• 8.985.823 stemmen

Penny Dreadful - Seizoen 1 (2014)

Show titel: Penny Dreadful

Ontwikkeld door: John Logan

Met: Timothy Dalton, Eva Green en Josh Hartnett

Oorsprong: Verenigde Staten / Ierland / Verenigd Koninkrijk

Datum van release: zondag 11 mei 2014

Eerst uitgezonden op: Showtime (Verenigde Staten)

• SkyShowtime Bekijk seizoen 1 via SkyShowtime

Plot Penny Dreadful

Enkele van de meest angstaanjagende figuren uit de literatuur, waaronder Dr. Frankenstein, Dorian Gray en andere iconen uit het boek Dracula, schuilen in de donkerste uithoeken van Londen tijdens de Victoriaanse periode. Penny Dreadful is een beangstigende psychologische thriller die deze oorspronkelijke klassieke horrorverhalen verweeft tot een nieuw volwassen dramaserie.

Afleveringen Seizoen 1 (2014)

1. 1. Night Work

11 mei 2014 (1 uur)

Londen 1891. Terwijl de politie een reeks gruwelijke moorden onderzoekt, weten de voorname ontdekker Sir Malcolm Murray en de vreemde maar mooie Vanessa Ives dat er iets meer sinister aan de gang is. Op zoek naar een verloren iemand rekruteren ze de Amerikaanse scherpschutter Ethan Chandler en Dr. Victor Frankenstein om hen op hun reis te helpen.

2. 2. Seance

18 mei 2014 (1 uur)

in de jacht op antwoorden wonen Vanessa en Sir Malcolm een feest bij in de woning van Egyptoloog Sir Ferdinand Lyle, waar ze de mysterieus mooie Dorian Gray ontmoeten. Het feest wordt echter minder aangenaam als bekend medium Madame Kali een seance start. Ondertussen maakt Ethan vriendschap met Brona Croft, een jonge Ierse immigrante.

3. 3. Resurrection

25 mei 2014 (1 uur)

Dr. Frankenstein wordt geconfronteerd met de gevolgen van zijn verleden. Vanessa heeft een visioen van Mina, die haar, Sir Malcolm, Ethan en Sembene leidt naar een vreemde ontdekking in de Londense dierentuin.

4. 4. Demimonde

1 juni 2014 (1 uur)

Vanessa's verliefdheid op Dorian Gray wordt steeds groter. Professor Abraham Van Helsing wordt aangesteld om met Dr. Frankenstein te werken. En Fenton haalt zijn meester naar Sir Malcolm's herenhuis.

5. 5. Closer Than Sisters

8 juni 2014 (1 uur)

Vanessa herinnert zich haar verleden en de gebeurtenissen die uiteindelijk leiden naar Mina's verdwijning.

6. 6. What Death Can Join Together

15 juni 2014 (1 uur)

Vanessa's nieuwste visioen leidt naar Sir Malcom, Ethan en Sembene om een schip met pest aan boord te onderzoeken in de zoektocht naar Mina. Ondertussen onthult Van Helsing aan Dr. Frankenstein meer details over het schepsel dat Mina heeft meegenomen. Verder maakt Vanessa's nacht met Dorian iets donkers in haar los.

7. 7. Possession

22 juni 2014 (1 uur)

Sir Malcolm, Ethan en Sembene moeten omgaan met de afloop van Vanessa's passionele nacht met Dorian, waarin zij bezeten is van de demoon die hun achtervolgt en die verbindingen heeft met de Meester die Mina in bedwang heeft.

8. 8. Grand Guignol

29 juni 2014 (1 uur)

Na een visioen van de Grand Guignol, gaan Vanessa, Sir Malcolm, Ethan, Dr. Frankenstein and Sembene op onderzoek in een leeg theater, waar ze met hun ergste nachtmerries geconfronteerd worden.

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

Geweldig leuke horror serie.....mooie locaties geweldige make up en tof acteerwerk.

Vooral Eva Green is fantastisch in deze serie.....dit seizoen is goed maar ook het tweede seizoen is leuk om te zien.

Als het goed is komt seizoen 3 in 2016 op Netflix dus ik wacht weer met spanning af

avatar van joolstein

joolstein

Fantastische serie! Veel bekende horror-figuren zitten in deze serie verwerkt! Ook de verhaal- lijnen zijn zeer sterk! De serie is soms redelijk spannend en eng! Timothy Dalton en vooral ook Eva Green spelen zeer goed! De rest van de cast mag er ook zijn!

Net de eerste 2 afleveringen gezien, ik ben zeer enthousiast.

Vanessa Ives: Do you believe there is a demimonde, Mr. Chandler? A half world between what we know and what we fear? A place in the shadows, rarely seen, but deeply felt. Do you believe that?

Goede cast, sterke acteerprestaties, spannend & tegelijkertijd heel mysterieus. Tevens worden de genres drama/horror op een hele fijne manier met elkaar gecombineerd. 4 solide sterren van mijn kant voor 'Penny Dreadful - Seizoen 1'.

avatar van renzoroy_mm

Ik hoorde over deze serie via via en ik dacht.. Hey, Josh Hartnett leeft nog (dat vond ik altijd wel een aardige acteur zoals the faculty, pearl harbour en 40 days and 40 nights) Ook Eva Green en Timothy Dalton spelen er in plus het gaat over klassieke horror personages... Voor mij zijn dat allemaal pluspunten... Nou... seizoen 1 met moeite afgekeken... hoe langzaam kan een verhaal gaan en dan ook nog dat jankende monster van Frankenstein...Damn, steek 2 schroeven in je nek en wordt een beetje macho i.p.v. steeds te piepen hoe zielig die wel niet is.. Ook vond ik het horror/spanning gehalte erg tegenvallen.. Zat nou niet echt op het puntje van mijn stoel.. Sterker nog, na een paar eps lag ik meer op het puntje van mijn bed half te pitten.... Heb ook nog 2 eps van seizoen 2 gekeken maar toen was ik wel klaar... Selecteren en delete... Zonde

Daan258

Eerste 2 episode's gezien en tot nu best vermakelijk.

Sommige dingen tot nu toe nog een beetje onduidelijk maar dat is natuurlijk altijd aan het begin bij serie's. Er zit gelijk vande eerste episode een lekker tempo in en gaat het gelijk los.

Ik ben onwijs benieuwd naar de rest.:)

De sfeer is in de serie is daadwerkelijk geweldig, dit alleen zou een rede zijn om de serie te bekijken. Heerlijk duistere, grauwe sfeer

Daan258

Tot nu toe een heerlijke serie.

Na het wat tegenvallende en verwarde 4e episode ben ik blij dat de 5e episode behoorlijk sterk en weer echt onwijs genieten was.

Toffe eerste seizoen.

Ben zeer benieuwd naar de komende 2 seizoenen.

Ik ga nu nog niet stemmen omdat ik eerst de gehele serie gezien wil hebben voordat ik dit zal doen.

Maar het zal in ieder geval geen laag cijfer worden.

Enkele jaren terug haalde 'Penny Dreadful' mijn to see lijstje omwille van de cast. Verder wist ik er helemaal niets over. Deze week was het eindelijk zover, het eerste seizoen werd er aan sneltempo door gejaagd. Het tweede staat klaar, wat wel iets wil zeggen. I'm hooked.

Zeer aangenaam verrast op meerdere vlakken. De aandacht voor zowel story als character building in combinatie met het tempo kan ik zeker waarderen. De manier waarop al deze figuren een verhaal delen en elk afzonderlijk een mooie achtergrond en ontwikkeling mee krijgen, bijzonder goed geschreven. De meeste verhalen zijn ons wel bekend, toch kan de serie verassen en boeien. Chapeau.

De productie straalt ook kwaliteit uit. There's not one dull moment. Het ziet er allemaal overtuigend uit, van de kostuums en wezens tot decors en omgevingen. Bijzonder sfeervol ook. En vaak goed geregisseerd. Toen ik Bayona (El Orfanato, A Monster Calls) z'n naam zag opduiken, wist ik genoeg.

Wie horror wil kijken voor de goedkope gore, makkelijke schrikmomenten en hapklare verhaallijnen zonder al te veel diepgang, laat dit maar beter links liggen. Daar bestaat 'The Strain' voor. Of B-televisie als 'Grimm' of 'Sleepy Hollow'.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Omdat ik een grote horrorfan ben, heb ik bij deze de complete Penny Dreadful reeks aangeschaft. Grappig dat de cast bestaat uit een ex-bondgirl en een ex-bond. De acteerprestaties zijn trouwens fantastisch. Eva Green is uiteraard top en doet het uitstekend en als fan van de Bondreeks was het fijn om de 70 - jarige Timothy Dalton terug op scherm te zien. Hij ziet er ongelooflijk goed uit.

De rest van de cast is ook heel goed. Mr. Lyle vond ik een fantastische toevoeging, de acteur die Frankenstein speelde doet het ook niet slecht en zelfs Josh Hartnett kon ik waarderen.

Cinematografisch is het ook perfect te noemen. De sfeerschepping is ongelooflijk en alles is piekfijn in beeld gebracht. De setting en kostuums maken ook veel goed.

Ik had eigenlijk nog wel wat meer willen zien van de reeks; echt jammer dat het geanulleerd werd. Het eerste seizoen vond ik wat wennen, was traag en kwam pas op gang na de vierde aflevering. Het tweede seizoen was op alle vlakken beter dan zijn voorganger. Het derde seizoen is goed maar door al die verschillende verhaallijnen ook een puinhoop. De seizoenfinale vond ik ook wat gehaast (begrijpelijk aangezien het de laatste moest zijn en de makers er blijkbaar geen weet van hadden). Jammer dat ze de geldkraan hebben moeten dichtdraaien.

Laatste minpuntje vond ik het neppe bloed als er werd geschoten op wezens. Jammer dat er daarvoor CGI werd gebruikt.

Heb van Penny Dreadful echt genoten mede dankzij de cast, beelden, setting, sfeer en het ongelooflijk sterke tweede seizoen. 4*

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Eerlijk gezegd vond ik het juist zeer goed dat deze serie na 3 seizoenen is gestopt (was het werkelijk de geldpot die leeg was?).

Het verhaal was klaar, de personages waren goed uitgewerkt en het hoogtepunt was bereikt! Wat een prestatie ! Nog meer Penny Dreadful verhaaltjes was, imho, rekken en uitmelken geweest. Kijk eens naar een Broadchurch, Orange is the New Black, Under the Dome, Modern Family.. Daar haakte ik af om de 'Too Much, Too Long', redenen.

Als ik met andere mensen praat over Penny Dreadful dan zeg ik altijd: "Geweldige serie !". Bij de hierboven genoemde zeg ik dan hetzelfde, alleen komt er een "Maar...." achter.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

De finale was er veel te snel. De serie is anderzijds zo traag en de laatste twee afleveringen voelen dan weer heel gerushed aan. Dat van die geldpot is niet zo maar ik had eerder het gevoel dat de makers in het midden van het derde seizoen opeens bericht kregen dat dit het laatste was wegens lage kijkcijfers en dat ze er opeens een einde moesten aan breien.

In de meeste gevallen is less uiteraard more , maar waarom niet uitbreiden op een serie die zoveel potentie had maar door de kijkcijfers zo vroeg moest stoppen. Dat is net hetzelfde met series als Carnivale en Hannibal. Als serievreter wou ik veel meer zien ja. Echt jammer.

Geweldige serie.

Nu 2 seizoenen gezien en ik kan niets anders zeggen dat dit echt mijn ding is.

Het is al een aardige tijd geleden dat ik dit eerste seizoen had bekeken maar nu ik het tweede ook gezien heb vond ik het wel tijd om te stemmen.

Wat ik ook al in mijn eerdere berichten vermelde is de sfeer zo fantastisch goed neer gezet en ook echt één van de grote pluspunten naast dat het acteerwerk en personages ook onwijs goed zijn en het verhaal super gaaf is om te volgen.

Het enige wat ik minder vond aan dit seizoen is wat mijn bovenbuurman Spike hier ook al zegt: De finale was inderdaad te snel. Had hier toch net wat meer willen zien.

Al met al een grote 3,5* voor dit eerste seizoen

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Mooie serie! Wat mij betreft de beste horror-serie van de laatste jaren (alhoewel horror niet constant de boventoon voert). Erg sfeervol en gebalanceerd (drama, liefde, dood). Leuk gedaan hoe ze verschillende iconen uit het verleden (zoals ook An American Werewolf in London) in een serie verwerkt hebben met andere aansprekende personages, en een eigen draai hebben gegeven aan de bekende verhalen van die figuren.

S2 en S3 bevallen me zelfs beter (4*); duisterder en met een prettige afwisseling van locatie. Enige nadeel vind ik dat dialogen soms té poëtisch gebracht worden (of beter gezegd: te langdurend), en dat het einde van S3 teleurstelt cq. snel afgehandeld wordt.

Verder heb ik genoten van Penny Dreadful, jammer dat het relatief niet breed bekend is. Althans, is m'n indruk. En ja Eva Green, wat een mooie, charismatische vrouw.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Eva Green is subliem, zonder enige twijfel. En er zit zeker sfeer in, visueel ook in orde. Absoluut sterk dus. Om echt heel hoog te scoren was ik wel te weinig echt helemaal "in" de serie ofzo. Maar zeker kwaliteitsserie

avatar van Lebarron

Lebarron

Een werkelijk briljante horrorserie met een topcast die bestaat uit o.a. Eva Green, Timothy Dalton en Wes Studi en aangevuld met goede bijrollen van o.a. Brian Cox en Gargamellook a like Alun Armstrong. Het speelt zich Victoriaanse tijd af wat natuurlijk al voor een mysterieuze setting zorgt en waardoor de characters in prachtige kleren lopen. Het speelt zich voornamelijk af in London maar ook o.a. Parijs en Amerika uit die tijd worden aangedaan. Vele bekende figuren uit beroemde horrorklassiekers komen voorbij zoals vampieren, weerwolven, Frankenstein, Dorian Grey en Dr Jekkyl and mr Hyde wat een beetje doet denken aan League of extraordinary gentlemen maar waar die film niet geslaagd was vind ik het hier wel werken. Ik ben geen horrorfan maar dit is veel meer dan alleen horror. De hoofdlijn gaat uiteraard over een strijd tegen de duistere krachten maar op de achtergrond speelt ook het tragische verhaal van het monster van Frankenstein en dat geeft deze horrorserie een extra dimensie.