Mijn Series +

A'dam - E.V.A. - Seizoen 2 (2014)

Alternatieve titel: Amsterdam en vele anderen

Nederland
Drama / Komedie

ontwikkeld door Robert Alberdingk Thijm
met Teun Luijkx, Eva van de Wijdeven en Rick Paul van Mulligen

A'DAM - E.V.A. gaat over de turbulente liefdesgeschiedenis tussen de in Amsterdam geboren en getogen Eva van Amstel en haar nieuwe buurman, de jonge Zeeuwse gemeenteambtenaar Adam de Heer.

1. Valentijn
  6. Nut en Genoegen
  7. Van Dam tot Dam
  8. Nieuw Zeeland
avatar van Donkerwoud
Een zeldzaam geval waar de vervolgserie beduidend beter is dan zijn eerste reeks. De acteurs zitten beter in hun rol, waardoor Adam en Eva eindelijk uitgroeien tot interessante karakters. Ik heb ook meer het gevoel dat de ambities van intermenselijke netwerken rond de grote stad ook wat getemperd zijn. Nu gaat het echt om de vrienden en familie rond de hoofdpersonages en zijn de bijrollen niet meer dan een leuke toevoeging. Daarmee krijgt het een zekere gelaagdheid die het origineel nooit helemaal wist te bereiken.

Wel blijft mijn kritiek overeind dat de rijke verscheidenheid aan personages met verschillende achtergronden wordt neergezet als platte stereotypen. Zeeuwen zijn godvrezende boerenkinkels met een vreselijk accent. Oost-Europeanen komen óf om muziek te spelen óf om criminele activiteiten te bedrijven. Het blijft jammer dat het de verscheidenheid aan verschillende subculturen tekort doet met louter oppervlakkige observaties.