dat heen en weer gereis in de tijd. Het verhaal dat in se goed in elkaar zit heeft geen nood aan dat soort technieken om voor spanning te zorgen. Een heel open einde trouwens. 4*