• 8.985.489 stemmen

Show titel: Fargo

Ontwikkeld door: Noah Hawley

Met: Ewan McGregor, Mary Elizabeth Winstead en Michael Stuhlbarg

Datum van release: woensdag 19 april 2017

Eerst uitgezonden op: FX (Verenigde Staten)

Plot Fargo Seizoen 3 (2017)

Het derde seizoen van Fargo volgt Ray Stussy en Nikki Swango. Ze proberen Ray's broer Emmit te bestelen, waarna ze verwikkeld raken in een dubbele moordzaak. Een van de slachtoffers is een oude man met een mysterieus verleden. Emmit probeert de banden te verbreken met een schimmige organisatie die zijn bedrijf een grote som geld heeft geleend.

Afleveringen Seizoen 3 (2017)

1. 1. Law of Vacant Places

19 april 2017 (50 minuten)

Een kleine familieruzie tussen twee broers loopt uit de hand en brengt chaos in een klein stadje in Minnesota.

2. 2. The Principle of Restricted Choice

26 april 2017 (50 minuten)

Gloria handelt de nasleep van een misdaad af. Ray en Nikki gaan verder met plan B.

3. 3. The Law of Non-Contradiction

3 mei 2017 (50 minuten)

Gloria gaat het verleden van haar stiefvader na om antwoorden te vinden.

4. 4. The Narrow Escape Problem

10 mei 2017 (50 minuten)

Emmet en Sy proberen uit te zoeken waar ze in beland zijn. Gloria komt meer te weten over Maurice.

5. 5. The House of Special Purpose

17 mei 2017 (50 minuten)

Nikki en Ray's vergelding heeft gevolgen voor Emmit. Ondertussen beginnen Gloria en Winnie de losse eindjes met elkaar te verbinden.

6. 6. The Lord of No Mercy

24 mei 2017 (50 minuten)

Gloria en Winnie komen dichterbij de waarheid en Emmit probeert de zaken recht te zetten. Nikki en Ray bereiden zich voor op een vergeldingsactie en Varga ruimt de rommel op.

7. 7. The Law of Inevitability

31 mei 2017 (50 minuten)

Gloria probeert het systeem te omzeilen en Nikki komt op een bekende plek terecht. Varga komt met een alternatief plan en Emmit gaat uit eten.

8. 8. Who Rules the Land of Denial?

7 juni 2017 (50 minuten)

Nikki probeert te overleven. Emmit is bang en Sy vergezelt Varga tijdens de thee.

9. 9. Aporia

14 juni 2017 (50 minuten)

Emmit gaat in overleg met Gloria terwijl Nikki onderhandelt over een deal.

10. 10. Somebody to Love

21 juni 2017 (50 minuten)

Gloria gaat het geld achterna. Ondertussen speelt Nikki een spelletje en leert Emmit een les over vooruitgang van Varga.

avatar van Animosh_mm

Animosh_mm

Fijne finale, maar helemaal bevredigen doet het niet. Veel mensen zijn teleurgesteld in het open einde, maar persoonlijk vind ik dat juist goed bij dit seizoen passen. Één van de hoofdthema's van dit seizoen was de status van waarheid - geïnspireerd door de post-waarheiddiscussie die gevoerd wordt naar aanleiding van Trump, Brexit en populisme in het algemeen - en dat thema afhandelen door de good guys zonder enige ambiguïteit de overwinning op te dienen zou de urgentie ervan hebben ondermijnd. De huidige keuze (het is aan de kijker om te beoordelen wie zal winnen) past beter bij de huidige realiteit, waarin de strijd tussen waarheid en "post-waarheid" eveneens onbeslist is. Daarnaast was de shootout erg stijlvol en worden de centrale verhaallijnen bijna allemaal adequaat afgesloten. Een prima finale dus.

Maar tegelijkertijd deelt het de zwaktes van dit seizoen. Een aantal van de ontwikkelingen in de finale voelen nogal rushed en voorspelbaar, en het script voelt ondermaats in vergelijking met de eerdere seizoenen. Dat Nikki in zo'n korte tijd is veranderd van een small-time crimineel in een koele moordenaar voelt ongeloofwaardig, en haar dood voelt nogal random. Ze zet Varga schaakmat maar wordt vervolgens neergeschoten door een willekeurige politieman? Come on. Het voelt als een geforceerde manier om snel van een personage af te komen dat straf verdient voor haar zonden. Wat was het nut van dat gesprek met "God" (?), die Nikki vrijuit laat gaan om achter de bad guys aan te gaan, als ze vervolgens een zinloze dood sterft? [Edit: of misschien is dat juist het punt? In plaats van zich volledig te richten op de bad guys laat ze zich beheersen door wraak op een individu dat de doodstraf niet verdient, en dat leidt tot haar tragische ondergang?] En hetzelfde geldt voor Emmit. Ik had wel verwacht dat hij zou sterven, maar vijf jaar na dato, tijdens een familiediner? En waarom werkte zijn auto opeens weer? En ten slotte: de chief. Hij frustreert negen afleveringen lang het politie-onderzoek, maar als de lijken hem om de oren vliegen, met foto's van de daders erbij (die Gloria's theorieën bevestigen en die van hem weerleggen), is hij nergens te bekennen? Hoe reageerde hij? Erkende hij dat hij fout zat? Zo'n irritant personage had meer closure verdiend.

De laatste paar afleveringen hebben mijn eerdere kritiekpunten kortom niet weten te ontkrachten. Fargo blijft een leuke serie, met acteerprestaties en cinematografie van een hoog niveau, een fijne herkenbare sfeer met de bekende confrontatie tussen het alledaagse goed en het buitengewone kwaad, veel zwarte humor met een basis in typisch menselijke karakterfouten, een aantal memorabele (zij het wisselvallige) personages en actuele thema's (de status van waarheid vooral). En als dit het eerste seizoen geweest zou zijn zou ik vast minder streng zijn geweest. Maar na twee seizoenen is de voorheen frisse wind een stuk minder hard gaan waaien, waardoor de serie me minder raakt, en het script heeft niet het niveau van dat van de eerdere seizoenen. Het is geforceerder, minder scherp en voorspelbaarder, en de personages hebben minder diepgang. Er was geen enkel personage waar ik veel binding mee had: hun lot liet me grotendeels koud. Ze voelden voor mij vaak meer als typetjes, als wandelende Fargo-clichés, dan als echte, veelzijdige individuen. Het minste seizoen dus wat mij betreft, maar nog steeds vermakelijk. 3.25*

Ik weet niet zo goed wat ik van dit seizoen vond. Waar het sterk begon en McGregor een prima dubbelrol neerzet, vervalt dit seizoen al snel in een grijze middenmoot waar te weinig gebeurt om daadwerkelijk te interesseren. Ik ben het voor een groot deel eens met Animosh; er worden te veel zaken afgeraffeld / helemaal niet afgehandeld. Daarnaast bieden een aantal personages vrijwel niets. Wat doet die Yuri Gurka nu eigenlijk precies? Het leek erop alsof hij een belangrijke rol zou gaan spelen maar dit werd toch maar vermeden door een onbeduidend subplot van Yuri te maken. Ook het personage Meemo komt totaal niet uit de verf; ontzettend geforceerd en gewoon 'net niet'. Toch heb ik me wel geamuseerd met het seizoen en zit er genoeg in om te blijven kijken. De rol van David Thewlis vind ik bijvoorbeeld prima vertolkt.

Al met al een magere 7. 3,5 ster.

Veruit het minste seizoen in de reeks, maar zeker niet slecht. Het verhaal dwarrelt een beetje vooruit en is eigenlijk nergens spannend. McGregor en Winstead doen het leuk, maar het is wat mij betreft David Thewlis die iedere scène steelt als Varga. Het is misschien iets te veel een typetje, maar ik vond het een briljante schurkenrol. Wat is dit seizoen vooral miste was de typische Coen Brothers humor. Seizoen 1 had dat heel erg, seizoen 2 al wat minder, maar dit seizoen was een stuk serieuzer.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Goed derde seizoen; Fargo blijft top. Onschuldige lui en kruimeldieven die in aanraking komen met harde criminelen, lokale agenten die het niet kunnen overzien, zwarte humor, een relaxed tempo met harde oplevingen, een geinig dialectje; de Coen-elementjes zitten er weer lekker in.

Ook lekkere soundtrack en beelden erbij; meer dan prima allemaal, vooral aflevering 2 en 8. Vind 'm minstens zo goed als S1, of zelfs beter. En ja, dat Varga-personage haha.

Minste seizoen tot nu toe, vooral door het ontbreken van een boeiende verhaallijn. De personages zijn even maf als altijd, met ditmaal een fraaie dubbelrol van Ewan McGregor en een bizarre rol van David Thewlis. Ongeveer op de helft wordt één en ander wat spannender, maar het blijft een beetje behelpen. Veel subplots doen amper ter zake en de boel wordt onnodig opgerekt. Bij vlagen nog steeds erg goed en visueel steekt alles weer fraai in elkaar, maar wanneer de dalende lijn, ingezet met seizoen twee, nog verder wordt doorgezet vraag ik me af of ik een eventueel vierde seizoen nog ga kijken.

avatar van Leno_mm

Leno_mm

Na twee fantastische seizoenen, waarbij met name het tweede seizoen geweldig was, is dit derde seizoen een stuk minder. Het idee is hetzelfde, maar de uitwerking op alle fronten minder. Het verhaal heeft niet genoeg vet op de botten om 10 afleveringen te boeien, spannend wordt het eigenlijk ook niet en qua humor werkt het ook niet echt. Zelfs visueel en qua muziek is het wat minder, maar nog steeds erg sterk en blijft bijna een reden op zich om deze serie te kijken.

Leukste rol is voor Stuhlbarg die niet weet waar hij het zoeken moet, de zielepoot. Geweldig gespeeld. Thewlis speelt een echt typetje en doet dat uitstekend. Hij brengt wat jeu, wat ook wel nodig is.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Okay, heb ze nu alle 3 bekeken en ik blijf seizoen 2 met afstand het beste vinden. Een ding is mij na 3 seizoenen Fargo wel duidelijk, de broertjes Coen hebben geen hoge pet op van de politie in Minnesota, absoluut geen reclame voor de korpsen aldaar.

Dat brengt me meteen op mijn grootste frustratie, de mate van gebrek van common sense en algemene intelligentie bij een groot deel van de karakters is bij vlagen tenenkrommend, daar moet je echt van houden gok ik. Ik vond dat bij seizoen 2 het minst irritant, misschien daarom dat ik dat het beste seizoen vond.

Al met al een leuk seizoen maar niet bijzonder speciaal.

avatar van david bohm

david bohm

Niet zo geweldig. Het sfeertje en cinematografie zijn fraai maar vooral de middelste episodes vond ik traag en wat saai. Het personage V.M. Varga kon me ook niet bekoren. Een typetje, ronduit vervelend in sommige scènes. Al met al net een voldoende.