Mijn Series +

A'dam - E.V.A. - Seizoen 3 (2016)

Alternatieve titel: Amsterdam en vele anderen

Nederland
Drama / Komedie

ontwikkeld door Robert Alberdingk Thijm
met Eva van de Wijdeven, Teun Luijkx en Urmie Plein

A'DAM - E.V.A. gaat over de turbulente liefdesgeschiedenis tussen de in Amsterdam geboren en getogen Eva van Amstel en haar nieuwe buurman, de jonge Zeeuwse gemeenteambtenaar Adam de Heer.

1. Het Mirakel van Amsterdam
  6. Free Riders
  7. Sail
  8. Chaostheorie
avatar van Donkerwoud
Niet zo goed als het vorige seizoen, maar het blijft een groot pluspunt dat de makers beter de balans houden tussen de belevenissen van Adam en Eva en de vele Amsterdamse passanten. Het seizoen begint met een paar hele sterke afleveringen, waaronder 'Het Mirakel van Amsterdam', 'Kermiskinderen' en 'Brand in Mokum'. Vooral ook omdat de kleine verhaaltjes eromheen een meerwaarde hebben in het grotere geheel. Soms hilarisch, soms morbide. Helaas duurt het tot 'Sail' (aflevering zeven) tot het niveau van die eerste episodes weer wordt gehaald. Het blijkt dan ook dat de serie niet echt ergens naar toe aan het werken was, want 'Chaostheorie' (de slotaflevering) voelt als een wel erg tamme manier om de serie mee uit te zwaaien. Het is leuk aan dit seizoen dat het de bureaucratie op de hak neemt van systeempjes waarmee de levens van zulke verschillende mensen steeds gereguleerd worden, terwijl de personages pas vrijheid en geluk vinden als ze de touwtjes laten vieren. De serie vangt daarmee de bruisende gevoelens die ik zelf ook altijd heb als ik in Amsterdam kom. Een bijzondere serie voor een bijzondere stad.