ad

Show titel: Vinyl

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 10

Datum van release: zondag 14 februari 2016

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

Over Vinyl

New York, jaren 70. Een rit door sex- en druggerelateerde muziek aan het begin van de punk, disco en hiphop. De serie wordt gezien door de ogen van platenbaas Richie Finestra die probeert zijn bedrijf en zijn ziel te behouden en niet iedereen te vernietigen die op zijn pad komt.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

1. 1. Pilot

Richie Finestra overweegt om zijn moeizaam lopende platenmaatschappij te verkopen. Hij vraagt zijn A&R afdeling om nieuwe artiesten te vinden en brengt ondertussen zijn relatie met zijn vrouw en kinderen in gevaar.

2. 2. Yesterday Once More

Richie levert iets af wat een schok is voor zijn potentiële kopers en zijn partners. Devon begint haar relatie te overdenken en Zak overweegt om zijn verhaal te veranderen voor een recent letsel. Richie besluit om zijn vervreemde mentor een bezoek te brengen.

3. 3. Whispered Secrets

Op een banket van een platenmaatschappij wordt Richie in verlegenheid gebracht. Een junior A&R legt Alice Cooper vast. Devon probeert geld in te zamelen om een schuur in Greenwich te renoveren. Richie benadert Lester met het verzoek om een aantal van zijn oude blues demo's uit te brengen.

4. 4. The Racket

Richie's counseling-sessie met Devon brengt zijn lelijke kant naar boven en dit gebruikt ze tijdens een gesprek met een advocaat, maar zijn charisma komt weer naar boven om een 'funk superster' te bemachtigen. Ondertussen overdenken Zak en Scott hun toekomst in de nasleep van de ramp met Polygram. The Nasy Bits zoeken naar een nieuwe manager en Skip doet er alles aan om zich te ontdoen van de bootlegs.

5. 5. He in Racist Fire

Devon voegt zicht bij het diner van Richie met Hannibal en Cece om zo hem te helpen een belangrijke klant te behouden. Ondertussen staat Kip op het randje van het saboteren van een openingsact voor de New York Dolls als hij de band niet wakker schudt. Richie probeert een bekend talent af te nemen van een rivaal. Jack krijgt een nieuwe baan na een gespannen gesprek met Julie.

6. 6. Cyclone

Devon zoekt zijn toevlucht in het Chelsea hotel samen met Ingrid, een vriendin uit haar Warhol dagen. Ondertussen valt Richie steeds dieper in een put van drugs en verdorvenheid, aangewakkerd door Ingrid's vriendje Ernest. Andrea Zito voegt zich weer bij American Century en legt meteen haar plannen voor om het label te doen herleven. Kip probeert Alex te werven, een nieuwe gitarist van de Nasty Bits.

7. 7. The King and I

In de hoop om geld bij elkaar te krijgen, vliegt Richie met Zak naar Los Angeles in de hoop de bedrijfsjet te verkopen aan concurrent Lou Meshejian. Nadat ze een strandfeestje hebben bijgewoond met Lou's cliënten uit de muziekwereld vliegen ze naar Las Vegas om Elvis Presley en zijn manager Colonel Parker over te halen te tekenen bij American Century. De omweg zorgt ervoor dat Zak's dromen uitkomen, maar wel tegen een hoge prijs.

8. 8. E.A.B.

Nadat hij werd afgewezen door een leningsambtenaar die Zak nog kende van de middelbare school, gaat de radeloze Richie aankloppen bij Maury om een deal af te sluiten met Galasso. Devon en Ingrid lopen in het oog tijdens een event in Max's Kansas City. Devon imponeert fotograaf Billy McVicar met de manier waarop ze een grote beroemdheid om haar vingers windt en zijn foto ontfutselt.

9. 9. Rock and Roll Queen

Na zijn verontrustende bezoek aan Devon en de kinderen, weegt Richie zijn opties tegen elkaar af, vooral nu de druk rond de moord op Buck Rogers wordt opgevoerd. Jamie wordt door haar tante op straat gezet en gaat bij Kip hokken, terwijl de Nasty Bits de laatste hand leggen aan hun plaat en een fotosessie moeten doen. Bij American Century probeert Maury Gold een compilatie met nummers uit de ‘50s aan de man te brengen, terwijl Zak geld wil ronselen voor een begeleidingsband voor zijn bruiloftszanger Gary, alias “Xavier”.

10. 10. Alibi

Omdat Zak zich door Richie verraden voelt, bedisselt hij een gevaarlijk plannetje om zijn partner aan de vooravond van de lancering van het Alibi-label ten val te brengen. Kips jaloerse gevoelens in verband met Alex dreigen de Nasty Bits te doen ontsporen, net nu ze op het punt staan het belangrijkste concert uit hun carrière te spelen. De inspanningen van Clark en Jorge werpen eindelijk vruchten af. Richie is een bevoorrechte getuige van de geboorte van een legendarische concertzaal.

avatar van Boenga

Boenga

• 2027 berichten

Een losgeslagen platenbaas.

Sex en drugs.

Misdaad.

Muziek.

Maffiatoestanden.

Zware strubbelingen in het bedrijf.

Relatieproblemen.

Geweld.

De zoektocht om een bedrijf te redden.

Zich opwerken in een bedrijf.

Het is een beetje van alles en nog wat, zonder een keuze te kunnen maken.

Vinyl neemt teveel hooi op de vork, en gaat zo z'n doel voorbij: boeien en meeslepen, de 70's-sfeer ondergaan.

Wat me misschien nog het meeste bij blijft, is dat dit best wel als een enorme aanklacht tegen druggebruik kan gezien worden.

Een paar goeie acteur, een paar minder goeie. Cannavale is goed, Romano is heel goed, heerlijke stem heeft die kerel.

En de muziek,... is wel oké, maar toch vrij veel, te veel, nadruk op een paar onbekende songs die de platenmaatschappij - en dus ook de serie - naar boven moesten duwen.

Misschien wel met véél te hoge verwachtingen aan begonnen... In elk geval vind ik me grotendeels terug in wat ZAP! hier schrijft.

Ook al kan je moeilijk een vergelijking trekken, van The Boat That Rocked heb ik veel meer genoten.

avatar van ZAP!

ZAP!

Boenga schreef:

In elk geval vind ik me grotendeels terug in wat ZAP! hier schrijft.

Ik kan momenteel niet liken, dus bij deze.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Ik heb de pilot gezien: geweldig over the top. Zo denk je eerst dat het instorten van het gebouw bij het New York Dolls concert een hallucinatie is, maar nadien wandelt hij wel doodleuk vanonder het puin weg met langs de kant van de straat allemaal 'gewonden'. Een beetje vis noch vlees.

En mensen die onderhandelingen doen in een kamer/zaal VOL naakte, neukende mensen… call me naive, maar daar geloof ik toch geen fluit van. En op één avond de geboorte van de punk én hip-hop meemaken is ook wat van het goede te veel.

Het ziet er ook weer allemaal té netjes gestyled uit… matig. De muziek houdt het voorlopig nog aan de positieve kant.

avatar van Walter S.

Walter S.

Pinguin#13 schreef:

The Mercer building is in 1973 daadwerkelijk ingestort, dus het beeld van gewonden op staat en geluksvogels die uit het puin naar buiten liepen is op feiten gebaseerd.

Ik heb tnt 4 afleveringen gezien, vind het een erg te gekke serie. Veel goeie muziek, 70's sfeer die goed neergezet wordt, bestaande bands en artiesten die er in voorkomen en een prima verhaal. Zonde dat het beperkt is gebleven tot 1 seizoen.

avatar van Walter S.

Walter S.

Rest van het seizoen was ook prima, topserie!