Mijn Series +

Cobra Kai - Seizoen 1 (2018)

Alternatieve titel: Cobra Kai: the Karate Kid Saga Continues

Drama / Komedie

ontwikkeld door Josh Heald, Hayden Schlossberg en John Hurwitz
met Ralph Macchio, William Zabka en Xolo Maridueña

Cobra Kai speelt zich af 30 jaar na de gebeurtenissen van het All Valley Karatetournooi in 1984. Johnny Lawrence staat op het punt om zijn beruchte Cobra Kai karate dojo te heropenen. Dit zorgt er voor dat zijn oude rivaliteit met Daniel LaRusso weer opspeelt, die zijn leven probeert te leiden zonder zijn mentor Mr. Miyagi.

1. Ace Degenerate
  8. Molting
  9. Different But Same
  10. Mercy

avatar van Jordy
Vervolg op The Karate Kid (1984) - MovieMeter.nl, tegen betaling te zien op YouTube

aflevering 1 en aflevering 2 zijn gratis te zien

avatar van Kos
Kos
Haha! Nice.

avatar van Esteban
Dit krijgt best wel positieve kritieken, iets dat ik eerlijk gezegd nooit had verwacht. De trailers zagen er wat mij betreft alles behalve goed uit. I must be wrong ...Wax on, wax off!

avatar van Thomas83
Geweldig concept. De oude beelden uit de eerste twee films zijn ook zo leuk geïntrigeerd in een nieuw verhaal. Verrast ook door de uitwerking van Johnny en Daniel en het spel van Macchio en Zabka. De serie weet de rivaliteit tussen de twee zo mooi overdreven op te pompen.

Als je Zabka zo ziet spelen vraag je je af waarom hij niet meer een carrière als acteur heeft opgebouwd. Hij is met afstand de grootste troef van de serie. Het is ook gewoon leuk om zo'n overdreven in het verleden blijven hangende loser te zien opkrabbelen.

Waar ik dan minder over te spreken ben zijn al die kliekjes op school. Dat is een veel te belangrijk onderdeel van de serie, en ik zie al best voor me hoe de schrijvers op een gegeven moment Daniel en Johnny zouden kunnen lozen om met deze nieuwe generatie verder te gaan. Dan blijft er echt alleen nog maar een kinderserie over.

Nu is het natuurlijk wel zo dat de films zich op diezelfde doelgroep richtten, maar Cobra Kai is ook een serie die je kijkt voor de nostalgie en herkenbaarheid, en alle bijpersonages zijn gewoon teveel karikaturen met veel te snelle karakterontwikkeling. Wat Johnny en Daniel nou zo leuk maakt is dat ze de cheesy 80's karikaturen en clichés wat weten te overstijgen. 3.5* net aan.

Bijzondere serie. Rivalen uit een meer dan 30 jaar oude film, The Karate Kid, keren terug met dezelfde acteurs om hun vete verder op te pakken.

De humor is spaarzaam gedoseerd maar altijd raak. Verder zijn veel karakters vrij goed uitgewerkt, niemand is zwart wit. Het maakt dus ook niet zo uit voor wie je sympathie hebt, Johnny of Daniel (ik heb het eigenlijk voor allebei en dat is een compliment voor de serie).

Het tienergehalte is soms te hoog en wordt helaas iets opgevoerd in de loop van het seizoen. De fijnste scenes zijn toch altijd met Johnny of Daniel.

Daar staat verder bovendien tegenover dat de serie allesbehalve politiek correct is. Er wordt hier en daar goed de draak gestoken met bravere series en de snowflake generatie.

Er worden eigenlijk twee levenshoudingen tegenover elkaar gezet, de aggressieve van Cobra Kai en de meer vreedzame, harmonieuze die de reeds overleden Miyagi onderwezen heeft. Zonder dat er met een vingertje wordt aangewezen wat goed of fout is, daar mag je zelf gelukkig over nadenken. Iedereen maakt fouten en heeft goede en slechte kanten.

Het tempo ligt vrij hoog, er worden behoorlijke sprongen gemaakt hier en daar. De afleveringen duren ook maar een half uurtje maar meestal gebeurt er vrij veel. Niet teveel geleuter en rekwerk, zeer verfrissend.

De karate is verder prima in beeld gebracht maar verwacht geen karrevrachten met actie. De ontwikkeling van de karakters is waar het meeste aandacht wordt besteed. En gelukkig zijn er ook nog personages die weinig moeten hebben van karate en het nodige kunnen relativeren. Want uiteindelijk is het ook een sport waarbij 1 smeerlap met 1 overtreding zo je knieschijf voor de rest van je leven verrot kan maken, zoals iemand die ik kende mij vertelde.

Cobra Kai is het vervolg op de Karate Kidtrilogie. Daniel-San is nu volwassen en dankzij de wijze lessen van Mr Miyagi is hij inmiddels een succesvol zakenman geworden met meerdere dealerships. Hij is gelukkig getrouwd en heeft twee kinderen. Zijn plaaggeest uit deel 1 Johnny Lawrence is het een stuk minder vergaan. Johnny op zijn vriendelijkst gezegd een loser geworden. Johnny woont in een crappy flatje waar hij zijn dagen voornamelijk slijt met drinken en denken aan het verleden toen hij King Of The Hill was en Ali nog zijn vriendinnetje was. Om de kost te verdienen is hij klusjesman maar hij is voornamelijk van 12 klussen 13 ongelukken. Wanneer zijn auto total loss gereden worden wordt zijn auto bij de garage van Daniel gebracht. Hierdoor komen de twee weer bij elkaar op de radar en dat is de start van nieuwe gebeurtenissen. Cobra Kai is vooral een weerzien met alle oude bekenden.De producers halen werkelijk iedereen die een rol van betekenis heeft gehad in de Karate Kid films terug van Daniels moeder tot John Kreese! Mr Miyagi en Sato alleen niet aangezien beide acteurs overleden zijn. Dit maakt het voor fans van de films een feest van herkenning maar tegelijk hebben ze ook voldoende nieuwe acteurs gecast om het niet een simpele herhaling van zetten te doen worden. De serie Cobra Kai is daarom zeer geslaagd en zelfs als je nooit een Karate Kidfilm hebt gezien is hij prima te volgen. Aanrader!