Mijn Series +

Watchmen - Seizoen 1 (2019)

Actie / Drama

ontwikkeld door Damon Lindelof
met Regina King, Jeremy Irons en Louis Gossett Jr.

Watchmen speelt zich af in een alternatieve, hedendaagse realiteit in de Verenigde Staten. Gemaskerde burgerwachten zijn door de overheid verbannen vanwege hun gewelddadige methoden. Ondanks dit verzamelen sommigen zich om een revolutie te beginnen, terwijl anderen erop uit zijn om deze te stoppen voordat het te laat is. Wanneer een van hen wordt vermoord beginnen ze een onderzoek naar de dader. De grote vraag is echter, wie houdt de burgerwachten in de gaten?

1. It's Summer and We're Running out of Ice
  8. A God Walks into a Bar
  9. See How They Fly
avatar van jarno1975
jarno1975 (moderator)
Eindelijk de releasedatum bekend! Dit staat al een tijdje hoog op mijn to-see lijstje.
Fijne trailer ook.

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
Nice: zin in!!!

Jeremy Irons speelt een oudere Adrian Veidt. Rorschach is dood maar lijkt een leger wannabe's te hebben geinspireerd. Nite Owl en Silk Spectre I/II lijken geen (actie-)rol te spelen hoewel er een oudere Laurie Blake in zit. Mothman klinkt wel bekend. Geen Dr Manhattan om toch wat te besparen op de effecten...we gaan het zien. Maandag zou de eerste al op HBO komen.

avatar van The Oceanic Six
IJzersterke ontvangst 'Watchmen': Nu op HBO! - SerieTotaal

Morgen aflevering 1 op Ziggo/HBO. Daarna elke week een nieuwe.

Ben benieuwd, wil dit denk ik wel gaan volgen.

avatar van legian
Ondertussen de eerste aflevering gezien. En dat is eigenlijk precies wat ik er wel van verwachte. Een intrigerende opzet waarbij vooral vragen opgeworpen worden en de personage's geïntroduceerd worden. Toch zat ik er vol van te genieten. Qua stijl zijn er ontzettend veel links naar de film. Ook met beeld en de muziek worden mooi links gemaakt. Bij het horen van Unforgettable zat ik toch mooi te lachen.

Ik ben alleen bang dat ze volledig gaan inzetten op de racistische beweging. En daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee om dat elke keer weer te zien terugkomen. Ik snap dat het in deze tijd vooral in de VS wel weer actueel gaat zijn, maar ik vraag me af hoe goed dat houdbaar blijft door de jaren heen.

Ik ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen de komende afleveringen. Van wat ik begrepen heb zal in aflevering 5 de clou van het geheel duidelijk moeten worden. De korte preview na de aflevering beloofd in ieder geval nog wel wat leuke momenten.

avatar van Binge-Watcher
Hmmkay, beetje de softe versie van The Boys - Seizoen 1 (2019) - TvMeter.nl of?

avatar van Psycho-M
Eerste aflevering toch maar eens bekeken.
Fijn sfeertje.
De eerste aflevering is echt een introductie.
Je blijft aan het einde met een heleboel vragen zitten. Wat een goede opzet is voor de afleveringen die nog gaan volgen.
De 8.1 van IMDB op dit moment is een hele nette score, waar ik het op basis van de eerste aflevering mee eens kan zijn.

Psycho-M schreef:

De 8.1 van IMDB op dit moment is een hele nette score

Inmiddels aan het zakken als een oude onderbroek. Het wordt al spottend Wokemen genoemd. Doelend op een politiek correcte SJW agenda die geprioriteerd wordt over goed schrijverschap. Ik heb de eerste 20 minuten volgehouden. Racisme werd meteen gepresenteerd als een puur blanke hobby (waarschijnlijk heeft ook Lindelof nooit gehoord over het fenomeen autobanden in Zuid Afrika). Het lijkt verder ook meteen het hoofdthema. En heeft daarmee al gelijk geen fluit te maken met Alan Moore's meesterwerk en mijn interesse verloren. Ik vind het eigenlijk triest dat Lindelof zo gratuit zijn drollen erover heen mag leggen.

Je had prachtige dingen kunnen doen met zo'n serie. Meer laten zien van de dagen dat Rorschach en Nite Owl II samenwerkten om maar iets te noemen. Naast de jeugd van Silk Spectre II, de opkomst van Veidt, de obscure CIA-klusjes van Comedian....en Dr Manhattan had met een HBO budget ook nog wel gekund.

FlorisV schreef:
Het wordt al spottend Wokemen genoemd. Doelend op een politiek correcte SJW agenda die geprioriteerd wordt over goed schrijverschap. ... Racisme werd meteen gepresenteerd als een puur blanke hobby ... Het lijkt verder ook meteen het hoofdthema. En heeft daarmee al gelijk geen fluit te maken met Alan Moore's meesterwerk en mijn interesse verloren.

Ik begrijp de kritiek - racisme als thema ligt er inderdaad wel erg dik bovenop, net als legian hoef ik de Amerikaanse cultuuroorlogen niet aan de lopende band terug te zien in fictie (ze zijn vermoeiend genoeg in de echte wereld), en white supremacists zijn zo'n beetje de minst interessante villains die je kan bedenken (veel te zwart-wit) - maar aan de andere kant vind ik de allergische reacties een beetje overtrokken.

Dat een serie op een controversieel thema focust (en afgaande op de vele interviews waarin Lindelof de rassenkwestie het grootste probleem van onze tijd noemt hoogstwaarschijnlijk vanuit een linksig perspectief) betekent niet automatisch dat de serie "goed schrijverschap" mist: een script bestaat uit meer dan een politiek thema, en voor zover ik kan beoordelen - afgaande op de reacties op de Watchmen-subreddit - zijn de meeste fans van de comic gewoon overwegend positief. En het is nou ook niet zo dat de serie een extreem progressief wereldbeeld schetst: de politie die achter de racisten aangaat wordt zeker niet als helden weggezet, en de blinde vlekken van de liberale orde komen ook aan de orde - zo blijken zij in sommige opzichten ook erg intolerant te kunnen zijn, en vatbaar voor misbruik van hun macht.

Daarnaast heeft Watchmen altijd een politieke ondertoon gehad: de verschuiving van de geopolitiek van de koude oorlog naar de moderne cultuuroorlogen is een flinke verschuiving, maar op zich prima te verdedigen als een modernisering van de serie. For better or worse domineren die tegenwoordig immers een flink deel van het politieke debat, zeker in de VS. En afgaande op de eerste twee afleveringen zullen ook oude thema's van de comic wederom uitgebreid aan de orde komen, van de gevaren van het verbergen van je identiteit tot hoe de "grijze" werkelijkheid in botsing komt met het zwart-witte wereldbeeld van de "superhelden" in de serie. En dat racisme gepresenteerd wordt als een "blanke hobby"? De serie vindt plaats in de VS, en daar zijn "gekleurden" nu eenmaal overweldigend de slachtoffers. Racisme is inderdaad universeel - waar mensen zijn, zijn vooroordelen - maar je kan moeilijk verwachten dat een serie over superhelden iedere vorm van racisme gaat aankaarten: de focus op de grootste sociale problemen in de VS is dan logisch.

En als iemand die weinig met de comic/film heeft vind ik het persoonlijk wel fijn dat de serie zijn eigen ding doet, voortbouwend op de wereld van de comic maar met nieuwe sociale problemen en personages. Een meesterwerk zie ik er voorlopig nog niet in, ondanks alle lof van de critici (grappig hoe groot het gat met de gewone stemmers daarin is - bij "Our Boys" zag je dat ook al), maar vermaken doet het wel. Het is een heel ander soort superheldenserie dan we van Marvel gewend zijn, en de opzet van de serie is best boeiend.

avatar van thomzi50
Eens met Animosh. Allebei de beschikbare afleveringen gisteren gekeken, ik ben hier tot nu toe erg over te spreken, fijne sfeer, goed gemaakt, spannend ook wel.

avatar van legian
Ondertussen ook aflevering 2 & 3 gezien en mijn interesse begint af te nemen. Er zit voor mijn gevoel geen schot in de zaak en zijn ze meer bezig om vaagheden op te werpen dan om daadwerkelijk naar een doel toe te werken. Ik krijg het idee dat als ik de laatste aflevering kijk alles ook weet en de afleveringen daarvoor geen toegevoegde waarde meer hebben. Het voelt allemaal zo leeg.

De comic bracht nog interessante stof tot nadenken, hier lijkt dat (nog) geenszins het geval te zijn. Het enige wat we hier tot dusverre gekregen hebben zijn racisme en politie met maskers. En daar wordt verder eigenlijk niets mee gedaan. Waar wel wat mee gedaan wordt is het introduceren van personage's met een vage (mysterieuze ?) achtergrond om daar ook nog niets mee te doen. Het voelt ontzettend als interessantdoenerij. Maar nergens word het hele superhelden idee aan de kaak gesteld. Terwijl de comic daar juist zo sterk in was.

Ze proberen hardnekkig iets nieuws te doen en af te wijken van de zo bekende Marvel formule. dat lukt qua stijl wel, maar qua inhoud weten ze niets nieuws te bedenken. Er zijn geen confronterende stellingen of vragen. Er zijn clichés. Ze moeten het tot van de naam hebben, maar ze lijken niet te weten wat het zo goed maakte.

Het doet me denken aan de comic Doomsday Clock, wat een vervolg op Watchmen moet zijn. Ik moet deze zelf nog lezen dus inhoudelijk kan ik er niets over zeggen. Maar als ik daar de reviews van lees dan geven ze aan dat het interessant begint maar het steeds meer zijn kracht verliest en niet meer dezelfde kwaliteiten van Watchmen weet te brengen. Datzelfde gevoel krijg ik ook bij deze serie. Is de comic dan zo briljant en uniek in zijn insteek en uitwerking of weet niemand een vinger te leggen op de kracht ervan.

De komende paar weken ben ik toch druk bezig dus ik denk dat ik de afleveringen maar even opspaar. Misschien dat een binge sessie het wat beter behapbaar maakt. Hopelijk weten ze de naam dan nog waar te maken.

Het was trouwens toch wel bekend dat Jeremy Irons Adrian Veidt speelt? In de eerste aflevering leek me dat al duidelijk. Vond het zo apart dat ze nu zo focusten op die onthulling. Dat hele segment is trouwens wel een perfect voorbeeld. Het bestaat alleen maar uit vaagheden die ze graag mysterieus willen maken maar nergens interessant weten te houden. Het sterke spel van Jeremy Irons weet het nog boeiend te maken. Maar daar houd het ook wel bij op.

Man, tijdens dit schrijven komt er steeds meer irritatie en teleurstelling om de hoek kijken merk ik. Vooral het gevoel van saaiheid komt opzetten. Misschien waren mijn verwachtingen toch te hoog hiervoor. Maar wat wil je als een serie van Watchmen maakt.

avatar van Pascal83
Erg jammer om al die reviews te lezen, maar helaas had ik het al verwacht na het zien van de trailers. De 8.1 op IMDb is inmiddels ook al weer een 6.8. Erg teleurstellend.

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
Inderdaad teleurstellend nieuws. Zonde! Ik laat hem lekker links liggen. legian: informatief bericht! Bedankt.

avatar van Animosh
For what it's worth: ik vermaak me na drie afleveringen nog steeds prima met de serie. Sterker nog: ik vond de derde aflevering vooralsnog met afstand de beste aflevering van de serie. Neo-Laurie is een fantastisch personage dat meteen een frisse wind blaast in de serie, de aflevering heeft een aantal erg sfeervolle scènes (mede door het sterke gebruik van de soundtrack), en het perspectief van een kritische outsider maakt kristalhelder dat de "linkse" politie-agenten zeker niet de helden van het verhaal zijn. En aan het gemiddelde op IMDB zou ik niet te veel waarde hechten: de score zat al op een 6.8 na de eerste aflevering (die een hoop boze tegenstemmen opleverde), dus een betrouwbare beoordeling van de serie als geheel zal nog wel even op zich laten wachten. En de reacties van critici zijn nog steeds uiterst positief.

legian maakt verder wel goede punten hoor: de serie is echt een slowburn, en in de eerste paar afleveringen is inderdaad nog niet heel veel gebeurd. Het is vooral veel opzet: nieuwe personages worden geïntroduceerd en hun drijfveren verkend, en de nieuwe sociaal-politieke context - met inderdaad een stuk minder nadruk op klassieke superhelden dan in de originele serie - wordt uiteengezet. Maar het grotere plot wordt in kleine hapjes opgediend, met veel mysterie, en hetzelfde geldt voor de thema's. Of je dat als een groot probleem ervaart is verder een kwestie van smaak: de één houdt van zo'n "subtiele" benadering, de ander ziet het als leeg en doelloos. Mij bevalt het wel: iedere aflevering heeft voor mij genoeg te bieden in sfeer en world en character building om ze de moeite waard te maken. Maar ik begrijp de ergernis bij sommigen.

Overigens begon ik (in tegenstelling tot legian) de serie niet met bijzonder hoge verwachtingen (als ik een goede 3.5* aan de serie kwijt kan vind ik dat prima), en hoewel ik bekend ben met het plot en de wereld van de comic heb ik er persoonlijk nooit veel binding mee gehad, dus ik heb meer het perspectief van een nieuweling, wat het voor mij misschien frisser maakt (en afwijkingen van de comic in thema's en vertelstijl minder storend maakt) dan voor volbloed fans. Al zijn veel fans volgens mij ook nog steeds positief.

Kortom: Watchmen is een polariserende serie, maar naast de negatieve reacties zijn er ook een hoop positieve reacties, zowel onder de critici als onder "gewone" kijkers (afgaande op hun reacties online). Wachten tot er meer afleveringen uit zijn kan nooit kwaad, maar de serie afschrijven lijkt me voorbarig.

avatar van John Milton
Ik voeg me bij Animosh, ik vind het een erg fijne serie. Erg genoten van de eerste 3 afleveringen van HBO’s Watchmen. Straks gelijk de 4e kijken.

De serie speelt zich af in Tulsa, Oklahoma, 34 jaar na de legendarische comic serie van Alan Moore, en wordt door Damon Lindelof (The Leftovers, Lost) gezien als zowel een sequel als een remix; het is duidelijk geen reboot en ligt meer in het verlengde van het einde van de comics dan de 2009 film van Zack Snyder.

Net als The Leftovers is dit een serie zoals ik ze graag zie: ja, er is een fantasy element, maar de serie is tevens rauw, ingevoeld en niet bang om de kijker hard te laten werken of elementen te introduceren die je niet meteen kunt plaatsen. Of misschien wel überhaupt niet. Met Regina King in de hoofdrol en Trent Reznor en Atticus Ross die de score voor hun rekening nemen is het ook op de niet verhaaltechnische vlakken genieten. Vanaf de eerste scene zat ik er gelijk in, ik kan niet wachten op de overige 6 afleveringen.

avatar van Psycho-M
Ik moet zeggen dat ik bij aflevering 2 en 3 me begon af te vragen waar dit naartoe ging.
En ook of ik deze wel wilde blijven volgen.
Maar met aflevering 4 en 5 heb ik het idee dat de serie alleen maar beter wordt.
Voorlopig blijf ik deze wel volgen.

avatar van legian
Aflevering 4 tot en met 7 ook gezien. Vooral aflevering 5 en 6 blijven me bij.

Aflevering 5 start mooi met het einde van de comic maar dan door de ogen van Wade. Erg tof dat ze het monster er zo in verwerkt hebben. Aflevering 6 is tot nu toe favoriet met de geschiedenis van Hooded Justice. Beide aflevering doen de serie opleven door eindelijk wat antwoorden te geven. Aflevering 7 gaat daar mee door dankzij de flashbacks van Angela haar geschiedenis. Het is ook die aflevering dat we de feitelijke clou leren van de serie. De white supremacists zijn bang en vinden dat het als blanke man moeilijk is om te leven in deze tijd. Dus wil de 'grote baas' senator Keene Dr. Manhatten vangen en net zoals hem worden. En dat is ook het moment dat we leren dat het allemaal om de man van Angela gaat wie niemand minder dan Dr. Manhatten blijkt te zijn maar dan vermomd als mens.

En helaas blijkt daaruit dat het verhaal helemaal neerkomt op racisme. Dat de politie maskers draagt blijkt helemaal niet te boeien, alle belangrijke personages zijn bij iedereen toch wel bekend. En de rorschach maskers zijn gewoon de vervanger van de KKK pakken. Alleen in aflevering 6 wordt er stilgestaan bij het dragen van een masker, verder schijnt het nergens echt van belang te zijn. Misschien dat de vermoming van Dr. Manhatten daar iets aan kan veranderen. Maar ik kan tot nu toe geen logica vinden in zijn verschijning.

Het enige wat er nog buiten zit is de verhaallijn van Veidt. Maar ik heb het idee dat ze daar een Westworld trucje uithalen door te spelen met de tijdlijnen. Ik denk dat Lady Trieu hem gevonden heeft en een of andere deal gesloten heeft of iets dergelijks. Misschien is zij eigenlijk gewoon Veidt en heeft hij een standbeeld om hem aan zichzelf te herinneren. Het zal in de komende aflevering nog wel uit de doeken gedaan worden. Maar ik ben benieuwd hoe dat verhaal zich in het racisme verhaal gaat werken.

Vermakelijk is de serie tot dusver wel. Het ziet er allemaal goed uit en de acteerprestaties zijn prima. Verhaaltechnisch is het echter wat teleurstellend door de wat gemakkelijke racisme claim die constant gespeeld wordt. de onthulling van Dr. Manhatten voelde helemaal niet aan als iets bijzonders maar als een slaapverwekkend cliche. En dat is wat de serie voor mij toch wat opbreekt. Ze proberen hardnekkig veel mysteries op te gooien en deze zo lang mogelijk vaag te houden. Maar als het puntje bij het paaltje komt dan vallen ze terug op cliche gevoelige onthullingen en durven ze niet echt te verrassen. Ze leunen teveel op de personages van de comic en niet op nieuwe personages. Er wordt wel geroepen dat het Angela Abar's verhaal is, maar zo voelt het allemaal niet.

Misschien dat de laatste twee afleveringen nog wat moois brengen, maar tot dusver weet de serie niet boven gemiddeld te komen.

Het is in ieder geval al wel duidelijk dat mijn verwachtingen te hoog waren. Een serie gebaseerd op Watchmen maakte mij erg blij. Een comic die kritisch is op het hele superhelden gebeuren krijg een serie. En dan nog gemaakt door HBO. Dat is toch wel een recept voor een magnifiek iets. Maar het is schijnbaar erg moeilijk om de kracht van de comic goed te kunnen vinden. Hier dient het vooral als omhulsel om mensen geïnteresseerd te maken om de zoveelste racisme klachten te zien.

Animosh schreef:

Het is inderdaad een slowburn, waar ik ansich niets op tegen heb. Maar als de eerste drie afleveringen al zo zijn en nog steeds niets vrijgeven begint de verveling wel in te zetten. De serie werkt voor mij dan ook beter als binge dan elke week een losse aflevering heb ik gemerkt. Of het allemaal doelloos is moet nog blijken, maar het voelt wel zo. Ik heb sterk het idee dat ze de slowburn en het mysterie gebruiken om het verhaal en de gebeurtenissen groter te laten lijken dan dat ze eigenlijk zijn.

De comic is ook een slowburn, er wordt veel tijd genomen om de wereld en de personages daarin uit te diepen. Maar door die tijd te nemen blijkt er veel meer te spelen naast de actie van Veidt. Elk personage heeft een geschiedenis die zijn acties en keuzes beïnvloed. Elk personage heeft zo zijn eigen problemen en drempels om te overwinnen. Zelfs als ze allemaal samenkomen om Veidt te stoppen zijn de verschillen tussen de personages nog duidelijk. De een begrijpt waarom en ziet in dat het beter is (dr. Manhatten), de ander juist niet en zal hoe dan ook rechtvaardigheid willen ook al gaat het ten koste van hetgeen bereikt is (Rorschach), de volgende accepteren dat ze er niets tegen kunnen doen en bouwen een nieuw leven op (Silk Spectre en Night Owl) en Veidt begrijpt de pijn en afschuw die zijn actie teweeg brengt en accepteert dat ook. En dan zijn er nog een berg aan andere personage's die tussentijds geïntroduceerd en behandeld worden die niet eens bij het overkoepelende verhaal betrokken zijn.

In de serie zijn het alleen Looking Glass en Sister Night die een soortgelijke behandeling krijgen. En na 7 afleveringen vind ik dat toch bijzonder karig eigenlijk. De andere verkleden 'helden' zijn niets meer dan beeldvulling, iets dat uit hun pakken ook wel te zien is (ik bedoel hoe wil je een rode muts en trainingspak een pak noemen?). Er komt ook (nog?) geen verklaring waarom ze hiervoor gekozen hebben en doen wat ze doen, iets dat de comic wel tussentijds doet. En samen met de rest van de geïntroduceerde personage's dient iedereen hetzelfde verhaal. Ik hoop ergens dat het hele verhaal rondom Veidt dan ook gewoon op zichzelf staat, wat compleet doelloos zal zijn maar dat zou dan wel weer een verrassing zijn.

Het is niet zozeer ergenis maar meer teleurstelling. Maargoed ik heb hiervoor al aangegeven dat mijn verwachtingen te hoog waren.

Volgens mij heb ik een andere serie gezien dan de rest hier. Maar ik vind dit samen met The Boys en Legion het beste wat er qua superhelden op tv is verschenen. Het niveau ligt vooral hoog sinds aflevering 5, met aflevering een sterke onthulling en personage ontwikkeling. Ik heb wel het idee dat de serie bij 1 seizoen blijft, het lijkt erop dat verhaal wordt afgerond in het laatste seizoen. Het is trouwens lang geleden dat een serie zo goed gebruik maakte van terugblikken.

avatar van Animosh
Uiteindelijk stelde de serie me toch enigszins teleur.

Zoals bekend beviel de eerste helft van de serie, waarin hoofdzakelijk de wereld van Watchmen en haar personages worden opgebouwd, mij prima. Die wereld voelt meestal als een logisch voortvloeisel uit die in de comic en het behoudt dezelfde kritische inslag, maar tegelijkertijd slaagt de serie erin om een frisse wind in de comic te blazen door zich te richten op de hedendaagse context met haar eigen problemen. Daarnaast zijn de nieuwe personages sympathiek en is dit in audiovisueel opzicht zeker één van de sterkste series van dit jaar, met een hoop sfeer voor een superheldenserie en een behoorlijk aantal memorabele scènes.

Maar zoals legian hierboven al suggereerde maakt de serie dat potentieel niet helemaal waar. Zo zijn er een hoop thema's die potentieel interessant zijn - zoals de politie met maskers en meer in het algemeen de gevaren van het verhullen van je identiteit - maar waar verder weinig mee gedaan wordt, en voor een kritische superheldenserie heeft Watchmen bar weinig te zeggen over, wel, superhelden. De nadruk ligt vooral op racisme, en hoewel dat in potentie best een interessante invalshoek kan zijn (zwarte superhelden zijn er ondertussen wel een aantal, maar reflecties over de plaats van ras in het superheldengenre zie je niet veel) had ook daar mijns inziens een stuk meer uit gehaald kunnen worden.

Ten eerste gaat er wat mij betreft wat te veel aandacht uit naar de geschiedenis van het rassenconflict en te weinig naar de invloed van ras in de huidige context: dat in het verleden niet-blanken schandalig werden onderdrukt weten we allemaal wel - veel interessanter, wat mij betreft, is wat voor invloed ras heeft in onze moderne samenleving, maar daarover heeft de serie naar verhouding weinig te zeggen. En daarnaast is de benadering vaak veel te zwart-wit: in de comic waren de schurken getroubleerde individuen die vaak nobele doelen hadden maar die op een obsessieve en autoritaire manier nastreefden. Dat was interessant. Maar hier zijn het primair hatelijke clichés (de koekoeksklanleden) die weinig diepgang hebben of herhalingen van oude trucjes (Veidt neemt zijn oude rol weer in, en zijn dochter treedt in zijn voetstappen).

En dat brengt me - ten slotte - bij het einde. Ook dat mist mijns inziens de ambiguïteit van de comic. Het einde van de comic zette je aan het denken: over de autoritaire en narcistische methodes van superhelden, en over welke middelen gerechtvaardigd zijn om een nobel doel na te streven. Maar dit einde mist mijns inziens de nuance daarvoor: de racistische baddies worden genadeloos afgeslacht en niemand zal daar een traan over laten, Trieu wordt in een paar ogenblikken verslagen door een simpel trucje van haar vader, en even later gaat ook hij aan zijn overmoed ten onder. De good guys winnen, de bad guys zijn verslagen en het hoofdpersonage wordt de opvolger van Dr. Manhattan, met daarbij de suggestie dat zíj die vermogens wel zal gebruiken om de wereld te verbeteren (zonder daar vraagtekens bij te zetten). De morele complexiteit van de comic is ver te zoeken, en dat is gewoon jammer. Watchmen moet je aan het denken zetten, en daar slaagt deze serie onvoldoende in: daarvoor mist het helaas de nodige complexiteit en nuance.

Kortom: Watchmen had mijns inziens absoluut het potentieel om een topper in het genre te zijn, maar uiteindelijk weet het dat potentieel niet helemaal waar te maken. Het is een solide serie met veel stijl en een interessante wereld, en over het geheel genomen heb ik me prima met de serie vermaakt, maar het mist de morele complexiteit, scherpte en variatie om echt een grootste indruk achter te laten. 3.25*

avatar van peterjames777
Wat een heerlijk seizoen! Ik heb hier enorm van genoten.
Ik ben niet echt bekend met de comics dus kan het daar niet mee vergelijken. Maar afgaande op de reacties lijkt dat wel een voordeel. Veel fans waren teleurgesteld na de eerste afleveringen maar het gemiddelde op imdb kruipt langzaam weer omhoog. Vooral het gemiddelde per aflevering, welke vaak schommelt rond de 9, laat zien dat veel mensen juist wel fan zijn.

Dit voelde als een kruising tussen Lindelofs 'The Leftovers' en Noah Hawleys 'Legion'. Net zoals Legion is dit een bizarre en alternatieve superhelden vertelling. Net zoals The Leftovers is het onvoorspelbaar en werpt het soms meer vragen dan antwoorden op. Maar daar geniet ik juist van. Lindelof daagt de kijker uit en schotelt iets heel eigenzinnigs voor.

Daarnaast is het genieten van de soundtrack van Trent Renzor en Atticus Ross en is de cast erg sterk. Regina King, Jean Smart, Jeremy Irons, Time Blake Nelson. Allemaal in top vorm.

Enorme aanrader, deze Watchmen.

avatar van legian
Heb alles nu gezien en ik kan er kort over zijn, het is vermakelijk. Ze gebruiken de naamsbekendheid om clichés te vertellen. De nadruk ligt op racisme, helemaal in het begin. Richting het einde komt er een verhaal bij over een dochter die zo graag wil bewijzen beter te zijn dan haar vader en eigenlijk zijn goedkeuring en acceptatie wil. Tussendoor hebben we Ozymandias die graag vereerd wilt worden maar erachter komt dat daar geen zak aan is. En dr Manhatten wil graag als mens leven. Dat is het wel zo'n beetje. Oh en er wordt een paar keer iets over maskers dragen geroepen, want dat moet toch wel bij een serie die Watchmen heet.

Eerlijk gezegd had ik hoge verwachtingen hiervan en die zijn bijna nergens ingelost. Alleen qua stijl weten ze het wel te doen. Verder verdient dit in mijn opzicht nergens de naam Watchmen en doet het de comic ook geen eer aan. En dat terwijl er toch echt wel goeie dingen inzitten. Zo is aflevering 6 bijzonder sterk gedaan. Maar met andere dingen zoals het dragen van maskers, het gebeuren omtrent Ozymandias en zelfs het onder de mensen leven van dr Manhattan wordt weinig verkend. Terwijl dat best interessante onderwerpen zijn.

Verder doet de serie vooral aan interessant doenerij. De eerste helft van de serie zijn ze druk bezig om veel vaagheden en vragen op te werpen in de hoop dat het mysterieus wordt. Om in de tweede helft van de serie te focussen om maar zoveel mogelijk verrassingen erin te proppen. Elke aflevering moet weer opnieuw verrassen lijkt wel.

Nee dit is niet de serie geworden waar ik op gehoopt had. Maar slecht is die allerminst. De aankleding en het design is heerlijk en qua acteerprestaties valt er niets te klagen. Zelfs de soundtrack zit vol parels. Het is daarom zo jammer dat het verhaal niet pakt en vooral erg cliché voelt. Misschien dat ze dat in een volgend seizoen wel goed weten uit te werken, mocht dat er komen.

avatar van james_cameron
Uitstekende, zelfverzekerde HBO-miniserie die min of meer voortborduurt op de gebeurtenissen uit de gelijknamige film van Zack Snyder uit 2008. Eén en ander komt wellicht wat langzaam op gang en het duurt even voordat personages en plotlijnen echt weten te boeien, maar eenmaal op gang is er geen houden meer aan. Complex, spannend en intrigerend. Geweldig akteerwerk ook; met name Jeremy Irons is heel erg goed.

avatar van DionneDarko
De eerste aflevering wilde ik bijna afhaken. Deed ik dan niet omdat ik wist dat dit het enige seizoen zou zijn... Maar erg blij dat ik niet gestopt ben met kijken. Aflevering 2 en 3 bevielen al een stuk meer en sinds de 4e ep zit ik er helemaal in. Eigenlijk de drang om alles te bingen, al gaat dat niet, aangezien ik niet alleen kijk. Toch hebben we er gisteren 3 uur zo doorheen gejaagd.

De Reznor riedels zijn ook erg lekker weer.