• 8.557.462 stemmen

Cobra Kai - Seizoen 5 (2022)

Alternatieve titel: Cobra Kai: the Karate Kid Saga Continues

Afleveringen: 10

Speelduur: 6 uur en 14 minuten

Ontwikkeld door: Josh Heald, Hayden Schlossberg en John Hurwitz

Met: Ralph Macchio, William Zabka en Xolo Mariduena

Datum van release: vrijdag 9 september 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk seizoen 5 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Cobra Kai

Cobra Kai speelt zich af 30 jaar na de gebeurtenissen van het All Valley Karatetournooi in 1984. Johnny Lawrence staat op het punt om zijn beruchte Cobra Kai karate dojo te heropenen. Dit zorgt er voor dat zijn oude rivaliteit met Daniel LaRusso weer opspeelt, die zijn leven probeert te leiden zonder zijn mentor Mr. Miyagi.

Afleveringen Seizoen 5 (2022)

1. 1. Long, Long Way from Home

9 september 2022 (31 minuten)

Daniels nieuwe huisgenoot is ook zijn bondgenoot en stelt Amanda's geduld op de proef. Miguel zoekt naar zijn vader in Mexico. Terry begint Cobra Kai te transformeren.

2. 2. Molé

9 september 2022 (38 minuten)

Chozen en Daniel beramen een riskant complot tegen Terry. In Mexico gaan Robby en Johnny op zoek naar Miguel, die de waarheid over zijn vader ontdekt.

3. 3. Playing with Fire

9 september 2022 (36 minuten)

Er duikt nog een vijand op uit Daniels verleden. Na een dagje sauna en wat zelfreflectie neemt Sam een besluit over haar toekomst met Miguel.

4. 4. Downward Spiral

9 september 2022 (35 minuten)

Johnny en Carmen zijn ontzettend verliefd terwijl Daniel en Amanda van streek raken door Terry's plannetjes. In het waterpark krijgen de tieners hooglopende ruzie.

5. 5. Extreme Measures

9 september 2022 (39 minuten)

Daniel steunt op een vriend en een rivaal. De spanning tussen Miguel en Robby bereikt een hoogtepunt. Een bekend gezicht duikt weer op.

6. 6. Ouroboros

9 september 2022 (37 minuten)

Terry werft een expert in de Weg van de Vuist. Daniel ontloopt een gevecht, terwijl Johnny en Chozen op de vuist gaan. In de gevangenis ziet Kreese zijn verleden onder ogen.

7. 7. Bad Eggs

9 september 2022 (36 minuten)

Terry en Kim gaan een gewelddadige uitdaging aan terwijl Chozen zijn leerlingen een ander soort les leert. Johnny en Daniel willen antwoorden van Kreese.

8. 8. Taikai

9 september 2022 (37 minuten)

De dojo's vechten voor een plaats in een internationaal toptoernooi. Tory's loyaliteit wordt op de proef gesteld. Sam heeft moeite om Miguel los te laten.

9. 9. Survivors

9 september 2022 (37 minuten)

Haar verzet komt Tory duur te staan. Stingray vecht met zijn geweten. Een feestelijk avondje uit loopt verkeerd af voor Johnny, Daniel en Chozen.

10. 10. Head of the Snake

9 september 2022 (48 minuten)

Een vechtavond barst los in de Valley. Johnny, Daniel, Chozen en hun leerlingen moeten al hun krachten en vaardigheden inzetten om Terry te verslaan.

avatar van CobraKaiFan

CobraKaiFan

Cobra Kai seizoen 5 9 September op Netflix!

The Oceanic Six

Mijn weekend gaat echt heel aangenaam worden dankzij Cobra Kai. Wat heerlijk dat dit weer verder gaat morgen.

The Oceanic Six

Ik kan er weinig aan doen, maar ik val gewoon elke keer als een blok voor Cobra Kai. Elk seizoen weer. Dit is mijn guilty pleasure, een hoop tienerdrama gecombineerd met een stel ouwe bokken die willen knokken met elkaars dojo. Het zit iedere keer zo geweldig in elkaar en de acteurs spelen het met zoveel plezier, dat ik steeds meteen weer door een nieuw seizoen heen ben.

In dit vijfde seizoen is de hoeveelheid persoonlijk drama gelukkig omlaag geschroefd en draait bijna volledig om de expansiedrift van Cobra Kai onder leiding van Terry Silver (echt een geweldige rol, wat een kwaadaardige hufter is hij haha) en de pogingen van Daniel en Johnny om dit te stoppen. Er is dus minder romantiek aanwezig en ook zijn de familiedrama's vrij beperkt gehouden. Mooi, want de focus ligt nu op de ontwikkeling van karakters als die van Johnny, Kreese en Terry, maar ook van Tori met haar schuldgevoelens. Het werkt, net als de toegenomen knokpartijen tussen alles en iedereen. Schijnbaar denkt iedereen hier dat ze problemen op moeten lossen met op elkaar in rammen en dat is gewoon geestig. Johnny en Daniel zijn een soort van vrienden geworden en de toevoeging van Chozen met een grote rol is een geweldige zet. Met zijn drieën vind ik ze enorm grappig, zoals wanneer ze een avondje gaan drinken.

Ook fijn dat dit seizoen even niet over een nieuw toernooi in de Valley draait, maar om de onderlinge rivaliteit en Cobra Kai die wereldwijd wil gaan. Het levert heerlijke laatste afleveringen op met de twee groepen onderling, maar ook met directe confrontaties met Terry Silver. Heel tof hoe Johnny even helemaal los gaat als hij denkt aan wat hij zal verliezen als hij zou sterven en hoe Daniel zijn 3 geleerde lessen van vroeger in de praktijk brengt. Ben heel benieuwd hoe ze nu verder gaan, want Terry lijkt buitenspel te zijn gezet, maar Kreese is juist weer back in business. En hij zal wel pissig zijn, aangezien Daniel en Johnny hem hebben genept in de gevangenis. Even dacht ik dat het wel langzaam klaar was met de reeks, maar op deze manier mogen ze van mij nog wel een paar seizoenen door gaan.

Twijfel tussen 4 of 4,5*, maar mijn kijkplezier was weer zo enorm dat ik het omhoog af rond.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Cobra kai is eigelijk een serie van constant herhaling van zetten, maar toch blijft het allemaal heel vermakelijk. Nu denk ik wel dat het voor het kijkgenot heel erg helpt als je bv. In de jaren 80 bent opgegroeit met de Karate kid films om deze serie te kunnen waarderen. Van mij mogen ze in ieder geval nog een lange tijd doorgaan met deze serie.

avatar van DiDa

DiDa

Dit is voor mij toch het eerste seizoen wat ik iets minder vond. Voor mijn gevoel is voor het eerst duidelijk dat de koek een beetje op is. De rivaliteit tussen LaRusso en Silver sleept zich maar voort en het verhaal kent ook weinig verrassingen. In de vorige seizoenen werden er nog weleens wat verrassingen (oude personages) uit de hoge hoed getoverd (alleen het personage Mike Barnes keert terug, maar komt er wat karig vanaf), maar dit seizoen volgt een standaard stramien waarvan je weet hoe het af gaat lopen Bij vorige seizoenen was dat toch net iets anders.

Desondanks heb ik me zeer zeker weer vermaakt, maar dat komt wel voornamelijk omdat het op nostalgie leunt.

Mocht er nog een seizoen komen (na het einde van dit seizoen lijkt dat er wel op) hoop ik eigenlijk dat er weer iets meer drama in de verhaallijnen verwerkt wordt, zodat de gevechten ook wat meer impact hebben en echt ergens om draaien.

DiDa schreef:

Ondanks dat het niet de eerste minuten van Chozen zijn, mag je hem toch ook wel als een nieuwe toevoeging aan de cast noemen?

avatar van FlorisV

FlorisV

Minder seizoen, maar nog steeds erg vermakelijk. De confrontatie met invloedrijke psychopaat Silver wordt goed opgebouwd. Chozen is een leuke toevoeging ook. De karate actie blijft een sterk punt.

Minpuntjes zijn wel dat op meerdere fronten relatiegeneuzel zoals dat ook teveel in seizoen 2 zat weer terugkeert en dat de slotaflevering vrij ongeloofwaardig is. Het is allemaal nogal over the top geworden...the Cobra is jumping the shark. Ik mis verder een stuk historie tussen Silver en Chozen, waardoor Chozen's motivatie wat mager blijft.

Verder blijven Silver en Kreese te eendimensionaal. Ik had met name bij Kreese gehoopt op meer diepgang.

Wat geloofwaardigheid betreft...

Chozen had tijdens dat feestje al twee lange sai dolken verborgen bij zich?

De manier waarop Kreese ontsnapt...

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

De verrassing is er nu natuurlijk wel af. En zowat alle hoofdpersonages hebben hun character arc intussen wel afgerond. Toch vond ik ook dit seizoen weer zeer vermakelijk. Dat lag vooral aan Terry Silver, wat ik de leukste slechterik uit de reeks vind (en misschien ook wel door de beste acteur wordt neergezet.).

Het eindigde natuurlijk weer met een cliffhanger. Maar ik zou het sterk vinden als ze van het 6de seizoen ook ineens het laatste maken. Nog één laatste grote confrontatie met Kreese en dan gedaan. Het zou de makers sieren als ze het niet verder blijven uitmelken.

FlorisV schreef:

Wat geloofwaardigheid betreft...

Chozen had tijdens dat feestje al twee lange sai dolken verborgen bij zich?

De manier waarop Kreese ontsnapt...

De hoeveelheid relatiezaken is toch juist fors afgenomen? Buiten af en toe wat met Daniels dochter of Tori is er toch niet?

En Chozen zat in de karate kid films. Daar zit zijn achtergrondverhaal. Geen idee of je de films hebt gezien, maar het helpt.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Super enthousiast aan deze serie begonnen omdat het eerste seizoen mij heel erg goed was bevallen, 2e en 3e seizoen vond ik toch al wat minder, het 4e seizoen kan ik mij nu al niet eens meer herinneren en dan nu seizoen 5. Ik kan er niets aan doen maar dit is gewoon uitmelken. Het is constant een herhaling van zetten en het is echt teveel op kinderen pubertjes gericht. Iets meer volwassenheid en iets meer verassing zou op zijn plaats zijn. Silver is inderdaad een goede toevoeging geweest, dat heeft de serie in ieder geval weer wat nieuw leven ingeblazen, maar het leuke is er allang vanaf. Jammer maar ik ben mijn interesse in deze serie compleet verloren door dus het uitmelken.

avatar van T.O.

T.O.

Je moest er al een beetje van houden, deze kinder/b-film/nostalgie-serie, maar dit seizoen is er wel érg weinig nieuws aan de horizon. Dan beginnen de matige kanten toch iets teveel op te vallen. Af en toe begon ik een beetje met een half oog te kijken zelfs.

Thomas Ian Griffith als dé bad guy is wel een van de beste keuzes van de serie. Aan de andere kant is het constante verwisselen en overlopen van de dojo kids echt niet meer te volgen.

Een volgend seizoen met Kreese terug als bad guy gaap ik nu al een beetje van. Zijn rol was niet al te best dit seizoen. Het enige leuke dat ik me nog kan voorstellen is dat Hilary Swank haar opwachting maakt.