• 8.521.670 stemmen

Top of the Lake - Seizoen 2 (2017)

Show titel: Top of the Lake

Afleveringen: 6

Speelduur: 5 uur en 55 minuten

Ontwikkeld door: Jane Campion en Gerard Lee

Met: Elisabeth Moss, Nicole Kidman en Gwendoline Christie

Oorsprong: Australië / Nieuw-Zeeland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Datum van release: donderdag 27 juli 2017

Eerst uitgezonden op: Sundance Channel (Verenigde Staten)

Plot Top of the Lake

Politierechercheur Robin Griffin keert terug in het Nieuw-Zeelandse dorpje waar ze opgroeide en in haar jeugd iets vreselijks meemaakte. Ze kan meteen aan de slag: het twaalf-jarige dochtertje van de plaatselijke onderwereldkoning is suïcidaal, zwanger en mogelijk verkracht, en raakt na een eerste verhoor zoek. Mogelijke verdachten zijn er zat onder de vele dubieuze mannelijke bewoners van Laketop, een gemeenschap nabij een ijskoud en peilloos diep meer. Zonderlinge vrouwen zijn er ook, met GJ voorop, een enigmatische goeroe die haar kampement voor beschadigde vrouwen opslaat vlak bij de waterkant. Het spoor naar het verdwenen meisje loopt dwars door de ontwrichte gemeenschap en confronteert rechercheur Griffin met haar donkere verleden.

Afleveringen Seizoen 2 (2017)

1. 1. China Girl

27 juli 2017 (55 minuten)

Robin is teruggekeerd naar Sydney, ze probeert haar leven weer op te bouwen. Het lijk van een jong Aziatisch meisje spoelt echter aan op Bondi Beach waardoor Robin opnieuw aan de slag moet om de dader te vinden.

2. 2. The Loved One

3 augustus 2017 (1 uur)

Nu ze weet dat China Girl in verwachting was, zet Robin haar tanden in het onderzoek en bijgevolg in de seksindustrie binnen Sydney. De ontmoeting tussen Robin en de ouders van haar dochter gaat niet helemaal de goede richting op en zet zelfs enig contact met Mary op het spel.

3. 3. Surrogate

10 augustus 2017 (1 uur)

Robin gaat helemaal op in haar theorie over China Girl dat een surrogaat blijkt en negeert de bedreiging van de dreigende Al Parkers-rechtszaak tegen haar. Mary beschuldigt Robin ervan gemanipuleerd te zijn door Pyke en Julia wanneer ze denkt dat Alexander gevaarlijk is.

4. 4. Birthday

17 augustus 2017 (1 uur)

Er is een doorbraak in het onderzoek nadat Robin Brett ondervraagt. Hij is vaste klant bij Silk 41 en China Girl leek zijn ‘Girlfriend Experience’ te zijn. Puss heeft een verrassing in petto voor Mary’s achttiende verjaardag en test daarmee haar liefde.

5. 5. Who's Your Daddy?

24 augustus 2017 (1 uur)

Robin vindt onverwachts de liefde. Ze vreest evenwel voor Mary's veiligheid wanneer Puss zijn brutaal plan verder in werking zet en wanneer de argwaan rond Silk 41 groeit. Miranda onthult informatie dat Robin dichter bij het dode meisje brengt.

6. 6. The Battle of the Mothers

31 augustus 2017 (1 uur)

Robin en Pyke zoeken wanhopig naar enig leven van de gevangengenomen Mary. Adrian worstelt met het plaats delict bij Silk 41. Bij dageraad is de dader op vrije voeten, dat terwijl Bondi Beach overspoeld zal worden met vakantiegangers.

Donkerwoud

Wat is het toch met jonge Aziatische meisjes die vermoord en/of verkracht worden in Australië?

ZAP!

Omdat dat dat ook al in het 1e seizoen zat, bedoel je?

Ik heb trouwens nog wel zin om dat 1e seizoen nog weer es te proberen, kijken hoe het valt.

ZAP! schreef:

Omdat dat dat ook al in het 1e seizoen zat, bedoel je?

Yup, maar ik twijfel even of zij half-Aziatisch was of Aboriginal.

avatar van Jack Bauer_mm

Jack Bauer_mm

Begonnen.

Donkerwoud schreef:

Yup, maar ik twijfel even of zij half-Aziatisch was of Aboriginal.

Eurasian (Nieuw-Zeelandse vader, Filipijnse moeder). Aboriginal sowieso niet, want die zitten in Australië, dan zou het Maori geweest moeten zijn, maar dat was juist haar vriendje.

Vanavond / vannacht ga ik deze hoogstwaarschijnlijk kijken, ben wel benieuwd. Paradise zal er in ieder geval niet in zitten.

Donkerwoud

Auw. Je hebt natuurlijk gelijk...

ZAP!

Moeilijk geval (weer). Totaal andere setting (modern Sydney, Aus. t.o.v. de wilde natuur van Nieuw-Zeeland), maar evenveel (misschien wel meer) totaal bizarre zaken en mensen, al is de centrale misdaadzaak (aanvankelijk) vrij 'normaal' te noemen. De eerste drie afleveringen lijkt het meer een excentrieke soap, maar net op het einde daarvan krijgen we een heftige confrontatie met een personage uit het vorig seizoen - waarbij ik totaal niet begrijp dat die op vrije voeten is (en zelfs een heel nieuw gezin heeft weten te produceren...?! Ook een enorme deuk voor de geloofwaardigheid van het scenario is dat juist de verloren dochter aangeknoopt heeft met de hoofdverdachte in de zaak. Dat personage is trouwens behoorlijk bizar, maar toch intrigerend. Wat ook geldt voor de centrale zaak in de serie - ergens sterk bedacht, maar in hoeverre zoiets nu weer realistisch is...?

Verder wordt het speurwerk weer erg losjes verweven met de realiteitszin, waarbij police protocol niet heel erg belangrijk lijkt te zijn. Als je dit allemaal voor lief kan nemen, heb je er een goede serie aan. De cast doet het weer uitstekend, met een verrassende (voor mij toch; ik heb haar in tijden niet in een film of serie gezien) Nicole Kidman.

Ik hou het dit keer maar op drie sterren, maar wie weet... na wat meer bezinken of ooit es een nieuwe kijkbeurt.

avatar van Kasparovski

Kasparovski

Tja, lastig. Ik vond het eerste seizoen echt briljant. Wat wisten ze daar een beklijvende, claustrofobische sfeer op te roepen. Echt indrukwekkend.

Hoewel ze hier niet eens zoveel anders lijken te willen doen (misschien is dat ook wel het probleem) is alles toch wel echt wat minder. De donkere persoonlijkheden komen minder goed tot zijn recht, kan weinig karakters opnoemen die mij echt zijn bijgebleven. Cinematografisch is mij ook vrij weinig bijgebleven. Waarbij ze in het eerste seizoen echt naar iets toe leken te werken, kwam het plot - en tevens het einde van de serie - hier vrij onverwachts en resulteerde voor mij meer in een anticlimax. Vind sowieso dit soort series beter werken in de benauwde iedereen-kent-iedereen setting midden in ruwe, nieuw-zeelandse natuur dan in een anonieme, dichtbevolkte stad. Maar dat is natuurlijk nogal persoonlijk. Het tweede levert in ieder geval wel een stuk mooiere plaatjes op.

Misschien ben ik er met de verkeerde instelling ingegaan. De serie wist zeker te integreren. Lugubere zaak en prima acteerwerk van met name de hoofdpersonage. Maar door het hoge verwachtingspatroon, wat ik door het eerste seizoen heb verkregen, resulteerde het voor mij toch vooral in een teleurstelling.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Regelmatig onlogica en al met al miste ik de vibe en spanning van deel 1.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Ik ben het volstrekt eens met Kasparovski, alles werkte gewoon minder. Minder sfeer, minder beklijving, minder onvergetelijke rollen en momenten, bij momenten neigde dit zelfs naar een zekere mate van pretentie die ik echt niet goed trok. Jammer.