Mijn Series +

Vinyl - Seizoen 1 (2016)

Drama / Muziek

ontwikkeld door Terence Winter, Rich Cohen, Mick Jagger en Martin Scorsese
met Bobby Cannavale, P. J. Byrne en Olivia Wilde

New York, jaren 70. Een rit door sex- en druggerelateerde muziek aan het begin van de punk, disco en hiphop. De serie wordt gezien door de ogen van platenbaas Richie Finestra die probeert zijn bedrijf en zijn ziel te behouden en niet iedereen te vernietigen die op zijn pad komt.

1. Pilot
  8. E.A.B.
  9. Rock and Roll Queen
  10. Alibi
avatar van brawljeff
Hier heb ik erg veel zin in!

avatar van Seam
Ik ook! Die cast en alle mensen die hebben meegewerkt aan dit project, erg indrukwekkend allemaal! Die sfeer en dat camerawerk in de teaser, dit gaat één van de toppers van het jaar worden!

avatar van jarno1975
jarno1975 (moderator)
Lijkt me inderdaad ook erg interessant! Toffe teaser ook

Toontje
Iets aan deze site klopt toch nog niet helemaal als hier geen reacties staan nadat deze serie inmiddels van start is gegaan.

Mijn eerste indruk is uitermate positief. Belooft een ijzersterke serie te worden met een scala aan kleurrijke personages en heerlijke dialogen.

avatar van legian
Nou Toontje je geeft hierbij meteen het goede voorbeeld onder het motto van iemand moet de eerste zijn.

Heb zelf helaas nog niet de mogelijkheid gehad om te kijken en ik schat zo in dat het helaas nog eventjes gaat duren. Ben wel erg benieuwd en zal de reacties hier dan ook in de gaten houden.

avatar van frolunda
De eerste aflevering was erg sterk.Sex,drugs rock 'n' roll en moord het zat er allemaal in.Wel leuk om Ray Romano hier in te zien.Geregisseerd door Martin Scorcese overigens.Belooft wat voor het vervolg.

avatar van Kos
Kos
Haha. Kool Herc zelfs in de 3de aflevering. Nice.

avatar van tattoobob
Aflevering 6 was zeer sterk.....misschien wel de beste aflevering tot nu toe.
Heerlijke serie

avatar van John Milton
20 year partnership down the drain? Hoewel, David Milch heeft ook opnieuw met ze samengewerkt, maar dat waren cancellations, geen ontslagen.

Terence Winter leaves Vinyl over creative differences - The A.V. Club

Toontje
En daar gaat het eerste seizoen. Zojuist het slot bekeken.

Al met al zeer genietbare serie met thema's die mij altijd erg hebben kunnen bekoren.

Leuke vrouwen, lekkere muziek, Telecasters.

En een boeiende bergafwaards verhaallijn.

Jammer dat het is afgelopen. Nou dus weer een jaartje wachten.

avatar van tattoobob
Kep er van genoten.....heerlijke muziek,een leuk verhaal en bizarre situaties
De serie ziet er gelikt uit en acteerwerk is perfect!!
Hoogtepunt??? Bobby Cannavale als Richie Finestra.......was is dat genieten zeg!!!

Ik heb dit seizoen toch maar vier sterren gegeven, ondanks dat ik toch niet echt overtuigd ben van dit seizoen. Nu was het wel een goed seizoen, maar er waren toch wel enkele dingen die me er van weerhielden er echt van te genieten. Zo vond ik hoe ze de soundtrack inzette vreselijk. Er werden liedjes gedraaid die niks met wat er gebeurde te maken had en ik irriteerde me meermaals aan de timing van die liedjes. Ook gebruikte men ook 'videoclips' van bepaalde nummers waardoor ik vaak uit de 'vibe' werd gehaald omdat ik niet zeker wist of dit wel een scène van de serie was of een videoclip. Ik vind een soundtrack heel belangrijk, maar hier maakte ze er een potje van. Het is een beetje zoals Casino van Martin Scorsese, al sloeg hij daar volledig door met het gebruik van liedjes. (de hele speelduur is daar gevuld met liedjes). Ook duurde het soms te lang (niet in de zin van speelduur), waardoor ik me soms echt moest motiveren om verder te kijken. Naarmate het einde naderde, had ik dat gevoel minder. Gelukkig had de serie genoeg memorabele momenten en Bobby Cannavale als hoofdrolspeler, want dit heeft toch wel geholpen bij de zin om verder te kijken.

Ik ben eens benieuwd wat het tweede seizoen zal geven met het vertrek van Terence Winter, maar één ding weet ik zeker; ik zal er in ieder geval weer bij zijn.

avatar van Kos
Kos
Ik vond de soundtrack en het gebruik ervan in de serie juist geweldig.

Toontje
Zie net ineens Bobbie Carnaval ineens ergens opduiken, waarbij voor mij het Swiebertje effect al bijna in werking treedt.

Maar hoe dan ook, het deed mij ineens beseffen dat ik dit toch echt wel een steengoede serie vind tot dusver.

Na enkele maanden tegen de trailer te hebben aangekeken waarbij ik al wist at dit mij onvermijdelijk moest gaan boeien volgde dan uiteindelijk een heerlijke lekker lange pilot die mij gelijk geheel wist te grijpen, en vervolgens is het aflevering na aflevering tot het sterke slot niets als genieten geweest.

Eervolle vermelding ook eventjes voor de verrassende rol met een zeer waardige vertolking van van Ray Romano, die deze haardracht en stijl wellicht ook in het dagelijks leven toe zou moeten passen.

Toch wel even een andere kant dan de sullige titelpersoon uit de komedieshow die we allemaal kennen.

Schijnt dat dit niet enorm scoort, hopen dus dat er na het aankomende tweede seizoen alsnog enkelen mogen volgen waardoor wij de komende jaren nog wel eventjes mogen blijven genieten van deze serie die toch wel eventjes iets neerzet wat je elders niet zo heel snel treft.

avatar van brawljeff
Wat zonde zeg, leek mij wel wat. Maar we dramaserie van 100 miljoen was ook wel erg duur.

Heeft S1 een heel erg open einde? Ik vond een gecancelde serie als Mob City ook prima te doen voor 1 seizoen.

Niet echt een open einde, maar je kunt wel voelen dat ze er graag een tweede seizoen wilden bij doen. Ik zou het nog altijd proberen als ik jou was.

avatar van brawljeff
Thanks! Wellicht een keer doen.

Toontje
Ik vond het een redelijke cliffhanger anders.

De spanningen met Zak en die dikke mafia gast met name.

Gaat duidelijk nog een staartje krijgen.

Heerlijke serie man.

Wacht met spanning op het vervolg.

avatar van Donkerwoud
Dan kun je nog wel een tijdje wachten: het is helaas gecanceld.

Ai, wist ik nog niet.

Best diep bedroevend.

En beetje een schijtstreek ook.

Jammer man.

Was echt een sterke en bijzondere serie met een uniek sfeertje dat mij aansprak op elk mogelijke manier.

Had er graag de komende jaren nog wat van genoten met op z'n minst nog een seizoen dat bovendien de losse eindjes waar we nu voorgoed mee zitten aan elkaar knoopte.

Vind dit echt heel erg jammer.

avatar van Donkerwoud
Dat is een tikkeltje het manco van HBO: hun producties zijn zo vernieuwend en/of zo duur dat het nog wel eens vroegtijdig gecanceld wordt. Ze hadden midden 2000 een periode dat ze zoveel moois vroegtijdig moesten afketsen.

Toontje
Voor mijn gevoel qua verhaal eigenlijk pas net op gang met het label dat ze hebben opgestart en die schimmige deal met die mafia gast.

Bovendien eerst een tweede seizoen toegezegd en nou ineens terugkrabbelen met je toch niet cock tease.

Dus ik hou er maar over op want het is droefenis.

Toontje
Gaat wel echt iets worden waar ik jaren later nog op terugkijk van oja hoe fokkt was dat.

En nog steeds is.

Net als het einde van As the World Turns.

Zoiets blijft gewoon te betreuren bij je.

Werkelijk waar een warme dramaserie van ongekende sfeerschepping en prachtige personages.

Was dat.

As the World Turns.

Krijg je het opgepompt plastiek van The Bold voor je kiezen.

Is het gewoon niet.

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
''So this is my story clouded by lost brain cells, self-aggrandizement, and maybe a
little bullshit, but how could it not be, this fucking life? Hey, you know what? Let me
just shut up, put the record on for you, drop the needle, and crank up the fucking
volume.''

Wat is dit een heerlijke maar dan ook echt heerlijke serie zeg! Elke aflevering van
Vinyl komt werkelijk waar je huiskamer binnen denderen.

New York Dolls-Personality Crisis .

Richie Goes Full-On Bruce Lee .

Fantastische cast, geloofwaardige acteerprestaties, sterk acteerwerk & een zeer
mooie combinatie van drama / muziek. Tevens wordt in elke vertoonde aflevering
de seventies sfeer uitermate realistisch weergegeven.

De volle 5 sterren van mijn kant voor 'Vinyl - Seizoen 1 (2016)'.

avatar van james_cameron
Geen succes geworden, deze peperdure HBO-serie van producenten Martin Scorsese en Mick Jagger, maar dat zegt in dit geval niets over de kwaliteit. Vinyl is namelijk een bijzonder fijne televisieserie, vol kleurrijke personages, erg grappige dialogen en eersteklas muziek. En wat een mooi tijdsbeeld, geweldig. Kosten noch moeite zijn gespaard om hier iets moois van te maken. Jammer derhalve dat de stekker er na tien afleveringen uit is getrokken. Maar wel tien mooie afleveringen.

avatar van ZAP!
De pilot duurde bij mij wel 1u52m...

Ben op de helft, maar echt geweldig vind ik het allemaal niet. Cannavale als hoofdrolspeler vind ik niet zo'n beste keuze (hij zou het beter doen als een dommige maffioso o.i.d. in een komedie), en om nou echt mee te leven met deze Richie... soms lijkt het ook grappiger dan het misschien (?) bedoeld is.

Maar nog 5 te gaan, dus later meer.

avatar van ZAP!
De laatste 5 afleveringen gaan ongeveer op dezelfde voet verder. Richie wordt er niet bepaald sympathieker op, en eigenlijk zijn er maar weinig personages die dat bereiken. Misschien die Clark die pas op het einde zijn slag slaat met zijn disco-hit. Maar nog even Richie: eerst is hij een echte muziekfan met de beste bedoelingen, maar al snel ontpopt hij zich tot een behoorlijke klootzak zonder dat er ook maar ergens iets tegenover staat (sowieso vraag ik me af in hoeverre hij en zijn maten nu wel of niet van de muziek houden of dat het ze meer om het geld te doen is). Zijn verhouding met zijn vrouw rommelt maar voort en wanneer hij een keer besluit te ontnuchteren, dan vergokt hij prompt 10 miljoen dollar van het label... ik weet niet hoe Jagger, Scorsese en de rest dat uitgedacht hadden, maar ik snap wel waarom het publiek steeds meer afhaakte (tenminste, dat las ik hier ergens). Dan kan de insteek wel zijn dat het allemaal rock'n'roll is, maar ik vind het een slechte keuze om deze hoofdpersoon te nemen. Het was zelfs veel beter geweest om er gewoon een mozaïekserie van te maken, en de hele lijn van Richie (+...) tot een zij-/bij-lijn te maken.

Dan zijn er nog de vele imitaties van bekende gezichten uit het wereldje van de jaren '70. Van Bowie tot Presley, van Cooper tot Marley and then some. Die vond ik allemaal behoorlijk vermakelijk en goed gedaan. De vele korte muzikale intermezzi vond ik maar zo zo, Scorsese gaf aan dat deze dienst moesten doen als ode aan de roots van de nieuwe muziek in de '70s én als onderstreping van de gesteldheid van Richie. Dat eerste vind ik op zich prima, maar het tweede kon ik maar weinig in meegaan.

De lijn met de Nasty Bits begon wel aardig, met een (30-jarige!) zoon van Jagger als frontman. Misschien een beetje dubieus dat hij hier zo'n grote rol kreeg, maar hij deed het best aardig - in ieder geval een goeie 'punkkop'. Wel een beetje lullig dat het bandje begon met aan noise verwante punk (die toen volgens mij nog niet eens bestond, maar ik ben geen kenner^) en meer en meer verwaterde tot lievige punkpoprock (ja, okay, een beetje gevloek bij dat concert...). De romantische driehoek tussen hem en Jamie en de tweede gitarist was ook wat al te makkelijk.

Dan nog even terug naar Richie, en die Lester Grimes; eerst onvergeeflijk hoe hij hem daar in het begin laat zitten en dan later toch weer probeert het goed te maken, gevolgd door weer de nodige verwikkelingen die de tenen doen krullen (overigens is het ook volstrekt ongeloofwaardig dat die maffiosi zijn 'stem vernielen'; dat is juist hun bron van inkomsten; maffiosi breken benen en bedreigen familie om hun zin te krijgen). Plus het einde, waar Galasso wel erg makkelijk overtuigd wordt om dan maar die Joe Corso af te maken, en ook hoe makkelijk die Fed aan het lijntje te houden is...

Maar misschien ben ik wel te kritisch / negatief over een serie die toch best lekker wegkeek. Wat zal ik es geven… heel kleine drie sterren dan maar.

^ Toch wel, kennelijk: Jack Ruby - Hit & Run - YouTube (weer een band om es nader te onderzoeken).

P.s.: misschien is het nog mogelijk om een Nederlandse 'vervolg'serie te maken? Iets met een medewerker van Philips die met een revolutionaire uitvinding komt en vervolgens verwikkelt raakt in... titel heb ik al: "CompactDisc"!

avatar van Watch-it
Heerlijke serie die de seventies sfeer erg goed weergeeft. Topcast en top muziek en aankleding. Absolute aanrader.

avatar van Boenga
Net de pilootaflevering gezien, en dat valt me behoorlijk tegen.
De sfeer is heel bijzonder, maar op vlak van verhaal vind ik het maar een rommeltje, met weinig inhoud en dus niet erg boeiend.
Richie die van onder het puin van het ingestorte gebouw komt gewandeld... komaan zeg...

avatar van Boenga
Een losgeslagen platenbaas.
Sex en drugs.
Misdaad.
Muziek.
Maffiatoestanden.
Zware strubbelingen in het bedrijf.
Relatieproblemen.
Geweld.
De zoektocht om een bedrijf te redden.
Zich opwerken in een bedrijf.

Het is een beetje van alles en nog wat, zonder een keuze te kunnen maken.
Vinyl neemt teveel hooi op de vork, en gaat zo z'n doel voorbij: boeien en meeslepen, de 70's-sfeer ondergaan.
Wat me misschien nog het meeste bij blijft, is dat dit best wel als een enorme aanklacht tegen druggebruik kan gezien worden.

Een paar goeie acteur, een paar minder goeie. Cannavale is goed, Romano is heel goed, heerlijke stem heeft die kerel.

En de muziek,... is wel oké, maar toch vrij veel, te veel, nadruk op een paar onbekende songs die de platenmaatschappij - en dus ook de serie - naar boven moesten duwen.

Misschien wel met véél te hoge verwachtingen aan begonnen... In elk geval vind ik me grotendeels terug in wat ZAP! hier schrijft.

Ook al kan je moeilijk een vergelijking trekken, van The Boat That Rocked heb ik veel meer genoten.

Boenga schreef:
In elk geval vind ik me grotendeels terug in wat ZAP! hier schrijft.
Ik kan momenteel niet liken, dus bij deze.

avatar van Pinguin#13
Ik heb de pilot gezien: geweldig over the top. Zo denk je eerst dat het instorten van het gebouw bij het New York Dolls concert een hallucinatie is, maar nadien wandelt hij wel doodleuk vanonder het puin weg met langs de kant van de straat allemaal 'gewonden'. Een beetje vis noch vlees.
En mensen die onderhandelingen doen in een kamer/zaal VOL naakte, neukende mensen… call me naive, maar daar geloof ik toch geen fluit van. En op één avond de geboorte van de punk én hip-hop meemaken is ook wat van het goede te veel.
Het ziet er ook weer allemaal té netjes gestyled uit… matig. De muziek houdt het voorlopig nog aan de positieve kant.