Mijn Series +

Top of the Lake - Seizoen 1 (2013)

Australiƫ / Nieuw-Zeeland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Misdaad

ontwikkeld door Jane Campion en Gerard Lee
met Elisabeth Moss, David Wenham en Peter Mullan

Politierechercheur Robin Griffin keert terug in het Nieuw-Zeelandse dorpje waar ze opgroeide en in haar jeugd iets vreselijks meemaakte. Ze kan meteen aan de slag: het twaalf-jarige dochtertje van de plaatselijke onderwereldkoning is suïcidaal, zwanger en mogelijk verkracht, en raakt na een eerste verhoor zoek. Mogelijke verdachten zijn er zat onder de vele dubieuze mannelijke bewoners van Laketop, een gemeenschap nabij een ijskoud en peilloos diep meer. Zonderlinge vrouwen zijn er ook, met GJ voorop, een enigmatische goeroe die haar kampement voor beschadigde vrouwen opslaat vlak bij de waterkant. Het spoor naar het verdwenen meisje loopt dwars door de ontwrichte gemeenschap en confronteert rechercheur Griffin met haar donkere verleden.

1. Paradise Sold
  2. Searchers Search
  3. The Edge of the Universe
  4. A Rainbow Above Us
  5. The Dark Creator
  6. No Goodbyes Thanks
  7. Top of the Lake
avatar van Donkerwoud
Lachwekkend slecht. Aan de sfeervolle enscenering en de mysterieuze sfeer ligt het niet, maar de simplistische feministische boventoon verpest een heleboel. Mannen zijn klootzakken en vrouwen zijn de eeuwige slachtoffers. Zo simpel is de wereld van Top of the Lake.

Om de eenzijdige boodschap te verdoezelen is het natuurlijk volgestouwd met Freudiaanse symboliek en new age gezever. Het is allemaal zo ongeloofwaardig en vergezocht. En dan ook nog eens met een hoofdrolspeelster die net zo weinig mimiek op haar tronie heeft als Kristen Stewart. Holly Hunter en Peter Mullan zijn nog enigszins amusant, maar hun rollen zijn zo karikaturaal dat je ze niet serieus kan nemen in de 'volwassen' toon die het pretendeert te hebben.

Hier had echt een heleboel meer uitgehaald kunnen worden als er in ieder geval gepoogd werd om enige nuance aan te brengen.

avatar van niethie
Huh, dit staat toch ook op moviemeter? En ik dacht dat mini-series (nog) niet mochten.

niethie schreef:

Er is inmiddels een tweede seizoen aangekondigd, dus je kan niet meer spreken van een mini-serie.

L'enfantTerrible schreef:

Sommige mensen denken hier anders over lees maar Deutschland 83 - Seizoen 1 (2015)

avatar van DjFrankie
Juist een serie met een knipoog en absurdisme. En dan gedoeld op Paradise. Met plezier bekeken.

avatar van ZAP!
Eens met DjFrankie, tot op zekere hoogte. Dat Paradise was hier en daar wel iets teveel van het goede, vooral wat betreft alle key-characters die juist daar wonder boven wonder op komen dagen.

Verder vind ik het totaal ongeloofwaardig dat een sex crime specialist uit Australië binnen no time een full investigation opzet, in haar eentje (er is wel wat overleg, maar het meeste doet ze zelf), in Nieuw-Zeeland, en dat ze, terwijl de zaak haar al snel boven de pet gaat, geen hulp inschakelt van hogerhand (ze kan daarbij best haar meerdere kan passeren als die haar niet zou willen faciliteren). En dan ook nog op het einde alles in d'r eentje klaren. Die frustraties geuit hebbende, heb ik toch best genoten van het apartje sfeertje, zeker voor een 'detective', de vele mooie plaatjes, uitstekend acteerwerk en een aantal heavy en interessante plotlines.

Een gemiste kans van de ene kant, maar het heeft zeker nog genoeg te bieden. 6 à 7, met voordeel van twijfel.

avatar van J.Ch.
Dit was een flinke tegenvaller. Ik begreep dat deze serie een behoorlijk goede reputatie had, maar ik begrijp niet waarom. Ik vind de serie vooral raar. En dan niet intrigerend of mysterieus raar, maar gewoon raar raar.

Om te beginnen is de gemeenschap raar. De vrouwen zijn sneu en raar, de mannen zijn slecht en raar. Er zijn maar weinig personages met wie je je nog een beetje kunt identificeren. Holly Hunter als GJ is natuurlijk het toppunt van raarheid, en het is mij een volstrekt raadsel waarom iedereen zo achter haar aanloopt. Sowieso snap ik vaak de acties van de personages niet - en vaak genoeg hebben ze ook niets te maken met het grote verhaal.

Het plot gaat alle kanten op en neemt zoveel rare wendingen dat het me op een gegeven moment ook nauwelijks meer kon schelen hoe het af ging lopen. Natuurlijk is Matt slecht, en Al is natuurlijk ook niet helemaal zuiver. Door in de laatste aflevering er nog wat wendingen in te gooien - Matt is Robins vader. Matt is niet Johnno's vader. Matt is de vader van Tui's kind. O wacht, misschien is hij wel niet de vader van Tui's kind - proberen de makers het spannend te houden, maar het enige effect dat het heeft op mij, is dat ik op een gegeven moment denk van 'het zal allemaal wel'. En als je zo gaat denken, betekent dat dat de serie faalt.

Behalve het hobbelige plot zijn er ook een heleboel zijpaadjes die halfhartig worden ingeslagen. Robin lijkt iets te hebben tegen de nieuwe vriend van haar moeder - gaan we niet over door. Robin is verloofd - en toen ineens niet meer - gaan we niet over door. In het begin wordt een moord gepleegd waar verder ongeveer niks mee gedaan wordt. Robin heeft een duister geheim dat al snel aan het licht komt, maar wat praktisch geen consequenties heeft voor de rest van het verhaal. En na een laatste plotwending ineens stoppen vind ik ook raar.

De serie heeft ook een paar goede punten. Het acteren is echt niet slecht, ook van de kinderen niet. En de landschappen zijn erg mooi. Maar dat is het eigenlijk ook wel. Het kan me allemaal niet zoveel schelen wat die rare lui doen. Tegenvaller.

avatar van Bottleneck
Via moviemeter:
Onevenwichtige serie helaas. De opzet van het mysterie en de setting zijn prima en weliswaar zijn er enkele mooie shots, maar met zulke locaties en het gegeven van een verdwenen meisje had er toch een stuk meer sfeer uit gehaald kunnen worden, visueel maar vooral muzikaal. Daar is vrijwel niets van blijven hangen terwijl het toch vrij essentiële onderdelen (van een mysterie) zijn. In de laatste twee afleveringen wordt dat gelukkig wel beter.

Een aantal personages vind ik te karikaturaal of veel te geforceerd zoals de leidster van Paradise, de jongen die alleen met z'n handjes kan praten en de ouwe-vrouwen-tieten die te opzichtig langskomen ('kijk ons eens een vrijgevochten beeld schetsen'). Ben het met Donkerwoud eens; begon me ook halverwege te storen aan de eenzijdige man- en vrouwbenaderingen. Van de vele mannelijke personages kan ik er zo snel maar drie bedenken die goed zijn en van de vrouwelijke personages zijn ze állemaal goed(bedoelend) of worden ze dat.

Heb er nog wel met enig plezier naar gekeken maar het voelt vooral als een gemiste kans. Had in het begin sympathie voor de detective-meid, maar omdat ze steeds zijiger en kortzichtiger wordt (al is het door omstandigheden en haar achtergrond), trok ik 'r op een gegeven moment niet meer.

avatar van hoffhaan
Aardige serie, maar niet bijzonder. Voldoende dat is de reden dat ik deze serie heb uitgekeken. 3.0

avatar van Thomas83
Had gehoopt op wat meer een echte topserie. Het is niet slecht of zo, maar geen serie van een echt sterk geschreven plot en personages. Het is allemaal wel wat simpel en voorspelbaar. Op een of twee personages na zijn alle mannen hufterige vrouwonvriendelijke macho's, en ik vond die soort vrouwencommune best irritant. Ze wilden met die goeroe-figuur voor een soort van Twin Peaks-achtig richting gaan volgens mij, maar dat pakt niet helemaal lekker uit.

Elisabeth Moss is nog wel goed. Peter Mullan steekt er ook nog wel bovenuit, maar vooral zijn rol vind ik wel typisch voor de serie. In een echte topserie zou hij een boeiend en meer gecompliceerd personage zijn geweest. Nu blijft hij vooral een typetje.

avatar van ZAP!
Na een nieuwe kijkbeurt een halfje eraf. Vooral die laatste aflevering met al z'n wendingen is er teveel aan.
Toch heb ik nog steeds niet zoveel tegen de portrettering van een bepaald deel (drugsmilieu) van Nieuw-Zeeland (en de op-/weerstand op het einde) en het hele Paradise gebeuren (waar nota bene de chief zelf uiteindelijk finaal mee afrekent (Wat doet China? Wat doet goud? Jullie zijn gekker dan ooit en Ik ga naar Reykjavik ). En Moss en toch de rest van de cast vind ik erg goed spelen. + Sfeervol, helpt ook mee.

Ach, weet je wat, 3,5* blijft krapjes staan.

avatar van thomzi50
Aardig, sfeervol, maar ik sluit me helaas aan bij veel van de kritiekpunten hierboven: niet zozeer aan het feminisme dat wel heel duidelijk in het geheel doorschemert, en ervoor zorgt dat het karikaturale en vooral voorspelbare op de loer ligt, maar vooral aan de onevenwichtigheid. Er zitten mooie elementen in 'Top of the Lake', het mysterie is aardig, de omgeving mooi, Moss erg sterk, maar: de plot heeft iets voortkabbelends, het is allemaal weinig toonvast (hierboven wordt gesproken over iets twin Peaks-achtigs, op andere momenten is het weer grauw en realistisch, dan weer overdreven huiselijk) en op het einde komen er wel erg veel wendingen om de hoek kijken. Wat overigens ook niet hielp bij mijn kijkervaring was dat Netflix de zeven oorspronkelijke afleveringen heeft opgeknipt tot zes afleveringen: nu duren ze allemaal net iets te lang (echt waar) en de eindes voelen vaak ook wat onaf, abrupt aan.

avatar van Donkerwoud
Oei, ik schaam me met terugwerkende kracht een tikkeltje om mijn recensie. Ik wilde iets te gretig mijn frustratie eruit tikken dat mijn favoriete personage, Matt (Peter Mullan), een ordinaire ploert bleek. Zou er nu wat milder instaan, denk ik.

avatar van thomzi50
Ha. Ik vond je ook wel erg kritisch, ja, Donkerwoud, met je 'lachwekkend slecht' - al ben ik het er wel mee eens wat betreft die overdreven en ook onnodige twist.