ad
  • 8.082.377 stemmen

De Ridder - Seizoen 1 (2013-2014)

Show titel: De Ridder

IMDb beoordeling: 7,4 (583)

Seizoenen: 4 seizoenen

Afleveringen: 13

Datum van release: zondag 13 oktober 2013

De Ridder

Afleveringen Seizoen 1 (2013-2014)

1. 1. Een Man van 53

Helena De Ridder is advocate bij Ravenakkers & Partners. Wanneer de bekende ex-voetballer Paul Vandenbon beschuldigd wordt van pedofilie, wordt Helena op de zaak gezet. Helena werpt zich op de zaak, maar de confrontatie met het vermeende slachtoffer brengt haar tot twijfelen.

2. 2. Een Kind van 4

Helena gaat voor het parket werken. Daar onderzoekt ze de dood van een kleuter na een ongelukkige val van een trap. Helena werkt zich al meteen in de kijker wanneer ze op basis van een anonieme tip de begrafenis van het kind laat stilleggen en zo de ouders tegen zich in het harnas jaagt.

3. 3. Een Gast van 19

Bij een overval op een kruidenierszaak in een multiculturele buurt wordt de uitbaatster hardhandig aangepakt en met een stroomstootwapen bewerkt. Al vrij snel weet ze het slachtoffer Malik Massoun als medeplichtige te identificeren, maar van de geweldenaar met het stroomstootwapen ontbreekt elk spoor. Helena probeert Massoun de naam van zijn collega-overvaller te laten opbiechten, zodat de overval niet de zoveelste dreigt te worden die ongestraft voorbij gaat.

4. 4. Een Baby van 6 Maanden

Tijdens haar eerste nachtdienst wordt Helena opgeroepen voor een aanrijding met vluchtmisdrijf. In het wrak van de aangereden wagen zit een baby gekneld. Via camerabeelden uit de buurt kan het betrokken voertuig snel geïdentificeerd worden. Helena besluit een strenge straf te vorderen, maar wanneer Meester Ravenakkers tijdens de zitting nieuwe elementen aanbrengt, werpt dat een heel ander licht op de zaak.

5. 5. Een Meisje van 8

Wanneer haar ouders iets te laat na de zwemles aankomen om haar op te halen, blijkt Parfaite Bovenaerde, een Kameroens adoptiekind, spoorloos verdwenen. Het kind blijkt meegelokt door een Afrikaanse asielzoekster die bij hoog en laag blijft beweren dat de kleine Parfaite haar bloedeigen dochter is. Wanneer een DNA-test daarover uitsluitsel geeft, komt Helena een adoptiezwendel op het spoor die mogelijk aan het geluk van tientallen adoptieouders zal raken.

6. 6. Een Vrouw van 70

In een caravan worden vier vrouwen dood aangetroffen, uit onderzoek blijken zij een CO-vergiftiging opgelopen te hebben. De vrouwen blijken deel uit te maken van een Oost-Europese groep vrouwen die voor een hongerloon toiletten langs de wegrestaurants van het bedrijf Lunchline dienen te poetsen. Met de hulp van de zus van een van de vermoorde vrouwen, komt het parket de chauffeur van de groep mensenhandelaars op het spoor. Er blijkt een hele kluwen van bedrijfjes en tussenpersonen aan de mensenhandel vast te hangen. Uiteindelijk wordt Lunchline bedrijf toch voor de rechter gedaagd en worden er vergoedingen uitgekeerd aan de slachtoffers.

7. 7. Een Muzikant van 45

Omdat Atil ziek valt, moet Helena op het laatste moment een zitting van hem overnemen. Ze krijgt de indruk dat er iets niet helemaal klopt, en laat de zaak uitstellen om het dossier te heropenen. Ze komt al snel op het spoor van een criminele motorbende die haar persoonlijk bedreigt.

8. 8. Twee Broers van 18 en 19

Een buurt wordt al maanden geterroriseerd door een criminele jeugdbende. Wanneer de situatie na het zoveelste incident ruchtbaarheid krijgt in de pers, voert Helena een zerotolerancebeleid in. De harde aanpak lijkt zijn vruchten af te werpen, maar wanneer twee broers, Senna en Lucky, alsnog door de mazen van het strafrechtelijke net dreigen te glippen, steekt Helena haar nek uit om hen op het rechte pad te krijgen.

9. 9. Een Moeder van 52

Helena wordt 's nachts opgeroepen voor een uit de hand gelopen drugsfeestje in een chique villawijk. Wanneer het om de villa van de minister van Justitie gaat en de dochter van de minister betrokken partij blijkt te zijn, gaat plots het hele parket op de tippen van de tenen lopen. Helena moet de zaak uit handen geven, maar wanneer ze vermoedt dat alles onder de mat zal worden geveegd, zet ze toch door. Gedreven probeert ze een zaak op te bouwen voor het deksel op de doofpot gaat.

10. 10. Een Kind van 19

Een vader beschuldigt de tuinman van een verblijfscentrum voor mentaal gehandicapten ervan zijn 19-jarige dochter met de verstandelijke leeftijd van 12 jaar te hebben verkracht. De tuinman ontkent niet, maar beweert dat er wederzijdse toestemming was. Wanneer blijkt dat de twee een relatie hadden komt Helena voor een dilemma te staan. Kan de dochter zelf beslissen, of gaat het hier altijd om verkrachting...

11. 11. Een Moeder van 45

Een controversiële tentoonstelling met kunstfoto's over jongeren op de rand van zelfdoding, wordt met geweld verstoord. Kan Helena ingaan op de eis om de tentoonstelling te verbieden? Ook de zaak Vandenbon krijgt een staartje.

12. 12. Een Gitarist van 38

Topcrimineel Willem Droeven staat op het punt vrij te komen, maar net op dat moment komt er een nieuwe klacht tegen de man binnen. Gaat het om een terechte beschuldiging of probeert men de vrijlating tegen te houden?

13. 13. Een Top Advocaat van 55

De ontdekking van een kinderpornonetwerk, rakelt oude demonen van de zaak Vandenbon op. De beheerder van het netwerk blijkt na een reeks beroertes dement te zijn. Het onderzoek dreigt hierdoor vast te lopen. Helena, die haar kans ziet om in het reine te komen met haar verleden, bijt zich hardnekkig vast in de zaak. Wanneer een anonieme tip het onderzoek in een stroomversnelling brengt, duiken een aantal onaangename verrassingen op.

Alle Acteurs en Actrices

JorisTVmeter

Herhaling van dit seizoen vanaf 4 september elke dinsdag om 21.30 uur op Eén

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Onrealistisch, ongeloofwaardig, overdreven, De Ridder is het allemaal voor mij & then some. Clara Cleymans red best nog wat er te redden valt maar ook zij ontsnapt niet aan de clichévorming en het gebrek aan inspiratie bij de makers. Wordt best hoog beoordeeld in Vlaanderen toch zeker maar dit is echt niets voor mij.

avatar van NRT

NRT

Vind het wel de moeite waard. Zeker clara cleymans, johan heldenberg, michael pas en dirk van dijk vind ik uitstekend spelen.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Hele fijne serie met deze moraal ridder.

Goeie onderwerpen en plezierig on te kijken.

avatar van RayC

RayC

Te zien op Netflix.

avatar van wednesday

wednesday

De serie oogt inmiddels vrij gedateerd. Nu hoeft dat nog geen probleem te zijn als hij verder sterk in elkaar steekt. Voor mij miste de serie echter schwung en ik vond het allemaal vrij braafjes ondanks de vaak serieuze problematiek die voorbij komt. De hoofdrolspeelster was nog oké, maar alle andere karakters waren bijster oninteressant en vaak irritant.

avatar van Annuska_mm

Annuska_mm

De Ridder gaat over een vrouw die hoofdzaak en bijzaak scheid. Haar hoofdzaak is haar eerste zaak, ten zien in serie 1, seizoen 1. Bijzaak zijn de andere zaken.