Mijn Series +

13 Reasons Why - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Th1rteen R3asons Why

Drama / Mystery

ontwikkeld door Brian Yorkey
met Dylan Minnette, Katherine Langford en Brandon Flynn

Clay Jensen is een jongeman die op een dag thuiskomt en een mysterieuze doos met z'n naam erop aantreft. De inhoud bestaat uit een stel cassettes waarop zijn klasgenoot Hannah Baker te horen is. Het lugubere aan het geheel is dat Hannah, op wie Clay overigens verliefd was, twee weken eerder zelfmoord heeft gepleegd. Op de cassettes legt ze uit dat ze dertien verschillende redenen had om haar leven te beëindigen.

1. Tape 1, Side A
  13. Tape 7, Side A
avatar van Kos
Kos
larsk0 schreef:
Deze serie is een schande en had nooit gemaakt mogen worden. Ik heb voorspeld dat dit tot meer zelfmoorden zou lijden... en wat is er gebeurt? De zelfmoord onder jongeren is sinds het uitkomen van deze serie met 60 procent gestegen. De makers moeten vervolgd worden en vastgezet! De mensen die het hebben uitgezonden zijn medeplichtig!!!

Vond het vooral opmerkelijk dat zelfs een hoogleraar zulks beweerde zojuist bij het nieuws.

larsk0 schreef:

Zo, nou ja dan zal het wel aan een Netflix-serie liggen natuurlijk. Klinkt allemaal erg plausibel.

avatar van ZAP!
Ah ja. Was Judas Priest in de jaren '80 ook niet verantwoordelijk voor de zelfmoord van twee jongens in Amerika? Net zoals Natural Born Killers jongeren aanzette tot moordpartijen? Wat ophef, maar verder... goeie reclame voor JP en NBK - iedereen wil zien / horen waar het allemaal om te doen is...

avatar van The Oceanic Six
Vergeet games niet he. Alle highschool shootings komt natuurlijk door die schietspellen.

avatar van renzoroy
Ja, dat gezeur van mensen altijd. Ik heb heel 13 RW ook gezien en ik heb geen zelfmoord gepleegd. Natural Born Killers heb ik ook gezien en ik heb niet samen met een chick heel wat mensen zomaar vermoord. Ik luister ook vaak naar Marilyn Manson en ik heb zelfs wat tatoeages van hem op mijn arm staan, maar ik ben nooit een middelbare school ingelopen om mede leerlingen neer te knallen (Columbine).

Ik geloof best dat bepaalde films/series of muziek bepaalde mensen over een bepaald randje heen kan helpen, maar dan zijn die mensen zelf al ver heen. Zoals ik al zei: ik heb zelf ook al heel wat zieke films gezien (A Serbian Film, Human Centipede, etc.) en ik heb zelf ook een aantal jaar in een depressie gezeten, met de nodige gevolgen maar ik ben er nog steeds en ik vind dit soort series juist goed omdat ze onderwerpen zoals zelfmoord onder de aandacht brengen. Dat mensen zoals Hannah die meerdere keren een cry for help maken maar niet gehoord worden door de mensen om hun heen, nu hopelijk wel eens gehoord worden.

avatar van ZAP!
Ik zag het nieuws hierover op het journaal gisteren, maar kennelijk is de toename alleen absoluut. Als men het relateert aan de bevolkingstoename blijkt dat het aantal procentueel gelijk is gebleven, al sinds de jaren '70. Wel gaat die info maar tot 2015 en niet specifiek over jongeren, maar wél over een veel langere periode. Lijkt mij nog wel wat voorbehoud en aanvullend onderzoek waard, laat staan dat 1 tv-serie...[/back on topic]

avatar van Miszmi
larsk0, prima dat jij deze serie als schuldige aanwijst hoor, social media zal inderdaad helemaal niets met de verhoging te maken hebben. Al die jongeren die nu zelfmoord hebben gepleegd, hebben dat uiteraard gedaan toen ze deze serie hadden gekeken en dachten 'ah, zo pleeg ik dus zelfmoord'.

Enfin, op basis waarvan heb jij jouw cijfer uitgedeeld? Op basis van jouw mening dat deze serie schuldig is aan de zelfmoorden of op basis van wat jij daadwerkelijk hebt gezien? Ik zeg niet dat je de serie goed hoeft te vinden natuurlijk, maar ik zie absoluut niet in hoe deze serie kan bijdragen en verhoogde zelfmoord onder jongeren. Het is niet zo dat deze serie zelfmoord ook maar ergens verheerlijkt, integendeel zelfs. Deze serie kan juist positief bijdragen aan het bespreken van zelfmoord, het wordt tijd dat het geen taboe meer is. Met het uitkomen van deze serie blijkt alleen maar hoezeer dat het geval nog wel is.

Moeilijk wat van te zeggen, ik snap in ieder geval de controverse die eromheen hing. Verder is het acteerwerk prima en het verhaal okee. 3 sterren.

avatar van Aapje81
Controversiële serie die helemaal in deze tijd past en dat is gelijk ook het grootste probleem. Elk slachtoffer verdiend erkenning en overal wordt tot in den treuren over doorgezeurd. Pakweg de eerste 8 afleveringen (en dan neem ik het ruim) is dat nog prima te doen. De goede New Wave muziek van o.a. Joy Division - MusicMeter.nl en The Cure - MusicMeter.nl helpt daarbij en eerlijk is eerlijk het acteerwerk en de opbouw is dan nog heel behoorlijk.

Met het verstrijken van de aflevering neemt de hoeveelheid drama toe en vallen de acteurs langzaam door de mand. Het pathetische gehalte van de serie neemt steeds meer onrealistische vormen aan en tegen het einde begon elk personage me tegen te staan. Omdat je uiteindelijk wil weten hoe het afloopt ploeter je dan nog door tot het einde maar ik kan niet anders dan zeggen dat het allemaal wat veel van het goede is. Natuurlijk deze dingen gebeuren en natuurlijk is het goed dat er een stem is voor het slachtoffer maar op een gegeven moment is mijn empathie wel op .

Neemt niet weg dat het voor de doelgroep tussen pakweg 12 en 20 jaar een bijzonder indrukwekkende serie zal zijn. Voor de iets ervarener kijker blijft er net genoeg over om een krappe voldoende te geven. Voornaamste probleem blijft een totaal gebrek aan relativering en juist dat maakt deze serie bijzonder actueel. Nee, voor mij is dit niet geschikt of ze hadden de jaren 80 invloeden nog verder op moeten schroeven!

Een krappe voldoende.

avatar van horizons
ZAP! schreef:

Eerste seizoen.

ZAP! schreef:

Ik weet niet om welk seizoen het gaat.

Ik hoorde het gisteren op de radio. Ze lieten ook een expert aan het woord en die gaf een hele uitleg over het verband tussen de stijgende zelfmoorden en de periode dat deze serie op netflix uitkwam. Een redelijk goede uiteenzetting. Als het kan helpen tegen een stijging van zelfmoorden kan je het alleen maar aanmoedigen, maar censuur blijft voor mij iets heel wrangs hebben.

avatar van ZAP!
Ik vind het link om dat zomaar aan elkaar te koppelen. Je kan zulke cijfers een mooi betoog meegeven (ik heb dat op de radio niet gehoord), maar de vraag blijft of diezelfde mensen niet vroeg of laat tóch zelfmoord hadden gepleegd...?

-edit- Doet me ook denken aan de band Judas Priest die ooit voor de rechter moest verschijnen vanwege de zelfmoord van twee jongens, en Marilyn Manson die werd gezien als inspiratie voor de Columbine shooting. Met een beetje verstand weet je dat het zo simpel niet werkt.

ZAP!

Ik ben helemaal geen expert. Ik zou het dus eigenlijk allemaal niet weten. Censuur blijft iets dat jammer is.

avatar van ZAP!
Een expert kan ik mezelf ook niet noemen, maar zo onderhand heb ik er wel een duidelijke mening over.

Tip: afl. 'Itchy & Scratchy & Marge' uit The Simpsons - Seizoen 2 (1990-1991).

avatar van The Oceanic Six
Men vind het daar geen probleem om de meest heftige actie met bloed en gore in beeld te brengen, maar o wee als het iets als dit is. Dan raken alle millennial sneeuwvlokjes weer van slag en moet Netflix scenes aan gaan passen.

Als je serieus zelfmoord pleegt na kijken van 13RW, dan had je het ook gedaan na ieder ander deprimerend iets. Dan ben je gewoon labiel en heb je serieuze hulp nodig.

Net als mensen ook geen school overhoop schieten na het spelen van games. Dan heb je sowieso al een kronkel in je kop en was elk ander heftig signaal ook genoeg geweest.

avatar van voskat
The Oceanic Six schreef:

voskat schreef:

Ehhh.. waar haal je uit dat millennials daar iets mee te maken hebben?

Alles! Met hun klote-klimaatbetogingen. En ook nog geld durven verdienen door een Youtube-kanaal of een instagram-account.

voskat schreef:

Ehhh.. waar haal je uit dat millennials daar iets mee te maken hebben?

Dat weet je als je je ogen open hebt en nieuws volgt. Echt zo'n overgevoelige generatie die over alles gechoqueerd zijn.

avatar van Esteban
Correctie: Het zijn de bezorgde ouders die de befaamde scènes niet geschikt vonden voor hun tieners. En verder hou ik mij ver weg van dergelijke uitspraken. Kan het gewoon terug over de serie gaan.

avatar van voskat
The Oceanic Six schreef:

Haha, ik denk dat je je denkbeeldige bevolkingsgroepen een beetje door elkaar aan het gooien bent..
Dit is een klassieke bezorgde ouder-move.

Nu ben ik als rebelse puber natuurlijk wel extra benieuwd naar de ongecensureerde scène!