ad
  • 8.082.791 stemmen

13 Reasons Why - Seizoen 1 (2017)

Show titel: 13 Reasons Why

Seizoenen: 4 seizoenen

Afleveringen: 13

Datum van release: vrijdag 31 maart 2017

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

13 Reasons Why

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. Tape 1, Side A

Terwijl de school rouwt om de dood van Hannah Baker, ontvangt haar vriend Clay een doos tapes met boodschappen die ze heeft opgenomen voordat ze zelfmoord pleegde.

2. 2. Tape 1, Side B

Hannah raakt bevriend met Jessica en Alex, twee andere nieuwe leerlingen. Justin komt niet op school. Hannahs moeder doet een verontrustende ontdekking.

3. 3. Tape 2, Side A

Hannahs relaties hebben te leiden onder jaloezie en geroddel. Alex heeft spijtgevoelens. De jongens proberen Clay dronken te voeren.

4. 4. Tape 2, Side B

Hannah denkt dat ze wordt gestalkt en wil de dader ontmaskeren. Haar moeder eist een verklaring van de rector. Clay pakt iemand terug die Hannah iets heeft misdaan.

5. 5. Tape 3, Side A

Hannah en Clay raken bevriend tijdens het schoolfeest, maar de stemming wordt bedorven door een vervelend gerucht. Clay neemt Courtney mee naar Hannahs graf.

6. 6. Tape 3, Side B

Hannahs date op Valentijnsdag verloopt niet zoals gepland. Alex raakt betrokken bij een hevig gevecht op school en moet voor de leerlingenraad verschijnen.

7. 7. Tape 4, Side A

Tijdens een klassenproject wordt Hannah weer tegengewerkt door een leerling. Clay heeft overdag last van zijn nachtmerries over Hannah.

8. 8. Tape 4, Side B

Hannah wordt geraakt door poëzie die wordt voorgedragen door een medeleerling en stort haar hart uit. Tony neemt Clay in vertrouwen over de avond van Hannahs dood.

9. 9. Tape 5, Side A

Hannah is getuige van een traumatische gebeurtenis tijdens een zomerfeest. Clay praat met Justin, en Marcus waarschuwt hem dat het ergste nog moet komen.

10. 10. Tape 5, Side B

Hannah is van streek en krijgt een lift naar huis vanaf het feest. Jessica gaat zich steeds vreemder gedragen. Clay ontdekt de waarheid achter een tragedie.

11. 11. Tape 6, Side A

Clay en Hannah groeien naar elkaar toe. Terwijl Clay en Tony de hele nacht naar zijn tape luisteren en treuren, lopen de spanningen op bij Bryce thuis.

12. 12. Tape 6, Side B

Hannah gaat naar een feestje na een ruzie met haar ouders. De leerlingen krijgen een dagvaarding. Justin weet niet welke kant hij moet kiezen.

13. 13. Tape 7, Side A

Hannah vraagt meneer Porter, de schooldecaan, om hulp. Clay speelt de nieuwe tape af voor Tony en denkt na over wat hij nu moet doen.

larsk0 schreef:

Deze serie is een schande en had nooit gemaakt mogen worden. Ik heb voorspeld dat dit tot meer zelfmoorden zou lijden... en wat is er gebeurt? De zelfmoord onder jongeren is sinds het uitkomen van deze serie met 60 procent gestegen. De makers moeten vervolgd worden en vastgezet! De mensen die het hebben uitgezonden zijn medeplichtig!!!

Vond het vooral opmerkelijk dat zelfs een hoogleraar zulks beweerde zojuist bij het nieuws.

larsk0 schreef:

Zo, nou ja dan zal het wel aan een Netflix-serie liggen natuurlijk. Klinkt allemaal erg plausibel.

• 2078 berichten

Ah ja. Was Judas Priest in de jaren '80 ook niet verantwoordelijk voor de zelfmoord van twee jongens in Amerika? Net zoals Natural Born Killers jongeren aanzette tot moordpartijen? Wat ophef, maar verder... goeie reclame voor JP en NBK - iedereen wil zien / horen waar het allemaal om te doen is...

Ajax&Litmanen1

Vergeet games niet he. Alle highschool shootings komt natuurlijk door die schietspellen.

avatar van renzoroy_mm

renzoroy_mm

Ja, dat gezeur van mensen altijd. Ik heb heel 13 RW ook gezien en ik heb geen zelfmoord gepleegd. Natural Born Killers heb ik ook gezien en ik heb niet samen met een chick heel wat mensen zomaar vermoord. Ik luister ook vaak naar Marilyn Manson en ik heb zelfs wat tatoeages van hem op mijn arm staan, maar ik ben nooit een middelbare school ingelopen om mede leerlingen neer te knallen (Columbine).

Ik geloof best dat bepaalde films/series of muziek bepaalde mensen over een bepaald randje heen kan helpen, maar dan zijn die mensen zelf al ver heen. Zoals ik al zei: ik heb zelf ook al heel wat zieke films gezien (A Serbian Film, Human Centipede, etc.) en ik heb zelf ook een aantal jaar in een depressie gezeten, met de nodige gevolgen maar ik ben er nog steeds en ik vind dit soort series juist goed omdat ze onderwerpen zoals zelfmoord onder de aandacht brengen. Dat mensen zoals Hannah die meerdere keren een cry for help maken maar niet gehoord worden door de mensen om hun heen, nu hopelijk wel eens gehoord worden.

• 2078 berichten

Ik zag het nieuws hierover op het journaal gisteren, maar kennelijk is de toename alleen absoluut. Als men het relateert aan de bevolkingstoename blijkt dat het aantal procentueel gelijk is gebleven, al sinds de jaren '70. Wel gaat die info maar tot 2015 en niet specifiek over jongeren, maar wél over een veel langere periode. Lijkt mij nog wel wat voorbehoud en aanvullend onderzoek waard, laat staan dat 1 tv-serie...[/back on topic]

avatar van Miszmi_mm

Miszmi_mm

larsk0, prima dat jij deze serie als schuldige aanwijst hoor, social media zal inderdaad helemaal niets met de verhoging te maken hebben. Al die jongeren die nu zelfmoord hebben gepleegd, hebben dat uiteraard gedaan toen ze deze serie hadden gekeken en dachten 'ah, zo pleeg ik dus zelfmoord'.

Enfin, op basis waarvan heb jij jouw cijfer uitgedeeld? Op basis van jouw mening dat deze serie schuldig is aan de zelfmoorden of op basis van wat jij daadwerkelijk hebt gezien? Ik zeg niet dat je de serie goed hoeft te vinden natuurlijk, maar ik zie absoluut niet in hoe deze serie kan bijdragen en verhoogde zelfmoord onder jongeren. Het is niet zo dat deze serie zelfmoord ook maar ergens verheerlijkt, integendeel zelfs. Deze serie kan juist positief bijdragen aan het bespreken van zelfmoord, het wordt tijd dat het geen taboe meer is. Met het uitkomen van deze serie blijkt alleen maar hoezeer dat het geval nog wel is.

avatar van Sisorow5_mm

Sisorow5_mm

Moeilijk wat van te zeggen, ik snap in ieder geval de controverse die eromheen hing. Verder is het acteerwerk prima en het verhaal okee. 3 sterren.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1903 berichten

Controversiële serie die helemaal in deze tijd past en dat is gelijk ook het grootste probleem. Elk slachtoffer verdiend erkenning en overal wordt tot in den treuren over doorgezeurd. Pakweg de eerste 8 afleveringen (en dan neem ik het ruim) is dat nog prima te doen. De goede New Wave muziek van o.a. Joy Division - MusicMeter.nl en The Cure - MusicMeter.nl helpt daarbij en eerlijk is eerlijk het acteerwerk en de opbouw is dan nog heel behoorlijk.

Met het verstrijken van de aflevering neemt de hoeveelheid drama toe en vallen de acteurs langzaam door de mand. Het pathetische gehalte van de serie neemt steeds meer onrealistische vormen aan en tegen het einde begon elk personage me tegen te staan. Omdat je uiteindelijk wil weten hoe het afloopt ploeter je dan nog door tot het einde maar ik kan niet anders dan zeggen dat het allemaal wat veel van het goede is. Natuurlijk deze dingen gebeuren en natuurlijk is het goed dat er een stem is voor het slachtoffer maar op een gegeven moment is mijn empathie wel op .

Neemt niet weg dat het voor de doelgroep tussen pakweg 12 en 20 jaar een bijzonder indrukwekkende serie zal zijn. Voor de iets ervarener kijker blijft er net genoeg over om een krappe voldoende te geven. Voornaamste probleem blijft een totaal gebrek aan relativering en juist dat maakt deze serie bijzonder actueel. Nee, voor mij is dit niet geschikt of ze hadden de jaren 80 invloeden nog verder op moeten schroeven!

Een krappe voldoende.

avatar van horizons

horizons

• 1949 stemmen

ZAP! schreef:

Eerste seizoen.

ZAP! schreef:

Ik weet niet om welk seizoen het gaat.

Ik hoorde het gisteren op de radio. Ze lieten ook een expert aan het woord en die gaf een hele uitleg over het verband tussen de stijgende zelfmoorden en de periode dat deze serie op netflix uitkwam. Een redelijk goede uiteenzetting. Als het kan helpen tegen een stijging van zelfmoorden kan je het alleen maar aanmoedigen, maar censuur blijft voor mij iets heel wrangs hebben.

• 2078 berichten

Ik vind het link om dat zomaar aan elkaar te koppelen. Je kan zulke cijfers een mooi betoog meegeven (ik heb dat op de radio niet gehoord), maar de vraag blijft of diezelfde mensen niet vroeg of laat tóch zelfmoord hadden gepleegd...?

-edit- Doet me ook denken aan de band Judas Priest die ooit voor de rechter moest verschijnen vanwege de zelfmoord van twee jongens, en Marilyn Manson die werd gezien als inspiratie voor de Columbine shooting. Met een beetje verstand weet je dat het zo simpel niet werkt.

ZAP!

Ik ben helemaal geen expert. Ik zou het dus eigenlijk allemaal niet weten. Censuur blijft iets dat jammer is.

• 2078 berichten

Een expert kan ik mezelf ook niet noemen, maar zo onderhand heb ik er wel een duidelijke mening over.

Tip: afl. 'Itchy & Scratchy & Marge' uit The Simpsons - Seizoen 2 (1990-1991).

Ajax&Litmanen1

Men vind het daar geen probleem om de meest heftige actie met bloed en gore in beeld te brengen, maar o wee als het iets als dit is. Dan raken alle millennial sneeuwvlokjes weer van slag en moet Netflix scenes aan gaan passen.

Als je serieus zelfmoord pleegt na kijken van 13RW, dan had je het ook gedaan na ieder ander deprimerend iets. Dan ben je gewoon labiel en heb je serieuze hulp nodig.

Net als mensen ook geen school overhoop schieten na het spelen van games. Dan heb je sowieso al een kronkel in je kop en was elk ander heftig signaal ook genoeg geweest.

avatar van voskat

voskat

The Oceanic Six schreef:

voskat schreef:

Ehhh.. waar haal je uit dat millennials daar iets mee te maken hebben?

Alles! Met hun klote-klimaatbetogingen. En ook nog geld durven verdienen door een Youtube-kanaal of een instagram-account.

voskat schreef:

Ehhh.. waar haal je uit dat millennials daar iets mee te maken hebben?

Dat weet je als je je ogen open hebt en nieuws volgt. Echt zo'n overgevoelige generatie die over alles gechoqueerd zijn.

avatar van Esteban

Esteban

Correctie: Het zijn de bezorgde ouders die de befaamde scènes niet geschikt vonden voor hun tieners. En verder hou ik mij ver weg van dergelijke uitspraken. Kan het gewoon terug over de serie gaan.

avatar van voskat

voskat

The Oceanic Six schreef:

Haha, ik denk dat je je denkbeeldige bevolkingsgroepen een beetje door elkaar aan het gooien bent..

Dit is een klassieke bezorgde ouder-move.

Nu ben ik als rebelse puber natuurlijk wel extra benieuwd naar de ongecensureerde scène!

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Nu de hype al enkele jaren achter ons ligt besloot ik de serie toch eens een kans te geven.

En eerlijk, ik heb toch wel geboeid gekeken en seizoen 1 er in een hoog tempo door gejaagd. Het klopt wel dat de serie goed gemaakt is, in het opzicht dat je na iedere aflevering zin heb om het vervolg te kennen.

Soms slaat de serie door naar typische Amerikaans highschool drama. Maar als geheel overstijgt het dat toch gemakkelijk. Waar de serie echt in uitblinkt is spelen met schuld, spijt, de seksuele ontdekkingstocht van tieners en de innerlijke conflicten die daarbij opduiken, de invloed van de sociale achtergrond op mensen en de strijd om zich daaraan te ontworstelen, de rol van de school in de samenleving,... Daar slaagt de serie er in realistisch te zijn en de kijker een spiegel voor te houden.

Maar het verhaal zelf moet wel met een erg grote korrel zout genomen worden. Hoe Hannah uiteindelijk tot haar wanhoopsdaad komt én hoe ze op voorhand de 13 redenen daarvoor registreert zijn erg ongeloofwaardig. Hannah zelf vind ik ook het minst neergezette karakter. Het einde van de serie is ineens ook een stuk rauwer (de verkrachting van Hannah en de door Netflix verwijderde zelfmoordscene, die ik toch gezien heb), al kan dat moeilijk anders met een dergelijke thematiek. Wel prachtig gedaan hoe Hannah gedurende haar verkrachting al dood leek te zijn.

Jessica's verhaal vond ik eigenlijk boeiender en realistischer dan dat van Hannah. Dat is wat mij betreft het sterkste zijplot. Ook zet deze actrice een sterkere prestatie neer dan Katherine Langford naar mijn gevoel.

Over het algemeen wordt er goed geacteerd, onder de jonge acteurs zaten er toch wel een aantal om in de gaten te houden. Er komen ook regelmatig een aantal prachtige shots voorbij. Al bij al ben ik tevreden met de serie. Ik stel me alleen de vraag of het zinvol is ook de volgende seizoenen nog te bekijken. Dat kan alleen maar bergaf gaan, toch?