Mijn Series +

Ozark - Seizoen 1 (2017)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door Bill Dubuque
met Jason Bateman, Laura Linney en Sofia Hublitz

Financieel adviseur Marty Byrde vormt met zijn vrouw Wendy en hun twee tienerkinderen, een ogenschijnlijk doorsnee gezin. Ze leiden een ‘normaal’ leven in Chicago met één kleine uitzondering: zijn belangrijkste klant is het grootste drugskartel van Mexico. Wanneer het kartel ontdekt dat Marty’s zakenpartner geld wegsluist, moet hij noodgedwongen met zijn gezin naar Ozark verhuizen om het bedrijf daar voort te zetten en het drugsgeld terug te verdienen. In Ozark stuit hij op de nodige weerstand van de lokale drugsdealer en een criminele familie, geleid door hun 19 jarige nichtje, dat uit is op zijn geld. Ondertussen houdt een vastberaden FBI-agent hem met argusogen in de gaten.

1. Sugarwood
  8. Kaleidoscope
  9. Coffee, Black
  10. The Toll
avatar van Jordy
Dit klinkt als iets dat we de afgelopende jaren al een paar keer eerder hebben gezien. Familie man/vrouw die in drugshandel belandt.

Goeie serie vermaak mij prima na de 1e 4 afleveringen gezien te hebben !

avatar van John Milton
Jordy schreef:
desondanks is het zéér de moeite waard.

Het doet niet echt onder voor waar je aan refereert, en heeft bestaansrecht. Het is echt anders genoeg.

Mijn 4* zijn naar beneden afgerond, erg lekkere serie. Rauw, goed geschreven en fijn geacteerd.

Uitstekende serie die wellicht het niveau van de briljante openingsaflevering niet weet vast te houden, maar wel spannend en onderhoudend blijft. Er gebeurd meer dan genoeg (ook al komt de geloofwaardigheid soms wel wat in gedrang). Alhoewel de opzet veel aan Breaking Bad doet denken, kan deze serie met gemak op eigen benen staan (de toon is een stuk donkerder). Verder nog een goeie cast en een mooie omgeving.

avatar van mrdig
Breaking Bad on steroids, erg tof

avatar van Oldground
Begin is echt uitstekend. Heeft wat mij betreft veel potentie.

Eerste aflevering gezien, maar twijfel nog of ik verder ga kijken. Komt groter deels door Jason Bateman, niet bepaald mijn favourite acteur.

avatar van Oldground
Een beetje Breaking Bad meets Fargo. Digde de troosteloze sfeer van Ozark wel. Jason Bateman zet een uiterst sterke rol neer en ook alle supportings acts zijn dik in orde.

avatar van peterjames777
Breaking Bad en Justified hebben een kind gekregen en die heet Ozark. Breaking Bad vanwege de 'family-man' die steeds dieper in het criminele circuit beland, Justified vanwege de 'hillbilly crime families' en droge humor. Ook heeft het een klein beetje True Detective (de donkere, plattelandse sfeer) en Better Call Saul in de genen. De manier waarop Marty zich vaak met allerlei jargon uit een benarde situatie redt deed mij denken aan Jimmy in BCS.

Kortom, niet heel origineel misschien en ook (nog) niet op het niveau van bovengenoemde serie's. Echter wel een aanrader voor liefhebbers van bovengenoemde serie's, want goed en vermakelijk is dit zeker. Vooral de laatste aflevering was helemaal top.

avatar van walnuts
Inmiddels is bekend dat seizoen 2 in de tweede helft van 2018 op Netflix verschijnt.

Teejey
Langlopende topper in wording lijkt mij, wat een heerlijke basis dit 1e seizoen. Sfeervol is zacht uitgedrukt: een allesbehalve toeristisch kustgebied genaamd de Ozarks in een grauwe herfst-tijd dat erg strak en overzichtelijk gefilmd wordt, bijgestaan door een onopvallende sterke soundtrack.

Bomvol leuke karakters verwerkt in een naadloos script, écht bomvol. Het ogenschijnlijk normale gezin Byrde wekt veel nieuwsgierigheid, zij alleen al kunnen de kern zijn voor meerdere genietbare seizoenen. Famile Langmore is briljant, wat is die Ruth ijzersterk zeg. Beide families hun leden zouden trouwens 1 voor 1 een compliment verdienen. Verder zijn bijrollen zoals Roy Petty, Rachel en Buddy van onschatbare waarde.

Bateman zijn droge gedrag en uitspraken zijn gouden humor, wat dit zo af maakt is dat ik betwijfel of het überhaupt zo bedoeld is: het beste ingrediënt!

Alle aspecten zorgen als geheel voor een complete en verslavende serie, echt één waarvoor ik niet elk jaar wil wachten voor een seizoen.

Breaking Bad vind ik 1 van de beste series ooit, vooral door karakterontwikkeling en de stabiliteit van de kwaliteit, maar ik vind Ozark denk ik beter na 1 seizoen dan dat ik Breaking Bad vond. Qua sfeer deed het me trouwens meer denken aan True Detective, maar die was voorbestemd voor maximaal 1 seizoen.

avatar van hoffhaan
Goede serie hard en rauw. De eerste aflevering boeide direct. Goede sfeer. Diversiteit van de verschillende karakters is hoopvol dat dit gewoon een blijvertje gaat worden. Na twee afleveringen ben ik erg benieuwd naar het vervolg. 4.0

avatar van hoffhaan
Bijgesteld naar 3.5 serie kabbelt een beetje voort. Begin van de serie was sterk!

avatar van renzoroy
Teejey schreef:

Er zijn 2 seizoenen van True Detective en een 3e is in de maak.

Teejey
renzoroy weet ik, dat hadden ze dus niet moeten doen hahah. Cijfers verschillen zo erg van elkaar dat ik het bij seizoen 1 hou voorlopig, ook qua cast trouwens.

avatar van renzoroy
Teejey schreef:

Ja ik heb 1 aflevering gezien van het 2e seizoen maar die vond ik al zo minder dan seizoen 1... Toch wel benieuwd naar het 3e seizoen, hopelijk heeft die weer de kwaliteit van seizoen 1. 2e seizoen van Ozark ben ik uiteraard ook mega benieuwd naar

avatar van Bottleneck
Na het zien van de eerste aflevering is het een tijdje op de 'plank' blijven liggen. Waarom weet ik niet precies meer. Ik denk omdat de ontwikkelingen wel erg snel gingen (van Chicago naar het Ozark gebied) en omdat het de zoveelste serie of film is over een average man die in criminele shit belandt, waardoor ik er geen zin in had.

Toch had ik de draad weer opgepikt en daar heb ik geen moment spijt van. Heerlijke serie... Vooral de (subtiele) zwarte humor, de onheilspellende score/muziek en de bijrollen. Het is niet al te geloofwaardig natuurlijk maar heb alle afleveringen erdoorheen gejaagd; de opbouw door de afleveringen heen is erg strak.

Een lekkere mix van misdaad, spanning en humor, met de laatste aflevering als toppunt. Heb echt iedere minuut genoten van dat slot. Mooi camerawerk ook wanneer Don bij Snell is, met een vrij lange take wanneer hij afgeknald wordt. Blijft toch altijd leuk als bad guys, bad guys ontmoeten.

PS leuk gedaan: geen openings theme muziek, maar de letter O aan het begin van elke episode met daarin vier symbolen van wat er in de aflevering volgt.

Leuk idee, maar zwak uitgewerkt. Het gaat een beetje alle kanten om en duurt en duurt maar. Zou een stuk scherper geschreven moeten zijn. Wel zijn er een aantal leuke personages waardoor ik deze eerste serie nog heb uitgekeken. Een eventueel vervolg laat ik aan me voorbij gaan.

avatar van Robbie.T.
Zojuist afgekeken en toch zeker onder de indruk. Zeer sterke serie die met name prima met setting weet te spelen. De karakters komen ook vrijwel allemaal goed uit de verf en de zorgvuldige opbouw zorgt ervoor dat de serie constant weet te boeien. De serie deed me dan ook op een aantal fronten sterk aan Bloodline denken. Ik heb zin in seizoen 2.

avatar van Thomas83
Erg vermakelijke serie. Vond het aanvankelijk nog niet zoveel, maar vanaf de derde aflevering zat ik er echt in, met alleen de wat stroperige flashbackaflevering in aflevering acht (zo laat in de serie ook nog eens) als minder makkelijk door te komen. Vooral verfrissend aan de serie is dat er een hoop niet helemaal verloopt zoals je verwacht. Marty is in Missouri bepaald niet sluwer van de lokale bevolking en, erg fijn, we krijgen eens niet het standaard drama omdat Marty zijn criminele activiteiten geheim probeert te houden voor zijn familie en dat op een gegeven moment uitkomt.

Dat het geen echt hoogstaande serie is zie je wel aan het schrijfwerk regelmatig. De zwarte humor komt niet altijd even goed uit de verf en het wordt soms ook wel iets te flauw aangedikt hoe burgerlijk Marty en zijn gezinnetje wel niet zijn. Ook slaat de progressieve toon soms misschien wat te ver door en er zitten wel wat veel ongeloofwaardigheden en toevalligheden in de plot.

Sommige personages komen aanvankelijk wel wat vlak, overbodig of zelfs irritant over, maar gaandeweg kleurt de serie ze wel wat meer in. Ruth irriteerde me aanvankelijk wat, maar zij wordt duidelijk leuker. Petty is op zich wel wat overbodig dit seizoen, maar wel een lekker vreemde rol in elk geval. De Byrds worden gek genoeg nooit zo interessant. Alleen Wendy en Jonah nog een beetje.

De opener met de letter O is wel origineel inderdaad. Ik kwam er pas na een paar afleveringen achter dat de tekeningetjes elke keer anders zijn. Vind het kleurgebruik in de serie wel wat raar gekozen overigens. Door die koele kleurbewerking komt al die natuurpracht toch niet helemaal tot zijn recht. De muziek is wel echt goed. 3.5*.

avatar van thomzi50
Tja. Ik weet eerlijk gezged niet zo goed wat ik met 'Ozark' moest. Inderdaad, het is vermakelijk, het heeft een best sterke sfeer, er wordt heel aardig gespeeld, er lopen zat boeiende personages rond, alleen: voor ieder pluspunt valt ook wel een minpunt te noemen. Want de sfeer die wordt opgeroepen heeft ook iets formulematigs, met dat tempo en de onvoorziene wendingen (vooral de toch vele doden die er vallen en waarvan sommige duidelijk zijn bedoeld om de kijker te verrassen, ik vond het ook een beetje een makkelijke wijze om sommige personages te lozen); voor elk interessant karakter is evenzeer een minder boeiend personage te bedenken, en sowieso is de plot erg vol: Byrde wordt op den duur van zo veel kanten bedreigd of bekeken dat ik uiteindelijk amper weet waar het echte gevaar vandaan komt, laat staan dat ik dat werkelijk (mee)voel.

Daarnaast vond ik dat zijn witwaspraktijken wel iets spannender en duidelijker uitgelegd hadden moeten worden, en sowieso, ik kreeg het idee dat de makers erg nadachten over sfeer en losse scènes, en daardoor eigenlijk geen heel heldere, spannende structuur voor het geheel hadden uitgedacht. Misschien stoorde dat me uiteindelijk gewoon aan Ozark: ik vond het nergens écht spannend. Of echt meeslepend. Kundig, ja, dat zeker, en nergens onder de maat, maar ik had er stiekem meer van gehoopt. Een veilige 3,5*.

En o ja, het soort me ook lichtelijk dat deze serie, zoals wel meer series de laatste jaren, zo overduidelijk gemaakt is met het oog op vervolgseizoenen: ongetwijfeld een prima manier om geld los te krijgen en spanning te behouden, en toegegeven, het is prettiger dan helemaal afgeronde seizoenen die na plotseling succes toch nog verlengd worden met rare plottwists, maar het voelt daardoor allemaal een tikje onaf. Een soort voorbereiding

avatar van Lennonlover
Dit heb ik in een onverwacht sneltreinvaart uitgekeken. Wat een verhaal dat vooruitgaat! Had al een jaar geen zin om te kijken omdat het me allemaal wat te voorgekauwd leek, te vaak gedaan. En dat is het eigenlijk ook maar het plot zit zo lekker in elkaar, het verveelt nooit, de scenaristen weten altijd wel ergens een beetje ter verassen. Combineer dat met een heerlijk sfeertje (herken ik twilight?), een hele straffe Bateman in de casting van zijn leven en Laura Linney die uitstekend een heel straf personage speelt, wel... Dan krijgt deze serie en 4*. Misschien meer later. Moet het even laten bezinken

Ps: ik wil met die charlotte trouwen.

avatar van FAC73
Doe mij Rachel maar.

Toffe serie. Vaak zien staan, maar altijd links laten liggen. Ben blij dat ik er toch aan begonnen ben.

avatar van james_cameron
Prima serie, duidelijk gemodelleerd naar Breaking Bad. De sterk uitgewerkte personages en de eersteklas dialogen zorgen ervoor dat de overeenkomsten met die serie niet al te storend worden. Qua plotlijnen niet overal even geloofwaardig, maar alles is meeslepend en spannend genoeg om dit door de vingers te zien.

avatar van cmr46
Goede serie, goed verhaal en spel.