ad

Met onder meer: Regina King, Yahya Abdul-Mateen II en Jeremy Irons

Release datum: 20 oktober 2019

• Ziggo Bekijk via Ziggo

Over Watchmen

Watchmen speelt zich af in een alternatieve, hedendaagse realiteit in de Verenigde Staten. Gemaskerde burgerwachten zijn door de overheid verbannen vanwege hun gewelddadige methoden. Ondanks dit verzamelen sommigen zich om een revolutie te beginnen, terwijl anderen erop uit zijn om deze te stoppen voordat het te laat is. Wanneer een van hen wordt vermoord beginnen ze een onderzoek naar de dader. De grote vraag is echter, wie houdt de burgerwachten in de gaten?

Social Media

Alle Media

Meningen over Watchmen

james_cameron_mm

woensdag 15 januari 2020
Watchmen seizoen 1 Uitstekende, zelfverzekerde HBO-miniserie die min of meer voortborduurt op de gebeurtenissen uit de gelijknamige film van Zack Snyder uit 2008. Eén en ander komt wellicht wat langzaam op gang en het duurt even voordat personages en plotlijnen echt weten te boeien, maar eenmaal op gang is er geen houden meer aan. Complex, spannend en intrigerend. Geweldig akteerwerk ook; met name Jeremy Irons is heel erg goed.

Animosh_mm

maandag 16 december 2019
Watchmen seizoen 1 Uiteindelijk stelde de serie me toch enigszins teleur.

Zoals bekend beviel de eerste helft van de serie, waarin hoofdzakelijk de wereld van Watchmen en haar personages worden opgebouwd, mij prima. Die wereld voelt meestal als een logisch voortvloeisel uit die in de comic en het behoudt dezelfde kritische inslag, maar tegelijkertijd slaagt de serie erin om een frisse wind in de comic te blazen door zich te richten op de hedendaagse context met haar eigen problemen. Daarnaast zijn de nieuwe personages sympathiek en is dit in audiovisueel opzicht zeker één van de sterkste series van dit jaar, met een hoop sfeer voor een superheldenserie en een behoorlijk aantal memorabele scènes.

Maar zoals legian hierboven al suggereerde maakt de serie dat potentieel niet helemaal waar. Zo zijn er een hoop thema's die potentieel interessant zijn - zoals de politie met maskers en meer in het algemeen de gevaren van het verhullen van je identiteit - maar waar verder weinig mee gedaan wordt, en voor een kritische superheldenserie heeft Watchmen bar weinig te zeggen over, wel, superhelden. De nadruk ligt vooral op racisme, en hoewel dat in potentie best een interessante invalshoek kan zijn (zwarte superhelden zijn er ondertussen wel een aantal, maar reflecties over de plaats van ras in het superheldengenre zie je niet veel) had ook daar mijns inziens een stuk meer uit gehaald kunnen worden.

Ten eerste gaat er wat mij betreft wat te veel aandacht uit naar de geschiedenis van het rassenconflict en te weinig naar de invloed van ras in de huidige context: dat in het verleden niet-blanken schandalig werden onderdrukt weten we allemaal wel - veel interessanter, wat mij betreft, is wat voor invloed ras heeft in onze moderne samenleving, maar daarover heeft de serie naar verhouding weinig te zeggen. En daarnaast is de benadering vaak veel te zwart-wit: in de comic waren de schurken getroubleerde individuen die vaak nobele doelen hadden maar die op een obsessieve en autoritaire manier nastreefden. Dat was interessant. Maar hier zijn het primair hatelijke clichés (de koekoeksklanleden) die weinig diepgang hebben of herhalingen van oude trucjes (Veidt neemt zijn oude rol weer in, en zijn dochter treedt in zijn voetstappen).

En dat brengt me - ten slotte - bij het einde. Ook dat mist mijns inziens de ambiguïteit van de comic. Het einde van de comic zette je aan het denken: over de autoritaire en narcistische methodes van superhelden, en over welke middelen gerechtvaardigd zijn om een nobel doel na te streven. Maar dit einde mist mijns inziens de nuance daarvoor: de racistische baddies worden genadeloos afgeslacht en niemand zal daar een traan over laten, Trieu wordt in een paar ogenblikken verslagen door een simpel trucje van haar vader, en even later gaat ook hij aan zijn overmoed ten onder. De good guys winnen, de bad guys zijn verslagen en het hoofdpersonage wordt de opvolger van Dr. Manhattan, met daarbij de suggestie dat zíj die vermogens wel zal gebruiken om de wereld te verbeteren (zonder daar vraagtekens bij te zetten). De morele complexiteit van de comic is ver te zoeken, en dat is gewoon jammer. Watchmen moet je aan het denken zetten, en daar slaagt deze serie onvoldoende in: daarvoor mist het helaas de nodige complexiteit en nuance.

Kortom: Watchmen had mijns inziens absoluut het potentieel om een topper in het genre te zijn, maar uiteindelijk weet het dat potentieel niet helemaal waar te maken. Het is een solide serie met veel stijl en een interessante wereld, en over het geheel genomen heb ik me prima met de serie vermaakt, maar het mist de morele complexiteit, scherpte en variatie om echt een grootste indruk achter te laten. 3.25*