• 8.985.908 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Ontwikkeld door: John Mortimer, Evelyn Waugh, John Mortimer en Evelyn Waugh

Met: Jeremy Irons, Anthony Andrews en Diana Quick

Datum van release: maandag 12 oktober 1981

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

Plot Brideshead Revisited

Wanneer de student Charles de charismatische Sebastian ontmoet, ontstaat er een hechte vriendschap. Sebastian raakt echter steeds zwaarder verslaafd aan de alcohol, waardoor hij zich steeds meer terugtrekt van de wereld en de mensen van wie hij houdt. Hun wegen scheiden nog verder, wanneer Charles naar Parijs vertrekt om een schildersopleiding te volgen.

1. 1. Et in Arcadia Ego

12 oktober 1981 (1 uur)

Engeland, 1944. Een militaire missie brengt kapitein Charles Ryder naar Brideshead, nu een somber legerkamp, maar ooit een prachtig landgoed. Brideshead roept bij Ryder grote emoties en herinneringen op en voert hem terug naar Oxford in 1923. Toen leerde hij als student de flamboyante Sebastian Flyte kennen, de zoon van een aloud adellijk geslacht. Sebastian nodigt hem mee naar zijn familiedomein, het prachtige landhuis Brideshead, en introduceert hem in het elitaire milieu van zijn familie en de aristocratie.

2. 2. Home and Abroad

19 oktober 1981 (1 uur)

Charles Ryder brengt op uitnodiging van Sebastian Flythe de zomer door in het door de familie verlaten Brideshead. Maar zodra Sebastians oudere broer, Lord Brideshead, en zijn jongere zus Cordelia op het kasteel aankomen, is het uit met de rust. Charles leert de familie beter kennen en ontdekt de belangrijke rol van het katholieke geloof in hun leven. Voor de één een bron van inspiratie en voor de ander één van ergernis. Sebastian neemt Charles mee op reis naar het Venetiaanse paleis van zijn vader, Lord Marchmain. Cora, de minnares van de oude Lord, waarschuwt Charles voor de destructieve kracht van de familie.

3. 3. The Bleak Light of Day

26 oktober 1981 (1 uur)

Op weg naar een bal worden Sebastian en Charles door een paar vrolijke meisjes meegetroond naar een nachtclub. Maar Sebastian veroorzaakt een ongeval en wordt gearresteerd wegens dronkenschap achter het stuur. Hij wordt weer vrijgelaten na tussenkomst van zijn moeder, Lady Marchmain, en dankzij de invloed van Rex Mottram, Julia’s rijke bewonderaar, en de pleidooien van Mr. Samgrass, zijn geschiedenisprofessor in Oxford. Charles maakt zich grote zorgen om de drankzucht van Sebastian die nu echt problematische vormen aanneemt.

4. 4. Sebastian against the World

2 november 1981 (1 uur)

Paasvakantie, 1924. Charles maakt zich steeds meer zorgen om Sebastian. Wanneer hij hem nog maar eens dronken aantreft op zijn kamer, biedt hij aan hem te helpen. Maar Sebastian verwijt Charles hem te bespioneren in opdracht van zijn moeder. Later verontschuldigt hij zich wel, maar de twee vrienden groeien langzaam verder uiteen. Lady Marchmain smeekt Charles om Sebastian te redden, maar Charles beseft dat hij voor zijn eigen welzijn afstand moet nemen van Brideshead en de Marchmains

5. 5. A Blow Upon a Bruise

9 november 1981 (1 uur)

Charles brengt nieuwjaar 1925 door op Brideshead. Hij ontmoet er Sebastian en Mr. Samgrass, net terug van een reis naar het Nabije Oosten. Sebastian heeft tijdens de kerstdagen weer zwaar aan de fles gezeten en Lady Marchmain heeft daarom alle sterke drank uit het kasteel laten verwijderen. Sebastian lijkt zich neer te leggen bij die grote drooglegging en laat zelfs weten dat hij zal deelnemen aan de jachtpartij die op het domein zal plaatsvinden. Maar wanneer hij van Charles wat geld wil lenen om tijdens de jacht iets te gaan drinken in een pub, beseft die dat er onheil in de lucht hangt.

6. 6. Julia

16 november 1981 (1 uur)

Charles is terug in Parijs en krijgt daar het bezoek van zijn vriend Rex Mottram. Die vertelt hem dat hij samen met Sebastian naar Zürich was gereisd voor een ontwenningskuur. Sebastian is er echter vandoor gegaan en Rex komt Charles nu vragen of hij weet waar Sebastian ergens rondhangt. Charles zegt dat hij alle banden met de Marchmains heeft verbroken. Rex heeft echter nog meer nieuws. Lady Marchmain is doodziek en financieel zit de familie aan de grond. Rex zelf wil graag met Julia trouwen. Dat is niet helemaal naar de zin van Lady Marchmain. Om haar te overtuigen wil Rex zich tot het katholicisme bekeren.

7. 7. The Unseen Hook

23 november 1981 (1 uur)

Mei 1926. Charles arriveert in Londen, waar een algemene staking aan de gang is. Hij engageert zich als stakingbreker en raakt betrokken bij enkele relletjes. Op een feestje verneemt hij dat Sebastian ergens in Marokko rondhangt, samen met een Duitser die uit het Vreemdelingenlegioen is gedeserteerd. Lady Marchmain is stervende en Julia smeekt Charles om Sebastian te gaan zoeken. Daarop vertrekt Charles naar Marokko. Hij slaagt erin Sebastian te vinden, maar die is totaal aan lager wal geraakt.

8. 8. Brideshead Deserted

30 november 1981 (1 uur)

Amerika, 1938. Charles is in de loop der jaren een succesvolle schilder geworden. Maar de herinnering aan de Marchmains brengt zijn inspiratie van tijd tot tijd in het gedrang. Daarom maakt hij een grote reis door Zuid-Amerika. In de herfst voegt hij zich weer bij zijn echtgenote Celia in New York, waar ze inschepen voor de terugkeer naar Europa. Ook Julia Marchmain blijkt zich aan boord van de luxecruiser te bevinden. En weer dreigt Charles voor haar betoverende kracht te bezwijken.

9. 9. Orphans of the Storm

7 december 1981 (1 uur)

Tijdens de boottocht van New York naar Engeland wordt Celia zeeziek. Daardoor heeft Charles tijd te over om met Julia te praten. Zij vertelt hem dat haar huwelijk met Rex Mottram een mislukking is geworden en dat hun dochtertje dood geboren werd. Charles wordt verliefd op Julia en ze brengen samen de nacht door. Wanneer het schip aanmeert, deelt Charles Celia mee dat hij hun huwelijk als afgelopen beschouwt. Daarop reist hij met Julia door naar Brideshead, waar Rex zich verrassend inschikkelijk toont. Toch beginnen Julia en Charles zich af te vragen of zij ooit gelukkig zullen zijn.

10. 10. A Twitch Upon the Thread

14 december 1981 (1 uur)

Charles en Julia denken eraan zich te laten scheiden om met elkaar te kunnen trouwen. Hun toekomstplannen worden echter verstoord door de komst van Bridey. Die kondigt zijn verloving aan met Miss Muspratt, maar meldt tegelijk dat hij zijn verloofde niet naar Brideshead kan brengen omdat haar katholieke overtuiging de aanwezigheid van de ’overspeligen’ Julia en Charles niet zou kunnen verdragen. Daardoor komen die twee onder grote druk te staan. Vooral bij Julia leidt de situatie tot een ontlading van frustraties en complexen. Ook Cordelia keert terug naar Brideshead. Zij heeft nieuws over Sebastian, maar dat is weinig fraai.

11. 11. Brideshead Revisited

21 december 1981 (1 uur)

Het is nu 1939 en er hangt oorlog in de lucht. Na een lange afwezigheid keert Lord Marchmain eindelijk naar Brideshead terug, samen met zijn maîtresse Cara. Zij verklapt het motief van deze onverwachte terugkeer: Lord Marchmain komt in Brideshead sterven. Bridey doet al meteen zijn uiterste best om zijn goddeloze vader terug te brengen naar de katholieke schaapstal, maar hij heeft niet het minste succes. Uiteindelijk is het Julia die erin slaagt een priester tot bij het doodsbed van haar vader te brengen om de laatste sacramenten toe te dienen. De familie doet een laatste poging om Lord Marchmain te bekeren en dat confronteert Charles en Julia met een ultieme crisis in hun verhouding.

Charles Ryder

'Boy', Viscount Mulcaster

Nanny Hawkins

Anthony Blanche

Brenda Champion

Vaak benieuwd geweest, nooit gekeken, hooguit korte stukjes.

Wie vertelt hier es wat meer over?

Bv., wat doet Mr. Oizo daar op de cover?

Hoge waarderingen genoeg...

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Vooruit, ik neem de handschoen op... De televisieserie heb ik indertijd gemist, en het boek heb ik nooit gelezen, maar ik was er nu toch benieuwd naar geworden. Gelukkig is de serie gewoon op DVD verkrijgbaar, in een 4-DVD-box van Memphis Belle, met de eerste en laatste aflevering met een speelduur van 90 minuten en de negen afleveringen daartussenin elk ongeveer 53 minuten, dus in totaal zo'n 11 uur film + op de vierde DVD een uitstekende documentaire uit 2006 van 50 minuten. De beeldkwaliteit houdt niet over vanwege de enigszins matte kleuren die je wel vaker ziet op DVD's van oudere televisieseries, en een nieuwere Blu-ray-release schijnt niet veel beter te zijn, maar het filmbeeld zelf vertoont gelukkig weinig beschadigingen, en de geluidskwaliteit en de ondertiteling zijn goed.

In de serie volgen we de ontwikkelingen op Brideshead, het landgoed van de familie Marchmain, bestaande uit twee gescheiden ouders (Laurence Olivier en Claire Bloom) met vier onderling zeer verschillende kinderen. Dat gezin wordt gezien door de ogen van de jonge buitenstaander Charles Ryder (Jeremy Irons), en in het begin ligt zijn aandacht vooral bij de jongste zoon Charles (Anthony Andrews) omdat hij die in Oxford leert kennen, maar later maken we ook uitgebreid kennis met de drie anderen.

Charles is een enigszins blanco canvas die zijn meningen meestal vóór zich houdt en tegen wie de anderen dan ook uitgebreid hun levensvisies kunnen etaleren, en daar ligt ook een beetje de achilleshiel van deze serie, want er wordt ongelooflijk veel overhoop gehaald, gesprekken zijn vaak eerder eindeloze monologen dan echte dialogen, en de voice-overs van Charles bevatten vaak een interpretatie of een visie die ikzelf niet heb kunnen destilleren uit wat er op het scherm te zien is. Het gevolg is dat ik aan de ene kant steeds geboeid heb zitten kijken, maar aan de andere kant toch ook regelmatig dacht: wat is dit? waar gaat het precies over? waarom is deze scène nodig? wat voegt het toe? wat is de betekenis? kan er niet een schaar in deze monoloog worden gezet?

Kortom, ik kreeg het idee dat er zóveel wordt aangesneden dat ik het overzicht een beetje kwijtraakte over wat nu de bedoeling van de hele serie (of het boek) was. Pas door op internet te gaan grasduinen in wat er zoal over wordt geschreven (en wat Evelyn Waugh zelf zei over de katholieke onderstroom) viel alles een beetje op z'n plaats, maar dan nóg heb ik meer het idee dat veel van die thema's door de schrijver "opgediend" worden in plaats van in scènes belichaamd door de personages in navoelbare conflicten of situaties.

Het is een prachtige serie over een vervlogen tijd, een terugblik op een soort paradijs dat achteraf toch net iets anders in elkaar bleek te zitten dan gedacht, met voorbeeldig acteerwerk op fraaie lokaties (Oxford, Brideshead, Venetië, Marokko [of beter gezegd Malta], Londen), maar voor mijzelf een beetje te ongrijpbaar en te veelomvattend om bij mij niet alleen qua vorm maar ook qua inhoud één grote indruk achter te laten. Ja, het gaat om die nostalgie, maar er komt tegelijkertijd nog zoveel méér bij kijken, en dan is het teleurstellend dat al die extra elementen voor mij zo "fluïde" blijven.

De serie won BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) Awards in de categorieën beste serie, beste produktie-ontwerp en beste acteur (de zeer overtuigende Anthony Andrews), waarbij John Gielgud, Jeremy Irons (beiden in de categorie beste acteur), Claire Bloom en Diana Quick (beiden in de categorie beste actrice) niet verder dan een nominatie kwamen. Daarnaast applaus voor Nickolas Grace als de flamboyante Anthony Blanche, de stotterende homoseksuele vriend van Charles en Sebastian; elke keer dat ze hem tegen het lijf lopen confronteert hij hen ongevraagd met onaangename waarheden, en elke keer dat hij in de serie opduikt steelt hij de scène.

In 2008 werd het boek trouwens voor de bioscoop verfilmd (speelduur 130 minuten) met in de hoofdrollen Matthew Goode, Ben Whishaw, Emma Thompson, Hayley Atwell en Michael Gambon (en met hetzelfde Brideshead-huis!), en naar de trailer te oordelen meer met de insteek van een gepassioneerde thriller. Toevallig zie ik nu ook dat er in 2022 een nieuwe televisieserie verschijnt met Andrew Garfield, Rooney Mara, Cate Blanchett en Ralph Fiennes, toe maar. Het zal er allemaal best wel prachtig uitzien, maar door het trage tempo zal de serie uit 1981 qua lome nostalgie toch moeilijk te kloppen zijn. Terwijl ik die laatste kwalificatie schrijf besef ik dat deze serie me toch wel bijzonder geboeid heeft, en *korte pauze* ik heb nu meteen ook maar de Blu-ray van de film uit 2008 en het boek zelf besteld.

O, en beek0369, dat is Aloysius, Sebastians pluche beer waar hij een beetje mee koketteert als ware het zijn partner in gesprekken over de goede dingen des levens. (Van de IMDb-trivia-pagina: "Sebastian's teddy bear, Aloysius, was based on a real one called Archie, which belonged to writer John Betjeman, one of author Evelyn Waugh's friends from his days at Oxford University.") En op de bonus-DVD heeft Aloysius bij de filmografieën zelfs een eigen scherm met zijn biografie!

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Vroeger wel gevolgd en de klassenmaatschappij van Engeland is er helemaal in vervlochten.

Nu hoef ik het echt niet meer te zien, want ik heb een grondige hekel aan kostuumdrama's en die neiging heeft deze serie wel.

De omschrijving bovenaan dat die Sebastian charismatisch zou zijn, dat zie ik volstrekt anders: dramatisch, egocentrisch en verslaafd, ook aan aandacht, is veel meer van toepassing op hem. Tragische jongen.

Het was in die tijd een opvallende serie, zag er prachtig uit, maar het enige vernieuwende voor die tijd waren de homoseks. vriendschappen. Voor die tijd was dat al heel wat. Inderdaad veel nostalgie en op de keper beschouwd: gebakken lucht.